Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
moos24

Berichten: 623
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Ergens in Noord Brabant

Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-07 11:24

Wat moet ik nou doen. Mijn friese ruin krijgt Pavo Nature's Best en hooi. Ik sta op een pensionstal, waar alles inclusief is. Nu staat mijn paard ineenkeer sinds 2 dagen met volgelopen benen. Ik zit daar eigenlijk behoorlijk mee. Mijns inziens is dat niet erg gezond lijkt me. Het hooi komt bij een boer vandaag, en het verschilt nogal per baal. Nu worden er balen gevoerd die fijn van structuur zijn, en....vrij groen. Ik denk dat er teveel eiwitten zitten in het hooi. Hij heeft er namelijk echt nooit last van gehad. Nu gaat ze het wel minder voeren. Maar wat nu met de ruwvoer behoefte ? Hoe kan ik het een beetje compenseren met eiwitarm ruwvoer ? Zat zelf te denken aan grasmix van hartog of compact gras. De grasmix schijnt laag in het eiwit te zijn (volgens Hartog).
Ik zit een beetje met m,n handen in het haar.


daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:27

Is het niet een virusje??
Ik hoor veel om mij heen over paarden met dikke benen die loom zijn en net niet lekker.
Na een paar dagen is het over...

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

moos24

Berichten: 623
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Ergens in Noord Brabant

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-07 11:30

Hmmm, hij is wel de enige die het ineenkeer heeft. Wel alleen achter. En gisteren ben ik eerder gestopt met longeren, want hij deed een beetje zuur, en had er echt geen zin in. Normaal moet ik hem juist in de rustige versnelling zien te zetten, en is hij lekker energiek.

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:31

Het lijkt er inderdaad op dat jouw paard gevoelig is voor (teveel) eiwit in hooi. Dat heeft mijn paard ook. Ik zou eerst overleggen met de staleigenaar. Misschien dat hij ergens toch nog wat ander, minder eiwitrijk, hooi heeft liggen.

Maar worden de benen minder dik als erop gereden hebt? Of rijdt je er niet op?

moos24

Berichten: 623
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Ergens in Noord Brabant

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-07 11:33

Na het rijden zijn de benen helemaal geslonken. En de balen hooi verschillen nogal. Het is een kleine pensionstal (5 gevulde boxen) Dus ze heeft op het moment echt niet veel anders als dit.

moos24

Berichten: 623
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Ergens in Noord Brabant

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-07 11:35

Heb het er gisteren over gehad, maar zij dacht er nogal makkelijk over. Want als de benen na het rijden gezlonken zijn dan is het goed. Ik denk er heel anders over, en het houd mij nogal bezig.

evita_

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: Noord Holland

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:38

Kan je paard de hele dag buiten staan? In paddock nog beter met andere paarden.

Staat je paard op stro? Eet hij dat op?

Je zou kunnen afspreken met de staleigenaar dat er wat ruwer hooi komt voor je paard. De gezondheid van je paard gaat voor natuurlijk. En ruw hooi, waar minder voedingsstoffen inzitten dan fijn, groen hooi is goedkoper!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:38

een virus kan ook idd goed zijn,
want dat heerst rond deze tijd altijd wel weer.
goed temperaturen !! erg belangrijk.
stap je goed los en goed uit?
soms kunnen dikke benen ook komen door een verkeerde training

Pensionnetje
Berichten: 1821
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: De mesthoop

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:41

Het kan vele oorzaken hebben.

Overbelastig
Te veel aan eiwitten
Zich verstapt, verdraaid hebben
Ziekte onder leden etc....

Succes met uitvogelen!

Te koop exclusieve showhalsters voor mini's shetten én arabieren!
Kijk in mijn profiel of http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=69&t=952555

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:50

crossmonster schreef:
een virus kan ook idd goed zijn,
want dat heerst rond deze tijd altijd wel weer.
goed temperaturen !! erg belangrijk.
stap je goed los en goed uit?
soms kunnen dikke benen ook komen door een verkeerde training

Ja, mijn paard had het ook..
ook als enige.
En op de stal waar ik laatst was waren er ook 3 met dikke benen en net niet lekker.
en het paard wat ik help met beleren had het 2 weken geleden ook.
dikke benen en net niet lekker, een beetje loom. (ook als enigste paard van stal)

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

moos24

Berichten: 623
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Ergens in Noord Brabant

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-07 11:54

Helaas kan hij (nog) niet heel de dag buiten staan. Over ong. 1.5 jaar komt daar verandering in.Krijg ik een lekker stuk grond bij (1.36 Ha).We moeten het samen nog even uit zien te hikken. Hij staat op stro, en scharrelt er lekker in,maar eet totaal niet zijn stal leeg.
Ik ga goed uitzoeken wat het kan zijn, en ik hoop dat het van tijdelijke aard is.
Ik stap een dikke kwartier los, en kwartier tot een half uur uit, en ook op de verharde weg.

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:54

Tja, dat kan ik niet vanaf hier voor je bekijken, maar omdat het hetzelfde is als mijn paard heeft, zou ik toch zeggen eiwitten. Temperaturen kan natuurlijk nooit kwaad.

Als het wel een eiwitprobleem is, zou ik toch nog een keer overleggen met de staleigenaar en eventueel zelf op zoek gaan naar ander hooi.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:18

BEH-->MD

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:43

kan het zijn dat er wat veel (of toch meer) eiwitten dan anders in het hooi zitten? Komt wel eens vaker voor. Wij hadden het onlangs ook weer. Gewoon wat minder hooi gegeven, en het was weer in orde..

Sieppus

Berichten: 1622
Geregistreerd: 25-02-07
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:45

Misschien stalbenen? Een dagje de wei in als dat mogelijk is en dan weer kijken! Pling
Het hoeft niet aan het voer te liggen!

Ga je mee verdwalen, ik weet de weg

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:43

Zijn de benen ook warm?

Mijn paard heeft er op het moment ook opeens last van. Sinds 3 dagen zijn allebei zijn achterbenen volgelopen en warm! Na het stappen op het harde is het weer een stuk minder en niet warm meer. Hij staat de hele dag op het land (schraals stuk) dus stalbenen zijn het niet. Ik maak me er ook best zorgen om. Het schijnt dat het voordrooghooi wat ze nu krijgen van de 1e snee is van maart/april en waarschijnlijk best eiwitrijk. Nog een ander paard heeft hetzelfde en weer een ander heeft warme bulten over zijn hele lijf ook sinds 3 dagen!

Zal vanavond toch maar even temperaturen en kijken wat daar uitkomt. Ik heb ook gezegd minder hooi te geven en als dit zo aanhoudt dan ga ik toch maar op zoek naar eigen baaltjes droog hooi.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

jirina

Berichten: 629
Geregistreerd: 27-09-04

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 00:02

Mijn paard had ook op een dag een dikke achterbeen.
Volgende dag 3 dikke benen..
Ze staat dag en nacht buiten dus geen stalbenen.
Wel een uitvloeing uit de neus en iets tranende ogen. Zij is namelijk ook allergisch voor de graspollen.
Zij had geen koorts . Benen werden iets duner na het rijden, maar verdikking was niet weg.
Gelukkig kwam ik een boek over de luchtwegziekten bij paarden tegen.
Net op een goede moment.
Daarin stond dat 80% van alle paarden latent besmet is met een virus (grip of herpes) wat ze als veulens hebben opgelopen. Deze virus is normaal niet schadelijk, maar wel latent aanwezig.
Kan de kop opsteken op momenten dat de imuniteit van het paard verlaagd wordt.
(Zoals een koortslip bij mens).
Als de latente virus aktief wordt komen kleine ontstekingen voor in de luchtwegen, en kan ook de hartspier iets onstoken raken. Daardoor kan het bloed niet door hele lichaam goed gepompt worden en blijft het vocht in de benen achter.
Nu is het kwestie om te kijken of het paard inderdaad iets verkouden kan zijn - het hoeft geen koorts te hebben!
Mijn paard had maar de neusuitvloeing + tranende ogen.
Als de virus infectie vermoed word is het nodig om de imuunsysteem van het paard te ondersteunen.
Aanbevolen was :
homeopatische middel Engystol (in apotheek te krijgen).
Dit zijn of 5 ml ampules , 1 per dag , 5 dagen in de mond geven;
of de pillen. 3 stuks in een klein beetje bronwater oplossen en in de mond spuiten. 5 dagen geven.
Het was bijzonder werkzaam. Binnen 2 dagen waren alle zwellingen weg en zelfs de huidschimmel infectie (die ik al weken tracht te bestrijden) verdween volledig.

Phenomena Appear According to Causes

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:21

vanochtend kwam ik bij de wei en die van mij staat opeens met 4 dikke warme benen.. Ben toch wel geschrokken. Staat 24 uur per dag op de wei, krijgt hooi en gewoon 1 kilo brok per dag. Heel vreemd! Maar hou dit topic even in de gaten

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:03

Het lijkt wel dikke benen weer Verward

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

moos24

Berichten: 623
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Ergens in Noord Brabant

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-07 12:28

Bij mijn paard lig het o.a te weinig beweging. ben ook aan het orienteren voor een andere pensionstal. Wist niet dat het zo pokkig geregeld is daar. Staat er sinds juli dit jaar. Nooit heeft hij er last van gehad, en op deze stal wel

Papaya

Berichten: 314
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 01:25

Mijn paard heeft het nog nooit beenklachten gehad en had afgelopen weekend ineens 4 dikke benen. Van hoef tot halverwege knie/hak. Er is geen wijziging in stalling, voeding, weidegang of anderszins geweest en zijn training is al anderhalve week wat lichter dan gebruikelijk. Drie weken geleden wel influenza/tetanusspuit gehad maar ik weet niet of dat er nog iets mee te maken kan hebben. We proberen nog te achterhalen wat de oorzaak kan zijn. Het begon met een dag lusteloosheid, de dag erop 'de rem erop hebben' en vervolgens de dag erop 4 dikke benen. Als je z'n vacht beetpakt lijkt hij op de lendenen ook wat vocht vast te houden. Hij had geen verhoging, loopt wel stijfjes, bij de hoeven zijn de benen wat warmer dan normaal en hij heeft een paar dagen een pietsie gelig tandvlees wat zou kunnen duiden op een teveel aan afvalstoffen. Ik had het idee dat hij ook wat dikkere klieren bij zijn hals had. Dierenarts adviseert om het even aan te zien en als de benen dikker zouden worden dan een injectie/vochtafdrijvers geven. Ik ben niet zo voor spuiten tenzij het echt niet anders kan en probeer maar zoveel mogelijk hem te ondersteunen. Geef op advies van een veterinair homeopaat wat druppels sinds 3 dagen. Na regelmatig wandelen op harde ondergrond en daarna de wei in en koelen met koud water zijn de benen snel geslonken en is er nu een grote verbetering. Ik maakte me toen ik hem voor het eerst met dikke benen zag grote zorgen, maar denk dat het nu snel over is. Ik hoorde een instructrice hier in de regio over nog twee paarden met dezelfde klachten. Misschien inderdaad dikke benen weer? Verdrietig Ik heb nog even gedacht aan bloed prikken, maar ik hoor om me heen dat dit ook niet altijd uitsluitsel geeft. Ik hoop dat we de oorzaak nog achterhalen.

