Heftige reactie op inenting

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Somebitch

Heftige reactie op inenting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 11:49

Hallo :wave:

Mijn paard is afgelopen vrijdag geent, in zijn hals. Nu heeft hij twee iets wat opgezette 'bulten' op zijn nek. Als ik naar hem toeloopt hinnikt / knort hij zachtjes om aan te geven dat hij pijn heeft. :(:) Als ik met mijn hand naar zijn nek wilt gaat zijn nek hevig trillen van de pijn / angst dat ik het aanraak en het pijn doet?
Hij kan geen gras meer eten, of iniedergeval niks van de grond, zover kan hij zijn nek niet meer buigen. Ik heb nu dus de waterbak op een verhoging gezet zodat hij kan drinken en een hooizak hoog opgehangen zodat hij wel kan eten.

Eind vorig jaar is mijn paard in zijn nek geent tegen schimmel, toen had hij deze zelfde hevige reactie. De reactie van de DA was om er koelinggel op te doen ter verzachting, dit heb ik nu weer gedaan. Heel zijn nek ingesmeerd en goed veel gel erop gedaan. Dit was toen niet voldoende, heb de dierenarts toen weer laten komen en die vonden het er ook wel heftig uitzien dat Zembla zo heftig hierop reageerde, ze hebben hem toen pijnstilling gegeven doormiddel van een enting en ik heb toen ook pasta meegekregen mocht hij er daarna nog last van hebben. (ik bedenk me nu net dat ik nog pijnstilling heb van de vorige keer en ik die straks maar gelijk ga geven!) Het heeft toen een week geduurd voordat hij normaal was.

Volgend jaar laat ik hem dus ook maar in zijn boeg enten om te kijken wat dit voor verschil geeft.

Iemand hier misschien ervaringen mee of tips wat ik nog kan doen om de pijn te verzachten?

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

singasong

Re: Heftige reactie op inenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:51

Koelen met water?

Inenting de volgende keer in de bil laten zetten. En vooraf en achteraf een aantal dagen drainagecompositum (groene Os) geven.

Beterschap!

http://www.enermarel.nl
The horse knows... He knows if you know... He also knows if you don't know! (Ray Hunt)

MirandaFuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:59

Nee, ik denk dat je alles wat kan al doet, (alleen zou ik bij deze inenting ook al gelijk even met de da. overlegd hebben, daar is het nu te laat voor jammer genoeg..je moet de da. meestal herinneren aan dit soort dingen, liefst al als je de afspraak maakt.)
In de boeg kunnen ze trouwens hetzelfde effect krijgen, mijne had daar ook soms last van, maar dan kan hij iig beter bewegen, of misschien is er nog een betere plek? (waar geen spieren zitten die belangrijk zijn voor eten en lopen)
En misschien werkt een ander middel minder heftig..
Vervelend dat je paardje dat heeft!
Beterschap!

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:02

Er zijn inderdaad paarden die zo heftig reageren op entingen. Wat wel erg vervelend is voor je paard!!

Volgende keer inderdaad laten enten in de borst spier, dat is de enige plek waar ruimte is voor zwellingen en hij er dus minder hinder van zal hebben. Verder kan je er inderdaad niet heel veel aan doen als koelen (voer/hooi/water op hoogte zetten) en eventueel pijnstilling als hij echt te veel pijn er aan heeft.

Succes met je paard en hopen dat het snel weer weg is en hij de oude weer is. :(:)

Believe
If you can dream it, you can do it.

There is
Good in
the world

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:08

Met welk entmiddel is jouw paard ingeënt? Ik heb gemerkt dat dit behoorlijk verschil kan maken!
Er zijn meerdere merken, je kan je DA vragen de volgende keer een ander middel te gebruiken. Zelf heb ik goede ervaringen met ProteqFlu van Merial en slechte ervaringen met Prequenza van Intervet, maar dit zal per paard verschillen.

Beterschap voor je paard, altijd moeilijk om hem te zien 'lijden'.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:12

Het hem zo makkelijk mogelijk maken, wat je dus al doet. Koelen om de zwelling te beperken en een pijnstiller geven als quadrisol of bute. Wrs heb je van de vorige keer nog wat quadrisol liggen, maar dat is na opening nog een maand houdbaar. Als je niks in huis/op stal hebt, overleg dan ff met je da. Dan kun je vast wel wat komen ophalen.
Dan over de reactie op de enting. Mijn da ent bij voorkeur in de boeg omdat een eventuele reactie daar makkelijker te behandelen en veel minder pijnlijk is. Veel paarden krijgen op de 2e schimmelenting een reactie, maar op influenza is dat niet zo. Vraag de volgende keer om een ander merk. Soms kan dat een reactie voorkomen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 12:36

Het is inderdaad Prequenza geweest, maar deze krijgt hij al vanaf 2008... Eerder nooit deze reactie vertoont, wel wat reactie maar niet zo heftig. Alleen met de enting tegen schimmel had hij zo'n heftige reactie als nu.

