Vraag over snot

Moderators: SayaJones, Apple, Coby, petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nevaya

Vraag over snot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 12:21

Hallo allemaal,

Sinds zaterdag heb ik mijn paard en nu doet zich het 'probleem' voor dat ze een snotneus heeft.
Even een kleine situatie schets:

Ze is nu 3 jaar en 5 maanden, heeft altijd bij de fokker gestaan en is nu voor het eerst dus verhuist. Voor ze de wagen op ging had ze geen snotneus en toen ze er af kwam wel (van horen en zeggen).
Het is in 1 neusgat, het was geel zaterdag en begint langzaam crème te worden en het is ook al minder geworden dan het was. Ze heeft geen koorts (elke dag gemeten en ze zit op 37,6, moet vandaag nog meten overigens).
Het is een ontzettend rustig dier en ze eet super goed, eerder vreten dan eten zeg maar. Ook heeft ze verder helemaal geen ziekte verschijnselen, niet hoesten, ze is alert en opgewerkt. Ook heeft ze geen opgezette klieren, last van haar hals/keel en geen bulten.

Wel iets dunnere mest, maar nog steeds goede mest. Dit kan zijn door verandering van voer en omgeving uiteraard dus hier maak ik me geen zorgen om.

De snotneus hoor ik meerdere verhalen over, de een roept dat ze droes heeft, weer iemand anders zegt dat ze weer iets anders kan hebben en zo gaat de molen rond uiteraard. Ik zelf ben er van overtuigd dat het gewoon een verkoudheid is omdat ze dus gewoon echt gezond is verder.

Graag zou ik wat tips hebben wat nog kan helpen om haar neus schoon te houden en eventueel een middel dat het sneller weg is? (Mocht het niet meer verbeteren haal ik er uiteraard een VA bij maar ik vind het nu nog niet zo verontrustend dat dat nodig is)

Kon geen topic vinden die hetzelfde is als hoe mijn paard er bij staat dus vandaar even een nieuw topic.

Vergeten er bij te zetten, ze krijgt nu al elke dag Fenegriek.

Groetjes

Nevaya Z1+0
Rolex L2+0
Lavinya 04-05-2018 dag lief meisje

CoRiNa1983

Re: Vraag over snot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:27

Moeilijk je kent het dier eigenlijk niet goed, dus je weet niet of ze het al vaker gehad heeft.
Veel frisse lucht en heel goed uitkijken voor tocht.
fenegriek en fenelook willen vaak al wel helpen maar pas op want als ze te lang snotterig blijft kan het ook chronisch worden.

Kwaliteit hoef niet altijd duur te zijn!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:29

Mijne heeft hetzelfde gehad zoals jij het verteld en verbeterd nu ook.
Dat had hij sinds hij mee naar hedel was geweest.
Mij is gezegd een gewone verkoudheid en dat geloof ik achter mekaar.
Hij is vrolijk, eet en verder niets aan de hand.
Veel buiten doen en frisse lucht.

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 12:33

Klein probleem, ze komt elke dag buiten maar alleen als ik haar buiten zet onder toezicht. De andere willen haar niet bij de paarden in de paddock hebben ivm die neus. Ik zal eens kijken of we daar een oplossing voor kunnen vinden want nu staat ze behoorlijk veel binnen. Bedankt voor de tips in elk geval!

Nevaya Z1+0
Rolex L2+0

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:40

Altijd goed om een paard die van een andere locatie komt een paar weken in quarantaine te zetten. Zeker als ze een snotneus hebben. Droes is niet ondenkbaar. Zou het gewoon even aankijken, zolang ze geen koorts heeft. Meestal verwerken ze het zelf wel, zonder dat je er iets aan doet.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:36

Babootje schreef:
Altijd goed om een paard die van een andere locatie komt een paar weken in quarantaine te zetten. Zeker als ze een snotneus hebben. Droes is niet ondenkbaar. Zou het gewoon even aankijken, zolang ze geen koorts heeft. Meestal verwerken ze het zelf wel, zonder dat je er iets aan doet.

Dat is waar, met rust laten hielp bij de mijne ook.
Als in - verder niks doen behalve zijn neus afpoetsen.
Staat overigens ook met andere en niemand heeft het over gekregen.

Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 16:20

Vandaag was haar temperatuur tussen de 37,4 en 37,7 (heb 2 keer gemeten want ik heb een meter gekocht die een 'flexibel ding heeft' dus ik wist niet of het goed gegaan was.) voor alsnog geen koorts dus en de snot wordt nu meer waterig i.p.v. dat het blijft plakken aan haar neus. Het begint nu los te komen en eruit te vallen. Is dat een goed teken?

Overigens doe ik helemaal niks met haar, beetje gewandeld vandaag om het los te laten komen en haar los gehad in de bak waarin ze d'r gang kon gaan.

Nevaya Z1+0
Rolex L2+0

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:55

Loskomen is altijd goed ja :)
Dat maakt de weg weer vrij zeg ik dan maar

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:47

snot uit 1 neusgat, en dan ook nog geel of wit (ondoorzichtig zeg maar) is wel reden voor een DA. Kan een sinusontsteking zijn. DA kan even "kloppen" om te horen of de holtes vol zijn. Paard kan (ongemerkt) er behoorlijk hoofdpijn van hebben.

Avellana :+:

loveremerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:52

antibiotica of ontstekingsremmers

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 01:00

Hoe gaat het nu ?

En stinkt of stonk het snot/de neus ook ?

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 09:37

Veearts is geweest en ze heeft 10 dagen AB gehad! Nu weer helemaal schoon en kerngezond! :D Bedankt voor de interesse :)

Nevaya Z1+0
Rolex L2+0

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie