Knakken... Door het weer??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Knakken... Door het weer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 16:07

Genderose staat dag en nacht in de wei. Heerlijk natuurlijk!
Nu is het al een aantal dagen flink afgekoeld en regent het af en toe. Merri eblijft gewoon lekker buiten staan.
Maar nu viel me op dat ze onwijs knakte. Net als jezelf wel eens in je enkels hebt (of vingers etc) lijkt zij aan alle vier de benen te hebben. Verder schijnt ze er geen last van te hebben.

Ze loopt trouwens ook een paar dagen al vreselijk kreupel met het been met de 'gallen'. Daarvoor enkel in draf af en toe, maar nu ook in stap... Nu vroeg ik me af of deze dingen door het weer kunne komen, doordat het opeens stukken kouder is? Is het mischien beter, om haar snachts binnen te doen?? (waar ze dan wel minder ruimte heeft dan buiten, en een stal met veulen moet delen).
Wat denken jullie?

Groetjes Ingrid

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 18:27

Een pony waar ik vroeger op reed had dat als ze te veel in een zware bak liep. Overbelasting dus... Een pony van een meisje op stal had dat ook en kwam uit de knie, ze hebben geprobeerd met keiltjes het weg te krijgen door de beweging anders te maken en de knie minder te belasten, maar haar verzenen werden erdoor weggedrukt, niet zo best dus!
Ik zou als het aanhoud er wel een paardenarts naar laten kijken...

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:44

over het knakken zou ik me niet zoveel zorgen maken, dat komt op zich veel voor. Alleen zou ik wel naar haar kreupele been laten kijken, zodat je weet waarom ze kreupel is.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 14:43

Ze is kreupel door de gallen aan haar been. Maar ze liep normaal alleen in draf kreupel, nu met dit weer ook in stap.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:24

Hallo ,
Shay is sinds zo'n 3 weken ook aan het "knakken". Het lijkt bij haar echt richting de heupen / achterbenen te komen.Maar ze lijkt er geen last van te hebben. Ik denk zelf dat het net zo is als bij ons. Bij mij knakken m'n vingers enz. ook wel eens harder als de andere keer. Een haflinger bij ons op de manege heeft het ook , als hij eenmaal een half uurtje gelopen heeft.

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:12

Bij mensen is het toch zo, dat het knakken een gebrek aan vloeistof tussen de gewrichten is. Dus kan ik me voorstellen dat het "geluid" na beweging verdwijnt, door beweging wordt die vloeistof dunner dus wordt het beter over het gewricht verdeeld. Geen id hoe dat bij paarden werkt.
Dat ze daarbij ook nog erger kreupel loopt lijkt me een signaal dat er misschien toch een ontsteking is gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:38

volgens mij zijn er hier meerdere topics over, ik heb wel eens gehoort dat dat knakken absoluut heen kwaad kan, en dat het bij jonge paarden ook voor kan komen!
Ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie!