Hoesten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TriSta
Berichten: 59
Geregistreerd: 03-11-03

Hoesten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 17:24

De shetlander van mijn vriendin begon tijdens het rijden spontaan te hoesten...ze ging even stappen het ging maar door...alsof het slijm eruit moest komen van hem (waarschijnlijk door het rijden kwam het slijm los) maar nu heeft de eigenaresse muesli gekocht en hoestpoeder, daar maakt ze 's avonds een papje van met gekookt water.

Nu begon de mijne ook zo te hoesten gister Nu zei mijn klasgenote dat ik beter zemelen kon kopen met wat knoflook/kruiden poeder en dat elke avond geven...maar ik begreep dat ze best snel steviger (dikker) van Zemelen werden...Wie heeft wat tips voor betere weerstand enzo...

Ps. Ik heb wel een emmer knoflookpoeder...

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 18:25

Ik denk dat het nu al te laat is om weerstand verhoogende voedings middelen te gebruiken.
Ik denk dat je beter een hoest drankje kun gaan gebruiken en de d.a. vragen.
Slijm op hoesten is niet goed voor een paard,en het is al helemaal niet goed als het slijm niet op gehoest wordt.
Mijn jaarling hoest ook af en toe (elke dag wel 1 x ofzo) maar het gaat maar niet over.
Ik heb de d.a. er toch maar eens naar larten kijken en Yetro kreeg een injectie en hoest drank.
Elke keer als een paard hoest irriteerd hij zijn keel waardoor hij blijft hoesten.
Je moet dus nu zijn hoest aan pakken en het in het vervolg proberen te voorkomen.
Wat trouwens niet makkelijk is hoor kijk maar eens hoe vaak wij verkouden of ziek zijn.
Zemelen zie ik het nut niet van in.
Knoflook wel en dat kan je ook gewoon gaan geven.
Maar knoflook is niet om het hoesten op te lossen.

Succes!

En als het langer dan een week aan houdt zou ik de d.a. waarschuwen.
Een paard mag niet hoesten.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 18:30

pas op,HOESTEN is veel ERNSTIGER dan je denkt.

als een paard/pony hoest is het serieus,dierenarts erbij of je hebt dadelijk een heftig hoestend paard ,dure medicijnen,risico op chronisch hoesten,longontsteking ef later dampigheid!!!

trouwens bel eerst je veearts is op spreekuur en VRAAG of hij het serieus belangrijk vind om te komen...

TriSta
Berichten: 59
Geregistreerd: 03-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 19:11

Ok, maar de eigenaresse van onze manege zegt dat het "heerst" op stal en er best wat paarden zijn die hoesten. Die krijgen wat hoestpoeder door het eten. Maar die Shetlander van mijn vriendin hoest dus alleen tijdens het rijden, al 3dagen en die van mij sinds gister.

Die van haar staat op het weiland en die van mij op stal...
Maar in ieder geval bedankt,

enne dat slijm ophoesten weet ik niet zeker he, het klinkt misschien alleen zo...

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 19:32

Wat ik mijn paardje altijd geef als hij hoest, is gewoon hoestsiroop voor mensen, werkt bij hem perfect. Maar net wat casanova zegt, let wel goed op, want het kan chronisch worden, dus vraag advies aan je veearts, want dat zijn wij niet. Succes.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 19:34

zemelen en knoflook werken niet tegen hoesten. Je kunt beter fenegriek voeren, dat werkt beter. Als het over een poosje nog niet over is even de dierenarts bellen. Als hij het alleen tijdens het rijden doet, kan het ook komen doordat de bak te stoffig is, ga dan een poosje op gras of op de weg rijden, en iig fenegriek voeren.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 20:36

het is een virus of bacterie infectie die dan op jullie stal heerst,of alle paarden hebben kou gevat ,bijv. TOCHT in de stal.

stof,allergie,droes alles kan.
veearts bellen,probleem voorleggen en hem laten beslissen of hij het nodig vindt om langs te komen.

trouwens,foenekriek onderdrukt hoest bij chonische paarden maar GENEEST NIET!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:12

Kimberley77 schreef:
Wat ik mijn paardje altijd geef als hij hoest, is gewoon hoestsiroop voor mensen, werkt bij hem perfect. Maar net wat casanova zegt, let wel goed op, want het kan chronisch worden, dus vraag advies aan je veearts, want dat zijn wij niet. Succes.


Die siroop die ik van de d.a. heb gekregen voor Yetro ruikt idd gewoon naar hoest siroop voor mensen,dus het is best mogelijk dat het (bijna) het zelfde is.
Yetro neemt het maar al te graag in en wil zelfs de spuit er bij op eten.

Ik zou de hoest wel serieus nemen hoor.
Ik heb ergens gelezen dat elke keer als een paard hoest er een longblaasje kapot gaat (zeg ik het goed?)
In ieder geval......het is niet goed als een paard hoest.

TriSta
Berichten: 59
Geregistreerd: 03-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 12:56

Ok, hij heeft dus zeg maar kruidenmuesli gehad van zijn eigenaresse, en het gaat een stuk beter, aan de bak kan het niet liggen want we rijden ook buiten en daar hoest hij ook. Maar gister heeft ie niet gehoest tijdens zijn werk (longeren)...maar bedankt voor alle tips, ook namens zijn eigenaresse! We kijken de situatie nog héel even aan...

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 21:01

Ik denk zelf dat het een verkoudheidje is, zeker als meerdere paarden er last van hebben (bij twijfel ALTIJD DA bellen...) Doe aub geen hoestpoeder door het voer... Over het algemeen onderdrukken die poedertjes de hoest met het gevolg dat het slijm niet weg kan en er grotere problemen ontstaan. Frisse stal, zo veel mogelijk stofvrij en je paardje lekker een weekje vrij geven, kan al heel veel doen!
SUcces

TriSta
Berichten: 59
Geregistreerd: 03-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 12:53

Dankje wel, hij staat op een weiland met tuinhuisje
(lkkr warm en tochtvrij) en 's nachts op stal.
Hij heeft nu een weekje vrij gehad Lachen dus het gaat al iets beter...
Heel erg bedankt iedereen!!!