Koliek, Verschil in een week tijd..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Koliek, Verschil in een week tijd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 14:43

Hoi Bokkers,

Normaal open ik niet zo snel een topic.. maar in dit geval zou ik toch ook graag jullie mening willen hebben.

Even vooraf:

Zo'n 3 weken geleden haalde ik Nero kreupel uit het land. Links achter liep hij erg kort en het deed hem duidelijk zeer. Zijn spronggewricht was minimaal verdikt en iets warm. Na anderhalve week rust liep hij nog niet goed en was daarbij niet vooruit te branden. Duidelijk niet in zijn doen aangezien hij altijd wilt racen.

Vorige week maandag heb ik de dierenarts laten komen, hij dacht aan een verstuiking ( gezien het feit dat hij acuut kreupel was en verder nooit kreupel is geweest) Hij moest 10 dagen op boxrust met 2x 10 minuten lopen en kreeg daarbij Novacam, ontstekingsremmers.

Ik heb hem op stal op onbeperkt ruwvoer gezet. ( zowel uit hooinet als op de grond)

Woensdag ochtend ben ik wezen wandelen met hem.. niks aan de hand.. hij dronk gewoon en had zijn ochtend maaltijd al op.

eind van de middag ben ik weer naar stal gegaan om met hem te wandelen. Op stal stond hij er rustig bij maar het viel mij op dat hij zijn drinken niet had aangeraakt en zijn eten niet op was.
Eenmaal uit stal begon hij te flemen, te schrapen en naar zijn buik te trappen. Ik ben meteen met hem gaan wandelen en hij wilde een paar keer door zijn benen zakken. Ik heb de dierenarts laten komen en hij bevestigde mijn vermoeden.. Koliek.. wel eens waar in een milde vorm maar ik was er op tijd bij.

Een ophoping van gas en een verstopping van zachte ontlasting. Hij heeft 2 spuiten gekregen en paraffine en mocht zolang hij niet gemest had niet eten.

Donderdag, 's ochtends en 's avonds 2 hele kleine hoopjes met dunne mest. Te weinig om te zeggen dat zijn verstopping weg was. Drinken wilde hij nog niet. DA nog een keer gebeld en ik moest tot vrijdag ochtend wachten om te kijken of de paraffine echt gewerkt heeft. Tot die tijd nog steeds niets eten.

Vrijdag ochtend, ik vond 1 klein hoopje met wat vastere ontlasting.. een paar drolletjes maar nog steeds niet veel. Moest zowiezo de DA nog een keer bellen en kwam paar uur later even langs.

Nog een keer opgevoeld en de verstopping was bijna weg. Paraffine zat aan de handschoen. Ik mocht rustig aan beginnen met opvoeren en zaterdag mocht hij een uurtje de wei op. Hij stond eigenlijk nog op boxrust.. maar heb dus het idee dat de koliek daardoor is gekomen. Ook mocht ik hem al wat krachtvoer geven omdat het normaal ook niet veel was wat hij kreeg( bestaat bij mij uit een handje muesli)

Zaterdag heeft hij dus sochtends hooi gekregen en zijn muesli met een schep lucerne erbij), rondje gelopen en heeft smiddags een uurtje op de wei gestaan. 'S avonds weer wat hooi met muesli en lucerne en nog een rondje lopen. Drinken deed hij weer goed trouwens.

Zondag heb ik hem hetzelfde aan hooi en krachtvoer gegeven en hij mocht buiten de wandeling om 3 uurtjes de wei op.

Maandag, 's ochtends hetzelfde aan voer en hij zou smiddags voor 4/5 uurtjes de wei op gaan. Dit laatste is alleen niet gebeurd.. de stal eigenares is het vergeten en ik was pas om 6 uur op stal. Hij heeft die dag zonder eten en drinken gestaan en heb hem dus na 6en een hooinet gegeven en wat extra's voor de avond incl krachtvoer. Rondje gelopen weer.