Ik heb inderdaad Quadrisol gegeven net, deze was nog dicht want die heb ik de vorige keer na de pijnstilling in het bloed niet meer nodig gehad.

Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:42

Je hebt verschillende entstoffen, wist je dat?
Die van mij had ook zo'n harde bult op zijn hals maar daar kwam later stevige pus uit dus gewoon ontstoken.
En die DA tegen mij zeggen, dan heb je hem niet goed genoeg gepoetst voor ik hem kwam enten ha ha, hoe kom je erbij _/-\o_
Dit is serieus gezegd :(
Ik heb hem daarna toen in de borst laten enten maar hij kreeg een hele dikke borst, dus met een andere DA overlegt, toch maar een andere entstof geprobeerd :j

Geniet groots van de kleine dingen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 12:46

Dat weet ik, ik vraag me alleen af of dat werkt gezien hij het met de schimmelenting ook deed. Al weet ik dat dat ook een vervelende enting is.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:58

Ik denk dat je nu alles al doet wat mogelijk is, dat je het de volgende keer in de boeg laat zetten lijkt me ook logisch. Mijn paard is deze keer heel ziek geweest van de enting, geen bult in de hals overigens. Ik moet me ook gaan beraden wat ik de volgende keer doe.
Wat heb jij voor een DA Tellom??? Niet goed poetsen en dan een reactie? Heb je hem niet vierkant uit staan lachen of was je te verbaasd?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:17

Alsof de jonge paarden in de opfok gepoetst worden voor entingen, wat een onzin zeg!

Er zijn inderdaad verschillende entstoffen, mijne heeft toen een hele heftige reactie op de prequenza TE gehad. Direct na de enting (DA stond er nog naast), viel paard plat in de stal. DA lag er onder, zij had het nog nooit mee gemaakt en paard stond vrij vlug ook weer op. Verder nooit meer wat van gemerkt, behalve dat ze vrij angstig is nu (niet gek ook). Reactie is gelukkig ook nooit meer terug gekomen bij het enten (blijf je namelijk wel bang voor).

Enige is dat de Prequenza de enige enting is die echt volledig werkzaam is voor 12 maanden. Daarom wordt deze eigenlijk altijd (standaard) gegeven. Bij andere ent merken moet je dus eerder enten dan de 12 maanden, wil je de ent stof werkzaam hebben (volgens KNHS hoeft het niet).

Schimmel enting mag ook niet meer gegeven worden eigenlijk. De volgende keer inderdaad of vragen naar een andere ent stof of in de borst (daar is het niet zo pijnlijk en beter te behandelen plus bijna geen functie verlies).

Believe

There is
Good in
the world

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:23

Mijn 2jarige heeft hetzelfde, ik wrijf op die bol altijd hiduit-zalf, dat is tegen kneuzingen en bloeduitstortingen. Die bol/reactie is eigenlijk een soort bloeduitstorting. Bij mijn 2jarige helpt het heel goed. Na 2 dagen heeft hij er eigenlijk geen last meer van

Emily, 23/05/2016
Milan, 14/06/2018

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 13:35

Quir schreef:
Alsof de jonge paarden in de opfok gepoetst worden voor entingen, wat een onzin zeg!

Er zijn inderdaad verschillende entstoffen, mijne heeft toen een hele heftige reactie op de prequenza TE gehad. Direct na de enting (DA stond er nog naast), viel paard plat in de stal. DA lag er onder, zij had het nog nooit mee gemaakt en paard stond vrij vlug ook weer op. Verder nooit meer wat van gemerkt, behalve dat ze vrij angstig is nu (niet gek ook). Reactie is gelukkig ook nooit meer terug gekomen bij het enten (blijf je namelijk wel bang voor).

Enige is dat de Prequenza de enige enting is die echt volledig werkzaam is voor 12 maanden. Daarom wordt deze eigenlijk altijd (standaard) gegeven. Bij andere ent merken moet je dus eerder enten dan de 12 maanden, wil je de ent stof werkzaam hebben (volgens KNHS hoeft het niet).

