Paard eet bloed !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Paard eet bloed !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 22:19

Hoi,

Maandag is mijn hengst gecastreerd.
Alles gaat redelijk goed totdat ik vandaag merkte dat hij vaak aan de wond zit. Het bloed dat er uit druppelt eet hij op !!! Mijn andere ruin wilde er ook al aan likken (ik heb ze even apart gezet).
DIT LIJKT ME NIET NORMAAL !!!
Hebben jullie dit al eens meegemaakt?? Bij honden en katten weet ik dat ze aan hun wonden likken, maar van paarden heb ik het nog nooit gehoord/gezien. Ik dacht dat paarden bloed eng vonden ???

Of heb ik vampieren ??!!

Nu hoop ik niet dat hij de hechtingen losmaakt. Morgen misschien een muilkorf kopen?
Het lijkt me ook niet goed voor het genezingsproces als de wond steeds weer een open gaat?


Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:27

Bel even je VA!

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:34

Ik heb ook een hengst gehad die pas gecastreerd was en zich eigen dus "schoon" likte. Geen nadelige reactie van ondervonden. Is keurig genezen. En hij deed het ook maar een paar dagen.

Of het normaal is weet ik niet.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 22:41

Hij slaapt nu en likt er niet meer aan (geen vers bloed op zijn neus).
Hij zwiept er nog wel met zijn staart tegen en daardoor druppelt er af en toe bloed/vocht uit (druppels bloed op been).
Ik ga vannacht kijken en als hij er weer aan gezeten heeft doe ik hem desnoods een zelf gemaakte "muilkorf" om of knoop ik zijn staart op.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 23:14

Ik zou me daar toch niet teveel aan storen. Sommige merries eten ook hun placenta na de geboorte van het veulen.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 08:11

Vannacht is alles goed gegaan. De wond is minder gaan bloeden, maar wel meer opgezwollen (dat komt ervan als je er steeds aan zit).
DA verwacht dat het goed komt (hij heeft druppels gegeven tegen zwelling), maar het paard mag niet aan de wond zitten (hij heeft nu een deken op om het iets lastiger te maken)
De DA verwonderde zich dat mijn paard zo goed bij de wond komt.
De eetlust van mijn paard is in ieder geval goed.

Het bloed eten was zo erg dat ze het gras aten waar bloed op zit !!
Ik heb er iets overheen gegooid (de plekken die ik kon vinden)
Zou het misschien iets instinktiefs zijn?? Doen paarden in de wildernis dat ook?? Misschien "ruimen" ze het bloed op zodat wolven niet aangetrokken worden??

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 19:42


Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 21:49

Ze zijn niet raar (dat ben ik), maar ze zijn "unnatural", zoals Monty Roberts zei......
De volgende keer vragen we hem over het bloed eten, ben benieuwd hoe hij ze dan noemt...
Volgens de DA komt het vaker voor dat paarden bloed eten. Ze mogen alleen niet met de mond aan de wond komen, omdat in de mond veel bacterieën zitten.

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:12

gadver zou er niet aan moeten denken om bloed te eten! ik dacht dat paarden planteneters zijn Verward Tong uitsteken

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:00

Dizzy schreef:
Ze zijn niet raar (dat ben ik), maar ze zijn "unnatural", zoals Monty Roberts zei......
De volgende keer vragen we hem over het bloed eten, ben benieuwd hoe hij ze dan noemt...
Volgens de DA komt het vaker voor dat paarden bloed eten. Ze mogen alleen niet met de mond aan de wond komen, omdat in de mond veel bacterieën zitten.


Ik denk niet dat "onze Monty" ons nog een keer binnenlaat ! we stellen te lastige vragen Haha!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 23:21

Suzan1 schreef:
Ik zou me daar toch niet teveel aan storen. Sommige merries eten ook hun placenta na de geboorte van het veulen.


Dat komt omdat daar belangrijke voedingsstoffen in zitten. Hebben jullie er al eens aangedacht dat 't misschien natuurlijk is. In de natuur komen er roofdieren op bloed af. En dat moet een paard niet hebben(zeker niet als hij/zij al gewond is) . Ook al zijn er tegenwoordig weinig roofdieren voor een paard, zoiets zit nog in de genen. Een teef likt ook haar eigen bloed. En een tong is het sterielste deel van een lichaam. Ik zou er niet al te veel overin zitten, behalve als het gaat ontsteken dan wel!

- Offline -

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 11:39

Het is toch heel erg logisch dat hij dat doet! Ik neem aan dat je weet dat als je een wond hebt en het gaat genezen, dat het gaat jeuken (reden 1 om te gaan likken) Ook is het zo dat als je een wond hebt (of je hard gestoten hebt) dat als je op de plek wrijft, de pijn minder wordt (dat komt door het soort zenuwvezels) Dit is reden 2 om te gaan likken. Maar zodra ze gaan likken, en er komt nog iets bloed uit de wond, dan zullen ze dit oplikken. Het is heel belangrijk om het te voorkomen, omdat anders de wond nog meer geirriteerd wordt en meer op gaat zwellen. Dat vertraagt het genezingsproces en de kans op ontsteking wordt groter.


En de opmerking dat een tong het meest steriele deel van een lichaam is.... Ik weet niet wie jou dat verteld heeft, maar waarom resulteert een beet van bijv een kat in een enorm dikke hand... Omdat een kat onwijs vieze bacterien in zijn bek heeft!!! En dat is een hond wel iets minder vies, maar nog onwijs ranzig! (bij gebitsreiniging bij een hond is het niet voor niets verstandig om een mondkapje en handschoenen aan te doen.... ) Nee, voor mij is de tong 1 van de meest ranzigste delen van het lichaam...

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 12:41

illlllllllll wat vaag j=ah

<3

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 21:01

Dat de tong het sterielste deel van het lichaam is kan ik ook niet geloven hoor.
Ik denk trouwens ook dat het niet goed is dat je paard aan zijn wond likt,maar als de d.a. er weinig aandacht aan besteed zal het wel mee vallen.
Dat de paarden het bloed op eten klinkt aan de ene kant vrij logisch,maar ook erg ranzig!

Volgens mij heb jij idd een vampier Tong uitsteken.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 21:08

Bloed vind hij waarschijnlijk gewoon lekker smaken door het ijzer wat er in bloed zit.
Je hebt zelf ook weleens bloed in je mond ofzo,en dat ijzersmaakje schijnen paarden wel lekker te vinden.

Misschien even een zoutblok/mineralensteen neerleggen??

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 09:47

Mikey schreef:
En de opmerking dat een tong het meest steriele deel van een lichaam is....


Ik schreef juist dat er veel bacteriën in zitten (zei de DA), dus dat het slecht is dat hij er aan zit !! Hij heeft een mineralen en liksteen. En hij krijgt genoeg vitaminen Vingers aflikken

Hij heeft in het verleden ook al eens een half opgegeten duif geroken in de wei en daar wilde hij ook aan gaan zitten (die heb ik op tijd verwijdert) en reageerde ook sterk toen de nageboorte van een koe in de wei naast ons lag.
Op de manier hoe hij reageerde zou ik eerder denken dat het iets instinctiefs is, maar daar zou je toch al wel iets over gelezen hebben in een van de vele paardenboeken.

Misschien toch vampieren Verward Haha!

Paarden reageren geloof ik ook heel sterk als ze bij het slachthuis komen (is misschien wel off-topic), maar die van mij zijn er niet bang van, meer geïnteresseerd -ze trekken er echt naar toe-

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 10:10

de eigen tong van het dier is het sterielste wat er is. Een paard, kat, hond, of mensen hun eigen speeksel, dus mijn speeksel op mijn wond werk genezend. Niet mijn speeksel op tante bep haar wond......... snappie. Het is dus absoluut natuurlijk voor een dier om met de mond aan de wond te zitten........ en het is ook helemaal niet slecht

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 17:34

Nu is er een grote verwarring onstaan. Is de tong nu steriel of niet (of moet ik een nieuwe topic doorover starten?)
Gijsenkim, heb je die info van een DA of is dat je eigen visie??
Mijn DA meende dus dat er errug veel bacteriën in de mond zitten.

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 18:46

in een tong zitten enorm veel bacterien, maar de tong van een eigen lijf heef lijfeigen bacterien in zich snappie

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 10:27

Dat snap ik wel, maar waar heb jij die info vandaan??
Ik dacht dat vroeger nl. ook (over die lijfeigen bacteriën), maar de DA moet het toch beter weten en nu twijfel ik.
Als de DA zegt dat de bacteriën die in een paardenmond zitten niet goed zijn voor de wond dan geloof ik dat.
Mijn paard zit verder nooit aan kleinere wondjes te likken (wat honden en katten wel doen), dus als er in de tong goede bacteriën zitten zouden paarden toch vaker aan hun wondjes moeten likken (ook de kleinere)??
Is er iemand die een DA kent en dat eens kan vragen? Misschien zitten er wel DA's op bokt?!

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:44

hmmz t klinkt logischer dat de tong niet steriel is voor t dier.. Honden ijvoorbeeld eten dikwaals hun eigen mest op of ook wel dat van anderen.. Daar zitten ook weer veel bacterien in en mest van een andere hond bevat dus niet de lijfeigen bacterien?

Onderschriftloos :Y)

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 14:23

tja... dit lijkt wel over te gaan in een ander topic...ïs de tong wel of niet steriel ? Volgens mij is de tong wel steriel. Zo heb ik ooit ergens gelezen dat als bijvoorbeeld Spike (hond) aan een wond zou likken op mijn knie ofzo, deze eerder zou genezen.

Waarom zou een paard zijn wond niet schoon kunnen likken ?
Omdat het vegetariërs zijn ? Niet ieder paard is hetzelfde natuurlijk. en bloed smaakt idd naar ijzer.... schadelijk zal het niet zijn, tenzij hij er dag en nacht aan likt, zodanig dat de hechtingen loslaten, dan is het een ander verhaal.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:37

de tong

ongeveer 2 weken geleden heeft het bij ons in de krant gestaan: de tong van een hond is schoner dan menig vaatdoekje op het aanrecht.Toch iets om over na te denken?

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:42

ja, mee eens...
en dan is die van een paard nog schoner volgens mij, want die eet geen vlees.....

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 00:08

blegh, nou ik kan t me niet voorstellen...
Die van ons eet geregeld haar eigen mest op, dus dan toch liever een vaatdoekje voor t aanrecht!! Knipoog

Onderschriftloos :Y)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blacky94, Supertje en 69 bezoekers