hoefbevangen en nu????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

hoefbevangen en nu????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 01:28

hoihoi

mijn pony is hoefbevangen..
ik kwam woensag avond na 2 dagen niet geweest te zijn bij hem..
toen liep hij zo moeilijk dat ik meteen de DA gebeld heb omdat ik al verwachte dat hij bevangen was..
dat bevestigde de DA nog maar ff die avond...
maar ik weet niet wat ik nu moet doen.. hij moet nog 10 dagen medicijnen hebben..

hij krijgt een half kg biks per dag en een beetje hooi.. hij staat op zand en krijgt verder dus niks.. wie weet hoe het kan komen en wat ik kan doen.. hij staat op stal omdat hij anders te veel loopt... Verward

Niemand is zo sterk dat hij niemand nodig heeft...


zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 01:58

Ik heb dit onlangs ook gehad. Haar hoeven waren zo droog dat haar bloedsomloop niet goed was. hierdoor konden de afvalstoffen niet genoeg verwijderd worden en werdt ze hoefbevangen. Ik heb haar toen 2 x daag een paar uur in een badje gezet.( omdat ik geen nat zand in de buurt had) en ik moest juist van de dierenarts op de weg gaan lopen met haar want van stil staan werdt ze alleen maar stijver + haar bloedsomloop in de hoeven moest op gang komen.

De dierenartst is 2x geweest om pijnstiller en ontstekingsremmers te geven. ik moest 2 x dag zelf nog 1 zakje pijnstiller geven + 1x daags een halve theelepel salicylzuur geven. De eerste 6 dagen ging ze alleen maar achteruit en daarna krabbelde ze weer langzaam op. na 2 weken ben ik weer op haar gaan rijden en alles is nu (3 weken verder) weer goed.

Succes ik hoop dat het snel weer beter gaat met je pony.

P.S ik wilde nog een foto van mijn paard in het "badje"erbij zetten maar weet echt niet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 02:22

ja daar zou het nog wel eens door kunnen komen.. ik heb geen eens een badje.. ga zelf maar steeds met hem in de modder staan.. dat was goed zei de DA... en aangezien hij niet los kan op de plek waar modder is moet ik het zelf maar 2 keer daags een uur doen..
hij zei juist tegen mij dat hij zo weinig mogelijk moest lopen.. is het beter om beetje met hem te stappen (ernaast natuurlijk) denk je??? Verward
wat voor soort badje had je dan...het is zo'n angsthaas die van mij dus dat zou eventueel een ramp kunnen worden!!
maar weet je ook per wanneer hij weer wat voer mag hebben.. hij krijg op dit moment maar een heel klein beetje hooi en dat is alles.. maar ondertussen word het aantal stro sprietjes flink minder in de stal.. Bloos!

Niemand is zo sterk dat hij niemand nodig heeft...

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 02:22

en ja ik heb ook altijd ruzie met die foto's weet ook niet hoe ze erop moeten!!

Niemand is zo sterk dat hij niemand nodig heeft...

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:18

Pony van een vriendin van mij is(was) hoefbevangen..
Je kan oud hooi geven, daar zit weinig in, ze heeft toch honger, dus moet toch wat eten! Geen bix geven! En je kan zemelen geven, dat vult en dat kan geen kwaad. En niet stappen met dr...

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:19

Staat hij op zand in de stal?
Dan kun je al dagelijks een waterslang in de stal leggen en het zand goed bevochtigen zo dat de hoeven vochtig worden én blijven.

Als ze in de wei op zand staat is het een optie om die dagelijks op een plek waar je weet dat ze vaak staat flink waterig te maken.

Geef je hem nu nog brok of ben je daar van af?
Hij heeft lijkt mij altijd brok gehad dus het lijkt me niet slim om het nu op een hooi-dieet te zetten. Dat is voor je paard het zelfde als op een honger dieet zetten.
Een optie is s'morgens een hand brok en voor de rest van de dag een kleine hoeveel heid hooi. De brok kun je per dag afbouwen.
Een optie is ook een anders soort brok zoeken waar minder eiwitten in zitten.

Als je paardje pijnstillers krijg is het inderdaad een optie om na een aantal daagjes wanneer je het dieet hebt voortgezet en hem op natte ondergrond hebt staan om lange rechte stukken aan de hand op het harde met hem te lopen.

Succes, Hopelijk word je paard beter.
Als je twijfelt aan de adviezen van je dierenarts is het geen overbodige luxe om een second opinion de zelfde vraag te stellen.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:38


Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 12:43

nee hij staat helaas niet op zand...
hij staat gewoon op beton(tenminste... met stro)
maar hij kan alleen maar naar buiten bij andere paarden in en dat mag niet want dan gaat hij rennen
dus moet hij op stal blijven... en moet ik steeds met hem in de modder gaan staan.. maar ik heb ook geen uren de tijd dus ik weet het zo niet meer...

Niemand is zo sterk dat hij niemand nodig heeft...

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 12:48

Een optie is dan: die stal leeg scheppen en er zand in gooien!
Hooi en stro in een net en zo laten staan.
Jammer dat hij niet naar buiten kan, zou hij ook gaan rennen nu hij weet dat zijn beentjes en hoeven pijn doen?

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 14:28

ik moet eerst binnen nu en een paar dagen een andere stal vinden..
omdat waar hij nu staat er niet meer als 3 plakjes stro in de stal mag...
(in een stal van 4 bij 3,5)
en ik wou er toch cker wel een pak in hebben..
daar waren ze het niet over eens en nu moet ie weer weg hij staat er net 2 weken..
hij mag amper lopen ja.. hoe kan hij dan zo snel mogelijk naar een andere stal!!
denk wel dat hij gaat rennen ja...

Niemand is zo sterk dat hij niemand nodig heeft...

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 14:43

Je denkt dat hij gaat rennen, de eenigste oplossing: uitproberen!
Desnoods met een oud paard wat ook niet zo veel rent of met andere gewonden... (kreupel etc. die ook niet rennen)

Een hele pak in 1 stal? En dat eet hij dan ook op?
Dan lijkt het me niet dat je dadelijk veel stro in een stal moet doen, dan eet hij zich nog rond.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 14:51

er staan alleen maar een merrie en een jaarling daar... daar kan hij alleen bij in...
en zowiezo.. als hij er bij in staat.. hij moet zo min mogelijk lopen.. dus rennen helemaal niet..

hij krijgt 1 pak in z'n stal.. en hij knabbeld een beetje... maar verder niet

Niemand is zo sterk dat hij niemand nodig heeft...

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 14:52

O, gelukkig eet hij niet zo veel.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 18:58

ja daar ben ik inderdaad ook heel blij mee... hij staat nu lekker buiten.. heb een andere stal gevonden waar hij nu buiten staat en per oktober naar binnen mag!! OK dan!

Niemand is zo sterk dat hij niemand nodig heeft...

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 19:41

uh? in 1 dag tijd Verward

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 19:49

Ik heb,toen mijn merrie bevangen werd, de box volgestort met zand en heb het nat gemaakt.Daar heeft ze 6 weken in gestaan.Voor de nacht gooide ik er stro overheen zodat ze lekker kon liggen ,maar overdag gooide ik er weer water overheen.Lopen deed ik niet met haar omdat dit veel te pijnlijk is(vergelijk het met een blauwe nagel bij jezelf)

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 20:23

ja in 1 dag tijd..
hij staat nu bij mensen in het weiland waar ik het hele verhaal heb voorgelegd en ook over het stro enzo..
en ik ben vandaag ook wezen zoeken naar een andere stalling.. en daar kan hij per oktober heen!!! OK dan!
en nu maar hopen dat het nog weer goed komt!!

Niemand is zo sterk dat hij niemand nodig heeft...

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 11:10

In een weiland?? Dus op gras???

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 15:36

nee.. een stuk grond kun je het beter noemen!!
het is gewoon een stuk zand eigenlijk... dat een weiland was...
maar ff gemakzucht zei ik zeiland..(sorry voor het misverstand)

Niemand is zo sterk dat hij niemand nodig heeft...

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:15

Mijn pony had ook lichte hoefbevangenheid. Van de da kreeg ze speciale medicijnen en mocht op stal alleen maar een handje haver met haar medicijnen, 6-8 kilo stro eten als maagvulling plus wortelen (2 pd) voor een goede darmwerking. Tis best een hongerdieet, maar wel veel beter dan overvet zijn hoor. Inmiddels is ze best goed afgevallen maar van de da mag ze pas over lange tijd in de wei en dan wel een kale. Evt. kun je ipv stro kuil geven, maar in veel mindere mate, bvb. 3,5 kilo (voor een pony van 400 kg). En je kunt hem ook in bvb. een bak zetten. En wel beweging geven als ie kan lopen.
heel veel succes en goed volhouden!

De liefde van een dier is onbeschrijfelijk!

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 23:41

ik zou i.p.v. stro toch geen kuil geven ,daar zit veelste veel eiwit in maar ik zou liever oud hooi geven dat weinig bevat.. lijkt me een betere oplossing


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 09:41

Bij een paard dat bevangen is, is bewegen juist heel belangrijk! De doorbloeding van de hoeven is verstoord, en als dat te lang duurt kunnen ze er akelige dingen aan overhouden. Als het hoefbeen gaat loslaten van de wand en gaat kantelen ben je verder van huis. Ik weet waar ik het over heb want mijn paard is vorig jaar hoefbevangen geworden door een koliekoperatie en heeft er een sincker aan overgehouden. Ik heb toen contact gezocht met de mensen van de site van www.hoofcare.nl. Daar kun je veel vinden over hoefbevangenheid en hoe te handelen als je paard/pony het heeft. Zij hebben er echt heel veel verstand van, geloof me. Wat ik verder nog heb gegeven is Laminaze, van de Paardendrogist. Dat is een kruidenmengsel dat de doorbloeding stimuleert, en het heeft bij mijn paard erg goed geholpen. Jumper had het vorig jaar zo erg dat hij door de DA was afgeschreven als rijpaard, maar we waren twee weken geleden toch maar mooi 7e op de Brabantse kampioenschappen.... Dus het kan gewoon genezen maar dan moet je wel ingrijpen!

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 11:14

oke.. dus wel met hem stappen als hij aangeeft dat hij het kan..
hij loopt op dit moment wel al wat beter..
mijn da had gezegd dat ik alleen maar hooi mocht voeren en de medicijnen met vanile vla in een spuitje...
meer krijgt hij niet.. hij loop in de wei (stuk zand)wel redelijke stukjes..
bedankt voor de tips...
idd wat jilleroo ook al zegt lijkt kuil me ook niet zo'n sterk plan

Niemand is zo sterk dat hij niemand nodig heeft...

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:25

Iig is lopen heel erg goed! Zodra hij het dus aankan zoveel mogelijk beweging geven, lopen!
En sterkte ermee want het is zooo'n rotziekte Ach gut

Romeo Lovers

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:31

zal voor je duimen dat het goed afloopt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 bezoekers