Lijnzaad, goed voor de spijsvertering??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Lijnzaad, goed voor de spijsvertering??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 20:54

Is dat zo? Ik heb dat wel eens gehoord dat lijnzaad goed is voor de spijsvertering en de darmwerking. Natuurlijk is lijnzaad vooral goed voor de huid en vacht, maar voor de spijsvertering?

Wie weet hier meer van.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:12

Ik geef af en toe een gekookt lijnzaadkuurtje om het zand in de darmen af te voeren.
Het zorgt voor een slijmerig laagje in de darmen dat het zand makkelijk afvoert.
Hoe de brokjes werken weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 21:15


Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:19

Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat lijnzaad zelf koken goed is om een paard wat dikker te krijgen/houden maar dat bij een paardendrogist niet bij staat?

'Paint' it 'Black'

Omegamedo

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:11

Ik geef mijn paard ook bij elke biksmaaltijd een beetje ( pompje )lijnzaadolie. Degene waar ik haar van kocht deed dat ook en zei ook dat het goed voor de darmen ( werking ) was, en idd ziet haar vacht er heel goed uit , er zit vitamine E in, wat voor glans zorgt en houdt het haar beter vast. Maar ik koop het altijd in de winkel.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 00:03

Ja, ik weet ook dat het goed is voor de darmen. Vraag me niet waarom, maar dat is een van de goede werkingen van lijnzaad.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:50

Toen Kiara vorige winter eenmaal daags wat gekookte lijnzaad over haar voer kreeg leek haar mestproduktie wel groter te worden!
Ze zat altijd al mooi in haar vacht, dus hoe het werkt opde vacht weet ik niet uit persoonlijke ervaring.
Dat ze er dikker van worden is mij niet bekend.


rennie
Berichten: 15
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 18:12

Mijn enter kreeg een twee maanden terug een koliek aanval. De dierenarts noemde dit een zeurkoliek en adviseerde mij om lijnzaadolie te gebruiken...

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 00:29

Tegenwoordig koop je lijnzaad dat al bewerkt is (lijnzaadolie). Als je de gewone ouderwetse lijnzaad hebt, dan moet je die wel koken, voordat je die aan het paard geeft.

www.creawork.nl Creatieve workshops

Omegamedo

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 09:26

Als je het zelf kookt , moet dat wel goed gebeuren , ik weet zelf niet precies hoelang enz, want anders kon het giftig zijn heb ik begrepen.
Kopen is het makkelijkst , zelf meng ik trouwens lijnzaadolie met zonnebloemolie ( ik heb het in een grote jerrykan van 2,5 ltr met een pompje , supermakkelijk ).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Athena1982, ComscoreBot, ELNTIE, M1994, Siebel en 100 bezoekers