Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eiber
Berichten: 478
Geregistreerd: 11-07-05

Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 10:13

Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Bij deze een oproep aan alle paardeneigenaren.

Wat is het geval?
Welnu...... zoals de meesten van jullie weten kan een paard op oudere leeftijd kwaaltjes krijgen, Niks bijzonders zul je zeggen, wat stijver worden, wat minder conditie, artrose.. het hoort er allemaal bij. Zolang je maar rekening houdt met de beperkingen die een gevorderde leeftijd met zich meebrengt, kan je paard nog jaren lang mee en kun je hem of haar nog een goede oude dag bieden en er zelf nog veel plezier mee beleven.

Helaas is er echter ook een aandoening die onbehandeld wél levensbedreigend is en tenminste de levenskwaliteit van je paard zeer nadelig kan beïnvloeden. Die ziekte heet Cushing, oftewel PPID (Pituitary Pars Intermedia Dysfunction) . Op Bokt is er een Centraal Topic over Cushing waar je meer informatie over deze nare ziekte kunt vinden: [MD] Cushing. Voor de goede orde: het zijn niet alleen oudere paarden die aan Cushing kunnen gaan lijden – de ziekte ontwikkelt zich langzaam en begint meestal rond het 15e levensjaar. In de praktijk zijn er echter ook al vele gevallen van veel jongere paarden bekend en hoewel er een aantal rassen zijn die mogelijk gevoeliger zijn voor deze aandoening, het blijkt toch niet specifiek rasgebonden te zijn. De ziekte vermindert niet alleen zeer sterk de gezondheidstoestand van het paard maar kan ook andere aandoeningen veroorzaken, zoals hoefbevangenheid en Insuline Resistentie.

Het goede nieuws is dat er al jaren gebruik gemaakt kan worden van een medicijn dat eigenlijk bestemd is voor mensen. De werkzame stof heet pergolide mesylaat en is onder verschillende merknamen beschikbaar. Aangezien er in het scala diergeneesmiddelen geen medicijn beschikbaar was, konden tot voor kort eigenaren van Cushing-paarden via hun DA een recept krijgen om bij de apotheek de medicatie aan te schaffen. Paarden die behandeld worden met pergolide knappen in de meeste gevallen enorm op, de symptomen zullen in de meeste gevallen helemaal verdwijnen en hoewel dit geen geneesmiddel is, de ziekte wordt ermee goed onder controle gehouden. En dat is wat we willen: een blij paard dat zich weer goed voelt, al betekent dit dat hij of zij levenslang deze medicatie zal moeten krijgen.

En dan nu het slechte nieuws....
De pharmaceutische gigant Boehringer Ingelheim heeft het ‘gat in de markt’ ontdekt en heeft het medicijn pergolide wereldwijd laten registreren als diergeneesmiddel. Het wordt overal uitgebracht onder de naam PRASCEND.
Nu is het zo dat in de meeste landen waar het middel op de markt gebracht wordt, de dierenartsen gebonden zijn aan de zgn. ‘cascade regeling’ . Deze regeling houdt in dat zij alleen maar geregistreerde diergeneesmiddelen mogen voorschrijven, tenzij er voor een bepaald ziekte geen geregistreerde middelen voor dieren beschikbaar zijn. Dit was tot voor kort dus het geval met pergolide en mochten de artsen uitwijken naar een medicijn dat eigenlijk voor humaan gebruik bestemd is. Nu is er door de registratie door Boehringer Ingelheim wél een geregisteerd diergeneesmiddel beschikbaar – de artsen zijn daarom verplicht dit middel voor te schrijven en mogen niet meer zoals voorheen een recept uitschrijven dat je zelf bij de apotheek kon inleveren.
Niks aan de hand?
Nou toch wel... want Boehringer Ingelheim heeft de prijs van de medicatie enorm verhoogd. Kostte voorheen een pilletje van 1 mg 0,40 eurocent, dan betaalt de eigenaar nu 1.85 euro tot 1.95 euro ! Dit is een prijsverhoging van bijna 400%! Een kleine rekensom leert ons dat een eigenaar van een paard met Cushing voorheen voor 3 maanden ong. 38 euro kwijt was en nu ineens tussen de 166 en 175 euro!!!! En dan heb je nog geluk als je paard maar per dag 1 mg pergolide moet krijgen.. maar er zijn gevallen bekend van veel hogere doseringen en naarmate de ziekte voortschrijdt zullen veel paarden ook na verloop van tijd sowieso hogere doseringen moeten krijgen. En dan niet voor een korte periode, maar voor jaren en jaren.
Het resultaat van deze absurde prijsstijging is dat veel eigenaren hun paard deze medicatie niet meer kunnen geven en dieren onnodig lijden of voortijdig ingeslapen moeten worden. Hoe frustrerend is het niet dat je weet dat je je paard zou kunnen helpen, maar dat je dat niet meer kunt betalen. Uitwijken naar het buitenland om via internet medicatie te kopen kan niet meer – de regel geldt nu al bijna overal in Europa en de USA. En je hebt hoe dan ook een recept nodig van je DA die je dat bijna zeker niet meer zal geven als er een middel zoals Prascend beschikbaar is.

Waarom doet Boehringer dit?
Heeft Boehringer Ingelheim veel geld moeten uitgeven wat de prijsstijging kan verklaren? Het onderzoek naar de resultaten en bijwerkingen van Pergolide voor paarden is allang verricht en wetenschappelijk door vele molens gegaan. Zij hebben niet of nauwelijks in onderzoek moeten investeren, noch hebben zij het medicijn zelf moeten ontwikkelen. Wat hen geld kostte is de registratie van het middel onder hun naam als diergeneesmiddel. Maar kan dit de enorme prijsstijging verklaren ? Volgens een woordvoerder van Boehringer verklaart dit slechts een gedeelte hiervan. Wat het hen wel opgeleverd heeft is een absoluut monopolie en zijn de eigenaren van paarden die aan Cushing lijden, verplicht dit middel via hun DA te kopen.

Wat willen wij?
Protesteren tegen een pharmaceutische gigant is niet makkelijk. Zij hebben in alle opzichten de macht aan hun kant – economisch, politiek, wetgeving... we zullen dus als de spreekwoordelijke “David tegen de Goliath” moeten strijden, maar:
*wij willen dat de enorme prijsstijging van Pergolide door fabrikant BI wordt verklaard door een eerlijke uitleg en onderbouwd door cijfermateriaal,
*wij willen dat deze prijsverhoging wordt teruggedraaid als blijkt dat deze onrechtmatig is.
*wij willen aandacht voor het feit dat door de monopoliepositie van BI er een oneerlijke situatie bestaat op het gebied van prijsvorming van Pergolide.
*wij willen dat BI een eerlijke voorlichtingscampagne mbt. Pergolide voert. (dit is nu niet het geval, hier zijn voorbeelden van).

Hoe kun jij als paardeneigenaar helpen?
Dus in het belang van alle paarden – en dat kan die van jou in de toekomst ook zijn – willen we hier ideeën verzamelen en vrijwilligers ronselen die willen helpen om de strijd aan te binden. Dus kom op met je ideeën, voorstellen, contacten. Juristen, en iedereen die een weg kan vinden in de wirwar van regelgeving en wetten zijn welkom. Samen staan we sterk!


Brontekst: Jannepauli/ Eiber

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:18

Fijne actie van de fabrikant, dan ben je als eigenaar zwaar de pineut als je zo diep in de buidel moet gaan tasten. Bij hadden het geluk dat onze cushing dame op een streng voer en stalregime het goed heeft volgehouden zonder medicijnen met af en toe een dip. Maar heb je geen keus kun je idd kiezen tussen of veel geld uitgeven of je paard laten inslapen. Hopelijk gaat het protest helpen, al is de kans erop klein, alles moet worden aangegrepen. :j

Ik zou alleen geen idee hebben hoe je het moet doen, hooguit heel veel verhalen sturen wat zij paarden aandoen met hun keuze. Misschien werkt dat op hun gevoel. Maar of dat gaat werken?

moontjemol
Berichten: 45
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:23

Monopolie is toch verboden in Nederland ? Dus aankaarten bij de politiek lijkt mij.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:33

Normaal ja alleen bij medicijnen werkt dat anders, een fabrikant ontwikkeld een medicijn en vraagt daar patent op aan. Dan heeft hij zoveel jaar het alleenrecht het te verkopen tegen een door hem bepaalde prijs. Patent aanvragen is niet goedkoop en vaak gaat daar een lange periode van testen en doorontwikkelen aan vooraf. Maar dat hoeft dus niet.

Na een bepaalde tijd loopt dat patent af en kunnen andere partijen het medicijn namaken en krijg je de zogeheten generieke medicijnen. Die zijn over het algemeen een stuk goedkoper, maar dat hoeft niet. Vaak verlaagd de oorspronkelijke fabrikant zijn eigen prijs dan ook wat.

Ter vergelijk, mijn mannetje en ik hebben beiden dezelfde soort neusspray. Ik heb de oorspronkelijke variant hij de goedkope generieke. Beiden zijn theoretisch gelijk alleen van de goedkopere versie krijg ik een rode dikke neus. Het flesje van mij kost de verzekeraar 18 euro. Het flesje van mijn man is 12 euro. Daar is al jaren bij apothekers en verzekeraars mot over wat ze wel en wat niet vergoeden.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:20

De vraag is of hier sprake kan zijn van een patent.
Pergolide werd inmiddels al lang toegepast, zowel voor humane als veterinaire medicatie. Het is niet zo dat BI het middel heeft moeten ontwikkelen.