" Be the change that you wish to see in the world " - Mahatma Ghandi

Spoekkie

Berichten: 22
Geregistreerd: 22-02-03
Woonplaats: Leerdam/Wageningen

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:24

Helaas is mijn paardje ook al weken aan tobben ( naar mijn idee ook na een influenza/tetanus enting). Eerst een week sjacha...rijden rustig aangedaan..opeens af en toe te hoesten bij aandraven..dus DA erbij..3x antibiotica..maar hij bleef dikke klieren houden en opeens kreeg hij echt super dikke achterbenen...3xdaags stappen afspuiten en injectie...uiteindelijk werden ze na week blijvend dun..hoesten werd bij aandraven erger..dus 10 dagen ventipulmin..hoesten minder..maar daarna weer dikke benen achter..zondag bloed laten prikken..bleek eiwitgehalte te laag te zijn..duidde op een infectie die hij had ondergaan..mja blijft raar..nog steeds staat hij met dikke benen en klieren..weet niet zo goed meer wat ik moet!!
Ben afgelopen week weer rustig aan wat gaan draven met hem op advies van dierenarts om hem uit de sleur te halen, en dan is hij ene moment heel fief en vervolgens weer down....

rare is dat er super veel paarden op stal gehoest hebben en echt wel vaker dan die van mij...eigenaren doen er niets aan en deze paardjes hebben verder nergens last van. Er is wel een paard op stal geweest die zelfde heeft dikke benen en klieren, alleen deze heeft ook nog eens koorts gehad..

Weet je en je leest vanalles he..maar wat is nu goed om te doen.

-virusinfectie heeft veel tijd nodig om te herstellen
- schimmel op gras zijn
-............................

Niets is cker in het leven..je hebt alleen misschien!

Na 4 jaar eindelijk profiel gepimpt Tong uitsteken

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:07

De mijne heeft sinds vandaag ook achter dikke benen en dan met name de kogels. Daarnaast nogal sloom en stijfjes. Staat altijd buiten en is wat magertjes geworden. Zal morgen temperatuur opnemen en maandag veearts bellen voor bloedonderzoek.
Ben benieuwd wat eruit komt.

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:14

Wat vervelend zeg...bah.Je kunt hen iig bandageren met een natte lap gedrenkt in azijnoplossing.
Is er toevallig nieuw stro gebruikt??Als dat niet goed uitgewerkt is kan dat ook dikke benen veroorzaken.

Sterkte ermee Ach gut

Groetjes,Tinky

Wat is nu precies ME?Dan ben je toch alleen maar moe. -O- http://www.mecvs.net/module-ME_CVS_docs ... t.facebook Te Koop: recreatiemarathonwagen-pony-maat http://www.bokt.nl/markt/ad/450864/recr ... -pony-maat
Teken de petitie https://meisgeensolk.petities.nl/ hartelijk dank namens alle patiënten

jirina

Berichten: 629
Geregistreerd: 27-09-04

Re: Paard heeft dikke benen sinds 2 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:44

Verminderde weerstand/imuunsysteem:
Als de latente virus (griep of herpes; heeft 80% van paarden) aktief wordt komen kleine ontstekingen voor in de luchtwegen, en kan ook de hartspier iets onstoken raken. Daardoor kan het bloed niet door hele lichaam goed gepompt worden en blijft het vocht in de benen achter.
Paard hoeft geen koorts te hebben!

Als de virus infectie vermoed word is het nodig om de imuunsysteem van het paard te ondersteunen.
Aanbevolen :
homeopatische middel Engystol (in apotheek te krijgen).
Dit zijn of 5 ml ampules , 1 per dag , 5 dagen in de mond geven;
of de pillen. 3 stuks in een klein beetje bronwater oplossen en in de mond spuiten. 5 dagen geven.

Men kan het ook na het inenten geven.

Phenomena Appear According to Causes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Liv, djinnie, GoogleAdsense, LiannePuthzy, MarjanB, Rijsa, RoxanneJessy, SabrinaB en 79 bezoekers