Schimmel enting mag ook niet meer gegeven worden eigenlijk. De volgende keer inderdaad of vragen naar een andere ent stof of in de borst (daar is het niet zo pijnlijk en beter te behandelen plus bijna geen functie verlies).

Jawel hoor, deze enting is weer terug op de markt. Kwam net terug op de markt toen ik het nodig had.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:37

Gezien de tijd van het jaar vermoed ik eerder dat de DA de entingen nog had liggen (mogen dan gewoon nog gegeven worden), dan dat het nieuw terug op de markt is. Dat was het van de lente (maart/april/mei) namelijk niet en DA kunnen er ook niet meer aan komen (dus hooguit als ze nog hebben liggen).

Believe

There is
Good in
the world

marissa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:54

Mijn pony reageert ook altijd heel heftig op de inenting. 2 jaar terug is ze er heel erg ziekvan geweest sindsdien word ze niet meer met Duvaxyn IE Plus geënt. Ook word ze ipv in haar borst in haar bil geënt. Ze reageert er nu minder op maar word nogsteeds ziek van de enting. Van de dierenarts heb ik nu het advies gekregen om de tetanus enting niet meer te doen omdat deze maar 1 keer per 2 jaar nodig is en deze vaak de veroorzaker is.

Ook kreeg ik het advies van de fysiotherapeut om een homeopathisch goedje te geven om haar te ondersteunen.

Succes ermee, hopelijk knapt je paardje snel weer op!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 14:00

Quir schreef:
Gezien de tijd van het jaar vermoed ik eerder dat de DA de entingen nog had liggen (mogen dan gewoon nog gegeven worden), dan dat het nieuw terug op de markt is. Dat was het van de lente (maart/april/mei) namelijk niet en DA kunnen er ook niet meer aan komen (dus hooguit als ze nog hebben liggen).

Nee hoor was echt terug op de markt. Tevens is dat niet de enting waar ik nu over praat.
Is toen nog een heel topic over geweest op bokt. Maargoed dat staat los van dit topic.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:44

mirim schreef:
Ik denk dat je nu alles al doet wat mogelijk is, dat je het de volgende keer in de boeg laat zetten lijkt me ook logisch. Mijn paard is deze keer heel ziek geweest van de enting, geen bult in de hals overigens. Ik moet me ook gaan beraden wat ik de volgende keer doe.
Wat heb jij voor een DA Tellom??? Niet goed poetsen en dan een reactie? Heb je hem niet vierkant uit staan lachen of was je te verbaasd?

Ik was te verbaasd, maar ben wel gelijk naar een andere overgestapt

Geniet groots van de kleine dingen

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:46

Ja, dat lijkt mij ook :x

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:43

yups, hier ook eenmerrie die heftig reageert op entingen.

Elk jaar dat ik haar heb, nu 5, reageerde ze steeds heftiger op de jaarlijkse enting. Van opgezwollen entplek, op de nek, met koorts en AB kuur, tot week kreupel van in de borstenting. Elk jaar word het erger,(verschillende entstoffen) en ik denk er zelfs over na haar niet meer te laten enten.
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... to0174.jpg

Ik dacht dat het alleen van enten kwam, maar afgelopen jui heeft ze een spuit cortico gehad, en daar greek ze ook een verdikte borst van die gevoellig was..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-12 18:20

Jeetje dat is wel heel dik.

Met die van mij gaat het goed! Hij is weer de oude. Wel is de Bilt naar beneden gezakt, gisteren was dat nog goed te zien en vandaag alweer een heel stuk minder. Vind het wel apart maar hij heeft er geen last van zover ik kan zien \ merken.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:00

Deze bult ws van nov. Vorig jr. Is ze een week kreupel en stijf van geweest

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:14

Mijn paard is ook elk jaar ziek geworden van de enting. Koorts boven de 40 graden en 3 dagen doodziek. Steeds iets anders geprobeerd,andere entstof,andere plek (nek,borst,bil) maar niets helpt. Dit jaar ook homeopathische korrels gegeven van tevoren en daarna ,maar toch in de avond de DA moeten laten komen omdat ik de nacht niet in durfde te gaan.op de west-Nijl enting geen reaktie gehad. Dierenarts zei dat ik beter niet meer kon enten omdat sommige paarden er na zo'n heftige reaktie wel eens restschade aan over houden.

PEPPER mijn gouden paardje altijd in mijn hart [o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie