Te veel water drinken ---> erg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Te veel water drinken ---> erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 21:21

Mijn paard drinkt echt ontieglijk veel en ik vraag me af of dat kwaad kan.
Toen ik d'r een aantal jaren trug als veulen kocht dronk ze 's nachts op stal een grote speciekuip helemaal leeg, laat staan wat ze overdag dan wel niet zoop. Maarrem ze blijft gewoon machtig veel drinken! Echt heel erg. En daardoor veel zeiken. En dat heeft meestal de kleur van water.
Het gaat hier om een Belgisch trekpaard, mss dat die iets meer water drinken dan een ander ofzo. Maar zoveel als wat deze drinkt lijkt me niet gezond, toch?

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:29

Als ik jou was zal ik er toch even een DA bij halen. Misschien dat er toch iets mis is (nieren bijvoorbeeld).

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 21:31

Was ik idd al van plan.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 22:03

Die van mij drinkt overdag heel veel en ik maak me af en toe ook zorgen.
Hij drinkt 'snachts niet zoveel (3/4 emmer). Het is een a-pony.
Volgens mij vindt hij het gewoon leuk om boven de grote drinkbak te hangen..... Misschien ook de DA er bij halen?

Jeanine

Berichten: 227
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Nederwetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 22:17

Veel water drinken is op zichzelf staand geen probleeem maar als ze dan maar wel veel blijven plassen, Krijgt ze op de ene of andere manier zout binnen, zit er veel zout in je voer heeft ze een zoutblok, je moet bij vreemde dingen zoals deze juist op de kleine dingen letten,
Succes en Groetjes

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 22:31

Jeanine schreef:
Veel water drinken is op zichzelf staand geen probleeem maar als ze dan maar wel veel blijven plassen, Krijgt ze op de ene of andere manier zout binnen, zit er veel zout in je voer heeft ze een zoutblok, je moet bij vreemde dingen zoals deze juist op de kleine dingen letten,
Succes en Groetjes


Zomers eet ze gras, 's winters kuilgras en hooi, allen wel gevarieerd met diverse kruiden. Geen krachtvoer en geen liksteen.
Ze loopt in een kudde van 9 paarden en die anderen drinken niet zoveel.
Gelukkig blijft ze wel plassen. Zal de veearts wel ff vragen, moet ik toch nog bellen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 22:34

Tot 60 liter is geloof ik normaal, voor een hele grote misschien iets meer. Is er te meten hoeveel ze precies drinkt? Als het echt meer als 60 liter is zou ik het eens aan de DA vragen ja. Geen idee of paarden ook een vorm van suikerziekte kunnen krijgen...
(ik zou willen dat die van mij wat beter dronk, nooit meer turgorproblemen op endurancewedstrijden..)

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 23:19

Ik zou eens van drie tijdstippen op een dag urine opvangen en dat even bewaren in de koelkast. De dag er na naar de DA brengen en vragen of ze willen kijken naar het soortelijk gewicht en even een standaart urine onderzoek willen doen. (kost niet zo veel geld) Aan de hand daarvan kunnen ze verder kijken als er wat bijzonders uit komt of niet. Soms is bloedonderzoek noodzakelijk. Ik denk met jouw verhaal niet aan suikerziekte, maar wel een andere ziekte. Namelijk het niet kunnen concentreren van de urine. Met deze ziekte is goed te leven, zodra het paard ALTIJD voldoende water tot zijn beschikking heeft. Maar je weet eigenlijk nog niets, dus mijn advies: urine langs brengen bij de DA. En dan verder kijken!