Hengst castreren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xoxsannexox

Berichten: 780
Geregistreerd: 28-08-05

Hengst castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 18:18

Ik heb een hengst veulen en vroeg me af hoe oud jullie je hengst hebben laten castreren? Veel laten hun hengst laat castreren i.v.m. ontwikkeling van spieren e.d.
Hoe oud heb jij je hengst laten castreren en hoe is hij uitgegroeid?

Mvg,

Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Re: Veulen castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:20

Ik heb mijn inmiddels ruin laten castreren toen hij 1,5 jaar was.

Hij is nu 3 en zag er afgelopen zomer zo uit:
http://i40.tinypic.com/wi4o5i.jpg

Maar in principe kun je castreren zodra de ballen zijn ingedaald, dit kan vanaf 4 maanden, maar het kan ook langer duren. Verschilt per dier.

idsie

Berichten: 1117
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Raalte

Re: Hengst castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:21

mijn is 2 jaar en 5 maand en word volgende week gecastreerd:)

xoxsannexox

Berichten: 780
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 18:24

Is mooi geworden zeg! :)

Ik denk erover na om het te nadat hij een jaar is geworden. Dit omdat hij komende zomer bij mijn merrie moet staan. Voor mij is het ook niet belangrijk dat hij een echt hengst uiterlijk krijgt. Spieropbouw kan uiteindelijk ook d.m.v. training lijkt mij..
Laatst bijgewerkt door xoxsannexox op 16-10-13 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

idsie

Berichten: 1117
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Raalte

Re: Hengst castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:25

moet hij daar bij staan als dekhengst? of juist niet?

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:26

Ik heb een ruin gezien die met 3 jaar was gecastreerd, wow zo mooi ! had het uiterlijk van een hengst, maar het karakter van een ruin. <3

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:26

Hans was een half jaar oud toen ik hem heb laten helpen. Hij was een oepsaankoop en het was of vroeg laten helpen of hij moest alleen staan omdat ik geen ruinen in de buurt heb lopen.

Afbeelding
Hij is niet echt gespierd, maar heeft wel een mooie bos manen en staart. Hij is overigens nu wel wat groter geworden dan ik had verwacht, maar dat kwam super uit. Hij is nu net als Grietje 96 cm geworden en dat staat mooi in het tweespan.

xoxsannexox

Berichten: 780
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Hengst castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 18:29

Nee, niet als dekhengst! Is een maatje voor mijn merrie, maar anders zou ik wat anders moeten bedenken.
Maar bovenstaande foto's zien er niet uit als 'slungels', zoals wel vaker wordt gezegd als ze jong gecastreerd worden.

idsie

Berichten: 1117
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Raalte

Re: Hengst castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:34

ik denk dat je je daar niet druk om hoeft te maken:) hoe sneller het gebeurt is hoe sneller die er vanaf is^^ en jij ook uiteraard. alleen vanaf de 3 jaar moeten ze volgens mij in de kliniek op de operatietafel. dat is niet alleen heftiger maar ook veel duurder. dan weet je dat:P

xoxsannexox

Berichten: 780
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Hengst castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 18:40

Qua kosten maakt het mij niet zoveel uit :) Ik kijk dan gewoon hoe hij is als hij bijna een jaar is. Bedankt voor jullie antwoorden!

Hebben jullie nog voorkeur voor staand of liggend castreren?

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Hengst castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:46

Die van mij is als 2 jarige gecastreerd. toen waren de ballen ook nog maar net ingedaald.

idsie

Berichten: 1117
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Raalte

Re: Hengst castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:32

ik ga voor staand:).

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:32

idsie schreef:
ik ga voor staand:).


Mee eens!

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:38

idsie schreef:
ik denk dat je je daar niet druk om hoeft te maken:) hoe sneller het gebeurt is hoe sneller die er vanaf is^^ en jij ook uiteraard. alleen vanaf de 3 jaar moeten ze volgens mij in de kliniek op de operatietafel. dat is niet alleen heftiger maar ook veel duurder. dan weet je dat:P


Waarom denk je dat? Hier kan het ook gewoon op de wei hoor, mits ze geen complicaties verwachten.

idsie

Berichten: 1117
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Raalte

Re: Hengst castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:39

me 3 jaar moeten ze hier in de kliniek op de tafel:) ik zeg niet dat het niet kan;) maar lang niet alle klinieken willen het met 3 jaar staand gedaan hebben, dat is de rede dat ik mijn hengst nu laat castreren

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:39

hier laten castreren toen hij ong. 11 maand was. Om hem bij een dame te kunnen houden.
Liggend gedaan. Maar dan wel thuis. Ging prima en lekker in vertrouwde omgeving.

Afbeelding
hier is hij ongv. 1 jaar 3 maand. Nu 1 maand verder is hij ten opzichte van deze foto 2,5 cm gegroeit.

Heb ook gehoord dat als je er echt lang mee wacht de ballen te royale doorbloeding hebben en er sneller complicaties zijn en beter/handiger in kunnen grijpen op een tafel.. Vandaar dat velen bij oudere hengsten niet thuis willen castreren.
Heb hierover alles afgebeld en iedereen vroeg naar leeftijd. Meesten wilden niet thuis castreren.
Prijzen vond ik vergelijkbaar zowel voor thuis als op de kliniek.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:10

idsie schreef:
me 3 jaar moeten ze hier in de kliniek op de tafel:) ik zeg niet dat het niet kan;) maar lang niet alle klinieken willen het met 3 jaar staand gedaan hebben, dat is de rede dat ik mijn hengst nu laat castreren


Ah oke, ik dacht, dat jij dacht, dat het helemaal niet kon :o
Laatst bijgewerkt door TheWelsh op 16-10-13 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:17

Die van mij is met vijf jaar gecastreerd. Staande in de trailer. Zijn vorige eigenaar had er nog foto's van. Het is door een dierenarts gedaan uit de buurt. Het paard is erg mooi, goed sociaal, en ik kan hem makkelijk bij andere paarden zetten. Hij heeft gewoon een goed ontwikkeld lichaam, maar niet een heel specifieke hengsten hals. Sommige krijgen dat wat meer dan andere.

idsie

Berichten: 1117
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:41

bontesok schreef:
idsie schreef:
me 3 jaar moeten ze hier in de kliniek op de tafel:) ik zeg niet dat het niet kan;) maar lang niet alle klinieken willen het met 3 jaar staand gedaan hebben, dat is de rede dat ik mijn hengst nu laat castreren


Ah oke, ik dacht, dat jij dacht, dat het helemaal niet kon :o



ik persoonlijk vind het onzin dat het niet kan, bij ons zit er een verschil van ruim 300 euro in staand of op tafel castreren, (niet dat prijs uitmaakt) maar vind het onzinnig om een paard zo ver heen te brengen voor een castratie als het ook gewoon staand kan en hij zo weer op de been is:) veel minder gedoe voor het paard.

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:50

ik heb eigenlijk alleen meegemaakt dat paarden voor een (half)uur in een soort narcose worden gebracht en dan wordt het zooitje liggend op de weide eraf gehaald. ook 10+ers.

spieren kun je ook maken met training, ik zou ze gewoon eraf laten halen als ze ingedaald zijn. en je kunt je veearts ook altijd om advies vragen he. :)
ik heb ook toen ik net 16 was, een pony gehad van bijna 3 jaar, die bleek (hoorde ik toen ik hem ging verkopen) al twee keer gedekt te hebben. mijn god wat een monster was dat geworden, ik ben blij dat ik er vanaf ben gekomen. kon niet eens fatsoenlijk langs andere paarden lopen, was daar nog veel te jong en onhandig voor. t beest zat helemaal vol met hormonen maar die lummel van een verkoper zei niks natuurlijk. zorg dat hij geen chickies vindt en zijn pieliwielie erin steekt dus.. :')

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:11

Ik vind het ook veel meer stress voor niks voor het dier hooridsie. Tenzij er echt iets aan de hand is waardoor het niet anders kan, klophengst bv.

Maar ja is natuurlijk goed centen vangen voor zo'n dierenarts als er zoveel prijsverschil in zit!

De mijne wil ik wel uit laten groeien tot 3jaar, mits zijn gedrag handelbaar blijft voor mij.

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:22

Het hengstenveulen van mijn dochter is op in de wei, onderr narcose gecastreerd. Ze heeft het in het voorjaar laten doen en binnen de kortste keren liep hij alweer te showen bij de dames in de wei naast hem. Ik heb het ook gezien dat een of andere man kwam, voor een ander paard op stal, die een praam vastmaakte samen met de eigenaars, prikken erin en staand castreerde, het paard had volgens mij nog pijn want sprong naar achteren terwijl de tang er nog aan hing en maar draaien aan die praam,ik vond het zo'n rotgezicht dat ik weggelopen ben. Overigens heeft het paard daarna nog op de kliniek gestaan wegens ontsteking.

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Hengst castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:24

Mijne op 1 en de ander op 3

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:24

Die van mij is ook liggend gedaan in de stal. Het was eind februari en het vroor licht, waardoor er nog geen insecten waren. Hij was snel de oude weer en heeft naderhand geen problemen gehad.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:27

Die van mij is op krap 2,5 jarige leeftijd liggend op een stuk gras bij de stal gedaan onder narcose.
Dat ging prima en vlot, niks aan over gehouden, liep in de loop van de volgende dag alweer bij zijn maatjes op de wei.

Hij is nu ruim 3,5, we zijn hem heel rustig aan het aan zadelmak maken en hij ziet er nu zo uit:
Afbeelding