Paard ongelijk in de bekken. Wat te doen??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDDara
Berichten: 977
Geregistreerd: 30-11-11

Paard ongelijk in de bekken. Wat te doen??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 18:57

Ik loop al enige tijd tegen de volgende problemen aan, moeite aangalopperen van de rechter galop, moeite rechter buiging, moeite links om contra buiging, stug op rechts en in galop vaak achter omspringen dus uiteindelijk overkruisd.

Nu heb ik gister de fysiotherapeut/ masseur op bezoek gehad die meteen aangaf niets voor me te kunnen doen. Hij constateerde dat mijn paard een scheve bekken heeft. De rechter kant is duidelijk hoger en kan niet kantelen.

Hij adviseerde mij naar een manueel therapeut te gaan. Zij zou het bekken dan met een hamer recht slaan.
(Helaas komt ze niet op locatie is het een kleren eind rijden en ben ik geen held met de trailer op de snelweg.....)

De masseur gaf aan niet in osteopathie te geloven maar naar mijn weten zou een osteopaat of een chiropractor het bekken ook moeten kunnen kantelen/ rechtzetten.

Nu heb ik even rond gebeld en heb ik een osteopaat gesproken die zegt die zeker te kunnen allen zij doet het volgens een ander principe zij slaat het bekken niet van boven af recht maar maakt eerst de spieren los en doet daarna met een bepaalde krachtige beweging het been omhoog waardoor het bakken kanteld/ recht wordt gezet.

Nu wil ik graag weten welke manier van het bekken recht krijgen jullie voorkeur heeft en waarom? En of jullie dus voor een chiropractor, osteopaat of manueel therapeut zouden kiezen? En wat jullie ervaringen met deze mensen zijn....

Want ik vind het een moeilijke keus, iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeur zo ook mijn fysio maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat de enige of beste oplossing is.

AnjaClaudia
Berichten: 40
Geregistreerd: 30-01-12

Re: Paard ongelijk in de bekken. Wat te doen??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:59

fysiotherapeute er bij halen. heeft bij mij goed gewerkt tot nu toe!

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Paard ongelijk in de bekken. Wat te doen??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:03

osteopaat! Maar voor beide geldt dat de training erna van groot belang is. Jouw paard is gewend scheef te lopen en moet zich dus een ander patroon aan wennen qua beweging. het zal ook niet in een keer opgelost zijn.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:11

Ik heb een paard gehad die na een val enorm kreupel was tot bijna atactisch. Er is toen een DA bij geweest die ook manueel therapeut is en die constateerde dus ook een scheef bekken, er zat ruim 5 cm verschil in. Ik heb een kreupel paard van stal gehaald en, na de behandeling, een rad lopend paard weer terug gezet _/-\o_ . Ik weet niet in welke regio je woont, maar deze DA komt wel op locatie.

zazaza
Berichten: 736
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Paard ongelijk in de bekken. Wat te doen??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:20

Volgens mij is rodinde hogenraad hiervoor de persoon in nederland. Ik heb zelf geen ervaring hier. Wel een fijne met marleen noordhof.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Paard ongelijk in de bekken. Wat te doen??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:22

Mijn paard had ook een flinke scheefstand in het bekken en de chiropractor heeft het geheel opgelost.
Dus ik zou zeggen en chiropractor.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:24

Hoe scheef is scheef? Ik heb een paard gereden dat na een bevalling ook scheef was. Als je van achteraf keek stond het ene heupbot zeg maar hoger en dat zakte in beweging ook minder ver naar beneden. Dit paard is behandeld en is weliswaar rechter geworden, maar niet meer helemaal recht. Overigens gaf de fysio dit ook meteen aan hoor, dat dit waarschijnlijk niet meer haalbaar was. Het verschil was denk ik al gauw een centimeter of 5.

Dit paard wordt nog gewoon gereden en loopt alles tot M niveau in ieder geval zonder problemen. Ik heb ze zelfs nog Z gestart maar omdat het echte gaan zitten haar wel vreselijk veel moeite kostte was dit niet meer zo'n succes. Daarom hebben we haar teruggetrokken uit de sport, wordt ze nu recreatief gereden en gaat ze volgend jaar ook weer de fokkerij in.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:27

Waar komt dat scheve bekken dan vandaan?
Dan moet het in de benen of rug ook al scheef zijn. Het bekken zit immers vast aan de heup en via het SI aan de rug.
Je kunt niet zomaar even een skelet rechthameren.
Meer waarschijnlijk heeft hij een verspanning en zakt daarom in 1 heup gewoon minder dan in de andere, dat is in zo'n geval een spier of banden kwestie.
Ik ken eigenlijk maar 1 paard waar het bekken echt ongelijk is nav een breuk. Daar zit 10 cm verschil in de heupen, dat krijg je met de beste wil van de wereld niet gelijk als een paard uit de groei is, maar met training loopt dat paard gewoon in de sport.

Ewona
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:29

Iemand met een hamer ?
Hmz ... dat werd hem dus niet.
Dan zou ik toch eerder de tip van Inoterry volgen en die DA eens laten komen.

Mir_horses

Berichten: 1458
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:32

Precies een half jaar geleden is mijn paard aan precies hetzelfde geholpen; een scheef bekken, wat in contact stond met het SI gewricht.
Een fysio, dierenarts of masseur kan hier inderdaad niets mee.
Enigste oplossing is om een manueel therapeut te laten komen. Komen inderdaad weinig op locatie, maar ze zijn er zeker wel.
Ik weet niet in welke regio je woont, maar mocht de therapeut willen die ik heb, dan kan je mij even een pb sturen.
Laatst bijgewerkt door Mir_horses op 20-11-13 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Paard ongelijk in de bekken. Wat te doen??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:36

DA en manueel therapeut Teun Sterk van DAP Bodegraven werkt met hamers, is zeker een aanrader. Komt alleen niet op locatie. En anders Aimée van http://www.dierenchiropractor.nl/, is DA en chiropractor. Komt wel aan huis. Beiden zeer goed in hun werk.

Heukeltje

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-10
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:41

Het paard van mijn vriendin heeft ook scheve bekken gehad vanwege de bevalling. Fysio heeft wel degelijk kunnen helpen, Jack Meagher methode voert zij uit geloof ik. Weet niet waar je woont maar ik zou zeker een fysio van Happy Athlete willen aanbevelen

nimue2010
Berichten: 211
Geregistreerd: 17-08-12

Re: Paard ongelijk in de bekken. Wat te doen??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:45

MIjn paard is hiervoor ook geholpen met twee behandelingen manuele therapie! Kreeg ook nog een oefening die ik met haar moest doen om te zorgen dat ze ook los bleef!

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Paard ongelijk in de bekken. Wat te doen??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:50

Mijn paard met gekanteld bekken is enorm geholpen door een osteopaat!
Ik weet niet waar je vandaan komt maar kan je anders wel haar naam pb-en als je in de buurt zit. Ze is erg goed, heeft geduld met ieder paard en past haar behandelingen ook echt per paard aan. Zo accepteert mijn paard een bepaalde behandelmethode die normaal gesproken wordt gedaan niet, dus doet de osteopate het nét even anders met gelukkig hetzelfde resultaat.

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:51


Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Paard ongelijk in de bekken. Wat te doen??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:55

Annemarie Groenveld heeft mijn merrie super geholpen. Zij is DA en chiropractor. De mijne was ook scheef in het bekken/SI gewricht.http://www.paardenpraktijkgroenveld.nl/

Daarnaast kan ze ook trainingstechnisch tips geven.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Paard ongelijk in de bekken. Wat te doen??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:16

Ik zou een IVCA-gecertificeerd chiropractor erbij halen. Zijn altijd ook dierenarts en bij bewegingsproblemen geeft een chiropractor, naar mijn ervaring, het beste resultaat.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Paard ongelijk in de bekken. Wat te doen??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:25

Tsja...lastig..
Ik heb manuele therapie gezien (Rodinde Hoogenraad), het is een behoorlijk heftige methode, maar wel goede resultaten van gezien. Je paard krijgt een roesje en wordt met rubberen hamers onder handen genomen.
In principe hebben fysio, osteo, chiro etc. allemaal hetzelfde doel, maar is de methode die ze gebruiken verschillend. De ene methode is niet per se beter of slechter dan de ander, het is alleen anders en met sommige methodes is het niet in 1 behandeling op te lossen.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:26

Het is belangrijk om te kijken waarom het bekken scheef staat, is dit door een val of ander accuut trauma onlangs gekomen zou een chiropractor het recht kunnen zetten (al heb ik dan nog voorkeur voor de osteopaat) maar als het al langere tijd zo is of veroorzaakt is door verkeerde manier van bewegen zou ik het zeker door een goede osteopaat laten doen.
Maar het is wel belangrijk te kijken hoe het komt, als het door een verkeerde manier van bewegen komt ben je er niet met alleen recht zetten dan moet je het ook recht zien te houden.

Anoniem

Re: Paard ongelijk in de bekken. Wat te doen??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:52

Hey jij hier! Ik heb je haar al vaker aangeraden in je andere topic en zie dat ze hier ook al genoemd is. Aimee van rooij. :j Zij is echt geweldig!

DDDara
Berichten: 977
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Paard ongelijk in de bekken. Wat te doen??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 22:12

Bedankt voor alle reacties!

Aanstaande vrijdag komt de DA/Osteopaat.
Ik hoop dat dit zal helpen maar zo niet zal ik toch nog even verder moeten kijken......

Reacties en tips zijn nog steeds welkom, zeker tot dat bekend is of de behandeling heeft geholpen.



De reden van het scheve bekken weet ik niet ik weet wel dat ik tijdens het zadelmak maken tegen de zelfde problemen aan liep als nu, alleen is er in de tussen tijd wel een maand of 10? geweest waarin de problemen weg leken te zijn.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Paard ongelijk in de bekken. Wat te doen??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:38

Het zal ook erg moeilijk zijn om de oorzaak te achterhalen. Soms is een paard bijv. al op 2 jarige leeftijd flink onderuit gegaan in de wei, waardoor iets dergelijks is gekomen.
Daarom is het ook erg verstandig om voordat je een paard gaat beleren even na te laten kijken door een osteo/fysio, zodat je zeker weet dat je goed begint.