hengstigheid problemen

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Tootz

hengstigheid problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 15:17

Hopelijk zijn hier mensen die mij tips kunnen geven over het volgende:

Mijn merrie Dior is nu 4 jaar oud en sinds 11 maanden oud in mijn bezit. Tot vorig jaar heeft zij geen problemen gehad met de hengstigheid. Merrie is nooit zichtbaar hengstig.
Vorig jaar april lag ze in gestrekt van de pijn in haar box. Dierenarts gebeld, die heeft haar opgevoeld maar voelde toen niks bijzonders. Toch darmverslappers erin en pijnstillers en maar aankijken. Dior knapte goed op. Ze was wel een week wat uit haar normale doen maar niet meer echt ziek en na die week was ze weer haar normale zelf.
3 weken later vond ik haar buik wat hard aanvoelen en stond ze regelmatig opgetrokken. Nu is ze sowieso een blijf van me lijf merrie, als je aan haar buik zit lopen je knieschijven sowieso het nodige risico maar dit was op dat moment nog een stuk erger! Tot halverwege haar buik ging het nog wel maar als je meer richting haar flank ging dan moest je echt link uitkijken. Dag erna lag ze weer gestrekt van de pijn in haar box. Weer dierenarts erbij en het zelfde riedeltje herhaald. Paard knapte weer op.
4 weken later was het weer raak, omdat het zo regelmatig kwam dachten we aan haar hengstigheid en zijn we begonnen met een lage dosis Regumate en hebben we bloed geprikt. Uitslag van het bloed was goed. Na een paar weken werd ze toch weer wat slechter, veel opgetrokken staan en weer een harde buik maar niet zo slecht als voorgaande keren. Wederom dierenarts laten komen en scan laten maken. Niks bijzonders op te zien alleen dat ze ondanks de regumate toch sporen van hengstigheid vertoonde. In overleg met de dierenarts de dosis regumate flink verhoogd en maar weer aankijken. Als er niks meer gebeurde toch op de regumate houden tot oktober/november en dan op hoop van zege dat het volgend jaar niet zou terugkomen.

Naast die problemen ging op een gegeven moment ook haar spieren tegen haar werken door het vele opgetrokken staan, dankzij de fysio is dit gelukkig weer goedgekomen.

Afijn heel veel behandelingen van de fysio en flessen regumate later was het eindelijk november en heb ik het afgebouwd. En eigenlijk geen problemen meer gehad tot vorige maand.
Dior lag weer veel, veel flemen en naar haar buik kijken. In de gaten gehouden en in de loop van de dag knapte ze zelf weer op en s avonds was ze alweer helemaal zichzelf.
Nu had ik kleine hoop dat dit 1 malig zou zijn maar helaas was het gisteren, 4 weken na de vorige keer weer raak.
Weer koliek verschijnselen en aan het einde van de dag weer opgeknapt.
Ik voel de bui al hangen voor over 3 weken dus ik ben opzoek naar tips en ideeen!

Ik heb zelf het idee dat ze nu alleen last heeft op de dag van de eiersprong. Lastige is dat deze merrie verder niet zichtbaar hengstig is dus het is een beetje gissen.

Regumate werkte vorig jaar prima maar het is toch rotzooi wat je naar binnen gooit en omdat het dit keer (nog) niet zo heftig is ben ik benieuwd of hiervoor wat mildere alternatieven zijn.
Sowieso als dit probleem blijft aanhouden lijkt het me ook niet goed voor haar om elk jaar op de regumate te staan dus eigenlijk ben ik ook opzoek naar een langere termijn oplossing.

Wat zou ik verder nog kunnen qua onderzoeken?
Lastige is is dat Dior erg lastig is met onderzoeken, vorig jaar met de scan heb ik al geluk gehad dat er niemand gewond is geraakt. Ze is normaal prima te hanteren maar eenmaal op haar hoefjes getrapt kan ze behoorlijk link zijn. Met de scan hebben we haar uiteindelijk voor 900 kg verdoofd (merrie is 1.65 en redelijk tenger gebouwd dus bij lange na geen 900 kg) en zelfs toen brak ze de toko nog af. Ik wil uiteraard wel onderzoeken laten doen maar alleen als de kans erg groot is dat ik er ook daadwerkelijk wat aan heb.

Drachtig zetten is 1 van de optie's maar eigenlijk pas liever over een paar jaar... Het is een laatbloeiertje en ik denk dat het voor haar lichamelijk beter is om te wachten.

Binnenkort moet ik sowieso nog op de lingenhoeve zijn dus dan wil het daar ook even in de groep gooien maar misschien dat jullie ook wat optie's hebben die ik daar ook gelijk zou kunnen bespreken.

Het liefst wil ik er op den duur nog wel een veulen uit maar als ik door mijn optie's heen ben ben ik ook bereid tot heftigere maatregelen maar ik wil dan toch eerst alles geprobeerd hebben.

petitparis

Re: hengstigheid problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:25

een "te groot" ei kan voor een pijnlijke eisprong zorgen.

opties bij een paard dat extreem, te snel/vaak hengstig wordt of veel last heeft van de hengstigheid (koliekerig of verkramping van de spieren)
- regumate
- "knikker" in de baarmoeder
- dekken
- kruidenmix
- acupunctuur

ik heb de laatste 2 bij mijn merrie geprobeerd. Ze toont anders weinig hengstigheid. Alleen in het land bij een ruin kan je het wel eens zien. Maar verder voel je het alleen tijdens het rijden dat ze wat stijver/plakkeriger is. Maar als je het niet opschrijft, dan denk je dat het stijfheid van ren iets zwaardere training kan zijn. Dus niet echt duidelijk.
Vorig jaar stond ze met een gevoelige rug omwille van haar hengstigheid en dit jaar kwam haar cyclus moeilijk op gang waardoor ze opnieuw via accupunctuur behandeld is en nog 5 dagen een kruidenmix gehad heeft.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

http://www.dalmat.be

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 15:41

Bedankt voor je input!

Acupunctuur heb ik vorig jaar ook naar gekeken maar omdat het toen opgelost was door de regumate en de fysio heb ik daar eigenlijk niks meer mee gedaan. Misschien is dat nog wel een optie. Ik vraag me alleen af of mijn merrie dat gaat accepteren... zo klinkt het net of ik echt een pismerrie heb staan, dat valt wel mee hoor! Het is echt een super lief en leuk dier alleen met een nogal aanwezig karakter wat haar ontzettend leuk maakt, maar met dingen zoals dit is het nogal eens lastig.
Ga er zeker weer naar kijken! Had een goed adres gekregen toen, ga eens kijken waar ik dat heb gelaten!

Die knikker ga ik eens verder uitzoeken, zou je deze later wel weer kunnen verwijderen? Neem aan dat ze daar niet drachtig mee kunnen worden?

En die kruidenmix heb je het dan over een kruidenmix gewoon bij de paardendrogist oid vandaan of heb je dit voor je paard laten maken?

Kflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:06

Ik lees even mee. Zelfde probleem. Die van mij mag in nov. er waarschijnlijk af, maar mijn gevoel zegt dat dat niet goed gaat. Ik hoop dat er ook andere oplossingen zijn. Mijn merrie staat nu bijna een jaar op de regumate. Zij is geen 'echte"merrie maar liet ook haar hengstigheid niet goed zien, terwijl ze dus eigenlijk het hele jaar door hengstig was :') Tot drie keer toe de drs erbij gehad omdat ze "koliek'had en telkens dachten ze aan een slag in de darm, later op de scan bleek het de eierstokken te zijn! Tot nu toe inc. fysio werkt alles prima, maar om nou regumate levenslang te geven.....

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 09:24

Fysio was er gister voor die van mij en die opperde ook een knikker. Gelukkig was Dior nog verrassend soepel ondanks dat ze weer ziek was geweest maar die zei ook al dit dat geen doen is als dit jaar in jaar uit zo blijft. Die van mij pakt al zeer snel spanning op haar lijf dus dit werkt alles behalve bevoorderlijk. Binnenkort moet ik naar de lingenhoeve en dan is zij daar ook dan gaan we de opties even doorspreken.

Idd Kflower een leven lang op regumate is ook geen doen! Zowel voor het paard niet als voor je portemonee!

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:45

Bij mijn merrie was de knikker na 2 dagen al weg....
Staat nu ook op regumate, wil nu langzaam stoppen ermee en kijken wat er gebeurd

Amusant dressuur L1 +24 L2+23

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:47

Hier hetzelfde probleem dus ik lees mee! Ze is totaal niet vervelend o.i.d. maar heeft wel bijna elke keer koliek! Ze heeft die middeltjes dus totaal niet nodig voor haar gedrag, ik zou alleen willen dat ze niet telkens zo'n pijn had, en ik angst of ze er wel weer uitkomt en telkens de DA erbij.
Ik heb zonet alweer gebeld, en nu opperde mijn DA om eens bij te houden of het regelmatig is (volgens mij niet maar ala), zo ja kan ik van haar een fles pijnstillers krijgen zodat ik de dag ervoor alvast pijnstillers kan geven. Als het onregelmatig is is het lastiger, want dat spul geef je oraal en heeft dan een uur inwerktijd (maargoed voordat een DA er is ben je ook zo een half uur/3kwartier verder). Ik denk dat ik het morgen maar ga halen en probeer, ik moet nog even vragen of er risico's aan zitten maar ik geloof het niet.

Even over de knikker: Bij ons op stal hadden we ook een merrie die ontzettend vervelend en niet te rijden was, hierbij hebben ze een knikker geplaatst. Echter had ze er eerste er snel uitgegooid, en de 2e ging iets langer. Ik heb alleen ook gehoord dat ze er onvruchtbaar van kunnen worden als de knikker in de baarmoeder inkapselt.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:27

Ik heb ook nog maar eens naar een andere DA gebeld (degene waar mijn merrie rontgenologisch gekeurd is, maar is te ver weg voor spoedgevallen e.d.), en daar hadden ze het over regumate, maar ze zei dat het misschien een betere optie was om eerst homeopatisch te proberen (zij gebruiken puur brons) omdat dit nogal in kosten scheelt en in principe beter zou zijn voor het paard. Kan wel zijn dat het dan 4 tot 8 weken duurt voordat het helpt.
(ze raadde ook aan om een keer mest onderzoek te doen als 'extra' om te controleren op wormen en evt zand e.d., al dacht ik dat zand juist niet mee kwam uit de maag bedenk ik me nu..)

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:33

Puur brons heb ik gehad, deed bij mijn merrie niks, hoor wel dat het vaker helpt.

Amusant dressuur L1 +24 L2+23

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie