Wisselen bij paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-01 14:51

Mijn pony van 3,5 mist onder 2 tanden. Nu heb ik opgezocht wanneer paarden wisselen en dat is meestal rond de 5 jaar, ze wisselen dan meestal al hun tanden dicht na elkaar(er stond tegelijk, maar dat leek me sterk) ook stond er dat het aantal aanwezige melktanden een goede richtlijn is voor de belasting van het paard.
Vork Ik neem aan dat dit betekent dat ze eerder wisselen naarmate de belasting zwaarder is. Dit vind ik vreemd, want mijn pony wordt al maanden niet belast, en daarvoor ook maar heel licht en heel weinig, meestal gewoon wandelen, verder staat hij op wei.
Ik vroeg me af of ik me zorgen moet maken, omdat hij tijdens mijn vakantie een paar verwondingen heeft opgelopen, we weten niet hoe, en ik vraag me af of dit gewoon het wisselen van zijn tanden is, of dat hij ze door bv een klap heeft verloren.
Is er iemand die meer verstand heeft van paardengebitten en hier zn mening over wil geven? Haha!

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 15:33

Kijk eens op http://www.groeppaard.nl en dan naar leeftijd en dan naar voorbeelden. Zoals jij het vertelt lijkt het wel of je paard tweeenhalf is i.p.v. drieenhalf. Weet je zeker dat ie drieenhalf is? Dit zijn trouwens richtlijnen, er kan soms wel een half jaar speling in zitten, sommige wisselen de eerste tanden pas met zo'n drie jaar.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 16:07

is het niet vanaf 2,5 ???

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-01 16:15

nou om precies te zijn is ie nu 3 jaar en 4 maanden +/-een paar dagen, ik heb zn papieren, en bovendien is ie zelfgefokt dus ik weet heel zeker dat ie dat is, maar ik zal een op die site gaan kijken, bedankt voor de tip!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 16:40

euhm, ik heb mijn haflinger als 3 jarige gekocht. Tijdens de klinische keuring bleek ze 2 te zijn. Volgens de DA gaat een paard met 2.5 wisselen, en had ze nog niks gewisseld.
Misschien kan je het aan Ric Segers (mijn oude hoefsmid en ook tandarts) vragen http://www.e-hoefsmid.nl