Weinig pupilreflex, oog aan kunnen raken?

Moderators: Apple, Coby, Nicole288, SayaJones, A_nouk, C_arola, Dyonne, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

__Nicky

Weinig pupilreflex, oog aan kunnen raken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 19:48

Vandaag ben ik bij de kliniek in Bodengraven geweest voor een peesscan en een oogcheck. Pees is gelukkig niets mee aan de hand maar met beiden ogen weg. Ik vermoedde al zoiets. De DA heeft met 'kijkertje' erin gekeken en zag eigenlijk niets opvallends. Rare was alleen dat z'n pupilreflex maar heel minimaal is. Daarbij kan je met je vinger z'n hoornvlies aanraken, daarna knippert hij pas. De DA kan het niet plaatsen wat dit kan zijn dus moeten we nog een keer terug komen voor een oogonderzoek bij de oogarts.

Heeft iemand hier ervaring mee of een soortgelijke situatie meegemaakt?

Nafiesa Afrikhan Dayem
TF Afrikhan Shah x Dajanah
Endurance klasse 3 startgerechtigd 422 goedgekeurde km!

CnB

Re: Weinig pupilreflex, oog aan kunnen raken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:54

Had je zelf ook al het idee dat die niet (goed) zag?

Hier een paardje waarvan 1 oog er relatief normaal uitziet (naja, nu iets minder dan een tijd terug, maar toch nog gewoner dan het andere oog ;) ) en daar ziet die zowat niks meer mee. Was ook heel weinig pupilreflex, aanraken hebben we niet geprobeerd maar hij knipperde pas als je tegen de wimpers kwam, dus je kon volgens mij ook wel met je vinger in zijn oog zitten als je dat zou willen :j

Wil jij graag een pony-wandel-update? Volg hen dan op instagram! Check @hiking_oldies
[PP] [VOLG] Co & Bo : Positieve oudjes (op trektocht)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 20:02

Nadat ie frontaal tegen de trailer aan was gelopen (omdat ie minder goed ziet of omdat ie compleet gefocussed was op de bak met voer) ben ik zelf wel gaan twijfelen inderdaad. Heb het idee dat ie rechts minder ziet dan links. Goed voorbeeld was de hoefsmid vrijdag. Hij zette z'n bak met gereedschap links naast hem neer, geen probleem. Vervolgens zet ie de bak rechts neer en Dayem springt meteen opzij en draait z'n hoofd er naartoe.

Nafiesa Afrikhan Dayem

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:05

Hmmja, dat in combinatie met die weinige reflex is toch wel een teken inderdaad..
Gaat het om het arabiertje? Zelf heb ik een appaloosa en daar komt blijkbaar een bepaalde vorm van maanblindheid voor die wel hetzelfde effect heeft (dus blind worden) maar niet hetzelfde verloop. Daar merk je niks aan het oog of je paard totdat die bijna niet meer ziet .. Dat had ik dus, je zag niks aan de pony en echt van de ene dag op de andere had ik het idee dat die zowat niet meer zag .. DA erbij gehaald en bleek te kloppen ..

Maar ik neem aan dat de DA daar wel rekening mee gehouden heeft, maanblindheid komt toch wel redelijk veel voor .. en jij hebt geen appaloosa .. (tenzij een arabier iets gemeen zou hebben met een appaloosa, maar daar weet ik zelf niks van).

Wil jij graag een pony-wandel-update? Volg hen dan op instagram! Check @hiking_oldies

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 20:09

Een arabier inderdaad. Ik hoop het iig niet dat ie eenzelfde vorm heeft als dat de appaloosa heeft!

Nafiesa Afrikhan Dayem

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:12

Weet er zelf ook het fijne niet van, heeft volgens mij ergens met het gen te maken dat de appaloosa-kleur bepaalt .. dus denk niet dat het bij arabieren ook kan voorkomen .. Maarja, deel maar gewoon even mijn ervaring ;)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 20:13

Ah oke! Thanks iig!

Nafiesa Afrikhan Dayem

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie