Blaasprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 19:20

Zo'n kleine twee en half jaar, enkel in de winterperiode krijgt mijn nu 16 jarige merrie erg vervelende klachten.
Zij lijkt continu hengstig te blijven, dit uit zich door wat zuurder gedrag en continu kleine beetjes plassen. Ze reageerd op alles, ander paard, hooi, brokken etc alles geeft de reactie om te plassen en zo gutst ze er dus extreem vaak urine uit.
Helaas gaat haar huid hierdoor stuk en eindigt uiteindelijk in een infectie.
Ondanks een goede hygiƫne (wassen met Betadine, insmeren met vaseline ). Er is simpelweg niet tegen op te smeren.
Dierenarts is met regelmaat voor dit probleem geweest.
Ze is gescant inwendig en bleek last te hebben van het polifolikel syndroom. Hier heeft ze voor op de regumate gestaan wat geen enkele verbetering gaf.
Verder herhaald behandeld met antibiotica, wassen met dogeczema etc.
Ze is losgemaakt door een osteopaat en kreeg accupunctuur. Urine nagekeken was goed.
Dierenarts iedere keer weer op de hoogte gebracht en vorig jaar kregen we de optie om haar eventueel te laten steriliseren. (is nogal wat).
Op zich is het redelijk te doen geweest en op een gegeven moment verdwijnt het net zo plots als het op komt zetten.
Normaal is het natuurlijk niet.
Echter nu gaan we de derde winter in en om nu weer aan te gaan tobben vind ik nogal wat.
Dus vorige week met het enten aan da 1 advies gevraagd, verhaal uitgelegd.
Gaf aan scheren en vaseline. Nu is scheren geen optie, hooguit verdoofd.
En hoe banketstaaf ook uiteindelijk komt de vacht los.

Merrie werd extremer qua gedrag, chagerijniger en bij enkel naar haar wijzen zou ze je arm al vast willen pakken. Oren plat, tanden bloot.
Paard is ook altijd 'hard 'qua lijf geweest.

Ik heb deze merrie opgevangen, ze is in de sport gereden geweest en liep afwisselend kreupel op de voorbenen waardoor zij ongeschikt is verklaard. Onverklaarbaar. Op de rontgen geweest, niets aan te tonen. Ze zou eigenlijk naar de slacht gaan, maar via via toch bij mij terecht gekomen om op 'pensioen 'te gaan.
Er word dus niets met haar gedaan en niets van haar verwacht. Ze word gepoetst en verder staat ze 24/7 buiten met gezelschap van een ander paard. In de zomer krijgt zij weidegang.
Ze loopt hier niet kreupel. ( en helaas kan ik verder niet al te veel uitweiden over het verleden van dit paard, maar ze heeft genoeg mee gemaakt).

Gister is wederom de dierenarts geweest, een andere voor een second opinion.
We kwamen uit op twee keuzes om te proberen een knikker of een vaccin improvac genaamd.
Ik heb in een knikker weinig vertrouwen en de improvac klinkt het meest aannemelijk.
Echter mijn da praktijk heeft nog nooit met dit middel gewerkt. ( nu hebben zij hierover wel contact gehad met de kliniek in Gent en houden contact).
Uit voorzorg had ik gister urine opgetrokken uit stal, deze ziet troebel en met enorm veel gruis (wat lijkt op geel zand). Da heeft dit meegenomen en belde me vandaag dat deze toch afwijkend was.
Er zitten teveel eiwitten in en hij was te geconcentreerd. Helaas zat ik in de auto en kon niet goed doorvragen maar er werd eventueel aan problemen in de urineleiders/blaas gedacht zoals bv blaasstenen.
Nu heb ik nog steeds geen duidelijke diagnose dus het is moeilijk om naar ervaringen te vragen.

Morgen middag word mijn merrie opnieuw inwendig gescand en de organen die gecontroleerd kunnen worden met de echo worden nagekeken. Verder zullen ze rechtstreeks uit de blaas urine halen om deze na te kijken.

Ik vroeg me af of er bokkers zijn die iets herkennen uit dit verhaal?
Ik kan geen enkele 'casus 'vinden, heb twee jaar geleden ook een topic gemaakt waarbij 1 merrie bovenkwam met een soortgelijk probleem, echter niet zoals mijn merrie.
Ondanks de hengstigheid continu is het abnormaal dat ze zichzelf zo nat plast.

