diarree van slobber?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

diarree van slobber?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 10:48

ik heb van pavo het advies gekregen om mijn paard van 31 slobber te geven omdat hij slecht kauwt en vorige winter vaak koliek heeft gehad. ik moest hem 2x per dag naast zijn gewone kracht en ruwvoer 1 schep slobber geven met 1 schep water.
Ben nu 2 weken verder en geef nog steeds maar 1 x per dag een halve schep slobber (niet te nat met halve schep water) want heeft hij diarree.
nu weet ik niet of dat is gekomen van de medicijnen die ik heb voor zijn spierbevangenheid (is bijna op nu) of van die slobber.Hijj staat nu sinds een week of 3 niet meer op het land. In het verleden heeft hij ook vaak diarree gehad maar dat was van kuilgras en dat krijgt hij nu niet meer.

hij krijgt verder per dag 2 scheppen pavo herbasan, 2 tonnetjes hertog lucerne, hooi.

Zal ik stoppen met het geven van de slobber en even kijken of het overgaat?En hoelang mag een paard aan de diarree blijven?
Krijgen jullie paarden ook diarree van slobber of kan dat er niets mee te maken hebben??


spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:52

Iemand heeft welleens tegen mij gezegd dat paarden van slobber aan de diaree kunnen raken maar of dat waar is weet ik niet.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:56

Mijn paard krijgt ook diarree als ik hem regelmatig slobber voer. 1 Keer in de week is geen probleem maar iedere dag is voor hem teveel.
Misschien kun je de slobber iets minder nat maken?? Dat scheelt bij die van mij altijd wel iets.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 10:57

ok dank je spokey wacht ik nog wat reacties af van andere bokkers. het is moeilijk met een oud paard want diarree kan zoveel oorzaken hebben en die moet je eerst weghalen
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 22-10-03 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 10:59

estragon ik houd qua water het advies van pavo aan heb het ook met minder water aangemaakt. het is de bedoeling dat ik het iedere dag aan hem geef 2 x pe rdag 1 voerschep slobber aanmaken met 1 schep water. vond het ook al veel dus ben sinds 2 weken 1 x per dag een halve schep slobber gaan geven met de bedoeling rustig op te bouwen. Vinden jullie dus 2 x per dag 7 dagen in de week ook te veel dus?

zorro had vorig jaar winter vaak verstoppingskoliek dus toen ben ik hem lijnzaadolie gaan geven in de winter. en dacht dus nu deze winter slobber te gaan geven voor ditzelfde probleem en omdat hij slecht kauwt/verteert

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:06

Nou op zich ken ik wel meer mensen die hun paard iedere dag slobber geven.. IK persoonlijk vind dat wel erg veel zeker als ik dan zie dat als ik dat doe mijn paard diarree krijgt.
Ik zou zo weinig water doen dat het een soort papje is en niet een soort water.. Beetje moeilijk uit te leggen..

Ik vind zoiezo een hele schep slobber erg veel zeker als je bedenkt dat dat dan ook nog uitzet.. Maarja ik ken jouw paard natuurlijk niet en ik neem aan dat die mensen van Pavo er wel verstand van hebben.
Gewoon een beetje uitproberen dus..

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:21

Slobber moet niet zo nat zijn dat een paard het bij wijze van kan drinken, maar mag ook niet zo droog zijn dat een paard er echt op moet kauwen...

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 11:23

ik maak het idd zo dat het een soort drabje word zonder dat je water ziet drijven. geef nu nog steeds 1 x per dag een halve voerschep ipv 2 x per dag 1 schep
maar gelukkig weet ik nu dat mijn paard niet de enigste is die er niet tegen kan.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:29

Daarom maak ik het altijd zelf, ik gebruik nooit van die bijna kant en klare slobber Knipoog

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 11:41

cloris begrijp ik hieruit dat die kant en klare slobber niets is en ik dus beter slobber van biks en zemelen ofzo kan maken?

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:42

gouda schreef:
cloris begrijp ik hieruit dat die kant en klare slobber niets is en ik dus beter slobber van biks en zemelen ofzo kan maken?



Laat ik het zo zeggen, IK vind het niets, ik maak het al 20 jaar zelf en dat bevalt heel goed...

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 11:45

zijn er nog meer bokkers die het niets vinden pavo slobber? wat nu begin ik er heel erg aan te twijfelen of het dan uberhaupt wel een goed voedingsadvies voor zorro is. welk recept maak jij klaar cloris?of is het een geheim recept hih hi

Wruppie
Berichten: 260
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:05

Ik geef Pavo slobber 2 keer per week, als dikmaker en als extraatje. Ik houd me niet aan de gebruikswijze van pavo, want een kilo per keer met 2 liter water vind ik te veel. Ik gebruik zo'n 400 gram met een hoeveelheid warmwater dat het net smeuig is en niet al te nat.
Nows heeft er nog geen last van gehad van diarree maar ik let er wel op aangezien ze amper slobber gehad heeft in r leven.

Ik heb niks tegen de pavo slobber nog, al geef ik het dan ook nog niet zo lang.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:20

Ik geef mijn paard elke avond als extra een halve schep zemelen met driekwart kruidenmelange, (Pavo) een schepje Foene Griek en een schepje Max H. Ze loopt er elke avond na het rijden om te zeuren (Lees schreeuwen Lachen ) en heeft er nooit last van gehad. Ik zorg altijd dat ik een zo droog mogelijk papje maak. Alleen van de zomer maakte ik het natter, zodat ze lekker veel vocht binnenkreeg.

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 08:48

hebben er nog meer boktpaarden last van diarree door (pavo) slobber te geven? dan weet ik tenminste zeker dat ik de resterende zak weg ga geven.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 08:48

schop

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 08:48

schoppie

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 10:56

schopje nog een keer niemand meer ervaringen?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:12

ip behoort slobber geen diarree te veroorzaken. (hangt ook af van de samenstelling). De vezels die in de slobber verwerkt zijn zorgen juist voor vastheid van de ontlasting. En niet voor een wat zachtere ontlasting.

En diarree heeft idd tal van oorzaken. Voeding is meestal niet de oorzaak. Voor de medicatie zou je eens in de bijsluiter moeten kijken of het navragen bij de DA

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 12:41

ik geef vanaf gisteravond de slobber niet meer en als de diarree niet stopt na t weekend dan bel ik de da. in t verleden heeft hij vaker last gehad van aanhoudende diarree maar dat bleek na onderzoek van kuilgras te zijn en een keer van de overgang van land naar stal. dus wel voedingsproblemen.... toen kreeg ik iedere x een fles entire stone complex (ofzoiets) maar dan duurde het alsnog 2 weken ofzo voordat het stopte. nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik hem op zn 27e heb gekregen (ruim 4 jaar geleden) en dit dus ook een combinatie van ouderdom/ voer kan zijn omdat ik het idee heb dat oudjes er toch gevoeliger zijn. om mij heen zie ik veel oudje met gevoeligheid voor diarree. ik wil proberen zoveel mogelijk uit te sluiten en de oorzaak te traceren voordat ik de da inschakel . misschien ben ik zelf de veroorzaker doordat ik die slobber ben gaan geven.

Karina

Berichten: 1434
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 00:34

Mijn ouwe pony zonder kiezen eet ALLEEN maar slobber, paar liter op een dag. Die maak ik na veel gepuzzel nu van grasbrok, havens slobber en pavo kruidenmix, dit samen met nog wat supplementen, waaronder probiotica. Ondanks dat die pony dus eigenlijk op de sprietjes lucerne in de kruidenmix na geen echt ruwvoer meer binnenkrijgt, is hij keurig vast op de mest. Hoe is het mogelijk he?

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 08:27

karina dan heb je met jou pony idd geluk. mijn paard heeft zn kiezen nog wel maar kan geen kuil en met moeite hooi eten . heb 2 verschillende paardentandartsen naar zn gebit laten kijken maar ze konen beiden alleen tandsteen verwijderen. vandaag komt de dierenarts langs want de diarree was gister weer verergerd ondanks dat ik eergister gestopt was met de slobber. dus misschien heeft het toch een andere oorzaak. heb hem getemperatuurd en hij was gewoon vrolijk met losgooien (beetje jolig zelfs) maar toch zit ie na zn spierbevangenheid van ruim 3 weken geleden niet goed in zn vel. hoopdat het niets ernstig is want hij is dan wel al 31 maar wil hem nog niet kwijt.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 08:40

ik voer het 2 keer in de week, en eeen ander paard op stal krijgt elke dag een beetje, ook hij heeft geen diarree

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 11:04

Ik vind t prima spul hoor! En aangezien het uit kan zetten zou ik er wel voldoende water bij doen!
Ik geef inderdaad geen kilo per dag, ook iets van 400 gram per keer. maar persoonlijk zou ik die zak niet weggooien en als je me toch weggooit, gooi m dan maar naar mij Lachen

...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 13:42

vandaag is de da geweest en heeft zorro nagekeken. ik heb medicijnen van hem gekregen, antibiotica in de vorm van spuiten en een zware wormenkuur (equest) voor de zekerheid. als het van t weekend niet op houd met die spuitdiarree dan komt ie nog een keer langs en kan ik maandag andere medicijnen proberen die de bacterien in zn darmen beinvloeden (sooort yakult maar dan voor paarden zei hij) het liefst had hij hem ook weer op t land maar ja volgende week gaan alle paarden weer op stal dus heeft t geen zin meer om hem op te bouwen...ik hoop dat het snel overgaat en t niets ernstigs is


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 82 bezoekers