EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:57

Bij die van mij is ook alles in een keer getrokken ondanks dat er nog een paar goede tanden tussen zaten. Alleen zaten deze op plekken waar het niet meer praktisch was (een rechts boven en dan een links onder etc).

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:02

mijn vraag nog; nu deze aandoening is geconstateerd , en er nu 3 tanden getrokken zijn, betekend dit zowizo dat alle andere snijtanden een keer aangetast raken? of hoeft dat niet zo te zijn.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:09

Dat is nu juist het punt, meestal raken de andere snijtanden ook aangetast, op basis van wat ik tot nu toe heb gelezen en van de dierenartsen heb gehoord.

Overigens heb ik een goed gesprek gehad met de dierenartsen hier. Met degene die hier is geweest en de EORTH heeft geconstateerd en een collega van haar die we zelf persoonlijk kennen en heel nuchter en reëel is.
De uitkomst is dat we niet gaan behandelen. Op dit moment lijkt de merrie nog niet echt last te hebben. Behandelen is in haar geval op dit moment dus eigenlijk met een kanon op een mug schieten. En behoorlijk ingrijpend voor een oud dier zoals zij.
We weten dat het er is, ook heeft ze fistels op andere plekken. Maar zo lang ze zich nog goed voelt (en dat doet ze, vanmorgen scheurde mevrouw weer in volle galop de wei in) dan loopt ze hier lekker rond.
Zodra het bergafwaarts gaat laten we haar inslapen. Dan is het goed geweest.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:51

Bij ons zijn alle snijtanden in 1x verwijdert. Shet was toen 17jr en dan heb je toch minder risico's dan dat het weer later nog eens moet. Vooral omdat hij onder narcose moest, omdat ze er niet bij konden. Nu is hij 19 en heeft er geen last van en we krijgen die problemen ook verder niet meer. Laatst moest er wel een hele verrotte kies uit, was wel even sneu weer. Heeft veearts zo gedaan met sedatie en pijnstilling, maar was pittig.

In dat opzicht ben ik wel blij dat hij zo oud mag worden. Andere problemen heeft hij (nog ) niet.

Als ik even naar een gebit kijk, lijkt het mij ook geen meerwaarde hebben om enkele snijtanden wel te laten zitten. Lijkt me eerder onprettig.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:26

Bij die van mij zag je na het trekken van de tanden bij de 'niet aangetaste tanden' al kleine bultjes ontstaan. Er waren maar 1 of twee tanden vrij van de EOTRH. Of dit normaal is bij andere paarden weet ik niet. Weet niet in hoeverre andere tanden nog aangetast worden.

Verder was die van mij op 2 maanden na geen 22 toen ze onder narcose de operatie kreeg. Ze heeft maar drie a vier dagen elendig op stal gestaan. Daarna voelde ze zich weer prima. Dus wat dat betreft, zo zwaar lijkt de ingreep me voor het dier zelf toch niet. Natuurlijk is het niet niks, maar ze herstellen sneller dan dat ze zich rot voelen.

Ook die van mij gaf 0,0 pijn aan, maar zit nu zonder die rot dingen in haar mond veel beter in haar vel.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:10

Myrthee_ schreef:
Bij die van mij zag je na het trekken van de tanden bij de 'niet aangetaste tanden' al kleine bultjes ontstaan. Er waren maar 1 of twee tanden vrij van de EOTRH. Of dit normaal is bij andere paarden weet ik niet. Weet niet in hoeverre andere tanden nog aangetast worden.

Verder was die van mij op 2 maanden na geen 22 toen ze onder narcose de operatie kreeg. Ze heeft maar drie a vier dagen elendig op stal gestaan. Daarna voelde ze zich weer prima. Dus wat dat betreft, zo zwaar lijkt de ingreep me voor het dier zelf toch niet. Natuurlijk is het niet niks, maar ze herstellen sneller dan dat ze zich rot voelen.

