EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:53


daphne_xxx
Berichten: 641
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:09

Afbeelding
Hier de tand die best wel is aangetast. Je ziet ook wat putjes erin zitten en hij is niet helemaal egaal.

Afbeelding
Hier een tand van de onderkaak. Deze ziet er verder gewoon normaal uit in vergelijking met de ander.

Bedankt Mizora!

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 19:25

Daphne, dat valt mij nog wel mee om eerlijk te zijn. Alsnog prettig dat die rot dingen er dan uit zijn hoor!

Dit waren de tanden van die van mij. Dat was echt catastrofe.
Afbeelding

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:17

Jemig wat een knoeperd,die laatste :wow:

Dat moet gewoon pijn hebben gedaan... wat een opluchting voor het paard dat ze eruit zijn.

daphne_xxx
Berichten: 641
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 23:07

Myrthee_ schreef:
Daphne, dat valt mij nog wel mee om eerlijk te zijn. Alsnog prettig dat die rot dingen er dan uit zijn hoor!

Dit waren de tanden van die van mij. Dat was echt catastrofe.
[ [url=m/tZw7KZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja het meeste had ik ook niet. Heb het dus helaas ook niet echt kunnen vergelijken. Ik had alleen deze twee.

Dat zijn inderdaad pittige! Hoe heb je ze zo schoon gekregen? Ik heb ze nu weggegooid haha

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:06

Daan klopt. Had hier een normale (bovenste) een met opgeloste tandwortel en een met cement vorming dus neergelegd. Er waren er meer van dat formaat helaas.

Daphne, twee weken in de tuin gelegd zodat alle beestjes de zooi er af konden eten en daarna gewassen met bleek. Inmiddels heb ik ze ook niet meer. Ze bleven vliegjes aantrekken.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:04

Nog andere tips om de getrokken tanden schoon te maken? :D
Ik had ze in een bakje, dat stinkt nu naar rauw, rottend vlees. Hebben ze vannacht in water laten weken, vanmorgen geprobeerd het vlees eraf te snijden. Dat lukte maar moeilijk. En die lucht!

Dus tips anyone?

daphne_xxx
Berichten: 641
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:37

Slmt9 schreef:
Nog andere tips om de getrokken tanden schoon te maken? :D
Ik had ze in een bakje, dat stinkt nu naar rauw, rottend vlees. Hebben ze vannacht in water laten weken, vanmorgen geprobeerd het vlees eraf te snijden. Dat lukte maar moeilijk. En die lucht!

Dus tips anyone?


Misschien proberen wat Myrthe zegt? Kijken of dat wat helpt?

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:00

Ja.m, dan moet ik t bedekken want mn kat gaat ermee vandoor :+
En die lucht..

daphne_xxx
Berichten: 641
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:43

En het helemaal uitkoken? }> lekker vergassen hahah

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:01

Hahah, ik las dat uitkoken ook weer afgeraden werd in een ander topic :)

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:40

Je kan het ook in een afsluitbaar bakje doen en daar gaatjes in maken. Dan kunnen andere dieren er niet bij, maar de torretjes etc hopelijk wel

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:24

Ik heb de mijne in waterstofperoxide gelegd (gekocht bij Kruidvat). Geur is weg, ze zijn alleen nog niet echt zo wit als die van Myrthee_. Het vlees is er wel vakkundig vanaf geweekt daarmee ;)

Ruitert
Berichten: 68
Geregistreerd: 09-12-11

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 19:50

Ik heb de mijne in een dikke laag keltisch zeezout gelegd (of ander zout zou ook kunnen). Droogt alles mooi in.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:04

Myrthee_ schreef:
Je kan het ook in een afsluitbaar bakje doen en daar gaatjes in maken. Dan kunnen andere dieren er niet bij, maar de torretjes etc hopelijk wel


Goed idee!


Ruitert schreef:
Ik heb de mijne in een dikke laag keltisch zeezout gelegd (of ander zout zou ook kunnen). Droogt alles mooi in.


En t rottende vlees, moet dat er al vanaf zijn?


AmyII schreef:
Ik heb de mijne in waterstofperoxide gelegd (gekocht bij Kruidvat). Geur is weg, ze zijn alleen nog niet echt zo wit als die van Myrthee_. Het vlees is er wel vakkundig vanaf geweekt daarmee ;)


Ah dat heb ik in huis. Zo zei de DA dat ik het ook kon doen. Ze liet een voorbeeld zien en dat was net schoolbordkrijt, je kon bijna niet meer zien dat het een tand was :)

YvonneV
Berichten: 8773
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:46

De paardentandarts hier has het er over dat ze het met bakingsoda en azijn deed

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:00

Ok, thanks!

Heb t nu eerst in een bakje met gaatjes in de tuin. Van daaruit maar verder proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 17:38

Gister is de tandarts bij mijn oude vriend geweest..... hij gaf best wel een pijnreactie en bij zijn boventanden zaten flinke bulten. Rechtsonder een fistelgang. Hij is niet behandeld. Hij was nl ook weer aan de beurt voor een reguliere behandeling. We gaan naar de kliniek voor foto's en als het nodig is gaan er tanden of alle tanden uit. En worden zijn kiezen meteen gedaan.
Het is best snel gegaan, want een half jaar geleden zaten de bulten er nog niet en was er bijna geen pijn.
Nou ja, we zullen het zien.
Ik houd jullie op de hoogte.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 17:52

Wat zuur dat het zo snel is gegaan. De paddestoelen hebben dan weinig gedaan.
Hopelijk valt t mee op de kliniek!

Anoniem

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:05

Ja baal er ook wel van....
Paddestoelen zijn helaas weggegooid geld. Maar dat vind ik geen probleem.
Ik hoop ook dat het meevalt, maar het is ook fijn als we hem van zijn pijnlijke snoet kunnen verlossen.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:10

Ik denk dat het je 100% mee gaat vallen.
Bij mijn paard waren het er maar twee. 1 dag dat hij niet met zn snoet uit een emmer wilde eten, maar verder merk je er niets van.
Hij ruikt ook helemaal niet, het is nu 2,5 week geleden.
Mijn paard speelt ook heel ruig met een andere ruin, ook met bijten en de koppen tegen elkaar, deed hij ook weer heel snel.
Heeft ook geen metacam nadien gehad. Bleef gewoon net zo happy en nieuwsgierig als altijd.

Anoniem

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 08:32

Fijn om te lezen dat het zo goed gaat! Bij mijn paard is er 1 hengstentand die ook spannend is.... als die eruit moet, is het best wel een flinke ingreep. Hoop zo dat dat niet nodig is.
Afspraak staat 21 mei. Mag hem om 8:30 brengen en bij het maken van de foto's zijn. Ik vermoed dat er in ieder geval 4 tanden uit moeten.
Vind het zo sneu voor hem, maar heb in dit topic ook gelezen dat veel paarden echt ontzettend opknappen nadat ze eruit zijn.
Dus daar houd ik me maar een beetje aan vast.
Zal wel een hoop gestress zijn, hij is al 6 jaar niet van het erf geweest.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:56

Ja, ik denk echt dat je het beste kan proberen om er vertrouwen in te hebben. Door dit topic (oke, ik ben al twee jaar verder), wist ik dat hét moment kwam, alleen niet wanneer. Ik heb zo goed als alleen maar goeie verhalen gelezen, ook dat ze gelijk weer gaan eten, dus ik denk dat het voor de eigenaren erger is dan voor de paarden ;)
Maar het is ook zonde om nu veel spanning te hebben voor iets, wat achteraf waarschijnlijk niet nodig hoeft te zijn!

Mooi dat je tot 21/5 hebt. Kan je misschien de focus voor jezelf verplaatsen door te gaan oefenen op trailer laden of vh erf af gaan? Als het lukt dat wat ontspannen te laten gaan, heb je je paard daar ook weer mee geholpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:34

Ha, ik had precies dezelfde gedachte vanmorgen! Heb hem heel rustig even in de trailer gezet, hij liep er zo in na 6 jaar. Daarna een klein blokje met hem gereden, ik gok zo'n 5 min en toen weer uitgeladen en bij zijn vriendjes gezet. Dat ga ik de komende weken gewoon elke week even doen en dan komt het vast wel goed!

Het zit ook echt in mijn hoofd. Vind het gewoon zielig -O- , terwijl hij werkelijk geen idee heeft.
Hou oud is jouw paard? Je zal het vast al eens gemeld hebben in dit topic, maar ik ben het vergeten :o
Bedankt voor je support!

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:23

Goed bezig! Fijn dat het allemaal gelijk zo soepeltjes liep, scheelt weer :D

Mijn paard is bijna 19 :)