Kale plekken en wondjes

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Troubles_18

Kale plekken en wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 18:19

Beste bokkers,
sinds een maand ben ik trotse eigenaar van een zevenjarige merrie.
Ze staat nu een maandje bij ons in de wei.
Wegens de vele vliegen heb ik haar een vliegendeken gekocht. Ook doe ik haar een halster aan met zo'n frengels voor haar ogen. Zo heeft ze echt weinig last van die vervelende vliegen! Twee dagen later kreeg ze echter twee kale plekken op haar borstkas (van het deken) en heel haar halster stond lichtjes in haar huid. Ik besloot dus om het vliegendeken en het halster uit te laten. Maar die avond kreeg ik ze niet van de wei gehaald. Ze liet zich niet vangen. Na een halfuur dan toch halster omgekregen en naar binnen gebracht. 's Avonds in de stal was het halster ALTIJD UIT. De volgende dagen dus steeds op de wei gezet zonder vliegendeken maar met halster. Nu werden de kale plekken erger en groter. Ook op de borstkas, aan de singel, aan haar kont... Er kwam een klein rond wondje aan haar hoofd. Ik dacht meteen aan een schuurwondje, dus zalfje erop en klaar. Neen dus.. De kale plekken werden langs de rand wit en voelden warm aan. Dierenarts vandaag geweest. Die heeft geconstateerd dat ze in het beginstadium van schimmel zit. Hij heeft mij een bus IMAVEROL achter gelaten. Hij zei: "Drie dagen achter elkaar wassen met 10ml Imaverol in 1l water." Begin ik de bijsluiter te lezen.. Eerste keer paard volledig wassen met 5l water en daarin 100 ml Imaverol, tweede/derde/ vierde keer alleen de aangetaste plekken behandelen. Vandaag dus mijn paard ingesmeerd met de oplossing :lauw water,5 liter water en 100 ml imaverol. Nu vraag ik mij af: klopt dit? Wie moet ik volgen? Bijsluiter of dierenarts? Hoe doen jullie het? Heb ook een grote bus DETTOL gekocht waar ik morgen de borstels mee ga ontsmetten. Hoe zit het met de stal? Nu heb ik dus alle dekjes, het zomerdeken, de twee halsters,halstertouwen,peesbeschermers verzameld. Wat moet ik hiermee doen?

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje verder helpen,
alvast bedankt! :D

Troubles_18

Re: Kale plekken en wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 18:58

Kan niemand mij een beetje uitleg geven? Sorry dat ik wat ongeduldig ben, maar ik zou het wel voor morgenvroeg willen weten :D

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:35

Zelf zou ik altijd het advies van de da volgen, maar nu is je oplossing sterker en dat kan vast geen kwaad. ( Anders had het niet op de bijsluiter gestaan.)
Voor de zekerheid ook je stal ontsmetten kan ook prima met dettol oplossing.
Andere spulletje kunnen ook in een badje met dettol en de wasmachine in.
Ook op je eigen kleren en jezelf letten :)

Als je de zoekmachine gebruikt, kom je nog 101 topics tegen vandaar dat er niet zoveel mensen reageren denk ik :D

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

aslo

Re: Kale plekken en wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:39

Eerste keer helemaal wassen (gewoon volgens bijsluiter), dan 3 dagen later weer en dan nog eens 3 dagen later weer. Eventueel een 4e maal alleen de plekken en bulten (dat worden later plekken). Liefst in de zon laten drogen. Alles ontsmetten, halster, dekens, tuig, stal, borstels etc etc. Denk ook aan je zelf, het is besmettelijk. Dus steeds nadat je bij je paard bent geweest, jezelf douchen, kleding in de was.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie