Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 23:23

Mijn paard heeft zondag 12 december een zware koliekoperatie gehad, hij is 8,5 jaar. Zijn dunne darmen lagen van hun plek en hij had er een slag in. Vanaf het moment dat de dunne darm op zijn plek is gelegd, zijn zijn darmen weer gaan werken. Hij pakt het super op! Vanaf dag 1 is wonder boven wonder zijn temperatuur goed, pols goed en hij heeft trek. Zijn rantsoen wordt de komende weken verder uitgebouwd. Morgen gaan de nietjes uit zijn buik.

Inmiddels is hij sinds vrijdag weer thuis op de stal bij onze andere paarden en ik heb ineens een STRESSS. En natuurlijk steeds allerlei vragen of dit bij anderen ook zo is of was etc etc. Dus daarom open ik een topic waarin de baasjes van paarden die een koliekoperatie overleefd hebben. Zodat we elkaars vragen kunnen beantwoorden en elkaar wat moed in kunnen spreken!

Een voorbeeldje, op de eerste dag thuis luste hij zijn slobber niet en hij wordt geacht om 2 keer slobber te krijgen ipv biks. Dus dit specifieke baasje heeft verschrikkelijk slecht geslapen.. Echt niet normaal, compleet met buikpijn en zweetuitbarstingen. De volgende dag was de slobber op. Het kwam natuurlijk door het reizen naar huis, maar goed dat hoop je ook wel als je ligt te woelen, maar zeker weet je het niet.

Ik ben ook een beetje panisch als ik gebeld wordt, kan er niets aan doen. Hoop dat dit snel wat beter wordt.

Had net op stal ook een beetje de kriebels want whizz heeft nu ineens wat oedeemvorming bij de wond terwijl die toch zo mooi glad was de hele tijd. Morgen gaan de nietjes eruit. Hij heeft een soort van bodypack om zijn buik en dat zit dan vanavond ook ineens bobbelig, daar kan ik echt helemaal van slag van raken... Kreeg het in eerste instantie gewoon niet strak en netjes om zijn buik en wond heen.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:31

Ik meld me ook!!

Nog steeds stressgevoelig VERSCHRIKKELIJK!!.... In alles zie ik koliek of zieke paarden, maar heb maar besloten om me zelf maar niet gek te laten maken en de stress wordt nu al grotendeels vervangen door vele momenten lekker genieten van m'n paardje :)

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 23:45

Als ik op stal ben en overdag ben ik eigenlijk best rustig, maar juist de nachten, daar verlies ik mijn grip. Terwijl ik normaal de boel toch redelijk onder controle heb. Weet niet of het topic hier mag blijven staan, anders horen we graag waar het wel mag staan?!
Zal wellicht ook te maken hebben met dat ik 6 jaar geleden voor fargo gebeld ben 'snachts en die was de avond erop overleden door koliek door maagfalen. Gelukkig heeft Whizzard het overleefd, de blijdschap overheerst uiteraard zou ik haast zeggen maar de angst om gebeld te worden 'snachts...
Laatst bijgewerkt door fargo op 28-12-11 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

orlys_dream
Berichten: 482
Geregistreerd: 03-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:45

Ik denk dat dit gaat mss nooit helemaal over, maar hoe langer het goed gaat dan hoe minder zorgen je zal maken. Ik heb gelukkig alleen een keer koliek moeten meemaken bij mijn paard en dat was veel minder ernstig dan bij jou paard. Toch was ik in de maanden daarna echt te alert voor allerei veranderingen in zijn gedrag en ben nog steeds af en toe een beetje over-bezorgd. (Zoals, als zijn mest 'anders' is of hij mest minder vaak, of hij 'dof' is, dan denk ik dat mss begint 'het' weer. Of als ik onverwacht een text krijg van iemand van stal . . . denk ik, o nee, er is iets mis.)

Het is in ieder geval fijn dat het zo goed gaat met je paard; sterkte tijdens zijn herstel. Weet je, hij is er nog - en dat had zo anders kunnen gaan! Geniet van je tijd met hem!

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 23:58

Och ik ben ook zo verschrikkelijk dankbaar en blij dat hij er nog is, het is echt zo'n lief en bijzonder paard. De uren dat we hebben zitten wachten tijdens de operatie waren slopend, ik was zo blij toen hij er door was en hij uit lag te slapen van de operatie, helemaal rustig en niet meer die verschrikkelijke pijnen van de hele ochtend, eindelijk - eindelijk rust en pijnvrij. Het is verschrikkelijk als geen enkele injectie aan slaat en je paard maar pijn blijft houden. En zeker als je uit ervaring weet wat dat kan gaan betekenen.

Topic is ook bedoeld om vragen bij elkaar voor te kunnen leggen en elkaar een hart onder de riem te steken.
Laatst bijgewerkt door fargo op 29-12-11 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:05

Wat een geluk dat hij geopereerd kon worden en dat jij dat kon laten doen...ik denk verzekering.

Je zult nu bij dit paard altijd alert blijven, dat zit er nu dus in.

Slobber leert hij wel eten, honger maakt rauwe bonen zoet... en vocht is iets wat altijd kan gebeuren, als het maar niet de pan uit loopt en de wond niet open gaat.

Verder moet je even slijten, als je wat verder bent en je ziet je paard opknappen, dan ga jij ook weer beter slapen.

Tips heb ik niet, want ik herken het bij mijzelf, sloop mijzelf dan ontzettend....maar als paard beter gaat, ga jij ook beter.

Je zult leren aan zijn ogen te zien of hij weer koliek gaat krijgen....dat zijn geoefende ogen en er zijn dus mensen die dat in de ochtend al zien dat peerd in de avond koliek zal hebben....en dan ben je op tijd, want dan ga je controleren...

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 00:11

Dank je wel russel. Gelukkig waren we binnen 3 uur na eerste aanval (en binnen 2 uur na de 2e die niet ophield) op de kliniek. Jammer genoeg geen verzekering, want hij is een luchtzuiger en daarom werden eerdere gaskolieken al amper of gewoon niet vergoed. Gelukkig wel geld op de bank voor ongevallen en steun van huis uit.
Ga nu zo op tijd proberen te slapen. Dank voor de reacties tot nu toe, hoop dat we elkaar een beetje tot steun kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door fargo op 29-12-11 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:14

Gelukkig..want je wereld kan danig in storten met zo iets plotselings.

Heb je wel eens gekeken waarom hij luchtzuigt? heeft hij maagzweren? Of te veel maagzuur? Er is iets van magnesiumspulletje voor dergelijke paarden dat soms echt verbazingwekkendst helpt. Verder geen suikerklontjes geven of pepermuntjes

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:16

Ik herken het heel erg. Mijn friese merrie van nu 19 jaar is in 2008 geopereerd aan koliek. Ze is daar heel goed doorheen gekomen maar de eerste tijd thuis vond ik doodeng. We hadden een camera in haar stal gehangen zodat we haar steeds in de gaten konden houden. Die hangt er nu nog steeds. Als ze maar een beetje anders doet dan anders dan zit bij mij de schrik er al weer flink in! Ben altijd bang dat ze het weer krijgt. Het wordt wel minder maar toch blijft het altijd in je achterhoofd rondspoken.

Maar eigenlijk gaat het supergoed maar die angst hou je altijd wel een beetje denk ik.

Wens je veel beterschap met je paard!