Ook die van mij gaf 0,0 pijn aan, maar zit nu zonder die rot dingen in haar mond veel beter in haar vel.

Het ene oude paard is het andere niet :n
De dierenarts gaf al aan dat je het in de context moet zien en ik vind dat hij daarin gelijk had voor mijn paard, maar ook voor het jouwe :j

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:37

Dat is ook zeker waar hoor Wendy. Zeker als ze al wat mankeren. Weet niet of ik die van mij dan nog had laten helpen. Zijn en blijven lastige beslissingen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 01:21

Ik kijk niet meer naar cijfers. Onze merrie is 24 en je ziet nu voor het eerst deze winter dat ze oud wordt, maar ik zal het haar nooit durven te vertellen.
Mn ruin is 19 en al langer geblesseerd, maar wel een jonge pony verder.
De shet is 19 en heeft alleen de tanden niet meer.
Mn andere ruin i nu 18 en pak ik net weer op. Die is nog super.

Maar mn bijna 7 jarige wordt morgen ingeslapen. Dag toekomst.

Van de merrie zijn de tanden en kiezen ook echt nog goed. Pas als ik ergens voor kom te staan, ga ik beslissen. Dat is soms wel lastig, omdat veeartsen ook een mening hebben. De een denkt goed met je mee en de ander vindt een recreatie paard al minderwaardig als het om ingrepen gaat.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 08:06

superpony schreef:
Ik kijk niet meer naar cijfers. Onze merrie is 24 en je ziet nu voor het eerst deze winter dat ze oud wordt, maar ik zal het haar nooit durven te vertellen.
Mn ruin is 19 en al langer geblesseerd, maar wel een jonge pony verder.
De shet is 19 en heeft alleen de tanden niet meer.
Mn andere ruin i nu 18 en pak ik net weer op. Die is nog super.

Maar mn bijna 7 jarige wordt morgen ingeslapen. Dag toekomst.

Van de merrie zijn de tanden en kiezen ook echt nog goed. Pas als ik ergens voor kom te staan, ga ik beslissen. Dat is soms wel lastig, omdat veeartsen ook een mening hebben. De een denkt goed met je mee en de ander vindt een recreatie paard al minderwaardig als het om ingrepen gaat.

En de ander doet het gewoon standaard zoals hij of zij het geleerd heeft, zonder te kijken naar het paard en de context.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 08:25

Superpony heel,veel sterkte vandaag, dikke knuf.

Wendy, beetje gevoelloze opmerking, zeg

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:45

Wij kijken ook gewoon hoe het blijft gaan, als ze ineens weer slecht gaat eten, kun je er denk ik donder op zeggen dat de andere tanden ook aangetast zijn en dat ze eruit moeten.

maar voor nu gaat het echt super, ben zo blij dat we hier achter zijn gekomen en haar geholpen hebben, ze eet als een malle begint eindelijk weer wat voller te worden, dus ook alleen maar gunstig voor het veulen.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:49

jobamara schreef:
Wendy, beetje gevoelloze opmerking, zeg

Dat mag je vinden. Dat is dan jouw probleem.

@superpony: sterkte!

japke45
Berichten: 9
Geregistreerd: 24-05-16

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:17

even een update van mij..in mei vorig jaar vroeg ik jullie ervaringen met EOTRH, mijn paard heeft dat nl ook, en wij stonden op t punt de boel eruit te laten te trekken alleen bij daan kan het niet onder narcose(daar vecht hij te hard te tegen) en aangezien ik op een Waddeneiland woon, de kliniek voor ons te ver is, hadden wij geen keus te wachten tot de tanden los genoeg zaten ze er zo uit te wippen..(dat is al eerder gebeurd en paard vond dat allemaal prima)...gelukkig, heel erg gelukkig!! staat het op dit moment stil...geen verslechtering!!! hij knabbelt nog n btje gras, krijgt hooi bijgevoer om aan zn portie te komen, kauwt zn muesli prima weg! de tandarts controlerd met regelmaat en de da ook...eigenlijk doet hij het wat gebit betreft best goed! zijn tanden zijn gevoelig, dat merk je aan alles, maar hij geeft geen pijn aan! ik weet ook hoe hij dan is....we wachten verder af, maar tot nu gaat het redelijk met daan en zijn tanden!! dit wilde ik jullie niet onthouden.....

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:10

Super fjin japke45!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 01:54

Nog bedankt! de 7 jarige is donderdag ingeslapen in alle rust.

Ik gaf het eigenlijk alleen maar aan, dat leeftijd niks betekenen. Van de paarden die we hebben staan, is de jongste nu gegaan.

Japke45, dat is fijn!

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:39

Heel veel sterkte, Superpony... Leeftijd heeft inderdaad niets te betekenen....

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:15

Dap krommerijnstreek wil waarschijnlijk een lezing/informatieavond, gehouden door Jan Kroes, organiseren over EOTRH, is daar onder de mensen hier nog belangstelling voor?

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:24

Ja ik heb wel Interesse.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:44

Dat lijkt mij als meelezer ook heel interessant, het paard van mijn vriendin heeft EOTRH, ik denk zeker dat zij daar ook in geïnteresseerd is.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:26

Op fb is er een groep over EOTRH, daar werd de info-avond aangekondigd (zonder datum nog), dus iedereen kan daar ook even kijken. En mocht er meer info over die avond komen dan deel ik het hier ook wel :-)

Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:04

Ik meld mij hier toch ook nog even. Heb in het begin van dit topic wel gereageerd over mijn oude Arabiertje, waarvan 1,5 jaar terug ofzo ook de tanden zijn verwijderd. Dat is lange tijd heel goed gegaan. Hij kon alles weer, at hooi uit een slowfeeder, gras, muesli. Maar zag een paar weken terug toch een klein rood ontstoken plekje op zijn tandvlees. Dat was nu wel een stuk groter geworden, dus toch de Lingehoeve maar weer gebeld. Waren helaas toch klein ontstekingshaardjes, mogelijk toch cementosis, onder het tandvlees. Is nu weer open gesneden en er uit gehaald. Erg sneu en geen fijne ingreep, was weer een flink bloedbad ;( Hij staat nu al weer hooi te knabbelen gelukkig en krijgt voorlopig even bute. Hoop dat het nu snel geneest en dat dit echt het laatste was...

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:03

Groeit er dan weer "tand" op de plaats waar helemaal geen tanden meer zijn?

Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:44

cynthiar schreef:
Groeit er dan weer "tand" op de plaats waar helemaal geen tanden meer zijn?

Het is helaas niet helemaal duidelijk wat het is. Misschien kleine stukjes tand of wortel die zijn achter gebleven, of toch cement aanzettingen die zijn achter gebleven / weer aangegroeid. Heb het verder niet laten onderzoeken. Twijfel nu nog wel of het misschien niet slim is om nog weer eens röntgen foto's te laten maken om te bekijken hoe het er nu voor staat. Hoop echt dat het nu klaar is, arme oude pony! :(:)

antoinetje

Berichten: 1137
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Plaatsje bij het bos :-)

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:55

De mijne is dinsdag geholpen aan zijn ondertanden. Het was wel een flinke ingreep, heftiger als boven maar hij staat weer te eten als een bouwvakker!

SofieHavan

Berichten: 1882
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:04

Hallo,

Vandaag is bij onze shet ook EORTH gediagnosticeerd.
Volgens de DA zouden alle onderste snijtanden eruit moeten.

Afbeelding
Mandibulair/onderkaak

De bovenste snijtanden zijn nog vrij goed gespaard gebleven dus die kunnen eventueel gespaard worden.

Afbeelding
Bovenkaak

Maar ze spreken van €500 (we hebben de pony pas een paar maand) en ik wacht nog een factuur van €1250 van een CT en inslapen van van veulen in december.

Enkel de ondertanden moeten getrokken worden, ik vraag me af of dat echt zo duur moet zijn..