EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:02

superpony schreef:
In dit topic zoeken mensen ervaringen en die zijn gewoon heel divers. Het is dus niet verstandig om iets als feit te plaatsen.

Heel veel is wel van buitenaf te zien als je weet wat je ziet. De foto's moet je inderdaad altijd maken, maar zijn dan ter bevestiging en om te zien hoe en in welke mate ze zijn aangetast.

Bij elk paard verloopt het anders en elke fase is anders, dus daarom gaf ik even aan dat je controles belangrijk zijn en je kan leren goed naar het tandvlees te kijken bijvoorbeeld.

EOTRH wordt steeds bekender en dat is fijn, want dan wordt er eerder aan gedacht en naar gekeken. Problemen met een bit zelf, kunnen uit het hele lijf voortkomen. Maar nogmaals, hoe meer we weten, hoe beter we leren kijken en weten waar we kunnen zoeken bij problemen.


Je hebt gelijk, mijn excuses voor het misverstand. Het is geen feit wat ik plaatste, net zo min als jouw bewering een feit zou zijn.
Zijn tandvlees was niet aangetast, mijn paard wordt regelmatig gezien door osteo omdat hij al 20 jaar is en ik hem heel wil houden en zij had absoluut geen directe verklaring voor zijn ongemakkelijke mond/aanleuning. Ze vond hem best soepel en los voor een ouder dier.
En toch zat EOTRH in mijn achterhoofd en heb ik foto's laten maken.


Elisa2 schreef:
Problemen met het bit heb ik echt nooit gemerkt..(anders had ik het misschien ook wel eerder opgemerkt). Maar het zal ook ongetwijfeld per paard verschillen en inderdaad te maken hebben ook met het stadium van de ziekte.

Maar jullie paarden werden dus een beetje teruggetrokken en keerden meer in zichzelf?


De mijne wel inderdaad. En hij was ook narrig naar zijn weidemaatje geworden. Dat was ook opvallend.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:12

Dat is super dat je hier aan dacht natuurlijk. Niet leuk om het bevestigd te krijgen, maar dan heb je wel antwoorden in ieder geval.

Onze shet was hangerig en koliekerig, dus voor hem was het wel een verschil daarna. Maar kort voor die kolieksymptomen liet hij nog niks zien.

Mn andere ruin heeft beginnende EOTRH en die laat nog niks zien.

Er is wel een groep tandartsen die er vanuit gaan dat het balans in het gebit verschil maakt in het lijf. Ik zie in alles wel verbinding, maar vind ze soms iets te ver gaan. Vooral omdat onze shet zonder snijtanden goed loopt en daar heb ik een keer een discussie over gehad met zo een tandarts. Die zijn een beetje anti snijtanden trekken.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:07

Mijne merkte ik redelijk dat er iets niet klopte.
Hij beet zijn wortels niet meer af, met hooi wou hij het alleen van de grond los eten en niet uit het ruif trekken. Met rijden met bit (tis geen makkelijke maar ben opzich heel stil en los in de hand) ging hij soms knarstanden. Niet meer willen knabbelen op het bit of schuimen. En heel gevoelig bij zijn tanden.

Nu trekt hij makkelijk zijn hooi uit het net, bijt hij wortels af (en mijn vingers) en met het bit knabbelt hij er plezierig op los met lekker schuimpje.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:25

Ik heb aan mijn paard nooit gemerkt dat ze pijn had. Ze had verdikt tandvlees en en toen vermoedde de da dat het EOTRH was in een beginnend stadium. Ik heb toen foto's laten maken.

Toen alles getrokken was, mocht ze een paar weken geen bit in en ik mocht ook niet rijden. Zal eens nakijken hoe lang dat precies was. Na de behandeling kreeg ik een brief mee van de da waar dat in stond.

Odette&Fenna

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:38

Dan was jij er misschien ook erg op tijd bij Ootie?

Superpony, kwam de koliek van de EOTRH?

Volgens mij heb je bij EOTRH ook geen andere keuze dan vroeg of laat de tanden te laten trekken..hoe ernstiger het word, hoe paardonwaardiger om ze ermee door te laten lopen. Dus als die tandartsen geen ander alternatief hebben?
Overigens had die van mij al heel lang geen boventanden meer door het luchtzuigen, balans in zijn lijf was door de dressuurmatige training altijd prima.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:28

Hij leek lichte koliek te hebben. Is daar eerst voor behandeld en leek 's avonds en dag erop iets beter. Had nog nooit proppen gevonden of iets, dus niet aan tanden gedacht. Waren ook in NOvember nog gedaan en het was toen juni? Hij had juist nooit problemen met het gebit, dus niks wees in die hoek.

Dag 3 was hij weer hangerig, lag veel en knarsetandde, dus naar Utrecht gereden. Ik dacht aan een vergiftiging of iets vaags.

Toen dr Sloet naar hem keek, zag ze de slijmvliezen en had hij fistels, dus dacht zij meteen aan EOTRH.

Ik denk achteraf dat hij geen koliek had, maar hij echt zich heel rot voelde. Het was wel redelijk spontaan, maar ja, voor een paard gaat liggen en hangerig wordt speelt er soms ongezien wel wat. Het is een shet, dus echt bikkelhard.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:10

Hebben jullie trouwens de tanden meegekregen van de dierenarts? Is er iemand die er iets creatiefs mee gedaan heeft /3

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:13

Ze staan in potjes op de kast haha

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:20

Ik heb ze ook in een potje. De tanden van mijn andere paard heb ik ook, maar dat zijn haar melktanden :)

Odette&Fenna

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:38

Pinacolada schreef:
Ze staan in potjes op de kast haha


Ootie schreef:
Ik heb ze ook in een potje. De tanden van mijn andere paard heb ik ook, maar dat zijn haar melktanden :)

Hoe hebben jullie ze schoon gekregen? Er zitten aan de tanden in de potjes nog bloederige stukjes paard..

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:33

Ik heb ze laten weken in heet water en daarna laten drogen.

Odette&Fenna


Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:35

superpony schreef:
Hij leek lichte koliek te hebben. Is daar eerst voor behandeld en leek 's avonds en dag erop iets beter. Had nog nooit proppen gevonden of iets, dus niet aan tanden gedacht. Waren ook in NOvember nog gedaan en het was toen juni? Hij had juist nooit problemen met het gebit, dus niks wees in die hoek.

Dag 3 was hij weer hangerig, lag veel en knarsetandde, dus naar Utrecht gereden. Ik dacht aan een vergiftiging of iets vaags.

Toen dr Sloet naar hem keek, zag ze de slijmvliezen en had hij fistels, dus dacht zij meteen aan EOTRH.

Ik denk achteraf dat hij geen koliek had, maar hij echt zich heel rot voelde. Het was wel redelijk spontaan, maar ja, voor een paard gaat liggen en hangerig wordt speelt er soms ongezien wel wat. Het is een shet, dus echt bikkelhard.


Ja, ik heb het wel vaker gezien inderdaad dat ze ook koliekerig kunnen worden van veel pijn..nasty rotziekte he..dat het dan zo snel ontwikkeld en zo ernstig word.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Arcodavella
Berichten: 555
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:59

Hoi, sinds vanochtend weet ik dat het paard dat hier staat ook eotrh heeft. Al een poosje, en daar wisten de eigenaren ook al vanaf (huis van hen gekocht, paard is blijven staan; onze verzorging). Nu was de tandarts er behoorlijk kort en onverschillig over en probeer ik mijn informatie her en der te vergaren.

Een aantal van jullie spreken over een operatie, is dit gewoon de behandeling van verdoven en één of meerdere snijtanden verwijderen? Of zijn er nog andere behandelingen dan alleen het weghalen van?

Ik heb iets gelezen over brandnetelthee die een verzachtende werking zou hebben op het pijnlijke tandvlees, heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Of ken je een ander product ter ondersteuning van het paard?

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:10

Arcodavella schreef:
Hoi, sinds vanochtend weet ik dat het paard dat hier staat ook eotrh heeft. Al een poosje, en daar wisten de eigenaren ook al vanaf (huis van hen gekocht, paard is blijven staan; onze verzorging). Nu was de tandarts er behoorlijk kort en onverschillig over en probeer ik mijn informatie her en der te vergaren.

Een aantal van jullie spreken over een operatie, is dit gewoon de behandeling van verdoven en één of meerdere snijtanden verwijderen? Of zijn er nog andere behandelingen dan alleen het weghalen van?

Ik heb iets gelezen over brandnetelthee die een verzachtende werking zou hebben op het pijnlijke tandvlees, heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Of ken je een ander product ter ondersteuning van het paard?


Dat is bijzonder, dat een paard is blijven staan.
Maar ff ontopic: het is een kwestie van röntgenfoto's maken. Alleen daarop en daarmee kan je de ernst en dus de behandeling vaststellen. Als de tanden daadwerkelijk zijn aangedaan (EOTRH) moet je niet gaan knoeien met alternatieve dingen. Die lossen namelijk nooit op wat er mis is. Het is niet een beetje tandpijn, die EOTRH, het is forse, heel forse pijn. En het wordt nooit beter met de tanden, alleen maar slechter.

De behandeling is de aangedane tanden onder plaatselijke verdoving eruit trekken.
Over een andere behandeling heb ik nog nooit gehoord.

Als ik jou was zou ik je paard naar de kliniek brengen om foto's te maken. De onverschillige tandarts zou ik voortaan links laten liggen.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 00:32

Arcodavella schreef:
Hoi, sinds vanochtend weet ik dat het paard dat hier staat ook eotrh heeft. Al een poosje, en daar wisten de eigenaren ook al vanaf (huis van hen gekocht, paard is blijven staan; onze verzorging). Nu was de tandarts er behoorlijk kort en onverschillig over en probeer ik mijn informatie her en der te vergaren.

Een aantal van jullie spreken over een operatie, is dit gewoon de behandeling van verdoven en één of meerdere snijtanden verwijderen? Of zijn er nog andere behandelingen dan alleen het weghalen van?

Ik heb iets gelezen over brandnetelthee die een verzachtende werking zou hebben op het pijnlijke tandvlees, heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Of ken je een ander product ter ondersteuning van het paard?


Die tandarts weet er dus te weinig van, dus een andere laten komen.

Foto's zijn de eerste stap.

Er zijn genoeg tandartsen die het ook aan huis doen, het verwijderen van de snijtanden, maar sommigen kiezen voor hun kliniek.

Onze shet is wel onder narcose gegaan, maar achteraf echt onzin eerste klas van Utrecht. Ze kregen ze er niet uit, omdat hij zo laag was. Wij waren nogal overvallen met het hele EOTRH gebeuren. Daarna meerdere tandartsen en mensen met ervaring gesproken en zou dat nooit meer doen zo.

Unicornetto
Berichten: 2383
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:35

San_ner schreef:
Hoi!

Mag ik me hier ook melden?
Ik heb een nu 17-jarige Fjord die waarschijnlijk ook EOTRH heeft. Er was nooit wat aan de hand met zijn gebit, totdat hij ineens niet meer behandeld kon worden door de tandarts. Dat deed teveel pijn wat hij liet merken door te steigeren. Verder laat die van mij ook geen pijn merken.
Tandarts gaf aan dat hij waarschijnlijk EOTRH heeft. Ik ben toen doorverwezen naar een andere tandarts en heb een afspraak gemaakt om foto's te laten maken.
Toen hij mee moest besloot hij dat hij niet mee wilde. :Y) Tandarts is toen op stal geweest en heeft hem helemaal elektrisch geveild.
Maar goed, nog steeds geen foto's dus. Volgende week dinsdag komt er een dierenarts met een mobiel röntgenapparaat op stal om de foto's te maken. Ik ben heel benieuwd, maar ben bang dat het wel zeker is dat hij deze ziekte heeft. Ik heb afgesproken de foto's door te sturen naar de tandarts om te kijken wat dan de volgende stap gaat worden. :)


Vorig jaar schreef ik dit bericht.:)
Inmiddels zijn er in Juni 2018 en vandaag foto's gemaakt.
In juni viel het nog mee, het was duidelijk dat hij Eotrh heeft, maar nog in de beginfase.
Vandaag zijn er weer foto's gemaakt en er was zodanig verschil met de foto's van een halfjaar geleden dat we nu hebben besloten dat zijn tanden er uitgaan. De dierenarts zei ook al, hij is relatief jong (18) en nog super fit, dus daarna kan hij nog lang mee zonder pijn.

Ik was wel benieuwd bij welke kliniek jullie je paard hebben gebracht. Ik woon in het noorden (Groningen) dus redelijk in de buurt zou het fijnste zijn. De dierenarts raadde Emmeloord aan, daar stuurt hij de foto's van Eotrh ook altijd naar door. Is er iemand die ervaring heeft met deze kliniek? :)

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:05

Ik heb zelf geen ervaring met Emmeloor, maar wil je in elk geval sterkte wensen!
Je dierenarts heeft helemaal gelijk! Die van mij is inmiddels bijna 25 en gaat nog als een speer, voornamelijk omdat ze die rottanden niet meer heeft!

Madammeke // Don Winchester // Illustrade VKH //Miss Abbadon TW // Doornroosje du Vlist

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:52

Wie is je tandarts? Op een kliniek is echt niet nodig. Een goede tandarts doet het ook netjes in de eigen omgeving.

Ik zelf en een kennis hebben zeer slechte ervaringen met Emmeloord op verschillende gebieden. Is een te lang verhaal, maar zeer verkeerde diagnose gesteld. Ze zouden een kreupele pony goedkeuren, omdat ZIJ niks konden vinden en bij speciaal beslag door hun hoefsmid, werd dat door 2 verschillende gedaan en zat er ook echt veel verschil tussen, maar die ene die begon kwam niet meer terug, dus sta je daar. Veel geld kwijt.
Andere ervaring ook verkeerde diagnoses, onnodige ingrepen, en complicaties.

Wolvega zou dan eerder mijn voorkeur hebben, maar ook daar zijn vast genoeg mensen die daar geen goede ervaring mee hebben.

Unicornetto
Berichten: 2383
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:26

Myrthee_ schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met Emmeloor, maar wil je in elk geval sterkte wensen!
Je dierenarts heeft helemaal gelijk! Die van mij is inmiddels bijna 25 en gaat nog als een speer, voornamelijk omdat ze die rottanden niet meer heeft!


Dankje! Vind het zelf ook wel spannend, maar na al die verhalen over paarden die daarna zo opknappen maken veel goed! Fijn ook dat die van jou het zo goed doet! :)

Superpony, ah wat balen dat jullie zulke slechte ervaringen hebben gehad daar. Dat vind ik ook het lastige in de 'paardenwereld', iedereen heeft overal wel andere ervaringen gehad. Waar de één heel tevreden over is, zijn andere mensen juist weer ontevreden.
Ik zit met de paarden bij de dierenarts in Schildwolde. Ik moet zeggen dat ik het i.v.m. eventuele complicaties en toezicht etc. toch wel fijn vindt als het in een kliniek gebeurt. :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:34

Ze knappen heel goed op daarna als ze verder gezond zijn en 18 is niet oud.

Emmeloord ook om me heen slechte ervaringen, dus zou ze gewoon zelf niet kiezen. Maar als ze alles slecht zouden doen, zouden ze al dicht zijn.

Een kliniek is echt niet nodig. Paard wordt gesedeerd en gaat niet onder narcose. Ik denk zelfs dat op een eigen plek veel rustiger is voor een paard. Daarna eten ze gewoon vrij snel weer alles. Het is alleen tanden eruit, geen operatie.
Je kan anders ook dichtbij naar een kleinere kliniek kijken.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 18:09

superpony schreef:
Ze knappen heel goed op daarna als ze verder gezond zijn en 18 is niet oud.

Emmeloord ook om me heen slechte ervaringen, dus zou ze gewoon zelf niet kiezen. Maar als ze alles slecht zouden doen, zouden ze al dicht zijn.

Een kliniek is echt niet nodig. Paard wordt gesedeerd en gaat niet onder narcose. Ik denk zelfs dat op een eigen plek veel rustiger is voor een paard. Daarna eten ze gewoon vrij snel weer alles. Het is alleen tanden eruit, geen operatie.
Je kan anders ook dichtbij naar een kleinere kliniek kijken.


Mijn tandarts had mij geadviseerd om mijn 21-jarige op de kliniek te laten doen.
En dat ze daarna alles eten klopt wel, alleen ze mogen niet alles eten. Alleen gras, hooi en brokken.
Geen muesli, slobber en haver etc. omdat de kleine ingrediënten in de ontstane holten kunnen gaan zitten.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 00:57

Nicky, als je spoelt of ze de mogelijkheid geeft om zelf te 'spoelen' valt dat erg mee hoor. Die van mij kreef juist slobber bij omdat ze zo'n 50 tot 75 kilo moest aankomen.

Superpony, niet onder narcose ligt er natuurlijk ook aan hoeveel pijn ze er aan hebben. Die van mij stond het onder plaatselijke verdoving etc niet toe door de pijn. Dus die is toen toch onder narcose gegaan.

Madammeke // Don Winchester // Illustrade VKH //Miss Abbadon TW // Doornroosje du Vlist

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 02:39

Doelde op hooi wat ze als eerste weer gewoon eten. Wat ze juist sterk afraden is vooral harde dingen zoals wortels na het verwijderen.Muesli voer ik niet.

Onze shet is ook onder narcose geweest, omdat het de arts niet lukte, omdat hij te laag voor haar was. Dit was in Utrecht.

Ik heb hier daarna al 3 goede paarden tandartsen over gesproken en onze veearts die het met enige regelmaat tegenkomen en doen. Toen waren we overvallen, maar zouden het nu nooit meer zo laten doen.
Mijn ruin van 21 moet ook en gaat echt gewoon op stal gebeuren. Ook door hun geadviseerd.

Utrecht zei ons dat spoelen goed is, maar vaak niet lukt en je er hoofdschuwe paarden van krijgt. Nou, dat is echt de grootste onzin. Heb de shet gewoon gespoeld. Later 2x na verwijderen van een kies op stal ook, dus gaat prima.

Pijn bij verwijderen kan. Onze shet had veel pijn bij het verwijderen van een kies. De veearts heeft toen pijnstiller bijgespoten. De 2e kies is door veearts/tandarts gedaan die het gebied dieper verdoofde en dat scheelt een hoop.
Narcose is ook echt niet heilig. Het advies om dan een 21 jarig paard bijv neer te leggen heeft ook behoorlijk wat risico's.

Het is een mond en hygiene is maar deels te beinvloeden.

Lukasje
Berichten: 11219
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 13:42

Nicky1963 schreef:
Hoe hebben jullie ze schoon gekregen? Er zitten aan de tanden in de potjes nog bloederige stukjes paard..


Ik heb ze afgekookt en vervolgens in een oplossing gestoken (naam ontglipt me even) die ik bij de apother gehaald heb. De tanden zijn mooi proper.

Don't take anything for granted

Unicornetto
Berichten: 2383
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 09:51

Ik ga vandaag een afspraak maken. :) Ben heel benieuwd hoe snel het kan en hopelijk ligt er dan geen sneeuw ivm vervoeren.

Misschien wel 'leuk', de foto van die van mij.
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anneloes___M, eempje41, SemrushBot en 119 bezoekers