EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:41

Als je gaat oefenen is het het beste om eerst je hand ertussen te houden. Je kan het elk paard leren, maar beste is wel voor je het echt nodig hebt en de tijd te nemen. Zodra het moet en je gaat het gedwongen doen, wordt het te gespannen allemaal.


Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:19

Haha ik denk niet dat die met water spoelen in zn mond echt leuk gaat vinden. Hij had dat ookt wel met spuitjes waar druppels inzaten van de natuurgeneeskundige. Als die zag dat ik dat klaar stond te maken stond die al in de stal te stuiteren :+

Maar inderdaad met geduld kom ik met hem heel ver hoor. Dat is met de wormenkuur ook altijd. Eerste reactie is snel halster om, goed vasthouden en snel erin spuiten. Werkt bij de mijne niet tenzij je over de 2 meter lang bent :))
Ik laat hem los in de stal staan en blijf wachten tot die zelf komt en dan kan ik het er zo induwen zonder dat die zijn hoofd wegtrekt. De nieuwsgierigheid en goodwill wint het toch altijd gelukkig maar het is nooit leuk voor ze als ze iets moeten doen wat ze niet fijn vinden.

Peri H.h. B+10, L1+12, L2+20, M1+28 M2+12! 5x 1e 5x 2e - pensioen
Il Bueno Charmeur x United - B+20

Want ZIJ, zij was de betere helft van mij

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:42

Echt alles is te trainen. Maar je moet beginnen wanneer je er tijd voor hebt om dat goed te doen en niet wanneer er nood aan is. Maar echt elk paard kan het leren.
Je moet meer in stapjes werken en niet alles in 1 keer willen.

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:05

Vraagje: hoe lang na de 'operatie' zaten jullie er weer op? Na hoeveel tijd na operatie deden jullie weer een bit in?

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Tiestoxxx
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:57

Hi, ik kom me hier ook maar even. Bij mijn 18 jarige hebben ze vanmorgen de laatste 7 snijtanden getrokken. Ben heel erg benieuwd naar wat de toekomst ons gaat brengen, maar heb goede hoop op een vrolijker en blijer paard straks. en voor nu ga ik er van uit dat ik in maart/april gewoon weer ergens aan de start sta :)

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:00

Nicky, ik zat er na zo'n 5 weken weer op. Met bit. Moest even voorzichtig zijn met bit indoen maar verder niets verkeerd.

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:14

Sill_Monster schreef:
Nicky, ik zat er na zo'n 5 weken weer op. Met bit. Moest even voorzichtig zijn met bit indoen maar verder niets verkeerd.


Oeh, 5 weken! Zo lang wil ik niet wachten hoor, is ook niet goed voor de mijne. Hij barst van de energie en staat bijna letterlijk te trappelen om wat te gaan doen. Vandaag is het 9 dagen geleden dat ie geopereerd is. Heb er gisteren en vandaag ff opgezeten, bitloos (deden we al wel vaker), rondje stap, draf, galop. En een lol dat ie had! Flikkerde er bijna af gisteren omdat ie de deur ineens totaal spannend en eng vond en dus plotseling een kwartslag omdraaide en m even in de hoogste versnelling trok :+ Zag vandaag af en toe een klein randje tong, alleen met de galop slingerde die zowat ff om zijn oren. Gelukkig trok ie m snel binnenboord.
Was die van jou wel goed te rijden toen, met bit? En zijn tong, zag je die tijdens het rijden?

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:31

Nicky1963 schreef:
Sill_Monster schreef:
Nicky, ik zat er na zo'n 5 weken weer op. Met bit. Moest even voorzichtig zijn met bit indoen maar verder niets verkeerd.


Oeh, 5 weken! Zo lang wil ik niet wachten hoor, is ook niet goed voor de mijne. Hij barst van de energie en staat bijna letterlijk te trappelen om wat te gaan doen. Vandaag is het 9 dagen geleden dat ie geopereerd is. Heb er gisteren en vandaag ff opgezeten, bitloos (deden we al wel vaker), rondje stap, draf, galop. En een lol dat ie had! Flikkerde er bijna af gisteren omdat ie de deur ineens totaal spannend en eng vond en dus plotseling een kwartslag omdraaide en m even in de hoogste versnelling trok :+ Zag vandaag af en toe een klein randje tong, alleen met de galop slingerde die zowat ff om zijn oren. Gelukkig trok ie m snel binnenboord.
Was die van jou wel goed te rijden toen, met bit? En zijn tong, zag je die tijdens het rijden?


Hij is nu een konijntje, boven nog twee en onder nog twee. Bitloos deed ik voor de operatie omdat hij echt last had, vreselijk rot met hem. Ik heb hem echt laten staan tot ik toestemming had van de DA. Kon ook op een gegeven moment niet bij zijn mond komen. Daarna is hij weer prima te rijden, tenminste hij oogt nu dat hij geen pijn heeft en veel energie. (25min rondjes galopperen).