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:17

Wat fijn dat het goed gaat met het paardje! Heel herkenbaar die stress........ik ben kilo's afgevallen door kolieken. Mijn paard is gelukkig niet geopereerd maar 2 jaar geleden had ze wekelijks kolieken, soms meerdere malen per week. Dit was na haar bevalling. Ik sliep ook niet meer. Ging om 0.00 uur nog kijken en om 6 uur weer en dan de vele keren overdag nog. Paard staat niet aan huis dus ik was alleen maar aan het vliegen. Het gaat nooit helemaal over. Als ze niet wil eten is het gevoel in mijn maag weer terug en dat is geen fijn gevoel.
Je moet er een weg in vinden. Op een gegven momnet geeft je lijf wel aan dat het genoeg is en dan ga je het anders doen.
Sterkte!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:24

@Fargo, mijne had helemaal een oedeemplaat van voor naar achter en helemaal over de breedte van haar buik.... Echt vanaf de borst tot aan de uier.....

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 00:26

russel Ik en onze DA wisten toen het binnen een kwartier na zijn vertrek weer begon dat dit heel fout was en een bezoek naar de kliniek zou gaan betekenen. Het grootste probleem was dat hij zich de hele tijd liet vallen, dus hoe laad je een paard dat steeds gaat liggen. De DA, onze zeer betrokken en behendige staleigenaar, een zeer goede vriend en manlief en mijzelf hebben daar behoorlijk teamwerk moeten verrichten om hem meerdere malen overeind te krijgen en te houden en op de trailer te krijgen. A morning from hell, dat kan ik je wel vertellen.

Heb veel dingen geprobeerd voor zijn luchtzuigen. Op de kliniek kreeg hij maagzuurremmers, maar tijdens het eten blijft hij toch luchtzuigen. Gelukkig doet hij het eigenlijk alleen tijdens eten en na evt stressvolle gebeurtenissen. Denk gerust mee, ik vertel wel of ik het al geprobeerd heb ;-) Hij kreeg al speciale slobber (maar toen nog droog, nu echt wel nat) voor koliekgevoelige paarden en deed het daar de rest van het jaar eigenlijk voor het eerst erg goed op.

@aisie: dat klinkt inderdaad heel herkenbaar. Dank voor de goede wensen!
@quintus: dat klinkt ook verschrikkelijk zeg. Ik ga nu een paar keer per dag om slobber te maken en natuurlijk om te kijken hoe het gaat. Ik ben wel heel blij dat hij erg graag wil eten en eigenlijk op de kliniek ook tijdens hele stormachtige dagen (waar hij normaal slecht tegen kan) geen centje pijn had.

@bojangles, thanks for that!!! Nu kan ik vannacht slapen, dan valt wat hij nu heeft echt mee. Krijgen ze daar nog wat voor of moet dat gewoon wegtrekkenb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:30

Gelukkig geen ervaring mee, zou zo een prikstok helpen?? Had nl op een stal gestaan waar die eigenaar, een boer, zo een ding had om bij dit soort dingen te gebruiken, zei hij...weet niet.

Over die maagzuurremmer, pb Urielle eens, want er staat mij iets bij dat zij daar toen erg mee bezig is geweest.

Ik heb zelf nl altijd maagzuur en ik kan je vertellen dat in erge gevallen ik ook ga luchtzuigen..hahaha, dus snap wel dat dat ook iets kan doen..je weet maar nooit. dan zijn rennies bv helemaal niets...en het ultieme heb ik nog niet gevonden, want ze werken maar heel erg kort.

Overigens zeggen de natuurgeneesheren dat maagzuur te maken heeft met stress, er ligt iets heel zwaar op je maag en dat het eten niet wil zakken, dus de maagmeridiaan geblokkeerd is. ...dan denk ik weer simpel, er is ook acupunctuur voor paarden, baat het niet dan schaad het niet.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:35

Nee krijgen ze niks voor, is heel normaal! :)
Mijne had echt zo'n plakkaat aan de buik, ze kon ook enkel een zweetdeken op met een elastische singel precies achter de voorbenen. Later had ze een nieuwe staldeken en die pastte maar net dicht ;)

