Slokdarmverstopping

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

PaulineLala

Slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 17:09

Er zijn vast nog meer bokkers die hebben mee gemaakt dat hun paard of pony of verzorgpony etc.te maken heeft gehad met een slokdarm verstopping wat is jullie ervaring ermee? hoe is het gekomen en hoe hebben jullie het opgelost en zo verder?

Alles oogt gaver vanaf de rug van mijn draver!

yv_on

Re: Slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:19

Behandeling: blijf kalm, het paard kan niet stikken want de obstructie zit in de slokdarm en niet in de luchtpijp. In niet al te ernstige gevallen kun je proberen de voedselbrok zelf weg te masseren. Na even masseren en een paar keer slikken kan het zijn dat het paard de brok zo wegslikt of uitspuugt. Wanneer dit na een kwartiertje nog niet is gelukt, je vertrouwt het niet of het paard heeft ademhalingsmoeilijkheden, bel dan de dierenarts. Die kan in eerste instantie proberen de slokdarm te ontspannen door het toedienen van een spasmolyticum (onstpant het spierweefsel van de slokdarm) . Als dat geen effect heeft wordt het paard gesondeerd. Via de neus wordt een sonde ingebracht, waarna geprobeerd wordt de voedselbrok weg te spoelen. Meestal is een verstopping op die manier op te lossen. Een complicatie kan z.g. verslikkingspneumonie zijn, waarbij het paard zich verslikt en er voedsel of vocht in de luchtpijp terecht komt, en zo een longontsteking veroorzaakt.

Kan soms ook worden veroorzaakt door een slecht gebit waardoor ze niet goed kunnen kauwen tandarts zou kunnen helpen. of te snel eten.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:23

Jaren geleden heeft een van mijn shetten het gehad. Geen idee hoe het gekomen is. Ik kwam in het weiland en de pony stond met slijm uit zijn beide neusgaten. Ik had in de eerste instantie geen idee wat het kon zijn (had nog niet zo heel veel verstand van paarden) en heb hem een handje biks voorgehouden (shetlanders doen een moord voor eten). Hij nam twijfelend een paar kleine hapjes. Vervolgens begon ie te hoesten en kwam de biks er via zijn neus weer uit. Voor mij een teken dat het echt niet goed zat. Dus meteen de veearts laten komen. Die heeft hem een spierverslapper en antibiotica gegeven en heeft vervolgens geprobeerd om met een slang in zijn maag te komen. Net voor het borstbeen kwam hij een obstakel tegen. Hij heeft geprobeerd het obstakel er door heen te duwen, maar dat ging niet. Het was ook te hard om op te kunnen zuigen. Dus uiteindelijk (na een hele tijd en een pony die met twee bloedende neusgaten stond van de slang die elke keer naar binnen moest) gaf hij het advies met de pony te gaan wandelen en te hopen dat het door de spierverslapper zelf door zou schieten.
Dus wij zijn gaan wandelen, pony had niet veel zin, maar wandelde toch mee. Ineens gaf de pony een bok, schudde een keer zijn hoofd en begon zich weer als de 'oude' te gedragen.
's Avonds is voor de zekerheid de veearts nog een keer geweest. Wilde voor de zekerheid nog een keer de slang naar binnen om te kijken of het obstakel weg was. Maar ponylief voelde zich veel beter, dus na veel overtuigingskracht kregen we eindelijk de slang naar binnen, tot in de maag.
Pony heeft nog een spuit antibiotica gehad en de veearts is de twee dagen erna nog 2 keer per dag langs geweest om de pony antibiotica te spuiten (tegen een eventuele longontsteking door de troep die via de neus de longen ingelopen kan zijn).
Pony heeft er nooit meer last van gehad en we weten nog steeds niet wat de oorzaak is geweest.

HippoService paardentaxi voor een stressvrij en vriendelijk vervoer van paard, menwagen en mens. Voor meer informatie kijk op http://www.HippoService.nl
http://www.facebook.com/pages/Hipposerv ... 3904810543

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:35

paard van mijn zusje heeft dit gwhad. Kwam door wollig kort hooi en te schrokkerig eten. DA gebeld sonde er in en spierverslapper en een paar uur op stal toen was het weer over. Je hoorde het echt borrelen en het kwam er via zijn neus weer uit.

't zeeuws sloezichts Ferro 15 jaar Dressuur B+5-L+6 Vaardigheid L+10-M+11-Z+13-ZZ+19
Zonneweide Robin 9 jaar Dressuur B+5-L+11 Vaardigheid L+18-M+17-Z+15 SGMW klasse M+22
Ruska Cardi Bach 7 jaar Dressuur B+3 Vaardigheid M+11
2 span Cardi en Robin Dressuur B+1 Vaardigheid L+1 SGMW klasse L+1

polly76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:49

De mijne had het afgelopen donderdag en is moet spoed opgenomen in de kliniek in Wolvega voor een operatie ........we kregen het er thuis niet uit met sonde en spierverslappers....had 2 optie werd me ff verteld of terplekke in laten slapen of naar Wolvega....nou ja een 2,5 jarige hengst nog zo n toekomst voor hem laat je niet zomaar inslapen natuurlijk .........maar in de kliniek werd ons ook goed duidelijk gemaakt dat we er maar van uit moesten gaan dat hij het niet ging redden ....Maar meneer bleek zo n vechter te zijn dat ik gisteren het bericht kreeg dat we hem weer thuis mochten halen ......hij moet nog van ver komen is nog lang hem zelf niet maar hij heeft het iig overleefd en nu maar rustig aan weer aansterken !!

het geluk is op het moment ver te zoeken

PaulineLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-12 17:07

zó hé wat heftig!
maar wel echt super dat ie het heeft gered! wauw

Alles oogt gaver vanaf de rug van mijn draver!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie