Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:16

Nou het ziet er niet lekker uit. Zit daar nou ook een cyste of vergis ik me?

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:28

een los stukje bot. zei de arts

Anoniem

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:40

Ik zou hier niet mee durven fokken. Zowel vanwege de belasting als mogelijke aanleg. En pijn idd. Je kunt har eens 2 weken op pijnstillers zetten, kijken of je verschil merkt.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 23:08

Bij de mijne, die er niet zo "erg" uitzag als bij die van jou werd mij destijds ten zeerste afgeraden om er mee te fokken vanwege het extra gewicht dat dan toch aan die rug komt te hangen.
Ik zou haar inderdaad een dag of 14 op zware pijnstillers zetten. Als ze dan vrolijk(er) is en zich beter lijkt te voelen, weet je toch wel of ze pijn heeft.
Het lastige is eigenlijk ook wel, als je niet meer kan trainen, lijkt het vaak met KS te verergeren. Dat trainen kan ook aan de hand, maar het blijkt wel bij de meeste paarden met KS dat alleen weidegang bijvoorbeeld niet goed is.
Ik wil je in elk geval heel veel sterkte wensen, het is niet niks.

Overigens moet ik zeggen dat nu bijna vier jaar na de diagnose de mijne het gewoon heel goed doet en naar mijn idee geen last meer heeft van de KS. Afgelopen maart heeft ze een scheur in haar hoefbeen opgelopen, 8 weken volledige boxrust, daarna nog een aantal weken boxrust met 5-10 minuten stappen aan de hand, daarna in een mini-paddock, weer rust. Ergens eind augustus kon ik er weer op, wat stappen en ze heeft nog steeds geen last van de KS.

Ik denk dat ik er erg op tijd bij was omdat Elvee het heel snel aangaf dat er iets mis was, zowel met de KS als met de scheur in het hoefbeen en dat dat ervoor heeft gezorgd dat er gelijk een goede behandeling is ingezet.

Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 23:36

Bij mijn paard was de KS ook niet hele erge mate (net achter de schoft), maar ze uitte zich met rijden bijzonder heftig.
Desondanks ben ik toch met haar gaan fokken. Eerste veulen was al geboren voordat ik wist dat ze KS had.
Daarna nog 3 drachten, waarbij ze het aan het eind inderdaad moeilijk had. Dat uitte zich vooral in heel gevoelig lopen. Ik had haar dan ook vrij lang op ijzers staan. Als die er onder weg waren, liep ze echt heel slecht. Dag na de bevalling was het over en dan liep ze weer goed. Maar met de dikke buik rolde ze nog steeds om als een jong paard.

Laatste dracht eindigde helaas best dramatisch met een keizersnede en een dood veulen dus ik laat haar niet meer dekken. Ze is bijna 19 en ze mag genieten van haar pensioen.
Maar qua gangwerk draaft en galoppeert ze beter dan haar eerste nakomeling. Dus het kriebelt nog wel eens om toch weer eens op haar te klimmen en te gaan rijden. Gewoon niks bijzonders, beetje rondtuffen. Misschien volgend voorjaar. Keizersnede is nu bijna 10 maand geleden.

Tot nu toe is ze mijn duurste paard ever.... :+
Iedereen denkt dan ach ze is vast een heel lief paard. Ehm, nee dat is ze ook niet, nooit geweest. :') Alleen lief als je eten hebt.... :D Maar ja, ze blijft m'n paardje. :j

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 08:22

Toch zijn er artsen die beweren dat er een genetische component zit in KS. Ik zou het niet aandurven.

__Nicky

Berichten: 2434
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:24

moonprayer schreef:
hi allemaal.

Ik heb nu een maand geleden foto's laten maken van mijn paard,
alleen de rug op de foto, maar hals atrose is vrijwel zeker vanwege de beperkte buiging, Zowel chiropraktor, alswel fysio alswel de Paardenarts zeiden me dat ze dit sterk vermoedde.

[ [url=m/qlCbwv.jpg]Afbeelding[/url] ]

dit is de wervel precies achter haar zadel.

ik kan niet meer rijden, vanzelfsprekend. maar mijn grote vraag, hoe weet ik nu of ze pijn heeft?
ik ben foto's laten maken omdat ik met rijden duidelijk merkte dat ze pijn had!

Met aanrakingen heeft ze helemaal geen last.

zou je nog wel kunnen fokken? volgens de Arts was het niet een hele heftige vorm.


Mijn paard is vrij vergelijkbaar met jouw foto's. Hij heeft ook in de overgang van borst naar lendenen op een aantal wervels kissing spines. Ook hij gaf pijn aan bij het poetsen, opzadelen en rijden en was door Utrecht eigenlijk afgeschreven. Dankzij een chiropractor die hem om de 10 weken behandeld en gerichte training loopt hij nu endurance klasse 3, pijnvrij en met prachtige waarden op spieren/schoft/rug! Afgelopen zomer met succes een 90 km gestart... Sinds kort heb ik ook de Bucas Recuptex 's nachts opliggen en merk dat hij daar erg veel profijt van heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:01

@moonprayer, hoe oud is je paard?
Is opereren geen optie?

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 11:04

opereren is geen optie omdat ze al bijna 20 is.
en haar hals is ook niet meer buigzaam zoals het zou moeten, dus daar zit ook (vermoedelijk) atrose.

er is iets gezegd over een Infuus, dat moest dan een aantal keer gedaan worden en dan kon het beter worden, maar dat infuus was minimaal 500 euro per keer. en de arts had het over 3 of 4 x.

eerlijk gezegd spaar ik liever voor een jong dressuurpaard.
ik heb geen giga portomonnee.

Anoniem

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:58

Tildren infuus is dat denk ik. Dat zou ik idd niet doen.

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:43

ja klopt joolien, dat was de naam

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:44

het is 1 werveltje, alleen precies onder de zadelkussens, en ik moet zeggen met buitenritten merk ik niks aan haar, dan is ze super lekker in haar hummetje! niks aan de hand. Bakwerk lukt gewoon niet, zal toch ook te maken hebben met nare ervaring (en merrie buien) en geeft ook niks, dan doen we dat gewoon niet meer.

Darley
Berichten: 569
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 19:31

Ik weet dat dit topic al redelijke tijd niet is gebruikt, maar denk dat hier reageren misschien slimmer is dan een nieuw topic openen..

Afgelopen vrijdag is heel milde kissing spines op twee wervels geconstateerd bij mijn 5 jarige merrie. Ook zit er op één van deze wervels milde randsclerose. De dierenarts weet nog niet zeker of ze nog bereden kan worden en in welke mate dat kan, omdat ze nog jong is en haar spieren de wervels wel moeten kunnen ondersteunen. Hier lees ik dan weer veel gevallen waarbij er bij een “ernstigere” graad wel nog wordt gereden, kan iemand dat uitleggen?

Voor nu staat de merrie op de bute en moet ik haar met dubbele longe longeren. Mocht dat niet voldoende zijn kon er nog mesotherapie gedaan worden.

Zijn er nog andere tips en ideeën wat ik kan doen om het haar aangenamer te maken? Ik heb ook al gekeken naar een magneetdeken voor na de longe training maar hier nog weinig over gevonden verder.

Edit: de twee wervels waar het om gaat zitten bij de lendenwervels.

Dankjewel :)

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 22:07

Darley, dat zal wel schrikken zijn geweest!

Is er ook gekeken of er geen beenproblemen aan de KS ten grondslag liggen?

Bij Elvee was dat niet zo, die had primaire beginnende KS.
Bij Elvee is destijds gelijk mesotherapie toegepast, zij zat zo vast in haar bespiering, over haar hele lijf, dat er iets grondigs moest gebeuren om het pijnpatroon te doorbreken. Bij haar zat het bij twee doornuitsteeksels net achter/onder het zadel, maar er was geen botverandering te zien. Ik heb toen fysio-oefeningen meegekregen om ervoor te zorgen dat ze haar lijf weer beter ging bewegen, haar buikspieren beter ging gebruiken en haar rug niet meer zo hol ging trekken. Ook veel stappen aan de hand in het begin, kleine achtjes, er goed voor zorgen dat ze linksom en rechtsom gelijk liep. Slangevoltes met veel ronde bogen, achterwaarts, maar dan wel met bolle rug en zo recht mogelijk.
Daarna longeren en ook weer ervoor zorgen dat ze netjes over de rug liep daarmee.
En vervolgens is haar bekken/SI nog behandeld door een chiropractor ( bij de kliniek).
Toen nog weer een week longeren en daarna mocht ik er weer op. De eerste keer vloog ik er af, ze kon ineens ( toen ze ergens van schrok) hoog bokken, wat ze voor dit alles niet kon.
Uiteindelijk na zo'n half jaar/driekwart jaar ging het rijden een stuk beter en ik kan zeggen dat ze totaal geen last meer van haar rug heeft, we zijn nu zo'n 6 jaar verder.
Ik spring niet met haar, dat heeft ze nooit goed geleerd en ik ben er ook geen ster in, maar dressuur en buitenrijden gaat goed.
Elvee was bijna 4 toen ik haar kocht en ruim 4,5 toen de KS geconstateerd werd. Dit jaar wordt ze 11.

Darley
Berichten: 569
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 23:30

Jet schreef:
Darley, dat zal wel schrikken zijn geweest!

Is er ook gekeken of er geen beenproblemen aan de KS ten grondslag liggen?

Bij Elvee was dat niet zo, die had primaire beginnende KS.
Bij Elvee is destijds gelijk mesotherapie toegepast, zij zat zo vast in haar bespiering, over haar hele lijf, dat er iets grondigs moest gebeuren om het pijnpatroon te doorbreken. Bij haar zat het bij twee doornuitsteeksels net achter/onder het zadel, maar er was geen botverandering te zien. Ik heb toen fysio-oefeningen meegekregen om ervoor te zorgen dat ze haar lijf weer beter ging bewegen, haar buikspieren beter ging gebruiken en haar rug niet meer zo hol ging trekken. Ook veel stappen aan de hand in het begin, kleine achtjes, er goed voor zorgen dat ze linksom en rechtsom gelijk liep. Slangevoltes met veel ronde bogen, achterwaarts, maar dan wel met bolle rug en zo recht mogelijk.
Daarna longeren en ook weer ervoor zorgen dat ze netjes over de rug liep daarmee.
En vervolgens is haar bekken/SI nog behandeld door een chiropractor ( bij de kliniek).
Toen nog weer een week longeren en daarna mocht ik er weer op. De eerste keer vloog ik er af, ze kon ineens ( toen ze ergens van schrok) hoog bokken, wat ze voor dit alles niet kon.
Uiteindelijk na zo'n half jaar/driekwart jaar ging het rijden een stuk beter en ik kan zeggen dat ze totaal geen last meer van haar rug heeft, we zijn nu zo'n 6 jaar verder.
Ik spring niet met haar, dat heeft ze nooit goed geleerd en ik ben er ook geen ster in, maar dressuur en buitenrijden gaat goed.
Elvee was bijna 4 toen ik haar kocht en ruim 4,5 toen de KS geconstateerd werd. Dit jaar wordt ze 11.


Dankjewel voor je uitgebreide verhaal en hoopvol dat jullie nog steeds fijn aan de gang zijn.

De voorhoeven en haar hals zijn ook op de röntgenfoto gezet. Hier was enkel te zien dat ze iets dunne zolen had, wat met een ijzertje verholpen moet zijn. Op de halsfoto waren de ruimtes tussen de onderste facetten vrij groot, dit kon duiden op artrose in de hals, maar dat zouden ze met een echo moeten bekijken.

Heb jij de xray foto’s van jouw paardje? Evt in pb? Ben best benieuwd. :)

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 05:34

Mooi dat er in de benen niets te zien was, weet je ook waarom de echo van de hals niet meteen gedaan is?

Als je rechtsboven in mijn bericht op geplaatst klikt, zie je alles wat ik destijds heb geplaatst ( dan krijg je alleen mijn berichten te zien). Dan op pagina 2 ergens halverwege zie je de foto staan. Ik zie nu dat het bij T15-T16 was, dat zit dus echt richting achteraan onder het zadel. Een paar heeft 18 T(horacale) wervels en een zadel mag daar niet voorbij komen.

Darley
Berichten: 569
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 09:22

Jet schreef:
Mooi dat er in de benen niets te zien was, weet je ook waarom de echo van de hals niet meteen gedaan is?

Als je rechtsboven in mijn bericht op geplaatst klikt, zie je alles wat ik destijds heb geplaatst ( dan krijg je alleen mijn berichten te zien). Dan op pagina 2 ergens halverwege zie je de foto staan. Ik zie nu dat het bij T15-T16 was, dat zit dus echt richting achteraan onder het zadel. Een paar heeft 18 T(horacale) wervels en een zadel mag daar niet voorbij komen.


Ze hadden de juiste apparatuur daar niet voor bij... heel jammer dus vandaag afspraak maken voor echo hals.

Top dankjewel. Bij Dahlia is het, nu ik het nagekeken heb, ook T15-T16, en ik zie zelf nog iets vreemds op de xray van de wervels daarna, maar dat ga ik dus weer navragen.

Vind het wel spannend allemaal, je hoort het zovaak voorbij komen en dan heeft je eigen jonge pony het ook. Ze heeft er ook echt last van, staat nu op de bute en dan voelt ze zich beter, ze wordt nu ook niet ohz gereden uiteraard, enkel iets gelongeerd.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:55

Ik ben wel heel benieuwd wat er uit de echo van de hals komt!

En ja, ik dacht toen met Elvee ook dat ons korte samenzijn over was, maar gelukkig was dat bij ons in elk geval niet zo.

Is jouw paard ook zo gevoelig over het hele lijf of alleen op de rug?
Bij Elvee was het over haar hele lijf, ik kon haar alleen poetsen met een zachte harige borstel. En dit was dan op haar hals, bij haar voorbenen, haar rug natuurlijk, haar buik, alleen bovenop haar kont ging het wat beter. Na de mesotherapie is dit langzaam aan beter geworden. Nu kan ze nog wel eens narrig reageren, vooral onder haar buik, maar als ik haar dan toespreek is het meestal wel goed. Ze beet, ze tilde haar voorbeen razendsnel op, schraapte met een voorbeen, sloeg met een achterbeen naar voren, echt wel nare reacties. Verder was ze ook heel schrikachtig en dan gelijk in de verdediging of op de vlucht. Ze was ook schrikachtig in de box en kon dan ook "zomaar" uithalen als ze ergens van schrok. Verder als je haar meenam om buiten te zetten of binnen te halen, met longeren, met rijden. Dat is gelukkig nu allemaal al jaren stukken minder, eigenlijk schrikt ze nu minder dan een gemiddeld paard ;-) .

Darley
Berichten: 569
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:51

Ja mijn merrie is heel gevoelig met poetsen, aaien, opzadelen. In de omgang vrij nuchtere pony maar onder het zadel veel spoken en uiteindelijk ook verzet. Omdat ik bijna 100% zeker wist dat het geen zadelprobleem was (haar zadel is nieuw en wordt om de 2-3 maanden nagekeken en evt. aangepast omdat ze nog groeide) heb ik de dierenarts ingeschakeld.

Woensdag krijgt ze ijzers en komt er een fysiotherapeut die veel werkt met paarden met kissing spines, ik wacht haar even af voor ik de echo afspreek. Ben heel benieuwd. Tevens van een stalgenootje een bucas repuctex gekregen om te proberen of dat voor haar rugje helpt, echt super lief! <3

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 23:57

Ik zorg er bij Elvee inderdaad wel voor dat ze het niet koud krijgt. Als de fysio het goed doet, zal ze vast wel wat minder last krijgen, hoewel ikzelf denk ik het liever andersom had gedaan: eerst echoën en dan de fysio, dan weet je ook wat ze in haar hals aankan.
Bij mij werd eerst wel gezegd dat ze aan het puberen was en dat het door het jaargetijde kwam ( november begon ze kleine bokjes te geven), maar ik wist gewoonweg dat het iets lichamelijks was.

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:08

Ik heb het vermoeden dat mijn paard kissing spines heeft. Binnenkort laten we foto' s nemen. Wij zijn al een jaar aan het dokteren. Nu lees ik op internet allerlei halleluja verhalen van trainers die paarden met ks trainen. Ik vraag me nu af in hoeverre dit zinvol is. Het welzijn van mijn paard staat op 1 en als ze niet meer te rijden is dan is dat prima, maar als ze slechter wordt van stilstaan lijkt me dat ook niet handig.

Darley
Berichten: 569
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:25

abcxx schreef:
Ik heb het vermoeden dat mijn paard kissing spines heeft. Binnenkort laten we foto' s nemen. Wij zijn al een jaar aan het dokteren. Nu lees ik op internet allerlei halleluja verhalen van trainers die paarden met ks trainen. Ik vraag me nu af in hoeverre dit zinvol is. Het welzijn van mijn paard staat op 1 en als ze niet meer te rijden is dan is dat prima, maar als ze slechter wordt van stilstaan lijkt me dat ook niet handig.


Wat vervelend dat je al zolang aan het dokteren bent. Het ligt heel erg aan de plek en ernst van de KS of het paard nog (pijnvrij) te trainen is. Wij zitten in het proces met speciale fysio en we merken heel erg dat door de juiste training ze niet meer gevoelig is op haar rug. Ik longeer veel en ben langzaam het rijden aan het opbouwen. Alles moet positief zijn voor haar dus we doen het op haar tempo. Mijn merrie heeft dan ook net wel / net geen kissing spines op 2 wervels, net achter het zadel.

Ben benieuwd naar de foto’s van je paard. Je mag me altijd PB’en. :)

Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:30

Darley schreef:
abcxx schreef:
Ik heb het vermoeden dat mijn paard kissing spines heeft. Binnenkort laten we foto' s nemen. Wij zijn al een jaar aan het dokteren. Nu lees ik op internet allerlei halleluja verhalen van trainers die paarden met ks trainen. Ik vraag me nu af in hoeverre dit zinvol is. Het welzijn van mijn paard staat op 1 en als ze niet meer te rijden is dan is dat prima, maar als ze slechter wordt van stilstaan lijkt me dat ook niet handig.


Wat vervelend dat je al zolang aan het dokteren bent. Het ligt heel erg aan de plek en ernst van de KS of het paard nog (pijnvrij) te trainen is. Wij zitten in het proces met speciale fysio en we merken heel erg dat door de juiste training ze niet meer gevoelig is op haar rug. Ik longeer veel en ben langzaam het rijden aan het opbouwen. Alles moet positief zijn voor haar dus we doen het op haar tempo. Mijn merrie heeft dan ook net wel / net geen kissing spines op 2 wervels, net achter het zadel.

Ben benieuwd naar de foto’s van je paard. Je mag me altijd PB’en. :)


Mijn merrie kreeg ongeveer 7 jaar geleden de diagnose KS. Maar dan de 2 wervels net achter de schoft. Ze heeft destijds een Tildren infuus gehad en ik ben weer langzaam gaan trainen. Maar dit ging niet zoals het moest. Haar temperament was heel heftig en heb toen besloten te stoppen met rijden. Ze had al 1 veulen gehad en ik heb daarna nog 2 veulens gefokt (waarvan 1 helaas dood ter wereld kwam d.m.v. een keizersnede). Dat was 3 jaar geleden en ik ben daarna niet meer gaan fokken.
Maar qua rijden staat ze al jaren stil en loopt ze alleen op de wei en paddock. Maar ze is nu 21 en doet het nog steeds prima. Als ik haar soms zie lopen zou ik er bijna weer een zadel op gooien.

Jelkhe

Berichten: 5
Geregistreerd: 18-08-19
Woonplaats: Herwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:22

Mijn paard is sinds 12 november ook gediagnosticeerd met Kissing Spines.
Na een tijd niet voruit willen wist ik dat er iets aan de hand moest zijn.
We hebben fotos laten maken en daar kwam kissing spines uit. Nu hielp zijn bouw ook niet mee. (Fries met badkuipmodel). Na een half jaar intensief aan de slag met dubbele lijnen longeren en is hij heel stuk vooruit gegaan.
2 weken geleden fotos gemaakt en er zat weer ruimte tussen de wervels. Nu aan het opbouwen met rijden op advies van dierenarts en ondertussen 3 keer per week aan de dubbele lijnen. Super trots op hem

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:39

Heeft er iemand ervaring met het voor de wagen zetten van een jong paard met KS (met een actief ontstekingsproces dat waarschijnlijk eerst moet kalmeren) dat ook wat compenseert in zijn lichaam?
Konden ze het werk goed aan?