*atrose en rugproblemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
andrea
Berichten: 26
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-01 09:00

Hoi,

Ik heb al eerder een vraag over atrose gesteld. (mijn paard is 14jr en liep Z1-dressuur). Uiteindelijk heb besloten om mijn paard in 1 been in te laten spuiten met halyonzuur (bij van schie in wassenaar). Op dat moment bleek ook een wervel net achter het zadel niet goed te zitten dus die is gelijk rechtgezet. Na 8 weken stappen mocht ik langzaam weer op gaan bouwen met draven. 1 week ging dat goed maar toen ging ze toch weer onregelmatig lopen dus wij weer terug. Daar constateerde de dierenarts dat ze veel spierpijn had in haar rug en schouders en dat de pees bij de kogel in het andere voorbeen overbelast was. Ik heb medicijnen gekregen en mocht weer 3 weken stappen. Eergisteren mocht ik weer 5 min draven. Dat ging dus heel raar. Ze loopt prima wanneer ze met haar hoofd in de lucht loopt maar heel kreupel wanneer ik haar voorwaarts-neerwaarts probeer te rijden. Op het harde en aan de longe (niet bijgezet)is ze niet kreupel. Over 2 weken ga ik weer terug naar de dierenarts (hij is op vakantie vandaar). Ik wilde vragen of iemand weet wat hier aan de hand is. Ik heb zelf het idee dat het uit haar rug komt en de artrose een bijzaak is. Wat denkt u ervan?

Alvast bedankt voor het antwoorden, groetjes Andrea

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 09:15

Klnikt wel een rugprobleem. Wat doet ze als je er met bijzet longeert?
Ik wens je hier veel sterkte mee.
Groetjes Kim

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 00:06

moeilijke materie, kon je maar zeggen bij dat soort verschijnselen hoort dat ziektebeeld, maar helaas, ik hoop voor je dat het iets tijdelijks of wat makkelijk oplosbaar mag zijn

andrea
Berichten: 26
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-01 09:07

Hoi,

Ik weet niet wat ze doet als ik haar bijzet met longeren. Zaterdag komen ze van de Bioscan even kijken waar precies de pijnpunten zitten. Maandag kan ik mijn dierenarts weer bellen. Daarna ga ik even kijken (als hij dat wil) hoe en wat met bijzetten en longeren. ik wil niets forceren dus ik heb dat nog maar niet gedaan. Heeft iemand wel eens gehoord dat als een zadel niet helemaal goed zit (wat ik niet weet hoor van mijn zadel want hij is naar mijn idee wel goed aangemeten) dat je dan zulke rugproblemen kan krijgen?
Groetjes Andrea

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 09:27

Ja dat is inderdaad heel goed mogelijk. Misschien niet een slecht idee om je zadel is goed na te laten kijken.
Kim

andrea
Berichten: 26
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-01 13:43

Hoi,

Afgelopen zaterdag gelongeerd met bijzetteugels en ze zijn van de bioscan geweest. Haar hele rug, hals en schouders zaten vast. Als ik haar bijzet naar beneden zonder in te buigen gaat het goed, als ik haar iets laat inbuigen heeft ze gelijk pijn. Veearts gebeld en die denkt ook aan haar rug. Volgende week gaat hij er naar kijken. Aanstaande woensdag gaan ze naar het zadel kijken. Zo blijf je bezig.
Groet Andrea

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 20:22

Hoi Andrea!

Mijn hengst is 17 en heeft op topnivo meegelopen in de dressuur, de laatste jaren alleen nog Z nivo. Hij is nu 17 en heeft spat.
Ik vind het wel grappig om te lezen dat jouw paard juist bij VWNW kreupel loopt...die van mij loopt van nature graag opgericht, waarbij hij dan makkelijk zijn rug weg kan drukken: dan loopt hij kreupel. VWNW loopt hij juist weer goed.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 20:26

Ahum...ging iets mis, ik was nog helemaal niet klaar!>???!?!?
Maar goed...VWNW loopt die van mij dus oke, maar met lichtrijden gaat hij weer onregelmatig en met doorzitten heel goed.
Mijn hengst is onder behandeling van Rodinde en dat bevalt erg goed. Zij maakt nl ook zijn rug los. Doordat ze last van de benen hebben, belasten ze bepaalde spieren verkeerd, om de benen te ontzien. Daardoor krijgen ze last van hun rug en gaat alles vastzitten. Rijtechnisch doe je daar in het begin weinig aan. Als je paard redelijk herstelt is en je mag weer op gaan bouwen kan het nuttig zijn hem door Rodinde of een goede fysio te laten behandelen, dan krijg je meteen oefeningen mee om het goed bij te houden.
Met mijn hengst heb ik ruim een half jaar lopen kwallen, maar hij loopt nu al 4 maanden goed: VWNW en opgericht. Wij trainen weer op Z nivo, en rijden shows. Passage, piaffe, pirouettes, alles doet hij weer, terwijl hij een tijd terug echt achter niet mee wilde komen en de oefeningen 'in tweeen deed'.
Ik wens je veel succes, als je bij de juiste mensen aanklopt kom je een heel eind hoor!

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 22:31

Dat is nou precies wat de kliniek mij vertelde. Dat er maar weinig paarden zijn die rugproblemen hebben als enig probleem. Vrijwel altijd krijgen ze rugproblemen door andere oorzaken (zoals beenproblemen). En als je die oplost, dan pas kan je met de spieren aan de gang en kan je de rug en schouder e.d. losmaken.

Zelf heb ik hetzelfde meegemaakt. Mijn paard was overal gevoelig, begon te kreupelen en ging bijna zitten als je over de rug ging met je vingers. Bleek erge hoefkatrol te zijn. Na speciale ijzers liep ze niet meer kreupel en heeft ze massages gehad om weer los te komen. De knopen uit de rugspieren en de gevoeligheid zijn volledig verdwenen en ook nooit meer teruggekomen.

andrea
Berichten: 26
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-01 09:34

Rodine waar zit die? Is dat ook een fysio? OP dit moment is ze onder behandeling van de Bioscan wat ook voor de spieren is. Volgende week gaat ze terug naar de veearts. Daarna (als hij inderdaad alleen nog de rug constateerd) ga ik mijn fysio bellen.
Ik krijg wel hoop als ik jullie berichten lees. Fijn.

Andrea

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 11:28

Mijn merrie had ook een probleem aan haar a-knie,heeft ook inspuiting gehad met hyaluronzuur,dit stimuleert de aanmaak van gewrichtsvocht.

Nu staat een probleem nooit op zich

Dus wat je te doen staat is om het hele lichaam langs te lopen waar knopen zitten die zich in de loop van het onstane probleem zijn gaan zitten.Heb je die weggewerkt,dan heb je weer een "schoon" paard waar je vanuit de basis weer langzaamaan gaat opbouwen.
Zo is mijn merrie dus helemaal gereviseerd en is nu klaar voor z-dressuur.

Blijf hoopvol en positief ,komt alles op zijn tijd weer goed.
succes

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 21:26

Rodinde is een veearts, die teven manuele therapie, homeopathie, sportbegeleiding, en accupunctuur doet.
Als de rug van je paard echt vast zit, als gevolg van beenproblemen kom je niet ver met een massage alleen.
Bij mijn paard is de rug losgemaakt dmv manuele therapie, onder plaatselijke verdoving. Spieren zijn ingespoten met iets dat verzuring tgv het kraken tegengaat en pijnstillend werkt de eerste dagen. Moest mijn paard een paar dagen longeren met pessoateugel en dan weer langzaam gaan opbouwen. Daarvoor kreeg ik gerichte oefeningen mee. Ik ben daarna ook bij Jarko Dun geweest (fysio), die je begeleidt TIJDENS het rijden. Die wijst je dus vooral op je eigen fouten tijdens het rijden die het bewegen van je paard kunnen belemmeren en helpt je met goede oefeningen specifiek op het probleem van jou en je paard gericht. Daarnaast masseert hij je paard.
Rodinde zit door het hele land, je moet haar bellen voor de dichtsbijzijnde plek. Oa zit ze veel in Kootwijkerbroek, waar dus ook Jarko Dun regelmatig zit. Als ze bij behandeling van je paard iets niet vertrouwt regelt ze in Kootwijk meteen foto's!
Ik heb echt spijt als haren op mijn hoofd dat ik niet meteen daar naartoe ben gegaan. Je hebt nl alles samen. Ik ben er achter dat bij een serieus probleem meer nodig is dan een foto, een oordeel en een pijnstiller. Om je paard weer goed te krijgen heb je begeleiding nodig van een aantal mensen. Daar moet je voor betalen, maar het is maar net wat je wilt bereiken......

Groetjes Suzanne