Blaasprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 18:10

Inmiddels 5 spoelingen verder, er lijkt iets verbetering maar nog altijd natte billen en dikke rotzooi in de blaas. Maandag weer een spoeling. maar ik vermoed dat we uiteindelijk door gestuurd gaan worden..

Inmiddels de luzerne gestopt al enkele dagen (kreeg een link door dat dit kristallen kan veroorzaken).
Staat nu op volledig ander voer om dit uit te sluiten, enkel hooi is niet weg te laten uit het rantsoen.
Verder nog steeds op Ab.


Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:06

he lastig allemaal zeg...
hopen dat je toch snel verbetering gaat merken, sterkte!

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:14

Google trouwens eens op D mannose.. Kijk eens wat je daar van vindt.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 21:17

Ik zal maandag overleggen, dankjewel! Wie weet helpt het. Ik sta er voor open.

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:20

Ik heb het gebruikt met blaasontsteking. Superspul, als ik iets voelde omdat ik een tijd gevoelig bleef was het zo weg. Kost wat, maar op internet zijn wel adressen waar het wat goedkoper is. :-) Mooie is dat het niet schadelijk is, antibiotica kan het nogal in stand houden. Het werkt vooral voor e.coli, die kan zich dan niet meer vasthouden en wordt dan uitgeplast.

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:24

Bij mensen worden veel blaasontsekingen door de E-coli veroorzaakt, omdat de plasbuis kort is en de uitgang dichtbij de anus zit. Ik vraag me af of het bij paarden een ziekteverwekker is.

Is er urine weg op kweek???
Als ze toch een catheter inbrengen kunnen ze een steriele kweek afnemen toch? Misschien dat je daar wijzer van wordt.

...

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 19:33

Steriele urine is wel onderzocht, niet op kweek gezet, maar ze had dan ook geen blaasontsteking. Ze krijgt nu ab, zou dit dan wel te zien zijn ? En zou de kliniek hier dan ook niet op adviseren?
Het stomme is dat het mijn inziens geprikkeld word, bv bij iedere hooizak die ik ophang gooit ze er kleine beetjes urine uit, net een hengstige merrie.maar ik zie haar ook normale plassen doen.

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:52

Liefst neem je een kweek af voordat er antibiotica gestart wordt. Als er steeds gruis/ troep blijft zitten is de kans op infectie wel groter. Ik weet niet of er bekend is wat de substantie precies is? Ik weet dat ze bijv bij nierstenen bij mensen onderzoeken waar de steen van gemaakt is. Zo kun je advies geven over bijvoorbeeld voeding en behandeling. Ik weet eigenlijk niet hoe dit voor paarden werkt, maar het is te overleggen misschien.

Als de dierenarts regelmatig komt spoelen zou je het misschien een keer een week na stoppen antibiotica kunnen laten kweken, dan kunnen ze meteen kijken of het wel gevoelig is voor trimetroprim wat je nu wrs gekregen hebt.

...

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 21:28

Trimazine is dat hetzelfde?

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:08

Bijna hetzelfde. In trimazin zit nog iets extra's.

...

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 17:46

Volgens mij krijgt ze de Ab juist voor het spoelen, katheter/ spoeling is niet steriel dus denk om ontstekingen te voorkomen.
maar ik zal het hem voorleggen.

Hier helaas nog wat conflict met paps die boos is waarom ik geld in een bodemloze put gooi en dat ik ze maar beter weg kan brengen..
Je hebt niets aan dit paard dus waarom zoveel geld in pompen..
Zonder jou was ze 3 jaar geleden al gehemeld..
erg frustrerend want ik kan hem ook niet vertellen wanneer het 'stopt' omdat ze het simpelweg niet weten. Plus dat ze haar karakter niet mee heeft want het is een echte 'vosse 'merrie.. Dus niet even vriendelijk qua karakter.