Nu alleen blijkbaar beide ruinen tanden aangetast, merk geen last maar wil ze er straks wel uit hebben

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:56

Ik rij natuurlijk de shet niet, maar je kan echt genoeg doen. Die van ons lopen altijd 24/7 buiten, dus hij werd niet anders tijdens het herstel, maar het was vrij snel heel netjes.

Ik ben gaan longeren en bitloos mennen. Hij had wat zwelling op zijn neus en toen die weg was en zijn mond dicht en netjes roze was, gewoon weer wat gaan doen.
Nu heeft hij met mennen soms wel een bitje in, omdat die toevallig aan dat hoofdstel zit wat op stal ligt.

Je kan in een longeerbak ook zonder lijn werken, dan is het zonder druk. Balkjes neerleggen of kleine cvaletti's etc.

Wel als het dicht is, want bij zwelling of als iets open is, is echt veel bewegen en hogere hartslag vaak niet fijn.

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:25

Ik ben na twee weken bitloos herstart. Ik was al overgeschakeld naar bitloos voor de operatie. Hij had te veel last. Geen problemen gehad.
Eigenlijk heeft hij weinig last gehad van het trekken van die snijtanden. 's avonds at hij al hooi en was hij zijn "oude ik".

Pluk de dag!

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:32

TanteFlavie schreef:
Ik ben na twee weken bitloos herstart. Ik was al overgeschakeld naar bitloos voor de operatie. Hij had te veel last. Geen problemen gehad.
Eigenlijk heeft hij weinig last gehad van het trekken van die snijtanden. 's avonds at hij al hooi en was hij zijn "oude ik".


De mijne is ook vanaf het moment dat de verdoving uitgewerkt was gaan eten en zich overal mee bemoeien. Hij is zo ontzettend opgeknapt. Nu pas merk ik hoe hij zich de laatste tijd terugtrok als hij op stal stond. Eerst weet ik dat aan zijn leeftijd en iets vermoeid zijn van de trainingen, nu denk ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat het de pijn was aan zijn tanden.
Dus die van jou was ook niet meer met een bit te rijden? Daarna ook niet meer geprobeerd? Ik ben wel van plan om de mijne weer (regelmatig) met bit te gaan rijden.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:43

Ik heb het niet meer geprobeerd. De koets heb ik verkocht en ik heb hem enkel nog bereden. Toen ook de kiezen aangetast werden heb ik doorgewerkt. Ik kende een paardje zonder één enkele tand, dat wilde ik hem toen niet aandoen. Bovendien was ook zijn maatje erg slecht (cushing), die bleek last te hebben van een tumor en zag niet goed meer, begon vaak te struikelen, was echt niet meer zichzelf. Die twee paardjes konden niet zonder elkaar... en toen heb ik ze samen laten gaan.
De moeilijkste beslissing die ik ooit heb genomen.

Ik was wél blij dat hij nog een mooi "eind" zonder snijtanden gekregen heeft. Hij moet erg veel last gehad hebben, dat merkte ik achteraf toen hij helemaal "opknapte" of "openbloeide".

Pluk de dag!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 00:29

Ik men de laatste tijd gewoon met bit en merk er niks van, maar ik rij of men nooit met veel contact. In principe hebben de snijtanden ook niks met de lagen te maken waar het bit netjes hoort te liggen.
Maar alles kun je ook zonder bit doen. Dat is gewoon een keus.

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 09:27

Wat merkten jullie dan precies bij jullie paarden van de EOTRH? omdat de meesten na de behandeling dus weer helemaal opbloeiden?

Die van mij was namelijk het laatste jaar zo sloom en "te braaf" voor zijn doen zeg maar..nu speelde de artrose natuurlijk ook een grote rol. Maar hij liep de laatste tijd ook steeds zijn stal voorbij (met volle voerbak met brokjes) waar hij eerder juist zo dol op was.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:46

Elisa2 schreef:
Wat merkten jullie dan precies bij jullie paarden van de EOTRH? omdat de meesten na de behandeling dus weer helemaal opbloeiden?

Die van mij was namelijk het laatste jaar zo sloom en "te braaf" voor zijn doen zeg maar..nu speelde de artrose natuurlijk ook een grote rol. Maar hij liep de laatste tijd ook steeds zijn stal voorbij (met volle voerbak met brokjes) waar hij eerder juist zo dol op was.

Mijn appaloosa wilde soms geen appels en wortels meer afbijten. Hij stond ook steeds vaker met zijn hoofd naar beneden achter de boxdeur 'verstopt'. In de aanleuning was hij heel oncomfortabel: tong optrekken, lippen van elkaar, mond soms zelfs open.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:34

Nicky1963 schreef:
Mijn appaloosa wilde soms geen appels en wortels meer afbijten. Hij stond ook steeds vaker met zijn hoofd naar beneden achter de boxdeur 'verstopt'. In de aanleuning was hij heel oncomfortabel: tong optrekken, lippen van elkaar, mond soms zelfs open.


Hier eigenlijk ongeveer hetzelfde. Alleen liep hij 24/7 buiten, dus die boxdeur klopt niet.

Hij verzette zich duidelijk tegen het bit. Toen de tanden getrokken waren, vond ik het niet nodig om hem nog met bit te rijden. Het ging ook zonder, dus waarom terug mét?

Pluk de dag!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:55

Een bit hoort niet bij de snijtanden te komen, dus er is dan meer aan de hand.

Onze shet was koliekerig en was erg aan het knarsetanden.

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:01

superpony schreef:
Een bit hoort niet bij de snijtanden te komen, dus er is dan meer aan de hand.

Onze shet was koliekerig en was erg aan het knarsetanden.


Klopt helemaal, maar in ons geval bleek achteraf de hele mond aangetast te zijn. Later werd duidelijk dat ook de kiezen "prijs hadden". Er was dus inderdaad meer aan de hand.

Pluk de dag!

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:09

superpony schreef:
Een bit hoort niet bij de snijtanden te komen, dus er is dan meer aan de hand.

Onze shet was koliekerig en was erg aan het knarsetanden.


Dat is niet waar. Het doet pijn, de hele mond doet pijn, de zenuwen in de tanden zijn uiterst pijnlijk. Dus zo'n ijzeren ding in die pijnlijke mond is nog steeds naar, ook al komt die niet in de buurt van de snijtanden.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:34

Dat hoeft niet zo te zijn Nicky1963. Geen idee wie dat gezegd heeft tegen je? Maar bij EOTRH ligt het heel erg aan de fase, hoe erg het aangetast is etc etc. Veel paarden kunnen nog prima gereden worden en goed kauwen tot op het laatst.

Een bit hoort rustig op de lagen te liggen en vaak is die als je op tijd bent nog heel rustig.

Wat een paard wel zeer doet is alles wat tegen zijn tanden komt, dus als bit te onrustig gebruikt wordt.

Daarom is een goede tandarts en regelmatige controle belangrijk, dat je op tijd bent en paarden niet meer door hoeven te lopen met EOTRH.

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:32

superpony schreef:
Dat hoeft niet zo te zijn Nicky1963. Geen idee wie dat gezegd heeft tegen je? Maar bij EOTRH ligt het heel erg aan de fase, hoe erg het aangetast is etc etc. Veel paarden kunnen nog prima gereden worden en goed kauwen tot op het laatst.

Een bit hoort rustig op de lagen te liggen en vaak is die als je op tijd bent nog heel rustig.

Wat een paard wel zeer doet is alles wat tegen zijn tanden komt, dus als bit te onrustig gebruikt wordt.

Daarom is een goede tandarts en regelmatige controle belangrijk, dat je op tijd bent en paarden niet meer door hoeven te lopen met EOTRH.


Mijn paarden worden ieder jaar nagekeken en eventueel behandeld door de tandarts. 30 januari 2018 is hij geweest en heeft niets kunnen constateren toen. Ik weet dat je alleen met foto's kan zien hoe het ermee is, maar desalniettemin zag hij geen aanleiding om deze te laten maken.

Bij de mijne waren alle snijtanden plus 1 ruinentand aangetast, zo ernstig dat alles er zsm uit moest. Het hoeft niet zo te zijn, schrijf je hierboven. Maar het kan dus wel. Ik reed mijn appaloosa ook al regelmatig bitloos en zelfs dan was hij niet comfortabel, maar tong optrekken en mond open deed hij niet. En voor jouw gemoedsrust: ik heb absoluut geen harde onvriendelijke hand :o . Dat pikt mijn paard namelijk niet, vroeger niet en nu niet. ;)

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:26

In dit topic zoeken mensen ervaringen en die zijn gewoon heel divers. Het is dus niet verstandig om iets als feit te plaatsen.

Heel veel is wel van buitenaf te zien als je weet wat je ziet. De foto's moet je inderdaad altijd maken, maar zijn dan ter bevestiging en om te zien hoe en in welke mate ze zijn aangetast.

Bij elk paard verloopt het anders en elke fase is anders, dus daarom gaf ik even aan dat je controles belangrijk zijn en je kan leren goed naar het tandvlees te kijken bijvoorbeeld.

EOTRH wordt steeds bekender en dat is fijn, want dan wordt er eerder aan gedacht en naar gekeken. Problemen met een bit zelf, kunnen uit het hele lijf voortkomen. Maar nogmaals, hoe meer we weten, hoe beter we leren kijken en weten waar we kunnen zoeken bij problemen.

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:36

Problemen met het bit heb ik echt nooit gemerkt..(anders had ik het misschien ook wel eerder opgemerkt). Maar het zal ook ongetwijfeld per paard verschillen en inderdaad te maken hebben ook met het stadium van de ziekte.

Maar jullie paarden werden dus een beetje teruggetrokken en keerden meer in zichzelf?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:54

Inderdaad, en nadat de boosdoeners getrokken waren bloeide hij terug open. Was een heel ander paard nadien, gelukkiger. Hij kon ook beter eten (wat belangrijk is voor een Fjord) :+ :D

Pluk de dag!

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:59

Haha, volgens mij voor ieder paard wel..maar ik kan me wel voorstellen dat ze er langzaam steeds ongelukkiger van worden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Anke_, ComscoreBot, Eliana, GiGi_90, GoogleAdsense, nadcha, Pattypaard en 85 bezoekers