De regelgeving mbt tot geneesmiddelen is behoorlijk complex - er zijn zoveel instanties die zich zowel op NL als op Europees niveau er bemoeienis mee hebben.

Renee1990
Berichten: 903
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Brunssum

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:44

Ik denk dat het best lastig wordt om ons gelijk te krijgen.
Bij mijn pony is een paar weken geleden ook de diagnose cushing gesteld.
Ik heb het geluk dat hij nu op 0,5 mg per dag staat.

Maar de prijsverhoging is absurd. Heb mijn DA al gevraagd naar andere mogelijkheden.
Maar hij kon alleen dit medicijn voorschrijven.

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:15

Ik begrijp het niet zo goed: Is het niet meer mogelijk om het 'mensen'medicijn te kopen? Of bestaat de versie voor mensen niet meer?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:22

Het mensenmedicijn bestaat nog altijd. Maar er is wetgeving die bepaalt dat dierenartsen verplicht zijn om een voor diergebruik goedgekeurd medicijn te gebruiken. Men mag dan niet meer uitwijken naar humane medicatie.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:26

Ik ben maar begonnen met een bericht aan BI (Vetmedica) te sturen met de vraag hoe zij de prijsstijging kunnen verklaren.. ben benieuwd.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:29

Ik zou zeggen, zorg dat er een enorme heisa ontstaat in de social media. Dus op bokt en ook op facebook.. zoveel mogelijk shares en opmerkingen. Dan gaat het meer kosten aan goede naam dan dat het oplevert aan verkoop van het middel.. Kortom: massamediale negatieve aandacht kost veel geld.

eiber
Berichten: 478
Geregistreerd: 11-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 15:24

karuna schreef:
Normaal ja alleen bij medicijnen werkt dat anders, een fabrikant ontwikkeld een medicijn en vraagt daar patent op aan. Dan heeft hij zoveel jaar het alleenrecht het te verkopen tegen een door hem bepaalde prijs. Patent aanvragen is niet goedkoop en vaak gaat daar een lange periode van testen en doorontwikkelen aan vooraf. Maar dat hoeft dus niet.

Na een bepaalde tijd loopt dat patent af en kunnen andere partijen het medicijn namaken en krijg je de zogeheten generieke medicijnen. Die zijn over het algemeen een stuk goedkoper, maar dat hoeft niet. Vaak verlaagd de oorspronkelijke fabrikant zijn eigen prijs dan ook wat.


Zo hebben we ook jarenlang met z'n allen het patent afbetaald van Ivermectine, de werkzame stof in het wormmiddel Eqvalan. Tegenwoordig koop ik wormspuiten (voor 800 kg.!) met Ivermectine bij mijn D.A. voor 7 euro per stuk. (Waren vroeger omgerekend zo'n 14 euro per stuk voor 600 kg.)
In het geval van Pergolide speelt natuurlijk mee dat de fabrikant het voor diergeneeskundig gebruik heeft moeten registreren, maar , zoals al opgemerkt, werd het middel al jarenlang voorgeschreven door D.A. en was er al onderzoek en praktijkervaring voldoende aanwezig.
Ik ben wel erg nieuwsgierig naar hoe B.I. deze enorme prijsverhoging met cijfers kan onderbouwen.

eiber
Berichten: 478
Geregistreerd: 11-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 15:24

Jannepauli schreef:
Ik ben maar begonnen met een bericht aan BI (Vetmedica) te sturen met de vraag hoe zij de prijsstijging kunnen verklaren.. ben benieuwd.


Goede actie!

eiber
Berichten: 478
Geregistreerd: 11-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 15:25

Anya schreef:
Ik zou zeggen, zorg dat er een enorme heisa ontstaat in de social media. Dus op bokt en ook op facebook.. zoveel mogelijk shares en opmerkingen. Dan gaat het meer kosten aan goede naam dan dat het oplevert aan verkoop van het middel.. Kortom: massamediale negatieve aandacht kost veel geld.


Ja, dat zou ook een goed verhaal kunnen zijn. Laten we nog even afwachten wat de eerste reacties zijn B.I.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:35

Tja, welkom in het wereldje van de pharmaceutische industrie. Lekker geld verdienen over andermans rug, letterlijk en figuurlijk.

eiber
Berichten: 478
Geregistreerd: 11-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 15:36

De reclame die B.I. maakt is op zijn minst ook misleidend te noemen.
In een artikel van CAP van oktober 2012 adverteren zij met een paginagrote advertentie met daarin o.a. de tekst: "ook behandeling is nu mogelijk" . Het woordje "nu" suggereert dat er voorheen geen behandeling mogelijk zou zijn geweest, hetgeen absoluut wel het geval was. Pergolide is al jaren bekend als prima geneesmmiddel tegen de verschijnselen van Cushing.
CAP begeleidt deze advertentie (of was het in feite andersom?) met een verhaaltje over Cushing en stelt daarin: "Deze maand lanceert Boehringer Ingelheim een nieuw geneesmiddel voor de ziekte van Cushing oftewel PPID." Hier wordt wederom ten onrechte de indruk gewekt dat er voorheen geen behandeling mogelijk zou zijn geweest.
Logisch is dit gezien vanuit het standpunt van Boehringer wel: iedere relatie tot (de huidige prijs van) Pergolide wordt hiermee vermeden.

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:55

Ik heb in het verleden een vergelijkbare situatie gehad. Mijn verzorgpony moest voor langere tijd een onderhoudsdosis Metacam hebben. Gelukkig was het niet zo'n zware pony, maar een flesje Metacam kost 50 Euro en daar deed hij een week mee. Dit was gewoon niet haalbaar. Na wat onderzoek bleek dat de werkzame stof ook gebruikt werd in humane medicatie.
Uiteindelijk heb ik via kennissen door een buitenlandse dierenarts een recept laten schrijven en heb het bij de apotheek opgehaald. In plaats van 50 Euro per week kwam ik toen op 1 Euro per week uit.

Martina67
Berichten: 476
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in Brabant tussen huis en wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:08

Renee1990 schreef:
Ik denk dat het best lastig wordt om ons gelijk te krijgen.
Bij mijn pony is een paar weken geleden ook de diagnose cushing gesteld.
Ik heb het geluk dat hij nu op 0,5 mg per dag staat.

Maar de prijsverhoging is absurd. Heb mijn DA al gevraagd naar andere mogelijkheden.
Maar hij kon alleen dit medicijn voorschrijven.


Poeh hé, ik zit in hetzelfde schuitje!
Maar kan en ga ook niet enorme bedragen van tegen de 2 euro betalen op termijn.
Wordt wel tijd dat de farmacie eens op de vingers getikt wordt.

Bericht inderdaad maar overal bekend maken desnoods naar Kassa e.d.
Zal er eens over nadenken!

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:13

Top werk!

Helaas heeft BI geen Facebook of Twitter account, ik had daar al naar gekeken...

Martina67
Berichten: 476
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in Brabant tussen huis en wei

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:15

Da's beslist met opzet focussed!

Serendip90
Berichten: 1801
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:16

Even een stom vraagje hoor, maar als het ook in "mensenmedicijnen" zit... Hoe moeilijk is het om daaraan te komen? (Weet er voor de rest niet veel vanaf hoor! dus sorry als het een domme vraag is?)

Martina67
Berichten: 476
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in Brabant tussen huis en wei

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:19

Zo'n stomme vraag vind ik dat niet want ik dacht net hetzelfde!
Ik weet alleen het antwoord niet... :-((

adesso
Berichten: 291
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:20

Wat een stomme actie van die fabrikant!!
Er zijn nu al zoveel paarden die naar de slacht gebracht worde omdat mensen ze niet meer kunne betale

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:20

Serendip90 schreef:
Even een stom vraagje hoor, maar als het ook in "mensenmedicijnen" zit... Hoe moeilijk is het om daaraan te komen? (Weet er voor de rest niet veel vanaf hoor! dus sorry als het een domme vraag is?)


Of je moet je dierenarts heel lief aankijken of hij nog een recept voorschrijft (maar dan is hij strafbaar) of wellicht via je huisarts... Iig 2 "illegale" wegen.
Of via het buitenland waar het zonder recept verkrijgbaar is.

Meer zou ik niet weten.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:22

Serendip90 schreef:
Even een stom vraagje hoor, maar als het ook in "mensenmedicijnen" zit... Hoe moeilijk is het om daaraan te komen? (Weet er voor de rest niet veel vanaf hoor! dus sorry als het een domme vraag is?)



Niet...alleen je moet een hele ton kopen(ik bedoel niet gewicht)
http://www.alibaba.com/trade/search?fsb ... =pergolide
Lees net dat je ook een kilo kunt kopen :D
In China kun je het kopen,dan zelf pillen maken.Misschien is dat een idee?
Vind BI denk ik niet leuk.....een maffia is het,die hele pharmaceutische industrie :(


Fabrikant kan het geen moer schelen als er paarden geslacht worden,trouwens slachten mag niet met pergolide er in.
Het gaat ze alleen maar om het geld.

Serendip90
Berichten: 1801
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:23

Maar stel.... of ik vind een "illegale" huis/dierenarts en ik ga erin handelen of ik bestel het in het buitenland..., hoe strafbaar ben ik dan als ik dat "hobbymatig" doe?