We zijn nog niet eerder naar een kliniek gegaan omdat ik vertrouwen heb in de kundigheid van mijn dierenartsen en het ' te handelen was'. Echter nu merk ik dat mijn merrie zichzelf echt in de weg zit, qua gedrag zeer zeker en zeg zelf de derde keer zo doorgaan... op een gegeven moment houd het op en moeten we toch een beslissing maken van hoe nu verder...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-13 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek van TS gewijzigd


timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 21:23

Edit; vorig topic is 1.5 jaar geleden, geen twee.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 19:32

Urine was goed echter de dichtheid was erg hoog wat kan duiden dat mijn merrie te weinig drinkt.
Op de echo was wederom het pollifolikelsyndroom te zien.
Helaas was de blaas leeg, morgen dus wederom een scan opnieuw en urine opvangen.
Dierenarts dacht aan een vervuilde waterbak etc noemde verschillende redenen waarom ze te weinig zou drinken. Echter ze drinkt uit een schone elektrische waterbak, verser lijkt me niet mogelijk dus ik denk aan een andere oorzaak...
Raadsel?
Vanaf morgen ga ik ze in elk geval slobber bij voeren, echter er moet een reden zijn waarom die dichtheid in de urine zo hoog is.
Ik kan helaas weinig vinden op internet.

Ik heb in elk geval een tip gehad voor een alternatief adres :-)

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Urine probleem, hormonen of organen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 20:16

We hebben het idd over improvac gehad.
Echter er komt geen een casus voorbij waarin een soortgelijk probleem voorkomt.
Regumate helpt niet. Plus de merries die zo extreem hengstig zijn blijven zich niet op de billen natplassen, dag na dag na dag..

De irritatieplekken zijn kleine kraters die open zijn, vandaar iom dierenarts de Betadine.
Er valt niet tegenop te wassen omdat het de kans niet krijgt te genezen.
Ik zal een huidvriendelijke shampoo gaan proberen, echter daarmee is het onderiggende probleem niet opgelost.

Waren bij jou merrie afwijkingen te zien op de echo nouvel? Of in de urine?

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Urine probleem, hormonen of organen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 20:23

Thx, mesitran ken ik wel. Dit zou ik inderdaad ipv kunnen proberen, echter loopt hier de urine overheen?
De vaseline geeft wat bescherming omdat het de urine min of meer tegen houd.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Urine probleem, hormonen of organen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 20:29

Combi van beide dan. Het is zo'n rotplek he, je kunt er moeilijk bij en het is gevoelig natuurlijk.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Urine probleem, hormonen of organen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 21:33

Duidelijke ervaringsverhalen! Is het verkrijgbaar bij een drogisterij?

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 11:35

Nou de dierenarts is net weg en we hebben gelukkig iets gevonden. Het komt in elk geval niet omdat ze te weinig drinkt, wat ik al dacht.

Mijn merrie had vannacht geplast en daar was abnormaal 'gruis' in te zien wat ik nu eindelijk eens in real life aan de dierenarts kon laten zien.
Hierna opnieuw gescand, de blaas zat vol met een rare substantie (gruis) en daarboven op dreef de urine. 3 grote spuiten opgevangen uit de catheter voor onderzoek.
Blaas was nog niet leeg, die dikke substantie bleef achter.
Dierenarts had dit nog nooit gezien.
Hij zou overleggen met de universiteit en mij terug bellen wat hij net heeft gedaan.
Vermoedelijk werkt de blaas niet helemaal juist en door het ophopen van die substantie word het alleen maar moeilijker voor mijn merrie om alles uit te kunnen plassen. Ik had nog veel meer willen vragen maar de verbinding was slecht.
Morgenmiddag komt hij de blaas helemaal schoonspoelen om te zien of dit al verbetering geeft en kan ik hem verder het hemd van het lijf vragen.
Het is dus niks hormonaals maar echt iets medisch, dus geen regumate.

Ik ben opgelucht dat er iets gevonden is, nu kunnen we ze in elk geval gaan behandelen ipv sypmtoom bestrijding.
Vandaag moet ze lekker veel slobber met lauw water en wat extra zout zodat ze hopelijk wat meer drinkt om het spoelen te vergemakkelijken.

Ik heb een foto gemaakt van de urine (zal hem op fb zetten en dan hierheen verplaatsen) .
Ik denk dat het wel leerzaam kan zijn aangezien mijn dierenarts dit nog niet eerder heeft gezien.

Ik ben in elk geval blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd dat er iets aan de hand was.

Afbeelding

Met bovenstaand spul gemengd met urine heeft hij 3 spuiten uit de blaas gehaald waarop er op de echo nog steeds dit spul te zien is. Met de katheter gaat het er niet uit vandaar de spoeling.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 19:20

Vandaag gespoeld en vermoedelijk kwamen we toch ook een blaassteen tegen. Helaas komt deze er niet vanzelf uit.
Maandag opnieuw controle echo en verder behandel plan afspreken.
Merrie heeft nu een kuur AB en hopelijk geeft deze spoeling al verbetering.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 12:30

Dankjewel nouvel.

Vanmorgen weer gespoeld en een echo gemaakt, blaas steen was nu niet te vinden/ te zien.
Weer hele blaas vol met die substantie.
Morgen en woensdag opnieuw spoelen.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 15:00

Vanmorgen weer gespoeld, het lijkt minder te worden in de blaas echter de klachten zijn er nog steeds.
Morgen wederom spoelen.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 19:10

Inmiddels 5 spoelingen verder, er lijkt iets verbetering maar nog altijd natte billen en dikke rotzooi in de blaas. Maandag weer een spoeling. maar ik vermoed dat we uiteindelijk door gestuurd gaan worden..

Inmiddels de luzerne gestopt al enkele dagen (kreeg een link door dat dit kristallen kan veroorzaken).
Staat nu op volledig ander voer om dit uit te sluiten, enkel hooi is niet weg te laten uit het rantsoen.
Verder nog steeds op Ab.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 22:17

Ik zal maandag overleggen, dankjewel! Wie weet helpt het. Ik sta er voor open.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 20:33

Steriele urine is wel onderzocht, niet op kweek gezet, maar ze had dan ook geen blaasontsteking. Ze krijgt nu ab, zou dit dan wel te zien zijn ? En zou de kliniek hier dan ook niet op adviseren?
Het stomme is dat het mijn inziens geprikkeld word, bv bij iedere hooizak die ik ophang gooit ze er kleine beetjes urine uit, net een hengstige merrie.maar ik zie haar ook normale plassen doen.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 22:28

Trimazine is dat hetzelfde?

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 18:46

Volgens mij krijgt ze de Ab juist voor het spoelen, katheter/ spoeling is niet steriel dus denk om ontstekingen te voorkomen.
maar ik zal het hem voorleggen.

Hier helaas nog wat conflict met paps die boos is waarom ik geld in een bodemloze put gooi en dat ik ze maar beter weg kan brengen..
Je hebt niets aan dit paard dus waarom zoveel geld in pompen..
Zonder jou was ze 3 jaar geleden al gehemeld..
erg frustrerend want ik kan hem ook niet vertellen wanneer het 'stopt' omdat ze het simpelweg niet weten. Plus dat ze haar karakter niet mee heeft want het is een echte 'vosse 'merrie.. Dus niet even vriendelijk qua karakter.

Vandaag lag er weer een 'plas met gruis ', dus heb zelf niet het idee dat het over is. Ook haar billen zijn weer zeiknat.
Ik weet ook niet wat wijsheid is momenteel, het is ook zo'n stom probleem, zoveel vragen waarop geen antwoorden zijn en ik ben bang uiteindelijk veel behandelingen te hebben gedaan waarop de oorzaak nog niet gevonden is..
Morgen goed overleggen wat wijsheid is...

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 18:56

Helaas weer gespoeld en een echo genomen, geen verbetering te zien.
Urine is mee voor onderzoek. Dierenarts gaat nogmaals overleggen met de universiteit in Merelbeke.
Da wil graag een diagnose, hij heeft werkelijk geen idee dus ik denk dat hij ze door zal sturen als er niets uit de urine komt.
Hij zei me rekening te houden met dat de oorzaak mogelijk niet gevonden kan worden/ of niet behandelbaar zal zijn indien het bv een spierprobleem is van de blaas.
Hij belt me op nadat hij overleg heeft gehad en de uitslag heeft en ik ga er dan even heel goed over nadenken.

Vaak zien ze blaasproblemen ook bij een neurologisch mankement, echter er is zo op het oog niets te ontdekken, geen spierverlies/distrofie , specifieke bewegingsklachten, gevoeligheid rug etc. ze eet goed en functioneert verder goed en blinkt mooi.

Dierenarts eerlijk gevraagd als het niet te genezen zou zijn of dat het leefbaar is, beide kwamen overeen dat mijn merrie wel last heeft maar dat deze last niet groot genoeg is om haar te laten gaan.

Kortom een groot raadsel, waarom wel in de winter en in de zomer geen klachten.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 19:17

Of dat zin zou hebben moet uit urine onderzoek blijken, echter ze had geen ontsteking in de blaas dus hier gaan we ook niet echt van uit.
Dierenarts denkt meer dat de spierfunctie van de blaas niet goed werkt.
( Al blijft het raar dat je ze ook normaal ziet urineren).

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 19:28

Ze is niet op Lyme getest. Wel heeft zij afgelopen zomer teken gehad dus dit is iets wat ik mee zou kunnen nemen. Echter dit probleem speelt al langer en waarom openbaart zich dit dan enkel in de winter.
Als ze lyme heeft zouden haar klachten ook in de zomer aanwezig zijn lijkt me.