Dinsdag, vandaag.. zelfde routine en heb hem nu voor 4/5 uurtjes het land op gedaan.

Hij oogt erg kwiek en alert verder.
Toch vind ik dat hij in een week tijd erg veel is afgevallen.. Nu begrijp ik natuurlijk dat hij afvalt.. maar ik schrik hier toch wel van.

Deze foto is van 2 weken terug:
Afbeelding

En deze van vandaag:
Afbeelding

Ik heb de DA ondertussen ook al geappt met de foto ( jaja.. hightech communicatie :+ )
Maar ik vroeg mij af of jullie ook eventueel nog tips hebben om hem weer op gewicht te laten komen. Ik ben hem nog altijd aan het opvoeren verder...

_/-\o_ voor het lezen van het hele verhaal alvast.

Edit:

Ik vergeet er helemaal bij te zetten.. Nero is een 5 jarige haflinger type barok.. En heeft zomereczeem in milde vorm. Ik vermijd suikers etc in voer.

Ik heb hem sinds augustus dus het is nog even uitvogelen. Maar tot nu toe heeft hij het er goed op gedaan!
Laatst bijgewerkt door Tess_C op 05-11-13 15:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Koliek, Verschil in een week tijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:44

Pff dat verschil is groot ja..

cashlee

Berichten: 472
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Wijchen

Re: Koliek, Verschil in een week tijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:09

Dat is idd een flink verschil! Charlie is vorig jaar dood koliek ook veel afgevallen. Ben hem op aanraden van de kliniek senioren priores van subli gaan voeren.
Heel veel succes met je paardje!!

Utixo

Berichten: 6579
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Koliek, Verschil in een week tijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:13

Dit is niet zozeer afvallen, je paard staat flink opgetrokken. Dit kunnen ze gaan doen als ze pijn hebben of ze zich niet lekker voelen, ook met wormen zie je dit. Ik zou even wachten met extra voeren en even op antwoord van de veearts wachten. Vertoont je paard verder nog ander gedrag?

Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 15:18

Utixo schreef:
Dit is niet zozeer afvallen, je paard staat flink opgetrokken. Dit kunnen ze gaan doen als ze pijn hebben of ze zich niet lekker voelen, ook met wormen zie je dit. Ik zou even wachten met extra voeren en even op antwoord van de veearts wachten. Vertoont je paard verder nog ander gedrag?


Dat hij flink opgetrokken staat zie ik inderdaad. Maar in de momenten dat hij niet optrekt zie ik gewoon dat hij aanzienlijk vermagerd is.

Paard vertoont verder geen abnormaal gedrag meer. Draaft en rent weer richting de wei. Is wel wat nukkig af en toe omdat hij op stal moet staan, maar dat zou ik zelf ook zijn..

Verder kwiek en alert. Nero laat het ook wel echt zien als er iets niet goed zit. Alleen hoe hij er nu uit ziet baart me wat zorgen..

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Koliek, Verschil in een week tijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:23

Als je niet het idee hebt dat hij pijn heeft dan gewoon rustig doorgaan op deze weg, eventueel een wat dikkere deken op zodat hij zijn energie niet hoeft te gebruiken om warm te blijven en een poos goed opletten, elke week een foto maken zodat je duidelijk het verschil kunt zien, succes.

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Re: Koliek, Verschil in een week tijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:34

Ik heb ook een paard gehad met koliek en die moest hieraan geopereerd worden. Hierdoor zag ze er de eerste weken echt slecht uit, flink vermagerd. Ik mocht van de dierenarts het ruwvoer met de week een beetje opvoeren, maar echt mondjesmaat.
Het heeft echt wel een aantal weken geduurd voordat ze er weer beter uit ging zien. Komt dus wel goed denk ik.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Koliek, Verschil in een week tijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:42

is het geen maagzweer?Metacam in combi met niet mogen eten vanwege koliek is nu niet echt een strak plan...
Geen muslie geven,veel ruvoer,geweekte pulp en lucerne.Lijnzaad koken is ook goed.

Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 15:53

geerke schreef:
is het geen maagzweer?Metacam in combi met niet mogen eten vanwege koliek is nu niet echt een strak plan...
Geen muslie geven,veel ruvoer,geweekte pulp en lucerne.Lijnzaad koken is ook goed.


Daar zat ik inderdaad ook aan te denken..

Novacam heb ik trouwens niet gegeven in zijn periode van niet eten. Hij heeft een hekel aan grote spuiten richting zijn mond door zijn droes van een aantal jaar geleden. De novacam gaf ik door zijn muesli heen.

Ik weet dat de DA wel een spuit heeft gegeven die woensdag waardoor ik de novacam niet meer moest geven die avond.. Weet de naam niet meer.. maar zou ongeveer dezelfde werking hebben.

Veel ruwvoer wil ik hem inderdaad geven.. maar het feit dat ik hem nog altijd aan het opvoeren ben en niet teveel tegelijk mag geven.. maakt het wel lastig. Lucerne geef ik 's ochtends en 's avonds. Die Muesli is te verwaarlozen vind ik zelf.. klein handje in de ochtend en avond..

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:00

Je paardje staat met opgetrokken flanken, dus deze foto zegt niet alles.
Opgetrokken flanken duiden wel op last ergens van. Dat gewicht zou ik niet te snel opvoeren, rustig aan en het komt vanzelf weer in orde, teveel voer opeens kan gewoon weer koliek veroorzaken. Rustig aan, dan komt dat gewicht vanzelf weer goed.

Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 16:10

ElCamino schreef:
Je paardje staat met opgetrokken flanken, dus deze foto zegt niet alles.
Opgetrokken flanken duiden wel op last ergens van. Dat gewicht zou ik niet te snel opvoeren, rustig aan en het komt vanzelf weer in orde, teveel voer opeens kan gewoon weer koliek veroorzaken. Rustig aan, dan komt dat gewicht vanzelf weer goed.


Opgetrokken flanken weet ik inderdaad. Maar de buikomvang is ook aanzienlijk verminderd en daar doelde ik voornamelijk op. Dat hij ergens last van heeft kan ik mij voorstellen en gaf ik zelf ook al aan.. Daarom dat ik ook om tips/ adviezen vraag om mijn schema eventueel te kunnen aanpassen op het probleem. Maar het probleem is nog vrij onduidelijk door alles wat gaande is momenteel.

Ik kan aan alles gaan twijfelen of ik dingen nu wel of niet moet doen, of wat er veranderd is de afgelopen tijd waardoor dit zou kunnen komen.. Maar door het feit dat er zoveel ineens is gebeurd.. kan ik dat amper achterhalen.

Rustig opvoeren doe ik zowiezo. Op het weiland staat niet veel gras meer ook dus het gaat meer om de beweging die hij krijgt.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Koliek, Verschil in een week tijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:16

Die opgetrokken flanken is verre van goed. Zou met enige spoed verder kijken wat er aan de hand is.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Koliek, Verschil in een week tijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:44

Als je bedenkt dat jouw paard enkele dagen geen en toen heel weinig ruwvoer heeft gehad plus ziek is geweest is het invallen niet eens zo gek. Darmen die niet goed gevuld zijn (zoals nu ivm opbouwen) tonen ook direct anders. Ik vind het namelijk niet heel mager rondom de ribben en rug zoals een mager paard.
Daarom denk ik ook dat hij en vrij lege darmen heeft en opgetrokken staat. Eerste moet je rustig opvoeren, maar het opgetrokken staan is zorgwekkender. Enig idee wat de oorzaak van de koliek geweest kan zijn?

Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 18:52

@ RianneH, Ja zo heb ik inderdaad ook geredeneerd. Vindt het niet heel gek dat hij zo ingevallen is.. maar je schrikt er toch van. Oorzaak van van de koliek is niet duidelijk, maar we gokken allemaal ( DA, stal eigenares en ikzelf) dat het waarschijnlijk te maken heeft met de combinatie boxrust, 'verplicht' relatief weinig stappen en het waarschijnlijk naar binnen schrokken van zijn ruwvoer. Ondanks dat hij groot deel van zijn hooi in een hooinet kreeg.

Maarja.. zoals je leest toch weer aannames .. zeker weten doen we niet :(

Ik heb net even overleg gehad met de DA en die schrok ook wel van de opgetrokken buik. Hij concludeerde ook dat er weinig tot geen maagvulling was, wat zich ook weer uitte in geen mest. Die conclusie had ik inderdaad ook al getrokken dus was blij te horen dat ik er niet finaal naast zat.

Mijn voer schema was verder wel prima en mocht hem nu zelfs meer opvoeren. vrijdag moet hij weer op zijn normale voerschema zitten inclusief overdag het weiland op. Volgende week vrijdag zou de opgetrokken buik en flanken een stuk minder of zelfs weg moeten zijn. Zo niet.. dan gaan we de molen weer in.

Ik heb hem net uit het land gehaald en hij oogt nog steeds erg kwiek. Is ook vrij vrolijk verder. Heb hem wel een extra deken opgedaan ( stond al onder een 200 grams.. nu 100 grams onderdeken erbij)

Zou het goed zijn voor hem om hem begin volgende week toch iets extra's te geven qua voer en zo ja, wat raden jullie aan ? ( let wel.. hij mag geen suikers hebben )

Voorlopig laat ik hem lekker met rust op wandelen en poetsen na. Totdat hij zich echt weer goed voelt..

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Koliek, Verschil in een week tijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:06

Vraag je da even wat je hem extra kunt geven, alhoewel ik het niet zou doen gewoon om te kijken of hij op zijn normale rantsoen gewoon hersteld. Goed dat je er even een deken bij op gedaan hebt, scheelt toch energie en het was vies koud vandaag.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Koliek, Verschil in een week tijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:49

misschien kun je overleggen met je DA of je hem wat maismeel of zemelen mag geven.....dat vult in elk geval, darmen werken en er zit niet zoveel in.....

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Re: Koliek, Verschil in een week tijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:59

In mais zit toch behoorlijk wat suiker als ik me niet vergis...

Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Re: Koliek, Verschil in een week tijd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 19:30

in maismeel zit vooral veel zetmeel.. wat in de maag weer omgezet wordt naar suikers.. dus die valt helaas al af.

ulle_nina
Berichten: 196
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: hilversum

Re: Koliek, Verschil in een week tijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:20

merriebrok van pavo gaan voeren ...onze hengst die te mager was kwam langzaam mooi bij ,niet te snel gewoon gecontroleerd

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Koliek, Verschil in een week tijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:50

geweekte pulp met zemelen.Geen krachtvoer.Ik vermoed nog steeds een maagzweer.

_KaWi_

Berichten: 911
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:06

Ik zou er ook even verder naar laten kijken.
Vind het er ook niet alleen uit zien als geen maagvulling.

Zoals geerke zegt zou een maagzweer heel goed kunnen.
Lijkt iig ergens nog flink last van te hebben.

Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Re: Koliek, Verschil in een week tijd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 12:41

Hij gaat zowiezo verder onderzocht worden, laat het niet hierbij zitten :) Hij loopt ook nog niet zuiver dus de onderzoeksmolen moet hij zowiezo in.

Ik ga eens kijken naar die geweekte pulp met zemelen!

_KaWi_

Berichten: 911
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Koliek, Verschil in een week tijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:09

Hopelijk knapt ie snel weer op!

_KaWi_

Berichten: 911
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:33

Hoe is het nu met Nero?

Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Re: Koliek, Verschil in een week tijd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 15:41

Het gaat aardig goed met Nero momenteel.

Afbeelding

Er zitten alweer wat kilo's aan en hij loopt bijna zuiver. We zijn het bewegen/grondwerk nu weer rustig aan het opbouwen. Hij eet en drinkt goed.

Heb nog regelmatig contact met de DA ter controle.