blessure hoefgewricht; weidegang of stalrust

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
confidence01
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-12-13

blessure hoefgewricht; weidegang of stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 20:28

3 maanden geleden kocht ik het paard van mijn dromen. Na 3 maanden heerlijk gereden te hebben zonder enige problemen, was hij van de ene op de andere dag kreupel. Niet dat hij nou op 3 benen liep, het voelde gewoon niet goed met rijden.
De dag hierna had hij een dik voorbeen. De peesschede was gevuld, en de kogel warm.
OP advies van de dierenarts gaan koelen en boxrust gegeven. Hierop was de zwelling na 2 dagen al weg. Na enkele dagen controle bij de kliniek. Mijn paard liep op harde ondergrond op de rechte lijnen niet kreupel, buigproeven waren goed, longeren in de bak was geen probleem. Totdat ze hem gingen longeren op harde ondergrond, toen bleek hij toch kreupel op het linker voorbeen. Na uitverdoven bleek het probleem aan de achterzijde van het hoefgewricht te zitten. Rontgenfoto's waren goed. Echo is niet gemaakt. Volgens mijn dierenarts is er een blessure aan de ligamenten van het hoefgewricht. Aanvankelijk 2 weken boxrust en hierop niet verbeterd. Daarna is het gewricht ingespoten met depomedrol (corticosteroid). Daarna weer een week boxrust en nu begonnen met stapprotocol. Dat wil zeggen 10 minuten per dag stappen op het harde.
Ik heb dit nu 2 dagen gedaan en het is een drama. Mijn paard wordt bere-sterk, gooit zijn kop in de lucht en staat te springen naast me. Het schiet totaal zijn doel voorbij.
Vandaag maar besloten om hem op de wei te zetten. Natuurlijk begon hij eerst te rennen en te bokken (ik kon wel janken), maar na een paar minuten was de rust weer wedergekeerd.
Nu zit ik te denken; kan ik hem niet beter een maand rust geven op de wei in plaats van boxrust en stappen???
Wat is jullie ervaring?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers

cron