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:39

Oh ja, dat vocht is normaal hoor. Dat had mijn paard ook, dat trekt wel weer weg. Zolang er geen koorts en ontstekingen zijn is het niet erg.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 00:41

@ Russel, ik zal urielle pb-en en er nog eens extra aandacht aan besteden.
@bojangles, pfff er valt echt een last van me af, had wel iets over dekens gelezen bij jou maar snapte al niet waar dat om ging.

ga nu uitloggen, kijk morgen hier wel weer, anders unhappy hubby :j

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 00:43

aisie schreef:
Oh ja, dat vocht is normaal hoor. Dat had mijn paard ook, dat trekt wel weer weg. Zolang er geen koorts en ontstekingen zijn is het niet erg.


Hij was de afgelopen dagen constant 37,4 C en vandaag 37,6C dus dat gaat goed. Plek zelf was wel iets warmer. Pfff dit soort info helpt dus echt hoor! Ga nu echt stoppen met bokken :') :j

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:43

Lekker slapen dan maar :)

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:45

Zowiezo is de wond warmer, is geschoren en de boel doet ook zijn best om te herstellen en weer goed te doorbloeden :j
Ook nu voel ik er nog steeds best veel warmte, maar misschien komt dat ook omdat ze daar geschoren zijn.

Enige waar je op moet letten is of er geen onregelmatigheden links/rechts komen bij de wond of dat er vocht lekt.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:47

Bij die van mij kwam er wel af en toe een drup uit, ook weken later nog maar dat kon geen kwaad volgens de arts. Zolang het niet ontstoken was tenminste.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:49

Ja als het in combi met een verhoogde temperatuur is, dan is het belangrijk toch even aan de kliniek te melden.
Mijne had overigens ineens náást de wond een 'gat' waar geel/rood taai vocht uit kwam.... Echt van die druppen hingen eraan. Verder geen verhoogde temperatuur. Bleek uiteindelijk een kram te zijn van het operatiedoek, die was een beetje gaan irriteren.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 13:07

Bojangles schreef:
Zowiezo is de wond warmer, is geschoren en de boel doet ook zijn best om te herstellen en weer goed te doorbloeden :j
Ook nu voel ik er nog steeds best veel warmte, maar misschien komt dat ook omdat ze daar geschoren zijn.

Enige waar je op moet letten is of er geen onregelmatigheden links/rechts komen bij de wond of dat er vocht lekt.


De bobbeligheden zijn wel in de omgeving van de wond maar de wond zelf lijkt rustig en dicht. Ben wel blij dat vanmiddag DA toch langskomt.
Ik krijg wel een beetje een hekel aan het bodypack dat hij omheeft. Het verband dat er in ligt dat dus recht tegen de wond aan ligt, kruipt elke keer op, terwijl de bodypack strak en netjes ligt. Grrrrrrrr. Dat lijkt me niet fijn voelen bij de wond, maar zou niet weten wat ik er aan kan doen, kan wel elke dag de boel tig keer rechttrekken maar dat is best moeilijk in je eentje en dat getrek aan zijn buik lijkt me ook weer niet fijn.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:37

Zo'n bodypack had mijn paard niet. Daar zat verder niets om de wond heen. Maar het is wel supergoed genezen want je ziet er niets meer van.

De eerste tijd liet ik mijn DA ook regelmatig even komen om te kijken. Gewoon voor mn eigen gemoedsrust want het is best eng om een paard op stal te hebben met zo'n grote wond. Gelukkig is alles goed gekomen. Hoop dat jou paard ook zo voorspoedig geneest!

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 13:58

Afbeelding

Dit is zeg maar de bodypack of hoe je het ook maar noemt, de foto is uit een ander koliek topic op bokt en dus niet mijn paard zal wel even linkje plaatsen. Zodat de foto niet illegaal is.

Mariskatw @ [MD] Walica, maagzweren/koliek
Laatst bijgewerkt door fargo op 29-12-11 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:59

Zo dat ziet er stoer uit.