Peesbessure -----> lang verhaal!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Peesbessure -----> lang verhaal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 11:17

Mirogrant kreeg 17 Februari 2002 last van een dikke pees in het rechter voorbeen. Na een paar dagen rust en wandelen was het weer over en gingen we weer rustig wat doen. 4 Maart 2002 begon de ellende pas goed, Miro ging kreupel lopen en de pees was weer dik. Toch de veearts gebeld en we konden gaan stappen.. (wat ik zelf ook wel wist Scheve mond ) Ook moest Miro op wiggen komen te staan om de pees wat verlichting te geven en omdat de verzenen wat langer moesten groeien. Op 11 April 2002 zijn we toch voor een peesscan naar Utrecht geweest want ik wou weten wat er van binnen niet goed zat. Het bleek een forse beschadiging aan de tussenpees en wel zo erg dat er bijna een gat in zat, de veearts die ons hielp gaf Miro zelfs maar 50-50 kans dat het goed zou komen. We moesten stappen aan de hand en na 3 maanden terug komen. De 1ste mnd 2x5 min p.d, 2de mnd 2x10 min p.d, de 3de mnd 2x15 min. pd. Toen 4 Juli weer naar Utrecht en toen kregen we daar weer een andere veearts, een meisje dit keer. Op de echo konden we zien dat de situatie duidelijk verbeterd was en we mochten wat langer stappen en ook onder het zadel. 2x p.d 30 minuten en dit voor 3 maanden. 3 Oktober weer naar Utrecht en kregen we WEER Boos! een andere veearts. Dit keer had ik er de pest helemaal in want de pees was niet beter dan de vorige keer en hij gaf me het gevoel dat ik maar een dom blondje was en dat Miro nooit meer goed zou komen. We moesten van hem op dezelfde voet verder met stappen maar ik vertrouwde het niet zo. Verdrietig Ik ben voor een second opinion op 31 Oktober 2002 naar Emmeloord geweest. Hadden we dat maar gelijk gedaan zeg.... Scheve mond Wat een verschil met ALLES! Ik had het id van: "nou als ze hier hetzelfde zeggen dan maakt het niet uit of ik hierheen ga of naar Utrecht" maar het plaatje eromheen was al 10xbeter. In Utrecht moet je je paard in een stand zetten waar de mest van de vorige patient nog ligt en ook het monsteren moet je daar in een hal doen waar nog 5 mensen met paarden rennen...leuk zo'n stuiterende Miro naast me In Emmeloord leven de mensen met je mee en stellen je gerust. De pees zag er inderdaad nog slecht uit maar we konden toch heel voorzichtig met draven beginnen omdat het met stappen nu niet meer beter zou worden. Miro stond lekker in een box met 30cm schoon mot en op het terrein van Emmeloord heerst rust.....veel rust. We moesten op de verharde weg blijven stappen en dan steeds hele kleine stukjes draven (ongeveer 40 meter en dan weer stappen en zo een aantal keer). 18 December gingen we weer naar Emmeloord en nu was er een heel duidelijke vooruitgang Lachen We mochten nu 15 minuten draven en 1 uur stappen p.d. 4 Februari terug naar Emmeloord en opbouwen naar 30 minuten draven. 2 April-Emmeloord en nu was de pees ietsjes slechter dan de scan van 4 Feb dus moesten we terug naar 15 min. draf. 20 Mei-Emmeloord: De pees is weer stukken beter en vergelijkbaar met de echo van 18 Dec. Miro mag eindelijk het land in na ruim een jaar niet losgelopen te hebben en moeten we gewoon 15 min. p.d blijven draven. Uiteindelijk heb ik hem niet het land in gedaan omdat hij eruit getrapt werd door 1 van de paarden en staat hij nu 2u. p.d in de paddock. Aangezien hij niet het land in gaat ben ik hem na 1 maand weer iets meer gaan draven en nu moeten we 5 Augustus voor de 9de! keer naar Emmeloord en ik ben reuze benieuwd naar het resultaat Bloos Ik durf me nergens meer op te verheugen maar als de pees nog heel is na al dat geren in het land,springen uit het land en over de afrastering van de paddcok van 1.60m, dan kan hij volgens mij niet meer stuk. Is hij verbeterd dan ga ik in Oktober de endurance rit in Katwijk rijden OK dan!

Het is een lang verhaal maar hiermee wil ik laten zien dat je het nooit te snel moet opgeven! Astrid Bos (zij doet de echografie en de röntgen afdeling op Emmeloord) zegt ook dat er maar weinig mensen zijn die het zo nauwkeurig en met zoveel geduld aanpakken en dat de meeste mensen het allang hadden opgegeven en ik krijg elke keer weer een compliment en ze steek een hart onder de riem en dat is wat in Utrecht dus niet zal gebeuren... Miro wordt wel weer beter en straks met de schoenen zal hij waarschijnlijk alleen maar sneller genezen Pling Dus als je paard een peesblessure krijgt, GEDULD heel veel GEDULD en hou je aan het bewegingsprotcol zoals je die van de kliniek krijgt en doe niet teveel. Ik denk ook vaak dat ik wel graag een keer een galopje wil maken (nu mag het ook als Miro maar rustig galloppeerd) maar ik heb me er altijd van weerhouden...ik wil hem niet kwijt en wat is nou 2 jaar op een heel paardenleven?? Hij is pas 9!

-X- Anja

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 11:59

Aline heeft op haar 9e een peesklap voor de koets opgelopen... Alleen zijn ze daar niet mee naar een kliniek geweest (alleen da) en heeft de pees ook geen rust gekregen... Gevolg -> ze loopt goed, maar het been is wel iets dikker en ze kan ook absoluut niet in een bak lopen (dus ook geen concours..)

Vind het knap dat je zo lang zoveel energie erin gestoken hebt! En dat je een second opinion aangevraagd hebt...

Hoop dat ze de 5e goed nieuws voor je hebben... Ik duim Lachen OK dan!

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 13:56

Hai, wat rot he zo'n peesblessure. Onze merrie heeft er op het moment ook last van.
Wij zijn echter heel tevreden over de kliniek in Utrecht. Ben daar nu een paar keer geweest, ook met mijn eigen paard. Maar ik had heel fijne artsen. En de arts die mijn paard heeft behandeld is zelfs nog naar me toe gekomen om te vragen hoe het nu met hem gaat.
Misschien heb ik gewoon mazzel gehad hoor. Maar ik zou geen andere kliniek meer willen.
Voor het keuren van een paard zijn wij ook op Emmeloord geweest, en het is daar inderdaad ok heel prettig.
Veel succes in ieder geval met je paardje!!!!

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 16:11

Wat ik mij afvraag? Heeft nou geen van die DA's van beide klinieken voorgesteld om je paard ook door een fysiotherapeut te laten behandelen?
Mijn arabiertje heeft ook een peesblessure gehad en die is er met behandeling door een fysiotherapeut veel sneller dan verwacht weer bovenop gekomen!

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 16:18

Alvaron schreef:
Wat ik mij afvraag? Heeft nou geen van die DA's van beide klinieken voorgesteld om je paard ook door een fysiotherapeut te laten behandelen?
Mijn arabiertje heeft ook een peesblessure gehad en die is er met behandeling door een fysiotherapeut veel sneller dan verwacht weer bovenop gekomen!


Nee hebben we niet besproken maar ik denk dat het ook moeilijk is omdat het gaat om de tussenpees (oftewel interosius). Dat is dat kleine peesje die langs het sesam beentje loopt en tenslotte overgaat in de diepe buiger. Het is dus een hele moeilijke plek om daar bij te komen...
Plus dat er een stuk weefsel gewoon verdwenen was en wat er niet is kun je ook niet behandelen. Er zijn natuurlijk tig verschillende peesblessures maar ik kan me voorstellen dat bij bijv. een verrekking van de pees de Fysiotherapeut veel goeds kan doen.

-X- Anja

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 16:24

Ik weet -helaas- alles van peesblessures en ook van de kliniek in Emmeloord en ik kan niets anders dan me bij je aansluiten dat het daar echt TOP is! Voor mij geen andere meer. Astrid ken ik wel, dat is een fijne DA en zeer kundig.

Jou ken ik trouwens ook wel!

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 16:34

Margreet schreef:
Jou ken ik trouwens ook wel!


Klopt Knipoog Van de Larense Manege right?

-X- Anja

kellytje

Berichten: 99
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 16:40

tuurlijk hopen dat mirotje weer verbeterd is als ie 5 augustus terug moet maar heb er wel vertrouwen in want hij heeft toch wel erg veel geracet en natuurlijk erg hoog gesprongen haha wat een gekkie ook he.... enne 12 augustus dan ze schoentjes eindelijk aan laten meten he :d en zoals ik al heb gezged vind ik hem de laatste tijd er steeds bter uit zien en krijgt hij nu ook weer lekker stevige billen

boemel

Berichten: 8395
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 18:30

Knap van je dat je het zo lang volhoudt.
Mijn paard is zelf aan de beterende hand van een peesblessure en ik moet zeggen dat het soms best moeilijk is om je in te houden om niet te veel te gaan doen. Succes met hem.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:02

AnjaKos"]
[quote="Margreet schreef:
Jou ken ik trouwens ook wel!


Klopt Knipoog Van de Larense Manege right?

-X- Anja
[/quote]

Yep. Laaaaaang geleden.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 13:30

Haha! Haha! Haha!

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 14:29

ons paardje heeft ruim 2 weken geleden ook iets aan zijn pees opgelopen. Weliswaar geen peesklap, maar hij is echt met sprongen vooruit gegaan al. Hij staat nog wel op rust hoor maar na hem 2 weken druppels toegediend te hebben is hij wel weer op de weg terug

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 10:28

hai,
mijn paard heeft op dit moment ook een peesblessure (checkligament) en ben ook in Utrecht geweest. ze hebben me daar gezegd dat het helemaal goed komt. ik ben nu twee maanden aan het stappen en moet over een maand weer met haar naar utrecht. Jou verhaaltje heeft me hoop gegeven dat het goed komt. je moet het inderdaad niet te snel opgeven.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:19

AnjaKos schreef:
Nee hebben we niet besproken maar ik denk dat het ook moeilijk is omdat het gaat om de tussenpees (oftewel interosius). Dat is dat kleine peesje die langs het sesam beentje loopt en tenslotte overgaat in de diepe buiger. Het is dus een hele moeilijke plek om daar bij te komen...
Plus dat er een stuk weefsel gewoon verdwenen was en wat er niet is kun je ook niet behandelen. Er zijn natuurlijk tig verschillende peesblessures maar ik kan me voorstellen dat bij bijv. een verrekking van de pees de Fysiotherapeut veel goeds kan doen.


Ik persoonlijk zou het toch de moeite vinden om het in ieder geval te bespreken. Je kan zelf wel denken dat een fysio niks zal kunnen doen, maar alleen de fysio zelf of een goede dierenarts kan dat echt beoordelen.

Het paard van een stalgenoot van mij had ook een zware peesblessure aan het achterbeen. Oordeel van "Utrecht" was dat dat nooit meer wat werd en het paard moest afgemaakt worden.
Eigenwijs als ze is heeft ze een fysiotherapeut in de arm genomen, na overleg met haar eigen dierenarts en het resultaat is dat het weer helemaal goed is gekomen.

Kortom, fysio's kunnen vaak meer doen dan je zo op het eerste gezicht denkt.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 17:22

Als het niet vooruit ging had ik er wel een fysio bijgehaald waarschijnlijk. Ik heb er echt alles voor over om Miro's been weer helemaal heel te krijgen maar nu het zo goed gaat is het niet nodig en komt het wel goed allemaal (duurt misschien iets langer maar ok..). Ik vraag me ook af of de vezekering die kosten voor fysiotherapie ook dekt?? Scheve mond Miro is wel uitgebreid verzekerd dus waarschijnlijk wel maar dat zou ik tzt na moeten vragen Verward Nu eerst volgende week maar weer een echotje laten maken Knipoog

-X- Anja

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 20:28

Fijn dat het beter gaat met je paard, maar is die endurance in Katwijk wel zo verstandig?

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 10:40

Dat hangt van de aankomende echo af Lachen Als hij goed is en Astrid zegt dat het kan dan ga ik. Zout water is goed voor zijn voetjes en ik doe niet mee om te winnen, rustig aan dus. Ik weet het volgende week Dinsdag en ik heb dan nog tot Oktober de tijd, tussen door zal hij nog wel een keer gescant worden denk ik.

-X- Anja

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:53

Anja, ben blij dat je de moeite hebt genomen dit hele verhaal hier te plaatsen. sinds begin juni heeft ook Loky een peesklap (rechtsvoor, oppervlakte buiger) en we zijn meteen naar Emmeloord gegaan. Ik ga pas weer op 10 sept. voor de volgende scan, tot die tijd gewoon in de stapmolen 2x 20 minuutjes per dag, op advies van Emmeloord. Inderdaad is het daar super geregeld, schoon en deskundig. Jouw verhaal houd de moed erin want ik vind het nu al zo lang duren Huilen vooral omdat 't beestje de godganse dag binnenstaat voornamelijk, en dat met deze prachtige zomer, he-le-maal niet hoe ik me zijn leventje had voorgesteld maar net wat je zegt; mijn paardje is ook pas 6 en moet nog een lange tijd mee, als het het allemaal waard is dan heb ik het er graag voor over. Overigens heb ik ook nog wel op de Larense gereden maar wellicht na jullie tijd want ik ken je niet geloof ik....

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 18:53

Vandaag ben ik met Miro voor de 9de peesscan naar Emmeloord geweest Scheve mond Ik had in mijn hoofd dat als Miro's pees niet verslechterd was dat het dan ook niet zo snel meer stuk zou gaan. Op de echo was dit keer toch (ondaks al dat rare geren/gespring) te zien dat de pees zelfs weer verbeterd is OK dan! Eindelijk mag ik hem na 1,5 jaar via een heel tijdschema te hebben gereden weer rustig aan opbouwen tot hij op zijn "normale" niveau zit. Ook mogen we weer voorzichtig wat longe werk doen. In Januari wil Astrid hem toch nog een keer controleren voor het geval de pees het niet houdt. Ik heb gisteren Miro's hoefschoenen binnen gekregen en vandaag had ik ze aangedaan naar Emmeloord op de trailer maar daarover meer in de topic Mirogrant + AnjaKos Tong uitsteken Knipoog

-X- Anja

Rubin

Berichten: 14
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 15:53

Hallo, mijn paard heeft ook een peesblesure opgelopen en ben in oktober een jaar verder. Ik heb mijn paard eerst laten behandelen in kliniek Beers (die is samen met Klein dyk). Daar hebben ze gezegd dat ie een blessure had aan het checkligament. Na 2 scans ben ik gaan opbouwen na 4 maanden en heb een controle scan na opbouw van 2 weken laten maken. Ze zeiden dat er allemaal erg goed uitzag en dat ik verder mocht gaan opbouwen. Dat had ik dus niet moeten doen. Hij kreeg weer een verdikking en ben toen naar Utrecht gegaan. Daar vertelde ze me dat hij niets had met de checkligament maar dat ie kleine irritatie heeft in de opppervlakkige buigpees. Het was niet ernstig (hij had ook nog niet kreupel gelopen) maar zeiden dat ik nooit had mogen beginnen op de scans die ze in Beers hadden gemaakt en dat ze totaal verkeerd keken. Nu naar 4 maanden na het nieuwe verhaal ga ik zometeen ook voor de 6 x scannen in Utrecht het ziet er allemaal goed uit. Ik ben wel tevreden over de faculteit. Dierenarsten die ik heb gehad daar kom ik nooit meer terug! Ze konden niet eens een check en buiger onderscheiden!!

Rubin

Berichten: 14
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 15:56

En idd GEDULD!!!! ps Mijn paard loopt gewoon in land en mag in stapmolen of aan de hand stappen. Ik was benieuwd welke dierenartsen je hebt gehad op de faculteit?

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 18:03

Tja, helaas heeft mijn paard toch echt minder geluk, alle behandelingen ten spijt. Het is nu een jaar later en we kunnen nu al een tijdje z'n hoeven niet eens meer uitkrabben omdat hij zijn zere been niet goed kan belasten! Er is een desmitis vastgesteld aan het achterbeen, dit is een -nu- chronische ontsteking van een ligament (verbindingsbandje vd pees). Helaas is de boel nu ook helemaal verbeend. Het is echt ontzettend sneu voor hem, hij is pas 8........ We hebben besloten hem in te laten slapen.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 20:01

Het gadver meid da's *hit zeg Verdrietig Maar ook ik heb voor die keuze gestaan en als het met Miro niet meer goed zou komen had ik voor hem ook de beslissing genomen, lijkt me heeel zwaar maar wel een geruststelling dat wij kunnen beslissen of we wel en niet verder moeten gaan...iets wat bij mensen helaas nog moeilijk gaat. Wij moeten onnodig pijn lijden en wat dat betrefd zijn de dieren toch beter af....rust in de grote groene paardenhemel. Heel veel sterkte in ieder geval!

Dikke knuffel Anja.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 20:50

Mijn paard heeft 2 jaar geleden ook een peesklap gehad, rechtsachter in de tussenpees. De behandeling was elke maand naar de kliniek de Watermolen, waar hij met druk werd behandeld. En dat ongeveer 9x. Dus het heeft ongeveer een jaar geduurd voordat we weer aan de gang waren.
Elke dag stappen ging op het laatst ook niet meer zo goed, hij was echt helemaal over de rooie. Echt een ongelooflijke rotperiode. Ook heb ik hem elke dag behandeld met magneetveldtherapie.
Uiteindelijk was zijn pees weer goed, en hij heeft er daarna ook geen last meer van gehad.
maar eigenlijk was alle moeite en tijd alsnog verspild, toen bleek dat hij door die stalrust en een hele grote groeispurt (hij was 4 jaar) ernstige rugproblemen heeft gekregen, waardoor hij op het laatst niet eens meer draven kon.... Vanalles geprobeerd, maar niets hielp. Uiteindelijk is hij dit jaar in juli weggegaan. Ik baal er nog steeds heel erg van Huilen
Maar het is wel het beste zo

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:08

Bedankt voor je bemoedigende woorden Anja. Alleen, de grote twijfel is altijd of je inderdaad wel alles gedaan hebt en of je wel zeker weet dat het nooit meer goed komt. Dat zal toch wel vaak zo blijven.

En Pascha, het spijt me heel erg van je paardje ik begrijp hoe je je voelt.
Is jouw paard met shock wave therapie behandeld?? Ik zit daar toch nog een heel klein beetje over te twijfelen namelijk.

Maar het is net wat jij zegt, als het probleem te lang duurt komen er ook weer andere problemen. Nap zet zijn been continu op rust en hij gaat steeds rottiger staan. Brengt zelfs zijn hele achterknie onder de massa en zag laatst dat hij zijn voorhand ook onder de massa plaatst. Hij heeft ook totaal geen spieren meer op zijn rechterbil.

En net wat jij zegt, dat stappen ging op het laatst ook niet meer. Hij kwijnde ook helemaal weg op stal. Van aan de hand wandelen gingen we van armoe maar over op de stapmolen, maar soms ging hij op het stukje van stal naar de molen nog helemaal uit z'n dak. Niet echt bevorderlijk voor z'n pezen......
In mei hebben we de blessure met bevriezing laten behandelen en hem op de wei gezet. Langer op stal laten was voor hem geen optie meer. Tja misschien hebben we hem zelf wel 'kapot' gemaakt hiermee. We zullen er wel nooit achter komen Verdrietig