Vandaag lag er weer een 'plas met gruis ', dus heb zelf niet het idee dat het over is. Ook haar billen zijn weer zeiknat.
Ik weet ook niet wat wijsheid is momenteel, het is ook zo'n stom probleem, zoveel vragen waarop geen antwoorden zijn en ik ben bang uiteindelijk veel behandelingen te hebben gedaan waarop de oorzaak nog niet gevonden is..
Morgen goed overleggen wat wijsheid is...

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:14

Hem ik volg hier even..Het valt me de laatste tijd op dat mijn bijna 20 jarige merrie ook steeds kleine plasjes en dan ook vooral als ze net nieuw hooi heeft gekregen..Qua gedrag merk ik niet ze is erg lief en verder voelt ze zich juist heel goed..Ik zat te denken aan mindere controle over de blaas maar nu ik dit lees moet ik het misschien toch even goed na laten kijken..Ik ben in elk geval benieuwd wat er uit komt bij jou merrie :brr:

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 17:56

Helaas weer gespoeld en een echo genomen, geen verbetering te zien.
Urine is mee voor onderzoek. Dierenarts gaat nogmaals overleggen met de universiteit in Merelbeke.
Da wil graag een diagnose, hij heeft werkelijk geen idee dus ik denk dat hij ze door zal sturen als er niets uit de urine komt.
Hij zei me rekening te houden met dat de oorzaak mogelijk niet gevonden kan worden/ of niet behandelbaar zal zijn indien het bv een spierprobleem is van de blaas.
Hij belt me op nadat hij overleg heeft gehad en de uitslag heeft en ik ga er dan even heel goed over nadenken.

Vaak zien ze blaasproblemen ook bij een neurologisch mankement, echter er is zo op het oog niets te ontdekken, geen spierverlies/distrofie , specifieke bewegingsklachten, gevoeligheid rug etc. ze eet goed en functioneert verder goed en blinkt mooi.

Dierenarts eerlijk gevraagd als het niet te genezen zou zijn of dat het leefbaar is, beide kwamen overeen dat mijn merrie wel last heeft maar dat deze last niet groot genoeg is om haar te laten gaan.

Kortom een groot raadsel, waarom wel in de winter en in de zomer geen klachten.

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:13

En wat dachten ze van de Mannose?

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 18:17

Of dat zin zou hebben moet uit urine onderzoek blijken, echter ze had geen ontsteking in de blaas dus hier gaan we ook niet echt van uit.
Dierenarts denkt meer dat de spierfunctie van de blaas niet goed werkt.
( Al blijft het raar dat je ze ook normaal ziet urineren).

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:24

Ok dat is duidelijk.
Balen hoor dat het nog niet duidelijk is..
Als je het trouwens hebt over spierfunctie verlies..
Ik heb zelf Lyme, en lyme kan zich op héél veel manieren manifesteren.
Ook blaasklachten, is ze daar goed op getest?
Zijn er andere rarigheden? Zoals stijfheid bijvoorbeeld?
Dingen die niet erg lijken, maar er toch wel zijn?

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 18:28

Ze is niet op Lyme getest. Wel heeft zij afgelopen zomer teken gehad dus dit is iets wat ik mee zou kunnen nemen. Echter dit probleem speelt al langer en waarom openbaart zich dit dan enkel in de winter.
Als ze lyme heeft zouden haar klachten ook in de zomer aanwezig zijn lijkt me.

Verder is dit paard niet RAD , daarvoor is ze tenslotte bij mij gekomen. Ze loopt dus ook niet zo soepeltjes als een 'gezond' paard.

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:45

Doe er mee wat je wil in ieder geval.
Maar Lyme kan vreselijk verradelijk zijn helaas.
Bij mij is het er ook echt ingeslopen de klachten, en verklaard als tussen mijn oren.
Dat kan bij paarden hetzelfde gaan dus.
Verdiep je wel even in welke test het beste is.
Niet elke test is even betrouwbaar, of anders totaal onbetrouwbaar!
Voor mensen is Prohealth in Weert een goede, maar of zij ook paardenbloed kunnen onderzoeken weet ik niet. :)

Het slaat ook rustig op al een zwak punt.
Zo heb ik heel lang last gehouden van een schouder die uit de kom geweest is..
Allemaal de lyme geweest die daar een rol in had.
Verder is het waarom een goede, het kan zijn dat het een zwak punt is wat gewoon vooral in de winter weer op speelt. Kan zomaar en ik zou het zeker goed uit laten sluiten.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 09-12-13 18:47, in het totaal 2 keer bewerkt

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 18:46

Ik zal er zeker naar vragen en waardeer je mee denken :-)

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:47

Ik hoop voor je dat er iets uit komt!
(Ik was ook niet gepikeerd ofzo hoor, voor de duidelijkheid!)

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:06

Maar als het een hypotone blaas is waarom dan alleen in de winter, wat ik het allervreemdste vindt is dat het seizoensgebonden is. Er moet iets zijn wat een bestaand symptoom uitlokt, maar wat...

Ik vind wel dat je veel doorzettingsvermogen hebt hoor.

...

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 10:13

@raket, omdat ik ook denk dat het seizoensgebonden is heb ik het voer omgegooid. Alleen weet ik niet binnen hoeveel tijd dit verschil zou moeten geven. verder krijgt ze nu meer water aangeboden in slobber.
Verschil wat ik nog kan bedenken is dat ze nu veel meer hooi krijgt omdat ze in de zomer op het gras staat.
Ik zou eens moeten kunnen kijken wat ze zou doen als ze een winter de weide op zou kunnen, alleen ik ben snel bang voor HB en uit gras haalt ze niet genoeg. Dus durf dat niet goed aan. En verder zou ze dan alleen de wei op moeten.
Maar aan de andere kant staat ze in de zomer ook periodes op de paddock met hooi zonder weidegang.
Er lijkt iets te zijn wat dit triggert maar wat.
Ik kan me niet voorstellen dat de temperatuur van buiten er mee te maken zou moeten hebben.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:18

Voer je misschien zemelen?

Geen leven zonder horsies!

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:21

Erg lastig inderdaad...
Het lijkt ook niet iets progressiefs te zijn toch? Dit heeft ze elke winter en in de zomer is het over. Blijft het dan ook hetzelfde of wordt het per jaar erger?
Als het echt iets ernstigs is zou ze er niet meer zijn even cru gezegd.
Een blaassteen zou in de zomer net zo lastig moeten zijn als in de winter. En zelfs aangroeien en dan zou het steeds erger moeten worden.

Misschien kun je terug kijken wanneer het vorig jaar begon en dat vergelijken met dit jaar, misschien dat er dan iets van een verandering van winter ten opzichte van de zomer uitkomt....
Ik kan me tenminste een topic van jou vorig jaar herinneren.

...

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 10:25

Ze krijgt pas zemelen, nadat de dierenarts me vertelde dat ze meer moest drinken.
Hier voor niet. Nu krijgt ze twee keer een volle schep zemelen per dag, gemengd met twee handjes slobber van subli en staat ze pas op metazoa.

Voorheen luzerne en een vit korrel.

@raket ; vorig jaar heb ik het laatst gepost in maart, toen speelde het nog.
Ik moet er nu heel alert op gaan zijn wanneer het minder gaat worden zodat ik weet welke verandering dit is.
In de zomer beweegt ze meer, maar of dat verband houd?

De dikke substantie word wel erger/ neemt toe. het eerste jaar was dit niet te zien in de urine, tweede jaar soms en nu 3e jaar met regelmaat.
Al moet ik zeggen dat de wondjes tussen haar billen nu na de spoelingen wel stukken minder zijn.
Dat is dan wel de enige verbetering.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alfi2010, lyanne_sanne, Room_Soesje, Selente, TompoesB en 33 bezoekers