EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-11 20:17

Paard is gediagnosticeerd dat hij EOTRH heeft. EOTRH staat voor Equine odontoclastic tooth resorption and hypercementosis. Het betekent zoveel dat de tanden los gaan staan doordat het cement tussen tand en tandvlees verzwakt en de tandwortels aantast.
De paard is vorig jaar een tand verloren en nu nog drie, allemaal voortanden. Heeft iemand hier ervarignen mee. Is dit een ziekte die progressief is of kan de ziekte ook stoppen??
Het is zeldzaam, maar kom maar op met jullie ervaringen.

Bejaarde bokkers weten meer


onne

Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Vianen/utr:

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:23

Wij hebben een pony gehad die dit had.
Toen wij hem kochten wisten wij dit niet en hup tandarts er bij gebit schoon gemaaakt.
Helaas kwam het ook snel weer terug, wij hebben toe in utrecht foto's laten maken en er was een DA die het herkende.
Er was eigenlijk niks aan te doen, ja z'n halve kaak weg halen, maar dat is geen doen voor een dier.
Wij lieten het iedere maand schoon maken toen, helaas hebben wij moetten besluiten om later hem te laten gaan, kreeg ook steeds meer pijn.
heel veel stekte toegewenst en ik hoop dat er tegen woordig wel meer aan te doen is.

Lieverd , ik zie je weer over de regenboog brug
17-04-86 / 8-11-09.

Albert

Berichten: 5728
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 16:01

Dit is een nare aandoening waaraan helaas niets anders te doen is dan de aangedane elementen te laten trekken. Het is zeldzaam en tast vaak alleen de snijtanden aan. Een paard kan wel zonder snijtanden, maar sport, m.n. dressuur zit er dan niet meer in.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

HolyPope

Berichten: 3381
Geregistreerd: 25-08-11
Woonplaats: Vlak voor m'n achtertuin

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:23

Het lijkt mij dat je 'm ook alleen maar slobber kunt voeren ? Of zie ik dat te somber in ?

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
De ruiter valt nooit ver van het paard....!

Laatst bijgewerkt door Moderator op Vandaag, 15:48, in het totaal 9769 keer bijgewerkt.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-11 20:46

Nou, gras grazen met aleen de lippen gaat eigenlijk best. Ze moeten er even aan wennen. De hoop is dat het niet uiteindelijk ook de kiezen treft. Het is een LMJK paard dus in zijn bewegingspatroon hoeft eigenlijk niet s te veranderen.

Bejaarde bokkers weten meer

csc

Berichten: 19
Geregistreerd: 23-07-08
Woonplaats: Helvoirt

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:51

Hey mrie! Jammer dat ik het niet geconstateerd heb ;-)
We zijn hier inmiddels steeds meer onderzoek naar aan het doen, kom het zelf ook steeds vaker tegen. De ziekte is niet te stoppen en kan soms erg snel verlopen.
Goed schoonhouden zelf qua tandsteen en onderhouden, brandnetel thee om de tandvleesontstekingen te minderen. Ennnnnn deze paddestoelen schijnen het proces te vertragen. De amerikanen hebben er al goede ervaringen mee, en mijn klanten zover ik weet ook.
Het kost even wat, maar dan weet ik zeker dat er alles aan gedaan wordt, je kan het zo zelf bestellen:
http://www.totalnutraceutical.com/tns-e ... ment.shtml

succes en het treft trouwens nooit de kiezen.....
Wel op tijd zorgen dat er geen geinfecteerde voortanden in blijven zitten, die steken de rest ook aan, dan maar liever zonder voortanden, dan gaat het ook nog.

Jurylid IZ ZZL ,Orun niveau 4 instructrice,
Cat's Special Care (Paardengebitsverzorging & Equine Muscle Release Therapie)
Zelf aktief wedstrijdamazone, Stal Guldenberg

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 01:13

Hoi zet hier even een puntje (of hoe noemen ze dat ook alweer???) wij hebben een Shet van 19 jaar waar ook een snijtand is verwijderd, en bij deze was ook een deel gereabsorbeerd.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 01:18

Beetje domme opmerking van mij misschien, maar klinkt mij zeer bekend als paradontitus bij de mens!?

Dan is het inderdaad een kwestie van het gebit goed schoon houden, misschien een speciaal halster kopen die een paardetandarts ook gebruikt, zodat je overal goed bij kan?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-11 17:57

He gooiske. Helaas is paradontitis toch echt wat anders. Paradontitis is te voorkomen en kan gestopt worden. Was het maar waar dat de problemen opgelost konden worden door goed schoonhouden. Dan waren we er nu al vanaf want we spoelen nu al een jaar en houden de boel goed schoon

Bejaarde bokkers weten meer

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:15

Ik weet dat dit topic al enkele maanden niet meer actief is, maar wil toch reageren...

Vorige week is bij mijn 16-jarige fjord ook EOTRH vastgesteld. De eerste ruintand is getrokken omdat hij erg los zat, de andere ruintand staat al ietsie los, de snijtanden kon de paardentandarts ook al aantonen dat ze los aan het komen zijn... en de kiezen .... daar kruipt hooi tussen (tusen de kiezenrij)....

Kan ik ergens een prognose vinden, liefst in het nederlands, hoe het verdere verloop gaat zijn? Ik was zwaar aangedaan toen de diagnose viel, maar het verklaarde héél veel ... bitproblemen uit 2009. Toen liet ik ook een paardentandarts komen om te kijken of er tandproblemen waren omwille van giga veel protest tegen een bit. Sinds 2009 rij ik bitloos... en volgens de tandarts (vorige week) is het meer dan waarschijnlijk dat hij inderdaad in 2009 al veel problemen/pijn had door die EOTRH en daardoor geen bit verdroeg. In 2009 is de ziekte echter NIET vastgesteld, ik kreeg gewoon de melding dat hij "een zeer goed gebit" had... er waren geen zichtbare tandproblemen.

Ik zou graag dus een soort van "verloop" kennen... een inschatting van hoe het nu verder moet... een echte behandeling zou er niet bestaan...
Op dit moment kan ik terug wat "nuchterder" denken... maar ik baal nog steeds... ik vind het zo erg voor mijn paardje... vooral dat ik hem niet zou kunnen helpen...

Pluk de dag!

bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:11

Bij mijn 17 jarige merrie is dit gisteren geconstateerd.
Ze is het aan het ontwikkelen, dus nog geen loszittende tanden. Weet iemand of het klopt dat het alleen de tanden betreft? of kunnen ook de kiezen aangetast worden?
Ik ben dit vergeten te vragen aan de dierenarts gisteren. Zijn advies was om regelmatig een wortel te geven om te kijken of ze nog wil afbijten, zodra ze deze niet meer wil afbijten zitten er tand (en) los en moeten deze getrokken worden.

Een paard kan prima zonder tanden toch? Als de kiezen dan maar niet aangetast kunnen worden, want dan wordt het een ander verhaal, daar ben ik bang voor.

@tanteflavie; Hoe gaat het met je ruin nu? Bij mijn merrie zat er ook vanalles tussen de kiezen. Ik denk dat er nog maar heel weinig informatie over deze ziekte is, de dierenarts zei dat het nog net zo lang erkend is als ziekte.
Kwa verloop zei hij dat het nog jaren goed kan gaan, maar het ook veel sneller kan verlopen. Schoonmaken kan het proces vertragen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:17

Zover ik heb begrepen gaat het inderdaad alleen om de tanden. Bij een oude shet (21) is vorig jaar 1 snijtand operatief verwijderd, Binnenkort komt de tandarts weer.

bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:21

Okee. Mijn dierenarts gaf aan dat hij beter in de kliniek de tand kan trekken. Is bij jullie de dierenarts aan huis geweest om de tand te trekken?
Oh ik zie nu dat je operatief zegt, dat zal dan wel in de kliniek zijn geweest?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:56

Ja is in de kliniek geweest moest ook nog 1 dag blijven hierna 3 maal per dag het gat spoelen met een spuit met een oplossing van waterstofperioxide en weer een gaasje erin. De wond is bij hem nooit helemaal dichtgegroeid je ziet de wortel van de naast gelegen tand nog net een beetje dus spoel ik hem nog steeds 1 maal per dag gewoon met water. De wond is wel dicht maar nog een kuil zeg maar. Heel veel succes en sterkte.

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:20

Het gaat goed, tot nu toe... Ik moet het goed in het oog houden van de paardentandarts. Enige remedie die er zou bestaan is, als ze pijn hebben, én de tanden staan te los, dat ze getrokken gaan worden.
Op dit moment heeft hij geen pijn, hij eet trager dan mijn ander paardje (is normaal denk ik), maar voor de rest geen problemen.
Een bit steek ik er niet meer in, dat doet hem duidelijk wél pijn. Momenteel rij ik al bitloos, maar het bitloos mennen... durf ik niet op straat. Daar ben ik nog maar in de "oefenperiode". Waarschijnlijk zit dat tussen mijn oren, maar... de afstand paard - menner is toch een stuk groter dan die van paard - ruiter om in te grijpen.

Via "Via" en de Zoo van Antwerpen weet ik nu dat het een soort "auto-immuunziekte" is en dat er inderdaad niets aan te doen is. Goed in het oog houden en... als het paard te veel pijn heeft... tijdig ingrijpen... en daar hoop ik toch nog een aantal jaren mee te kunnen wachten.

De paardentandarts kende een paard zonder tanden die een "paardwaardig" bestaan heeft. Dus het kan, zonder tanden... geen snijtanden, dat wist ik, maar zonder tanden... daar frons ik toch mijn wenkbrauwen bij...

Pluk de dag!

bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:25

Okee, nouja maar gewoon afwachten hoe het verloopt en als het niet meer gaat gaat het niet...
Ik ga ook over op bitloos, kijken hoe ze daarop reageerd.
Gelukkig gaat het met jou paard nog goed. Maak jij zijn gebit ook regelmatig schoon? elke dag? en hoe?

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:56

Volgens mijn paardentandarts moet ik gewoon "in het oog houden". Het zou niet noodzakelijk zijn (op dit moment) om het gebit regelmatig schoon te maken. Dit moet ik doen op het moment dat ik zie dat het "erger" wordt, met andere woorden, wanneer ik ontstekingen/wonden opmerk. Op dit moment is alles nog mooi. Wat me wel stoort is dat er hooi blijft steken tussen de kiezen... en daar kan ik met geen hulpmiddel aan. Hij laat ook zijn tanden niet graag zien, of hij laat me er ook niet graag "aankomen"...

Als het nodig is, komt de paardentandarts...

Pluk de dag!

bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:31

Nee inderdaad dat hooi tussen de kiezen is lastig. De dierenarts had daar een soort van apparaat voor met water. Met de gewone waterslang wordt het lastig denk ik.
Ik ga het ook maar goed in de gaten houden en regelmatig een wortel aanbieden. Dan zie ik het snel genoeg.

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:48

Een wortel, aangeboden in "kleine" stukjes, eet hij goed. Als ik hem een hele geef, met de bedoeling er een stukje van te bijten, dan merk ik dat hij problemen heeft. Hij heeft het lastig om in een wortel/appel/biet te bijten. Gras, hooi, enz... is geen probleem.

Pluk de dag!

bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:53

maar als hij dat niet wil afbijten, staan de tanden dan niet nu al los? Wanneer moeten de tanden er dan uit? Hoe zie je dat? (sorry dat ik zoveel vraag, maar dan weet ik ook waar ik op moet letten)

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:35

De tanden staan "losser", dat heeft de tandarts me getoond. Je kan ze dus bewegen. Toen de tandarts hier was heeft hij me zelf laten voelen aan de tanden. Nu niet meteen denken dat ik ze "van links naar rechts" kan bewegen, ze bewegen, minimaal, maar ze bewegen. Hij heeft geen pijn, daar ben ik zeker van. Wél als ik een bit gebruik, dat merk je meteen ... en eigenlijk kan ik mezelf voor de kop slaan... dat ik het niet eerder gemerkt heb. Bij het mennen zie je hem op iedere foto vechten tegen het bit... al sinds 2009. Toen heeft de tandarts niets speciaal gemerkt, NU weet ik dat hij toen al last had van zijn tanden. Sinds 2009 men ik maar "sporadisch" omdat mijn plezier (door dat bit-probleem) weg was. Bitloos rijden is nog steeds een plezier...
De tandarts kon geen prognose maken van een evolutie in de tijd... ik moet hem goed in het oog houden en ingrijpen indien nodig. Het moeilijke is dat ik NIEMAND ken die deze ziekte kent, ikzelf had er nog niet van gehoord... en ik weet dus niet wat ik moet verwachten. Ik hoop dat het niet "snel" zal gaan, Max is een geweldig paardje die ik niet graag zal ...

Pluk de dag!

Dakotah
Berichten: 1229
Geregistreerd: 09-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:43

Wij hebben een pony welsh arabier (van mijn dochter).
Die al vanaf het begin dat we haar hadden, bij het bit uitdoen steigerde.
Nu heeft ze enorm lange voortanden, en als het bit dan uitging, tikte die tegen haar voortanden aan, en hup op de achterbenen.
Poos laten staan, om het bitprobleem.
Of met halster gereden.
Heb na een poos een rubber bit gekocht (zo'n stangetje).
Nu geen probleem meer. Rijdt nu super. En bit uitdoen ook geen probleem meer.
Had laatst de tandarts, die sprak het vermoeden uit dat zij misschien wel EOTRH had.
Hij wist het niet zeker, ook omdat er weinig over bekend was.
Ook vanwege de gevoeligheid van het bit tegen de voortanden.
Nu heb ik overigens voor deze tandarts, 2 andere gehad, die het niet genoemd hebben.
Ze is nu 16, eten gaat goed, al moet ze wel zo grof mogelijk hooi, wortels eet ze ook gewoon, die gooi ik altijd heel in de stal.
Verder heeft ze geen last, wel altijd enorm veel tandsteen.

bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:19

Mijn merrie heeft ook erg veel tandsteen. Ik zit ook te kijken of ik bitloos ga rijden. Als ze wel wortels eet zal het misschien (nu dan nog) meevallen met je pony.
Ze heeft ook wat verdikt tandvlees boven de tanden ten hoogte van de tandwortel.

FantasyB

Berichten: 230
Geregistreerd: 24-06-06

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:16

Bij mijn 25-jarige schimmel is het hoge woord er ook zojuist uitgekomen. Na jaren gehakkel met losse tanden die een voor een getrokken moesten worden en nu een gebroken tand heb ik na een bezoek van de DA Daan Staller laten komen die gelukkig ervaring heeft met EOTRH, hij en de andere tandarts die er was (Martijn) hebben samen ongeveer 20 paarden met deze aandoening die allemaal zonder voortanden een heerlijk leven hebben. Bij mijn paard is het echter al jaren zo en waarschijnlijk heeft hij ook veel pijn (gehad), ik vind het gewoon jammer dat ik voorheen in het donker zat wat betreft een diagnose. Ze zeiden ook dat ze het maar een keer erger hebben gezien dan bij de mijne en dat was op een leerplaatje.

Binnenkort dus een kliniekbezoek voor een röntgenfoto en dan gaan hoogstwaarschijnlijk alle voor- en snijtanden eruit.

The rock candy's melted, only diamonds now remain

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:38

@FantasyB
Ik lees dat hij nu 25 jaar is... Nu je de diagnose kent, kan je dan terugdenken naar het begin van de tandproblemen? Heeft hij al 10 jaar problemen? Max zou (volgens zijn chip) 14 zijn, ik zou heel dankbaar zijn mocht hij zeker nog 10 jaar verder kunnen. Heeft de tandarts over aangepast voer gesproken voor de tandenloze paarden? Mijn paardje heeft ook losse kiezen, is daar iets over gezegd?

Zou je zo goed willen zijn om je wedervaren na het kliniekbezoek en de röntgenfoto ook aan ons mee te delen? Zo kan ik mij ook een beeld vormen van wat er bij ons gaat/kan volgen.

Alvast bedankt!

Pluk de dag!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nadcha en 79 bezoekers