Overgang van Onbelast naar Belast na Peesklap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Overgang van Onbelast naar Belast na Peesklap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 14:57

Mijn paard heeft een peesklap, de oppervlakte buiger rechtsvoor is beschadigd. Hij staat nu bijna drie maanden stil; echt uitsluitend 2x per dag 20 minuutjes in de stapmolen en verder boxrust. Helaas heeft hij dus ook het weideseizoen gemist Huilen. Over 2 weken ga ik weer naar de kliniek in Emmeloord om een nieuwe scan te laten maken. De DA aldaar verwacht dat ik dan wel weer rustig aan onder het zadel zou kunnen gaan stappen. Ik zit nu een beetje te bedenken hoe ik dat aan ga pakken; het is tenslotte een paard dat al drie maanden niks heeft gedaan en ik verwacht dat hij dolblij zal zijn als hij weer wat meer mag doen; Ik ga hem echt niet los gooien of iets dergelijks want ik heb al een aantal voorbeelden gezien van revaliderende paarden die dan helemaal uit hun dak gaan, en dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden Rock-on, dudes! . Longeren is bij mijn stal ook lastig omdat ik de longeercirkel te zwaar vind; in de bak mag officieel niet gelongeerd worden maar ik ga wel vragen of ik hier een weekje ontheffing voor kan krijgen. Anders wordt het heel lastig. Wie heeft er tips hoe dit zo gelijkmatig mogelijk weer op te gaan bouwen? zal ik 'm bijvoorbeeld kalmeringsmiddelen geven van te voren?


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:28

Erop gaan zitten en 10 minuten stappen over de hoefslag (iig rechte lijnen rijden). Maar je DA zal je ook wel een precies schema meegeven.
Hoe is hij in de stapmolen? Ook gek, of gewoon aan het stappen? Of kan iemand hem aan de hand houden (touwtje) wanneer je erop zit? Is hij daar rustiger door?

Wanneer je echt problemen verwacht is het geven van een kalmeringsmiddel een optie. Het zou inderdaad jammer zijn wanneer je goede werk (en lange tijd) binnen een halve minuut weer tenier is gedaan.
Je DA kan dan ook wel vertellen welk middel dan prettig is.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 19:59

Dank voor je reaktie. Ik zag pas nadat ik dit geplaatst had dat er al een recent topic is over weer opbouwen na ongeluk, daar staan ook bruikbare reakties. Soms is m'n paard wel onrustig in de molen, hij is het echt zat zo langzamerhand. Bokken en stukjes gaan draven doet hij dan vooral als er een ander paard naast 'm in de longeercirkel loopt. Natuurlijk ga ik vooral op het advies van de DA af straks, we zien het wel!

boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:21

Mijn paard was redelijk braaf aan de hand na 2.5 maanden boxrust (vanwege peesblessure) maar ik vertrouwde het echt niet om er zo op te gaan zitten, daar was ze echt te fris voor.

Hoofdzakelijk omdat ze op stal zo maf was, ben ik haar 'muisjes' gaan voeren. (Vetrenquil of zoiets) Dat hielp een heel stuk. Ik heb haar toen nog een paar weken gestapt onder het zadel op de verharde weg.
Haar hele spieren waren verdwenen, dus ik denk dat het ook voor haar rug heel goed was om zo te beginnen.

Ik heb toen een nieuwe peesscan moeten maken. Ze stond toen 3 maanden op stal met 2x daags ca. 20 tot 30 minuten stappen.
Dat zag er heel erg goed uit. Ze mocht weer in de wei en ik mocht ook weer meer gaan rijden.

De 1e en 2e keer op het land had ze een lichte verdoving. Dat ging harstikke goed. Ze was de 1e keer aan de longe eigenlijk heel erg braaf. Ik had haar voor de zekerheid wel behoorlijk strak aan de bijzetteugels staan. Na 1x longeren heb ik haar niet meer gelongeerd. Het was niet nodig omdat ze heel braaf was en het is beter om de kleine volte te vermijden.

De 1e 3 weken reed ik als volgt: 5 minuten stappen op de harde weg. ca. 10 minuten in de binnenbak op de hoefslag, een beetje stap en drafwerk.
Daarna weer 10 minuten stappen op de harde weg.

Het rijden in de binnenbak heb ik langzaam aan opgebouwd. Na 4 weken een half rondje galop. Af en toe een volte rijden. Gewoon steeds proberen wat de pees aan kan. Wel steeds weer stappen op de harde weg na het rijden. Als het even kon ging ik trouwens in de wei rijden, omdat die harder en vlakker is als een rijbak.

Nu ben ik 3 maanden aan het rijden. Ik rijd 4x per week. Altijd na het rijden, ga ik 5 tot 10 minuten op de weg stappen. Ik rijd normaal ca. 20 minuten in de bak. Ik rijd alleen nog maar grote voltes en ik galopeer korte stukken. 1x per week rijd ik een uur in de les mee.

Ik zet mijn paard 2x per week in de klei, omdat dit goed is voor de pees.
Het lijkt gelukkig allemaal heel erg goed te gaan. Ik wil binnenkort weer een echo laten maken om te kijken of ik al weer wat meer mag gaan doen met rijden. Maar het blijft stressen hoor. Ik ben altijd bang dat ik weer een verdikking zie en heel vaak aan het twijfelen of ik niet te veel gedaan heb. Helemaal als het eenmaal zo goed gaat, ben je snel geneigd om wat langer door te rijden.

Succes met je paard!

M1+10

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:36

Je kunt hem gewoon het beste een kalmeringsmiddel geven, want anders ga je zelf je nek breken. Ga hem na een peesblessure niet longeren, want hij zal dan toch gek gaan doen en weer z'n pees vernielen. En rondjes lopen is ook slecht met een peesblessure, normaal gaesproken mogen ze dan helemaal niet aan de stapmolen, maar alleen rechtuit stappen op het harde. verder gewoon rustigaan doen, en zeker niet te vlug aan de gang willen...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:46

hai

ik heb hetzelfde gehad met mijn haflinger.
mocht de eerste maand twee keer 5 minuten met hem stappen op het pad. En dat midden in de winter Haha!
Na twee weken dacht hij ik kan wel eens op de rug van mijn baas gaan zitten [hij was helemaal knetter geworden] nou ik dus gekneusde ribben.
toen zijn wij voor de veiligheid maar in de binnenbak gaan wandelen maar na een week ging het weer fout ook hier was hij niet meer te houden. eenmaal los bleef hij wel 20 minuten rennen[ fijn voor zijn been]
ik kon natuurlijk wel Huilen

Na deze vervelende twee maanden moest ik weer op controle.
Het ging gelukkig allemaal een stuk beter inmiddels had ik er wel een zadel opgegooid en ben zo 5 minuten gaan stappen.
Ik weer naar huis en mocht 10 min stappen en 5 min draffen.
HIJ MOCHT NIET IN DE MOLEN!
na een 3 maanden mocht ik 10 drafen. na 4 maanden 10 min stap,10 draf, 10 stap,10 draf
na 5 maanden mocht ik de training weer gaan oppakken
maar niet langer dan een half uur.

Ik ben nu 8 maanden verder en train weer maar heb wel een andere manier van rijden meer voorwaarts en heb les gehad van antionne de both erg goed.

ik rij nog steeds niet langer dan een half uur. maar alles is toch weer goed gekomen. op een gegeven moment moet je het ook een beetje proberen te vergeten anders ga je ernaar rijden en rij je zo geforceerd dat ze juist een blessure krijgen.

veel succes ermee

groetjes Tanja
als je vragen heb hoor ik het wel

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-03 22:07

Goed om jullie reakties te horen. Maar dat hij niet in de molen zou mogen betwijfel ik toch hoor, in Emmeloord weten ze toch wel wat ze doen zou je zeggen. Daar werd me geadviseerd hem juist in de stapmolen te zetten. Dus dat doe ik nu braaf 2x per dag 20 minuten stappen. Gisterenmorgen was de stroom van de molen af, vanwege graafwerkzaamheden op het terrein. Toen ben ik gaan proberen aan de hand te stappen in de binnenbak. Bij de pensionstal waar ik sta is een uitstekende vlakke nieuwe bodem (agterberg) dus dat durf ik wel aan. Maar........meneer had al snel in de gaten dat hij toch ineens veel meer ruimte had dan in die molen Rock-on, dudes! het bleek niet zo'n goed idee. Hij was door het dolle heen en sprong alle kanten op. Gelukkig heb ik 'm wel vast kunnen houden anders heb ik voor de volgende keer een nog groter probleem natuurlijk ~~}> Nee, dit soort 'experimenten' zijn uitsluitend geschikt met een bitje in, niet gewoon aan 't halster. Ik ben benieuwd wat de DA zegt over 2 weken, want ik heb 't idee dat ik er nu beter op kan zitten dan naast kan lopen....

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:15

Ik mocht Radja ook niet in de molen zetten....Ligt denk ik aan de grootte, Hoe kleiner hoe meer ze moette draaien....

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 21:17

boemel schreef:
k.

Ik rijd 4x per week. Altijd na het rijden, ga ik 5 tot 10 minuten op de weg stappen. Ik rijd normaal ca. 20 minuten in de bak. Ik rijd alleen nog maar grote voltes en ik galopeer korte stukken. 1x per week rijd ik een uur in de les mee.



dit vind ik dus echt onlogisch, doe je zo voorzichtig met je paard en bouw je het langzaam weer op en rijd je maar 20 minuten, ga je wel 1 keer per week naar een les van een uur?????????? daar moeten ze doorgaans toch harder werken dan thuis Verward Verward Verward
kun je in de les niet na een half uurtje stoppen? of thuis weer wat meer werken? het lijkt mij dat je paard na die les zeker wel last van zijn spieren moet hebben

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+

boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 11:11

Valt wel mee hoor. Ik stap veel langer in de les als dat ik normaal doe. Als de bodem goed is rijd ik een uur mee. Als de bodem wat zwaarder is of mijn paard moe begint te worden ga ik al eerder uit de les en ga ik daarna stappen. Ik laat dat een beetje van mijn paard afhangen. Ik heb nooit gemerkt dat ze de dag erop stijver is. Misschien dat het juist goed gaat door een goede warming-up en cooling-down.

De conditie van mijn paard is best wel goed. Ik denk dat er een hoop mensen zijn die normaal een half uur rijden en 1 of 2x per week langer rijden. Inmiddels heb ik het normale rijden al wel wat opgebouwd naar zo'n 25/ 30 minuten. Voor de peesblessure reed ik zelf ook hooguit 40 minuten achter elkaar in de bak.

M1+10


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers