Sneller herstel na leverontsteking?

Moderators: Dyonne, Apple, Coby, petraaken, SayaJones, A_nouk, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Joscaa

Sneller herstel na leverontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 21:50

Hallo,

29 oktober heeft mijn paard een leverontsteking gekregen. Hier is hij doodziek van geweest met 40 graden koorts. Er is twee keer bloedgeprikt bij hem, bij de kliniek geweest etc. waarbij de tweede keer de waarden van het bloed al een stuk beter waren.

Nu zijn we inmiddels een maand verder en knapt hij wel op, maar het duurt allemaal zo lang. Natuurlijk snap ik dat een paard tijd nodig heeft om hiervan te herstellen.
Hij staat iedere dag in de ochtend in de stapmolen en eind van de middag/avond longeer ik hem 3x per week 10 minuutjes aan het halster of zit ik er even op. Hij hoeft dan niet te werken, maar dan kan hij even zijn benen strekken, beetje draven/galopperen.
Helaas is hij na een paar rondjes draven, rondje galopperen, écht buiten adem. Verder is hij een vrolijk paard en is hij erg wakker, maar hij is zo snel op.
Ook zie je nog steeds zijn ribben, terwijl hij een best stevig, compact paard is van zichzelf, dus hij heeft nog wel last van het lever.

Nu ben ik op zoek naar iets wat hem helpt herstellen, een bepaald soort krachtvoer of een supplement wat zijn lever helpt herstellen. Over twee a drie weken ga ik weer bloed laten prikken om te kijken hoe hij ervoor staat.

Ik weet dat ik hem met maismeel en dergelijke dikker kan krijgen, maar ik pak liever de oorzaak van het niet aankomen aan.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen/ideeën,
alvast bedankt! :)

Groetjes Josca.
iets wat hem helpt

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:43

Je kan eens kijken of je het herstel kan ondersteunen met een levercompositum: Phytonics Liver Comp, Groene Os Levercompositum of Puur Lever. Je kan op google wel vinden wat de werkzaamheid is van deze middelen en hoe je ze het beste kan inzetten. Ik zou zelf niet kunnen zeggen welke je moet hebben, want dat is per paard weer verschillend. Sterkte in elk geval met je paard, ik weet wel dat een lever bij een paard zich slecht volledig herstelt. Nu denk ik dat het bij jou best accuut was en dat zal heel anders zijn dan bv. bij JKK vergiftiging dat tergend langzaam kan gaan. Accuut is vaak beter weer om te keren naar goed dan een langetermijn vergiftiging.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Shirley

Re: Sneller herstel na leverontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:50

Wij hebben heel goede ervaringen met Sedochol !

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:51

Marstall Optimal, moet je maar even opzoeken op de site van Marstall!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 08:41

Mijn paard heeft dit jaar een leverbot besmetting gehad. Dus ook enige leverbeschadiging.
In tegenstelling wat eerder gezegd werd hier is de lever juist in staat zich te herstellen. Echter heeft dit wel tijd nodig. Hier duurde het wel een maandje of 4 en uit een nieuw bloedonderzoek is toen bewezen dat de lever weer 100% functioneert.

Jij bent pas 4 weken verder....ik zou het rustig de tijd geven. Ik zou er ook niet te veel rotzooi instoppen juist omdat dit weer belastend is voor de lever.

http://www.skiathos-cats.org/
De katten van Skiathos staan op straat! Wij willen een nieuwe opvang realiseren en kunnen alle hulp gebruiken. Wil je ons ook helpen? https://www.youcaring.com/skiathoscatwe ... on-1022903

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:11

Levercellen delen 1 keer per maand ;) dus dat je na een maand nog niet veel verschil ziet is niet zo gek :p gewoon rustig afwachten en als hij er weer klaar voor is rustig opbouwen.
Ik denk niet dat je heel veel anders kan doen. Anders ben ik heel benieuwd :)

sommodore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:21

Het klinkt misschien heel gek, maar rode bieten zijn heel goed voor een paard met leverproblemen. Hier in de buurt kun je rode bieten gewoon in een zak van 20 kilo bij telers halen. Niet alle paarden vinden het lekker, maar die van mij deed er een moord voor. Hij kreeg 5 grote rode bieten per dag.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:29

Er is een middel, als ik me goed herinner heet het hepagen (via DA) begint nu langzaam door te dringen naar de "gewone paarden" wordt voor sportpaarden blijkbaar (int. sportpaarden) al langer gebruikt.

In the real world as in dreams, nothing is quite what it seems. (the book of counted sorrows)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 19:41

Bedankt voor jullie berichtjes, heb inmiddels in overleg "Cleanser - Liquid Herbal Extract - Equimins" besteld en vandaag binnen gekregen. Ben benieuwd of het helpt.

Dat het tijd nodig heeft, is logisch en die tijd krijgt hij ook, maar het is naar om te zien dat je paard afvalt terwijl hij amper wat doet en zat eten krijgt, dus als ik iets kan doen het lever te ondersteunen en hem er wat mee te helpen, doe ik het graag. :)

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie