EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:31

Ik had wel wat speciale slobber van Vitalbix gekocht voor na de operatie maar ik denk dat het eigenlijk niet echt nodig was geweest, hij at de dag na de operatie weer gewoon hooi.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:14

Mijn paard at gelijk weer goed, dus ik heb haar niets extra's gegeven.
Succes met je paard!

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 23:16

Dank allemaal! Geven jullie nog dezelfde brok/muesli na operatie? Of hebben jullie daar wat aan toegevoegd?

Die van mij krijgt nu Pavo Care4Life en ga het bekijken hoor maar dacht om misschien wat luzerne bij te voeren zodat hij het wat makkelijker kan pakken en er langer over doet. Idd evt slobber erbij. Even afhankelijk van hoe makkelijk hij al het hooi wegkrijgt. De wei is echt gemillimeterd op het moment dus gras wordt wat lastig.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 00:54

Onze shet kan dat allemaal goed eten. Ze hebben een tijd fiber force gehad met optiform en dat kan hij prima eten. Kauwen doen ze met hun kiezen. Onze shet mist wel ook 1 kies sinds een jaar en heeft wel wat minder oppervlakte over, maar gaat goed.

's avonds zag ik hem in Utrecht hooi eten, dus wist dat dat goed ging. Daarna zag ik dat hij zelf probeerde grasjes te pakken en heb dat toegelaten. Als je erbij bent, kan je goed zien hoe dat gaat.

Met die kiesproblemen, moest ik hem eigenlijk een week nat/zacht voer geven zeiden ze. Toen kreeg hij in een hoek van de paddock bij de rest emmers sp. Dat was echt een drama. Hij wilde naar de anderen, die hij dus zag en mee kon neuzen. Hij at de sp niet en met naar paddock toe lopen en terug probeerde hij echt alles te pikken, grasjes, hooi etc. Heb het besproken, hem weer normaal gezet, hooi laten eten en 2x daags gespoeld.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:47

Die van mij heeft ook haar normale dieet gekregen na het verwijderen van haar snijtanden. Maar omdat ze veel aan moest komen kreeg ze wel erg veel hooi.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:09

Die van mij gaat 23 augustus voor zijn tanden.
Mij werd verteld dat hooi, gras of brokken geen probleem waren. Granen of gehakseld stro waren dan niet de bedoeling i.v.m de kans dat het in de gaten kon komen en ontsteken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:17

Onze shet had niet echt grote gaten. 1 plekje van een voortand is net iets minder mooi genezen.

Utrecht gaf gelijk hooi toen. Zij zeiden daar; je hoeft niet te spoelen, want paarden worden er kopschuw van..........Maar ik hem de shet wel steeds gespoeld en dat ging prima. Het is natuurlijk ook grote onzin dat paarden daar kopschuw van worden, maar goed.......wij gaan sws niet meer naar Utrecht.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:39

Vandaag mijn pony tanden eruit gehaald. Hij is nu een konijntje. Het ging heel goed dat ik hem vandaag meteen kon ophalen. Over 4 weken terug voor controle. Nu herstellen en rust.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:53

Konijntje? Die hebben toch juist lange tanden?

Fijn dat het goed is gegaan. Je zal snel merken dat hij weer de oude is of beter juist.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:50

Konijntje als in twee boven, twee onderen :+

Hij staat lekker op de wei, wel even draadje tussen hem en de ander. Ook wat losgeschud hooi gegeven in een ton. Gras is iets te kort en dus pijnlijk.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:02

Enige tijd geleden heb ik bij een IJslander ruin ook de hoektanden (hengstentanden) en de 1e kies boven verwijderd i.v.m. aantasting door EOTRH.
Helaas waren ze aangetast door de resorptie-vorm en stonden los in de bovenkaak.
Daarmee blijkt dat de ziekte zich soms helaas niet beperkt tot de snijtanden.

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:47

Inderdaad, bij Max was het ook niet beperkt tot de snijtanden... Die waren wel eerst aangetast, dan de hoektanden en later ook de kiezen.... :( |( |(

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:48

Hoe kun je zien/ merken dat de kiezen aangetast zijn? kan dat ook met hypercementosis?

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:05

De bombage bij hypercementosis is bij de kiezen nauwelijks te zien, maar omdat de ziekte, volgens het algemene beeld, bij de snijtanden begint lijkt mij een paar extra röntgenfoto's van de eerste kiezen verstandig.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:15

Als de tanden schoon en opgedroogd zijn zal ik wel een foto posten.
Pony doet het goed, stinkt vreselijk uit z'n bek en vind niet fijn om aangeraakt te worden maar verder alles goed.

Bij die van mij was rechtsonder wel erg tegen het ruinentandje aangegaan en geïrriteerd maar die was niet aangetast.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:46

Albert schreef:
De bombage bij hypercementosis is bij de kiezen nauwelijks te zien, maar omdat de ziekte, volgens het algemene beeld, bij de snijtanden begint lijkt mij een paar extra röntgenfoto's van de eerste kiezen verstandig.



Bedankt, de ruinentanden zijn ook aangetast bij die van mij..maar bij de laatste gebitsbehandeling waren de kiezen ook erg vervormd. Terwijl ze al die jaren daarvoor altijd prima waren op een haakje na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:52

Ik meld me ook even in dit topic.
Ik verzorg iets meer dan een jaar nu een ijslander van 27.
Gisteren is de tandarts geweest en hij stelde EORTH vast en dat er iets mee gedaan moet gaan worden. Vorig jaar was er een andere tandarts bij en die was er niks aan opgevallen. Kan deze ziekte zo snel ontstaan/tot uiting komen?
Het viel me wel op dat hij veel kwijlt en dat zijn tong er soms een beetje uithangt. Hij heeft dan ook erg korte tanden ivm slijtage ivm ouderdom.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:04

Humpiedumpie schreef:
Ik meld me ook even in dit topic.
Ik verzorg iets meer dan een jaar nu een ijslander van 27.
Gisteren is de tandarts geweest en hij stelde EORTH vast en dat er iets mee gedaan moet gaan worden. Vorig jaar was er een andere tandarts bij en die was er niks aan opgevallen. Kan deze ziekte zo snel ontstaan/tot uiting komen?
Het viel me wel op dat hij veel kwijlt en dat zijn tong er soms een beetje uithangt. Hij heeft dan ook erg korte tanden ivm slijtage ivm ouderdom.


Ja hoor dit kan binnen een jaar opeens goed mis zijn. Bij die van mij was het ook plotseling zo erg dat alles er uit moest. En ik heb al jaren dezelfde tandarts.

Nu helaas beginnen de kiezen ook minder te worden. In plaats van mooie vlakke kiezen krijgt ze nu golfjes in de kiezen. Moet dus maar even in de gaten houden of ze er last van gaat krijgen of niet.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 16:42

Golfjes in de kiezen heeft die van mij ook, en ja het kan zo snel gaan..hier tweejaarlijks de tandarts en altijd een super goed gebit. Vorig jaar "ineens" EORTH.

De ziekte ontwikkeld zich helaas nog steeds en paard staat op pijnstillers (ook ivbm artrose/hko) dus het is/ word een kwestie van aankijken tot hoelang het nog "paardwaardig" is.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:07

Even een updateje hierzo voor de geintereseerde;

23 augustus is mijn pony naar de kliniek gegaan en om half 2/2 uur werden zijn tanden getrokken. Mijn zus was erbij want zelf kan ik dat niet aanzien.
Het trekken ging heel vlot en ik mocht hem aan het einde van dezelfde dag weer ophalen.
Zoutoplossing om schoon te maken met doekjes en handschoenen. Ook voor 1 week pijnstilling meegekregen.

Thuis heb ik hem een paar uur in de lege stal gezet zodat hij wakker kon worden.
Daarna is hij in een apart stukje in de wei gezet met wat hooi.

Dag erna iets schoongemaakt met water en zoutoplossing, meneer liet het toe maar was niet happy.

Elke ochtend pijnstilling gegeven door klein beetje brok, Dinsdag na de behandeling een update foto gestuurd naar de kliniek, ze vonden het er goed uitzien en moest na 2 á 3 weken weer een update sturen.

2e keer schoonmaken was iets minder succes, meneer had best veel pijn. Tandvlees was wel mooi roze en niet verkleurd.

14 september nieuwe update gestuurd en 17 september mail terug dat alles goed was en ik groen licht kreeg om weer te rijden, moest wel voorzichtig zijn met bit indoen door eventuele gevoeligheid.
Hoefde niet meer voor controle tekomen maar volgendjaar gewoon weer algehele behandeling.

Ik ben erg tevreden over hoe het is gegaan, pony is super snel genezen en hij is nu een stuk happier, eet weer wortels en is heel knabbelig op het bit.

De tanden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alle 8 bij elkaar:
Afbeelding

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:57

Wat fijn dat het zo goed gaat! Mag ik vragen bij welke kliniek je het hebt laten doen? Hoe oud is je pony?

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:17

Jord: ik ben naar Paardenkliniek Wapenveld gegaan. Pony is 19 jaar oud.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:32

Dank je wel. Ik heb er 1 van 26 die het heeft, zijn tanden zitten er nog in, maar het ziet er niet goed uit, binnenkort controle.....

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:43

Dat is ook al een aardige leeftijd!

Ik merkte vooral dat hij wortels niet meer afbeet, zijn tandvlees erg rood met puistjes had. Ook was hij met rijden en bit erg boos en pijnlijk.

QueelensJarig

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:44

Ik kom me hier maar eens melden en zo het topic even goed doorlezen.
Vorig jaar bij mijn nu 21 jarige schimmel al een vermoeden dat hij wellicht EOTRH kon gaan hebben. Beetje in de gaten gehouden en dit jaar omdat ik al zon donkerbruin vermoeden had de tandarts wat eerder laten komen. Kan helaas zelf niet heel makkelijk regelmatig in zn mond kijken omdat die daar een hekel aan heeft. Maar helaas toch in een klein jaartje wel aardig ontwikkeld.. gelukkig nog geen last van maar binnen nu en een x tijd gaat de tijd helaas aanbreken dat ook zijn snijtanden eruit moeten. Als ik zie dat die in een jaar van stadium nog net geen 1 in 2-3 is gekomen.. :n