Niet goed doorkomend tandje.

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

BillyBo

Niet goed doorkomend tandje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-13 16:39

Mijn shet is bijna vier en een half, heeft alles gewisseld maar er is één tandje dat niet goed doorkomt.

Het is het buitenste snijtandje bovenkaak
Dit tandje is al twee maanden op het zelfde punt en komt er niet verder uit.
Het is een puntje en vlijmscherp.

Momenteel heeft ze een kuur prednisolon ivbm darmproblemen en die kuur is over ruim twee weken [met afbouwen] klaar.
Dan wil ik dus wat aan dat tandje laten doen vanwege eventuele medicatie.

Zeer waarschijnlijk door zand in de darmen is er een ontsteking ontstaan [gevonden in bloedonderzoek] en daarom zit zij nu aan de pred.
Haar mest is al veel beter maar ze blijft mat en ik verdenk dus dat tandje hiervan.
Helaas zijn onder de veeartsen daar de meningen over verdeelt.
De één zegt dat ze daar niet mat door kan zijn en de ander zegt juist dat dit de oorzaak kan zijn :?

Nu is mijn vraag of er mensen zijn die dit herkennen en wat is er aan gedaan?

Albert

Re: Niet goed doorkomend tandje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:29

De buitenste snijtanden wisselen op 4,5 jaar. Gemiddeld. Door omstandigheden, bevoorbeeld ziekten, kan dat vertraging oplopen. Wisselen en doorkomen van het blijvende gebit is een natuurlijk proces. Het lijkt mij dat de oorzaak van de matheid bij de pretnisolon te vinden is. Als ontstekingsremmer is dit echt met een kanon op een mug schieten. Heel effectief, maar ook een zeer zwaar middel.

4 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-13 13:34

Hallo Albert,
dankjewel voor je reactie!
Die matheid had ze helaas al voor de kuur prednisolon, dus dat is niet nieuw.
Ik heb dan ook mijn twijfels of dit tandje een afgebroken melktandje is.

Het goede nieuws is dan ook dat haar mest inmiddels ok is en ze ook geen waterscheetjes meer laat.
Toch zijn haar achterpootjes nog steeds nat.

Ik heb mijn shet nu ruim een jaar en al heel wat ellende meegemaakt met haar.
Het enige wat ik zeker weet is dat als er wat met haar is dan is het eerste waar zij op en mee reageert dan zijn dat haar darmen en krijgt ze diarree.
Dat wil zeggen water en breiachtige mest.

Ik kan natuurlijk nu al naar dat tandje laten kijken,maar als het er uitgetrokken zou moeten worden weet ik dus niet of dat verstandig is om dat nu te laten doen ivbm die predkuur.
En als ze miss. daar ook weer medicatie voor krijgt.

Dat stumperdje heeft al zoveel te verduren gehad en ik hoop dan ook dat dit verder goed gaat aflopen en we dan eindelijk een keer klaar zijn.

Ik wil gewoon mijn pretshet terug!

marietje1000

Re: Niet goed doorkomend tandje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:56

Met antibiotica, prednison e.d. tast je juist de darmflora aan. Dan is het middel dus erger dan de kwaal.

Ik geloof heilig in bioresonantie.

http://www.passievoorpaarden.nl

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 15:01

Daar zal je best gelijk in hebben, alleen heeft mijn shet dus wel baat bij die predkuur omdat ze een ontsteking heeft.
Haar mest is zo goed als goed

Ze heeft alleen geen koorts[nooit gehad] en daarom wilde mijn veearts ook geen antibioticakuur geven omdat antibiotica sowieso ook de goede bacterieen doodt.
Het is dan ook geen bacteriele infectie er is ook mestonderzoek gedaan daarop.

Vandaag is de laatste dag van de predkuur en nu nog twee weken afbouwen.
Ik ben dan ook heel secuur geweest met het geven van de pred.
Iedere ochtend tussen 6.30u en 7.30u heeft ze haar pred gehad.

Hoe dan ook is mijn shet heel gevoelig op haar darmen en bij het minste geringste krijgt ze diarree.
Ik heb intussen al meerdere middelen geprobeerd om de diarree te stoppen.
Van probiotica, waar ze letterlijk de spuitpoep van kreeg tot Finidiar, waar ook het water dr kont uitvloog.
Dus je begrijpt wel dat ze heel gevoelig is op haar darmen.
Het zal mij dan ook niets verbazen als dat tandje in orde is dat ze helemaal opknapt.

Misschien nog wat extra info.
Ik heb Lischia [zo heet ze] vorig jaar gekocht bij een handelaar.
Deze man had er een aantal rondlopen en Lischia was voor mijn andere paard de beste match omdat ze vrij timide was.
Billy mijn andere paard is erg moelijk in de omgang met andere paarden en moet zeker geen druk paard om zich heen.
Het maakt hem dan ook niets uit of het een merrie, ruin of hengst is er is maar één idee in zijn hoofd en dat andere paard moet geelimineerd worden.
Dus aangezien Lischia zo rustig was leek zij de beste keus.
Ze was wel erg mager.
Dit kwam omdat ze een veulen [tonnetje rond] van één jaar naast haar had lopen, ze had dan ook nog een dik uier.
Nu dacht die handelaar dat ze 4 was ,wat ik ook erg jong vind, maar ze bleek net één maand drie te zijn.
Je begrijpt dan wel dat dit beestje behoorlijk wat te kort is gekomen.

Even voor de duidelijkheid: die handelaar verwijt ik niets die had haar net een paar weken.
De eerste eigenaar, waar ze gefokt is daar heb ik ook contact mee gehad en zij wisten wie Lischia was en vertelde dat ze haar met 6 maanden verkocht hadden.
Dus wat er in de tussentijd is gebeurt of ze moedwillig gedekt is of per ongeluk zal ik niet kunnen achterhalen, is ook niet belangrijk, het is toch al gebeurd.

Ze loopt van achteren ook een beetje alsof ze een luier aan heeft, maar ik denk dat dat komt omdat ze met twee jaar al dat veulen heeft gekregen en haar bekken miss. iets ontwricht is.
Er zal dan ook nooit een kind op mogen rijden, ze gaat alleen aan de hand mee.
En ze zal bij mij ook nooit meer een veulen krijgen, lopen er toch al teveel rond.

Ik laat volgende week sowieso naar dat tandje kijken zodat ik me daar alvast op kan gaan focussen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie