* verkoudheid gaat niet over bij veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-01 11:55

Hallo meneer Offereins,
ik heb een merrieveulen van 9 mnd oud, en die is sinds half december erg verkouden. Ik heb er een dierenarts bij laten komen, die zei dat ik er niets aan hoefde te doen, maar ze is nu nog steeds verkouden. Haar neus is vies, heeft moeite met ademhalen, en hoest bij elke kleine inspanning. Ze staat in de wei, omdat ze een groeiachterstand had, dat was het beste zei de veearts. Ze wordt elke maand ontwormd, vanwege de nalatigheid van haar fokker, ze is er nu heel gevoelig voor.
Ik hoop dat u wat weet, voor zover ik weet is het geen droes.
Met vriendelijke groeten,
Manon


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 22:54

ik heet misschien geen offereins maar dit vindt ik wel een alarmsituatie!het is duidelijk dat je veulen een infectie heeft aan de luchtwegen,en daar moet toch wel iets tegen gedaan worden!probeer anders een andere veearts te raadplegen die je een kuur voorschrijft,met evt. antibiotica.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-01 09:28

Dank je sanderijn, ik zal direct de veearts bellen. Ze staat onder toezicht van een fokker, die als het nodig zou zijn ff zou bellen, maar dat was volgens hem niet nodig. Wat zijn precies de tekenen van dampigheid?
groetjes,
Manon

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 21:42

dampigheid is denk ik nog niet aan de orde hoor,maar je veulen heeft duidelijk wel een infectie,dit kun je namelijk zien aan e vieze neusuitvloeiing die die heeft,dat is al een eerste teken dat het niet pluis is en er direct een kuur gegeven moet worden.en dat ze heel erg benauwd is is erg slecht voor haar longen,bij veelvuldig hoesten worden veel longblaasjes beschadigd met evt gevolg dat er te veel schade is wat mogelijk zich niet meer kan herstellen.echter nu niet gelijk helemaal het ergste denken,je veulen is nog jong en in de groei,en heeft wel een goede kans om zih te herstellen,maar ik ben er zeker van dat je een aantal voorzorgsmaatregelen moet nemen(als dat kan).1.een dierenarts bellen(een andere)die zorgt dat je veulen een goede behandeling krijgt.2. je veulen snachts op stal houden,alleen overdag in de wei,en zorgen voor goed hooi,of stofvrij kuil en zonodig evt. brokken bijvoeen om hem sterk te maken .succes!

soms is het beter om te zwijgen

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 23:30

Ik dacht dat ik je mailtje al benatwoord had maar dat was niet zo.
Advies; geen enkel risico nemen en optimaal behandelen totdat het helemaal over is. Mischien is een andere dierenarts geen slecht idee.
Gecertificeerde paardendierenartsen zijn op te vragen bij de KNMvD in Utrecht


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 bezoekers