biotex veroorzaakt bloedvergiftiging?!?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

biotex veroorzaakt bloedvergiftiging?!?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 17:47

Hallo allemaal!
Ik hoorde dat het heel onverstandig is om een paard met een wondje/een hoefzweer in de biotex te zetten. Ik ken namelijk een paard die hierdoor bloedvergiftiging heeft opgelopen. Dit komt door de vernieuwde chemische samenstelling. Hebben jullie hier misschien ook wat over gehoord???

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 19:15

Nee, ik weet wel dat het blad 'Bit' biotex een goed middel vond om schimmels schoon te krijgen... maar dat was nog met de oude samenstelling, denk ik...

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:40

Je moet biotex-groen gebruiken,het is een goed middel om wondjes schoon te maken. In biotex-blauw zit meer chloor.
Voor mensen gebruiken we ook biotex omm wondjes schoon te spoelen
dus ik neem aan dat het niet zo schadelijk is

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:52

Huh? Ik gebruik eigenlijk voor alles Biotex (wel groen) om mijn schimmels schoon te krijgen en om wondjes schoon te laten trekken en voor mijn paard die de afgelopen maanden met hoefzweren aan 3 hoeven heeft gestaan.
Van zowel de VA als de smid als v. Muiswinkel in de kliniek in Emmeloord moet hij met zijn hoeven in de Biotex dus lijkt het mij wel mee te vallen met het gevaar.
Ook ik zelf moet regelmatig van mijn huisarts weken in de biotex met een open wond die ontstoken is, dus het zal wel meevallen, ik leef ook nog steeds.
Misschien hebben ze idd. de verkeerde Biotex gebruikt (ik wist eerst ook het verschil niet tussen groen en blauw)

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:56

het beste is nog pure soda gebruiken om te weken.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 23:16

Ja en dat wordt mij dus weer afgeraden door zowel de DA als smid als mijn eigen huisarts (hoewel mijn vorige huisarts altijd riep dat ik maar in de soda moest gaan hangen) blijkbaar zijn de meningen daarover ook verdeeld, maar ik heb nog nooit duidelijk van iemand te horen gekregen waarom soda dan niet goed zou zijn dus ook daarvan heb ik een zak in de kast staan. Ik heb het bij Kevin wel gebruikt als ik door de Biotex heen was, werkte het zelfde naar mijn idee alleen vindt ik Biotex zo lekker ruiken Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:22

Door Van Wessum is tijdens de EHBO cursus zowel het gebruik van Biotex als soda afgeraden. Hij zei dat gewoon betadine scrub nog het beste en veiligste is.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:29

Ga jij een hele tinker even wassen met betadine scrub? en betaal dan de rekening ook even. Das echt onmogelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:45

Irish Lady het gaat hier over het behandelen van wondjes en hoefzweren, niet om het witwassen van de vacht.... Haha!

Ik gebruik er al jaren Biotex voor en heb er nog nooit iets nadeligs mee gehad. 'k Gebruik het voor mezelf trouwens ook als ik niks anders voor handen heb.
Ik denk eerder dat die bloedvergiftiging van wat anders kwam (bijvoorbeeld van hetgene dat de wond veroorzaakt heeft of evt. omgevingsvuil in de al bestaande wond) dan door de Biotex, maar ook dat is natuurlijk gokwerk.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:25

Niet ieder paard reageert even goed op Biotex, weet ik helaas uit ervaring. En ik had echt keurig de groene variant!

Pony had hoefzweer, zak met Biotex-water gemaakt en "lekker weken". Dus niet... de hoefzweer kwam er geen millimeter verder mee en uiteindelijk stond mijn dame met een been wat tot aan haar billen was opgezwollen en warm en ontstoken aanvoelde. Echt bere-ongezond.

De hoefzweer zat nogal diep, de DA had hem er niet uit kunnen snijden, vandaar het weken. Het enige wat ik uiteindelijk heb kunnen doen is het inmiddels week geworden laatste vel van de zweer snijden (dat was dan wel gelukt, maar had ik ook met schoon water wel kunnen bereiken) en het gat heb ik vervolgens dichtgestopt. Voet helemaal afgeplakt met ducktape en het land in om dat been weer dun te krijgen...

Ik gebruik echt
nooit meer Biotex! Wat een ellende....

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:30

kan het niet gewoon zijn dat je hoefzweer naar binnen is geslagen?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:39

Dat verhaal is eigenlijk waar Van Wessum voor waarschuwde. Dus dan maar scrub met een hoefzakje Lachen

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:49

irish_lady schreef:
kan het niet gewoon zijn dat je hoefzweer naar binnen is geslagen?


Nee hoor, want nadat ik dat laatste weke flapje er zelf heb afgehaald (overigens wel eng, maar ik kon het echt niet langer aanzien en de DA had niet echt zin om op haar vrije zaterdagavond langs te komen. Geloof dat die me nogal overdreven vond, terwijl ik echt bijna nooit een DA nodig heb... als ik die bel, is er echt iets erg mis!) was het been met een dag weidegang weer dun en na een paar dagen was ze ook weer helemaal rad. Alleen dat gat was een beetje diep Nagelbijten / Gniffelen . Heb haar dus echt nog zeker 4 weken met een in ducktape ingepakte hoef laten staan (wel steeds "vers" natuurlijk) en heb daar zelfs mee gereden! Tijdens een erg lange rit is het toen vanzelf los gegaan, de rit wel zonder problemen uit gereden en vanaf dat moment heb ik het dus open gelaten.

Zou wel willen zeggen "Don't try this at home". Ik pruts wel vaker een eind weg en mijn eigen gevoel is meestal redelijk goed. Maar dat wil niet zeggen dat het voor ieder paard werkt en dat iedereen maar zelf hoefzweren weg moet gaan snijden natuurlijk....

Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:21

Het paard van Nadezda (ook bokker) heeft ook een keer in de biotex gezeten maar, bleek er allergisch voor en is erin gebrandt. Er zijn allemaal witte haren voor terug gekomen terwijl het toch een bruin paardje is.

Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 13:29

Dankjewel voor jullie reacties, ik denk dat ik maar geen Biotex meer gebruik. Ik ken namelijk nog een ander paard die een wond aan zijn been had en ook in de biotex was gezet, de volgende dag was het been twee keer zo dik als dat het normaal is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:04

Ik gebruik ook altijd (groene ) biotex.
Het nadeel van soda (voor de hoeven dan) is dat de hoeven er week van worden. Met weer eerder kans op scheuren oid.