EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:39

Maras, ik mocht na 2 weken weer bitloos rijden. Met bit kan pas als het tandvlees weer genezen is. Dat was bij mij na een maand of 2.

Mijn merrie is onwijs opgeknapt, eindelijk weer op mooi gewicht en nu zelfs hoog drachtig op goed gewicht en dat op bijna 24 jarige leeftijd. Afbeelding
Zo staat ze er nu bij. Ze doet nu alleen langer over haar eten, maar dat is ook niet erg aangezien ze nu eigenlijk 24/7 te eten heeft.

Madammeke // Don Winchester // Illustrade VKH //Miss Abbadon TW // Doornroosje du Vlist


maras

Berichten: 2339
Geregistreerd: 04-06-06

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:45

Wat fijn Myrthee dat je paard zo goed opgeknapt is en zelfs drachtig is! Bjöl wordt al 10 jaar bitloos gereden dus dat zou betekenen dat ik na twee weken ( mits hij goed opknapt uiteraard) weer rustig kan gaan stappen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:52

Tegen ons hebben ze er niks over gezegd. In principe zit het bit helemaal niet bij de wondjes, dus maakt het weinig uit. De druk van bitloos kan net zo vervelend zijn als het nog wat gezwollen is. Net zo met een halster bijvoorbeeld.

Onze shet eet zijn hooi en graast prima zo.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:51

maras schreef:
Hoe lang na de behandeling hebben jullie het rijden en/of mennen weer opgepakt?

Ik heb het even opgezocht. Ik mocht 4 weken niet rijden, wel stappen aan de hand. Na 4 weken mocht ze weer bereden worden en ook een bit in.
Ze was erg snel weer opgeknapt. Ik heb nooit gemerkt dat ze er last van had. De da stond ervan te kijken hoe mooi haar tandvlees genezen was.

Odette&Fenna

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:11

Ik ben de dag erna dat hij weer thuis was al begonnen met voorzichtig losgooien, bitloos longeren. Nu moet ik wel zeggen dat ik dat speciaal gedaan heb bij hem, normaal zou ik enkele weken wachten, maar hij is een sportpaard die doodongelukkig wordt als je hem stil zet. Juist door hem te laten bewegen en wat uitdaging te geven, kon hij zijn ei kwijt na al die onrust van het trekken en de kliniek. Ik heb uiteraard heel goed gekeken naar hem, maar dit was in zijn geval het beste. Heb ongeveer 2 maanden gewacht met bit, totdat het helemaal mooi dicht was natuurlijk.

maras

Berichten: 2339
Geregistreerd: 04-06-06

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 08:37

Oké bedankt voor alle antwoorden, het is dus paard afhankelijk, ik kijk het gewoon even aan volgende week en dan hoop ik dat hij ook zo vlug opknapt!!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:12

Onze paarden lopen 24/7 samen, dus ik heb hem gewoon weer erbij gezet. Niet direct wat mee gedaan, maar ze bewegen wel.

Utrecht zei toen dat we niet hoefde te spoelen als dat moeizaam ging, omdat paarden er schuw van kunnen worden. Tja, dat is gewoon onzin en ik heb die pony al zolang, dus dat ging prima en heb ik wel gedaan tijdens het genezen. Al het eten gaat wel in de wonden zitten.

Een bit hoort op de lagen te liggen en hoort ook geen druk of pijn te geven in de mond bij goed gebruik. Als het dicht is, kun je gewoon met bit rijden. Onze shet laat alleen bij inspanning zijn tong wat meer uit de mond hangen.

maras

Berichten: 2339
Geregistreerd: 04-06-06

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:38

Spoelen gaat bij mijn paard echt niet lukken, ik heb hem al 10 jaar en hij blijft angstig voor de waterslang, ook al spoel ik alleen zijn benen af. Maar hij krijgt toch antibiotica mee en dan zou het geen problemen moeten opleveren. De dierenarts zei vanmorgen dat als ik rustige stapritjes maak en ik rijd sowieso al bitloos met hem dat dit al na een weekje zou moeten lukken maar ik heb geen haast, ik zie wel hoe hij zich voelt de komende tijd. Hij wordt nu geopereerd en morgen mag ik hem weer ophalen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:19

Spoelen kan je ook met een oude wormspuit of spuit vd veearts, als dat wel lukt. De etensresten eruit spoelen is wel fijn de eerste dagen.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:08

En anders een waterton neerzetten. Die van mij vond dat erg fijn. De elektrische drinkbak vond ze door haar beurse mond niet zo prettig maar ze spoelde zelf ook door met het water te spelen.

Succes vandaag Maras! Hoop dat alles voorspoedig gaat!

Madammeke // Don Winchester // Illustrade VKH //Miss Abbadon TW // Doornroosje du Vlist

maras

Berichten: 2339
Geregistreerd: 04-06-06

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:40

Goed idee Myrthee, zou ik zelfs nog iets in die waterton kunnen doen waardoor hij meer drinkt dan normaal?

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:23

Mijn paard is ook niet dol op de waterslang, dus ik heb niet gespoeld. En het is prima genezen. Toen ze weer thuis kwam van de kliniek, heb ik haar gelijk weer in de wei gezet en eten en drinken gingen gelijk goed.

Odette&Fenna

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:54

Ik heb even een tekst gekopieerd van mijn tandarts wat betreft training/bit;

zolang het bit in de mond ligt, heeft het geen invloed op de wonden. Dat er geen bit in mag is vanwege het in- en uitbrengen vh bit waarbij je langs de wonden moet. Je wil niet het risico lopen dat je je paard steeds pijn doet omdat het bit tijdens het in- en uitdoen het gezwollen tandvlees raakt. Vandaar.
Verder moet je je bedenken dat de boel ook bitloos nog pijn doet. Uberhaupt. Eotrh is zó pijnlijk dat als de tanden eruit zijn, het vaak lijkt alsof ze meteen weer ok zijn, maar natuurlijk is dat niet waar. Het doet alleen wat minder pijn. Ik weet niet of je zelf ooit eens een tand (verstandskies misschien?) getrokken hebt gehad, maar als dat zo is wil je ook niet kort erna gaan hardlopen, springen of iets anders doen waardoor de boel in je hoofd dreunt. Da's met je paard hetzelfde kan je vanuit gaan. Keer 12 (want 12 tanden eruit) Dus geef op zn minst de wonden de kans om dicht te gaan voordat je weer echt wat van m gaat vragen. Met of zonder bit. Dat bit doe je er pas weer in als het tandvlees helemaal geheeld is en je hem dus geen pijn meer doet bij het inbrengen of uithalen van het bit. Verder heeft ie gewoon een tijdje nog hoofpijn (zij het minder dan tijdens de eotrh) van de wonden in zijn mond, dus laat hem. Lekker wandelen/stappen is prima, maar hem vragen draf of galop te doen, of moeilijke buigoefeningen. Nee... niks mis met een maandje (of 2) vakantie na zoiets. Hij zal flink opknappen als de tanden eruit zijn en nog jaren mee kunnen. Wat is nou 1 of 2 mnd op 5 jaar?
Is ie nou na 2 weken zelf continu door de wei/paddock aan het stuiteren, ja, dan kan je bitloos wel weer wat gaan doen. Maar in principe... hou het rustig een stuk langer dan een paar dagen!

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:56

Je hoeft ook niet te spoelen, maar het is wel fijn. De shet was ook nooit dol op de slang, maar laat het wel goed toe. Ook aan gewerkt natuurlijk al ver voor de eotrh. Het spoelt het eten weg, maar het is ook even lekker koel. Ik denk zelfs dat hij het wel snapte dat het even verkoelde. Ik stop inderdaad de slang in de mond, maar een spuitfles kan ook. Doe je het niet, gaat het zonder complicaties ook helemaal goedkomen.

Onze paarden staan 24/7 buiten, dus bewegen gewoon. Wat hij heeft gedaan als we er niet bij waren, weten we niet. Hij is meestal vrij relaxed.

Hij werd al even niet meer gereden, maar gemend. Dat hebben we toen een tijd niet gedaan. Maar zoals boven beschreven, alles is gevoelig. Bitloos rijden is net zo gevoelig. En zoals ik eerder zei, zelfs een halster omdoen en aan het hoofd trekken, is gevoelig.

De wonden zitten vrij snel dicht, maar het blijft best een tijdje gezwollen. Voor het helemaal weer in model is, ben je inderdaad wel even verder. Maar dan hoeft het geen pijn meer te doen. Het tandvlees trekt een beetje terug als het ware.

Een automatische drinkbak met een lepel die vrij zwaar gaat, kan inderdaad ook een dingetje zijn. Even opletten dus hoe het drinken gaat. Vaak drinken paarden wel graag uit een emmer of kuip.

maras

Berichten: 2339
Geregistreerd: 04-06-06

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:50

Hij is inmiddels weer terug uit de kliniek en erg relaxed, heeft wel heel veel gedronken uit de water ton maar staat nu op zijn gemak hooi te knabbelen. Ik denk dat het inderdaad beter is om een paar weken niet te rijden ( volgende week komt ook de osteopathie) en daarna een paar weken gewoon rustig te stappen.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:44

Ik ga hier ook even meelezen. Heb er ook 1 waar het is geconstateerd maar in nog niet zo erge mate dat hij er veel last van heeft of dat de tanden getrokken zouden moeten worden. Twijfel ook of ik dat wel ga doen, hij is nu 26 en al een jaar of 3 met pensioen.

simoneval
Berichten: 141
Geregistreerd: 13-05-14
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:12

Ons paardje waarschijnlijk ook eotrh. Waarschijnlijk moeten er twee snijtanden uit. Hij heeft echter geen extreem tandsteen of iets. Stinkt ook niet uit zijn mond, maar wel een ontsteking/onrustig tandvlees.
Wij duimen dat het toch geen eotrh is, maar ben bang van wel.

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:21

Max had ook geen slechte adem. Maar pijn had hij duidelijk wel. Bij hem was er wel extreem veel tandsteen te zien aan de wortels.

Pluk de dag!

simoneval
Berichten: 141
Geregistreerd: 13-05-14
Woonplaats: Zaandam

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:41

Sjaak eet slecht op het moment, vooral zijn hooi. Ik weet niet dus niet of hij pijn heeft maar hij blijft gewoon altijd vrolijk en lief en hij laat niet veel merken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:37

Onze shet stonk toen ook niet. Later wel toen zijn kies rot was, maar dat stond los van de eotrh.

Hij at goed zijn hooi en toonde verder niks. Had ook energie. Pas toen hij koliek leek te hebben, had hij fistels en kwamen we in de stroomversnelling van eotrh en verwijderen van snijtanden.

Na het verwijderen at hij 's avonds ook alweer zijn hooi.

Achteraf terugdenkend toen, kon hij wel al even geen wortels afbijten.

simoneval
Berichten: 141
Geregistreerd: 13-05-14
Woonplaats: Zaandam

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:52

Wortels afbijten kan hij nog prima Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

simoneval
Berichten: 141
Geregistreerd: 13-05-14
Woonplaats: Zaandam

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:53

Denk en hoop dat het meevalt

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:07

Ik zal voor je duimen dat het meevalt!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 21:49

Hoi dames, as maandag breng ik mijn ruin naar Jan Kroes waar hij behandeld gaat worden. Waarschijnlijk alle fronttanden eruit.

Hebben jullie na de behandeling jullie paarden iets van een vitamine/opkikker-supplementen gegeven om weer even de weerstand op te krikken?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 02:01

Nee, niet echt. Maar shet at gewoon nog, had geen gewichtverlies bijv, had energie en at daarna ook meteen weer hooi, dus was ook niet bang voor tekorten.

Hij is wel onder narcose geweest, omdat ze de tanden er staand niet uit konden krijgen, maar knapte echt snel op. Ik had sp klaarstaan, maar heeft hij amper van gegeten.

Succes!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Bowo, Cjuan, GoogleAdsense, Renkle, Soepkipje, tiwi1969 en 73 bezoekers