Verder is dit paard niet RAD , daarvoor is ze tenslotte bij mij gekomen. Ze loopt dus ook niet zo soepeltjes als een 'gezond' paard.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 19:46

Ik zal er zeker naar vragen en waardeer je mee denken :-)

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 11:13

@raket, omdat ik ook denk dat het seizoensgebonden is heb ik het voer omgegooid. Alleen weet ik niet binnen hoeveel tijd dit verschil zou moeten geven. verder krijgt ze nu meer water aangeboden in slobber.
Verschil wat ik nog kan bedenken is dat ze nu veel meer hooi krijgt omdat ze in de zomer op het gras staat.
Ik zou eens moeten kunnen kijken wat ze zou doen als ze een winter de weide op zou kunnen, alleen ik ben snel bang voor HB en uit gras haalt ze niet genoeg. Dus durf dat niet goed aan. En verder zou ze dan alleen de wei op moeten.
Maar aan de andere kant staat ze in de zomer ook periodes op de paddock met hooi zonder weidegang.
Er lijkt iets te zijn wat dit triggert maar wat.
Ik kan me niet voorstellen dat de temperatuur van buiten er mee te maken zou moeten hebben.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 11:25

Ze krijgt pas zemelen, nadat de dierenarts me vertelde dat ze meer moest drinken.
Hier voor niet. Nu krijgt ze twee keer een volle schep zemelen per dag, gemengd met twee handjes slobber van subli en staat ze pas op metazoa.

Voorheen luzerne en een vit korrel.

@raket ; vorig jaar heb ik het laatst gepost in maart, toen speelde het nog.
Ik moet er nu heel alert op gaan zijn wanneer het minder gaat worden zodat ik weet welke verandering dit is.
In de zomer beweegt ze meer, maar of dat verband houd?

De dikke substantie word wel erger/ neemt toe. het eerste jaar was dit niet te zien in de urine, tweede jaar soms en nu 3e jaar met regelmaat.
Al moet ik zeggen dat de wondjes tussen haar billen nu na de spoelingen wel stukken minder zijn.
Dat is dan wel de enige verbetering.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 11:30

De oude topics heb ik doorgelezen, da heeft gedacht aan hormonale problemen of neurologische problemen.Echter doordat dit in de winter opzet is dit onlogisch.
Al vraag ik me af heel ver gezocht of een eventueel neurologisch probleem betert als zij meer beweegt zoals in de zomer.

Ik lees terug dat eenmaal de spierwaardes iets verhoogd waren en eenmaal de leverwaardes.
Ik zal overleggen of we misschien toch eens bloed moeten prikken.

Het hormonale plassen heeft mijn dierenarts wel vaker gezien echter die troebel substantie gewoon niet, het is een raadsel waarom ze dit zo blijft aanmaken?

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 11:43

Ik ga dat meer bewegen ook eens op het woord gooien bij de dierenarts, wie weet zegt het toch iets.
Die tijdlijn houd ik in gedachte, voorlopig blijft alles even gelijk en gaat ze pas het voorjaar de weide weer op.
Op stal heb ik een kalender en daar schrijf ik alles in op.

Waar ik ook nog aan dacht qua veranderingen in seizoenen is eventueel vallend blad wat in de paddock komt. Al weet ik niet of er plantensoorten bestaan die zulke klachten veroorzaken.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 12:56

Nou, het plas probleem lijkt inmiddels erger, althans de stralen tussendoor zijn dikker.
Alles is weer kletsnat. Veel gruis weer te vinden bij de urine die op de grond ligt.

Mijn dierenarts heeft net gebeld, het lab waar hun meewerken hebben veel kunnen uitsluiten maar helaas niet kunnen vinden wat het sediment nu is.
Ze konden niet goed geloven dat het nog zo te vinden was na bijna een week spoelen. Nog nooit gezien.

De urine is nu doorgestuurd naar de faculteit in Merelbeke (de uni) , die hebben een eigen lab en hopelijk wel ervaring. De bedoeling is dat hun gaan vaststellen wat het sediment is. En dan kunnen we kijken of er een diagnose van komt.
Morgen of overmorgen komt hier de uitslag van.

Voor nu heb ik nog geen verdere vragen aan mijn dierenarts gesteld en denk ik dat ik ze beter op kan schrijven om eventueel zelf met de faculteit te bellen zodra de uitslag bekend is. Eerst maar eens vaststellen wat het is, al heb ik er een hard hoofd in dat de oorzaak gevonden gaat worden.

@Zammie, ik heb klaver4dieren een pb gestuurd. Dankjewel voor de tip!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2misty2, Cowgirl83, Dido2316, GoogleAdsense, JoyenUnory, Luna2013, mala26, maxie, Plonspony, pyrrhus, SentiBot, stefanie33, SUSANNEx, xkmmtjeee en 97 bezoekers