friezenkwaaltje...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

friezenkwaaltje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 10:10

iemand bij mij op stal heeft een fries.
die heeft ze nu 10 maanden. al 10 maanden lang is ze aan het tobben met een probleem.
in de staart, sokken en manen zitten hele dikke korsten met schilfers. ze heeft heel veel last van roos.
nu heeft ze al vanalles geprobeerd. imaverol. sebacil. een spuit van de dierenarts. niets helpt.
de mok kan ze goedonder controle houden. maar die korsten en klonten in de sokken en staart niet. het beesie barst ook van de jeuk.
ze weet niet meer wat ze er tegen moet doen

schijnt ook een echte friezenkwaal te zijn.
iemand tips wat te doen?

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 12:18

Het kan mijt zijn.
Ik heb het een keer gezien op tv dat een fries mijt had.
Die schuurde zich te pletter en had ook korsten overal.

Mijn konijntje heeft ook mijt gehad en heeft een poeder van de dierenarts gekregen, daarna was de jeuk over.

Hoe het met de behandeling van mijt bij paarden zit weet ik niet meer precies, maar ik weet wel nog dat het dier naar de kliniek moest.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 21:30

met die spuit van de DA had de mij juist weg moeten zijn.

Citaat:
de mok kan ze goedonder controle houden. maar die korsten en klonten in de sokken en staart niet.

dit snap ik niet helemaal, het klinkt erg tegenstrijdig namelijk. kan er geen kweekje van gemaakt worden wat opgestuurd wordt naar een kliniek ofzo?

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 21:36

ik heb net ruiterbewijs gedaan, en daar heb ik moeten leren dat mijt vaak pas helemaal weg gaat als de sokken worden afgeschoren, maar dat is nogal radicaal vind ik...

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 21:54

ze houd de sokken dus goed droog en verzorgd de kootholte ookmet mokzalf ed.
maar iedere keer zitten er steeds weer korsten in de sokken. maar de mok wordt niet erger.
ze is soms 2 uur bezig met alle eruit te kammen. en dan nog blijft het terug komen.
ik heb dat ook gehoord over die sokken. als het nodig is moet het, maar ze zijn zomooi lang bij haar Haha!

ik zal wel zeggen dat ze er anders een kweek vanmoet laten maken.
het gaat gewoonniet weg, met wat ze ook doet.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 19:37

Yessy heeft wel gelijk. Mijt kun je pas optimaal behandelen als je de sokken helemaal afscheert. Je wil je paard van de jeuk af hebben of niet... Kweken heeft geen zin bij mijt. Maar misschien is het wel wat anders. Ik zou iig naar een da gaan die wel een diagnose gaat stellen. Zeker als de spuit niet helpt (zal wel een spuit tegen de jeuk zijn geweest) vind ik dat je wel verder moet zoeken...

Shalot
Berichten: 451
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 22:40

Bij ons op stal hebben we 2 friessen staan met mok. Wat ook belangrijk is op erachter te komen of het natte mok is of droge mok. Deze friesen hebben ook erge lange sokken. Wat wij doen is 1cm boven de mok tot 1 cm onder de mok afscheren dan hoeffen ze niet helemaal afgeschoren worden. Mijn paard heeft al 3 zomers lang diverse schilver vlekjes waaronder op zijn rug achter de lepel van het zadel, naast de singel en achter zijn oren. Ik smeer het dan 3 dagen in met uienzalf en is het weer een tijdje weg. Ik was hem ook regelmatig met een bepaald middel waar het ook bij mijn paard over van gaat. Ik zal die naam morgen even naar je sturen.

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 22:48

Dat probleem heb ik ook gehad met twee van onze merries. Eentje had het zelfs op de puntje van haar staartwortel. Het is een raadselachtige aandoenning. Mok is het niet en mijt ook niet (wij hebben een kweek laten onderzoeken)
niets heilp echt bij ze totdat ik msn zalf erop smeerde. heb alle korstjes eruit gehaalf ook al gingen ze open en toen een laag msn zalf erop gesmeerd. Dit hielp bij de van ons heel goed.
Ynskje en Tjitskje zijn er helemaal vanaf nu. We weten tot nu toe nog steeds niet wat het is maar denken aan een erfelijk aandoening aangezien de twee merries volle zussen zijn en het beide hadden terwijl onze andere paarden niks hadden (en zijn zijn met z'n allen opgegroeid)
Maar ik zou het dus met msn zalf proberen. Ik zal eens kijken welke merk ik heb.

Happy17
Berichten: 191
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 18:15

mijn verzorg fries heeft ook vel last van roos en ook op zen benen we hebben hem nu twee keer gewaasen met betadine shampoo was meteen weg heeft ie het weer wassen we hem weer en het is weer meteen weg. hij had het ook op zijn hooft toen heeft ze met ti tri oli er op gedept ging heel goed succes er mee

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:35

teer shampo werkt ook goed.
Heb 3 friezen en gebruik tegen de jeuk altijd teer shampo help echt goed. Veel suc6 ermee

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 21:22

bedankt voor alle tips, ik geef het meteen door aan haar.

Bennieb
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:43

Onze fries heeft ook de zelfde kwaaltjes, het is geen mijt want dat hebben we meer dan nodig behandeld, Ze heeft wel roos, als het zomer wordt gaan we eens proberen met anti roos shampoo te wassen, ook heb ik gehoord dat je een scheutje sla olie in het voer kan doen zodat ze een betere huid krijgt

froukje2
Berichten: 225
Geregistreerd: 14-01-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:02

Probeer het eens met Keratoshampoo werkt bij ons super voor de schilfers.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:08

cure-mok van volgens mij de paardendrogist.
dit is duidelijk een prbleem van binnenuit.
verder voeren van biergist wil wel helpen.