horzeleitjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

horzeleitjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 19:38

Ik was net ons shetlandertje aan het borstelen en ik ontdekte allemaal gele kleine stipjes aan de binnenkant van zijn voorbenen. Ik dacht zelf meteen aan horzeleitjes, maar aangezien ik hier verder geen ervaring mee heb heb ik een paar vraagjes.

Ik heb al in de zoekmachine gezocht, maar ik lees in de oudere topics zoveel verschillende dingen dat ik toch nog een paar vraagjes over houd...

* Zijn deze gele stipjes waarschijnlijk horzeleitjes of zou het ook iets anders kunnen zijn?
* Ik heb ze nu zo veel mogelijk weg gehaald, maar ik kreeg het niet goed weg (heb ondertussen al wel tips gelezen om ze beter weg te krijgen!). Is het belangrijk dat ze echt allemaal weg gehaald worden of kan het niet zo veel kwaad als er een paar blijven zitten?
* En ik las in andere topics elke keer iets over ontwormen. Wat is het verband tussen de horzeleitjes en het ontwormen van het paard? Moet ik nu een keer extra ontwormen of zorgen voor een andere wormenkuur?

Ik hoop dat er iemand antwoord heeft op mijn vragen

Alvast bedankt! Lachen


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:54

-Meestal zijn het wel horzeleitjes. Kan zo snel niks anders bedenken wat het anders zou kunnen zijn Verward
-Een paar kan denk ik geen kwaad. Zeker nu je ook nog die andere tips hebt en je nog beter weet hoe je ze eraf moet krijgen Lachen
-Je moet zorgen voor een wormenkuur die ook geschikt is voor horzels.
Ik weet het niet uit m'n hoofd maar ik meen dat Eqvalan (Nu Ivomec P geloof ik) ook geschikt is tegen horzeleitjes.

Veel succes!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:31

Ze kunnen nu nog niet zoveel kwaad die horzel eitjes. Je moet je paard alleen in sept/okt een wormen spuit geven die ook werkt tegen horsel eitjes.

Wodan en ik onderweg in de M2

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:46

Ik schraap ze eraf met een soort schuur blokje, werkt heel prima.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:04

Ik gebruik ook altijd een poetsblok daarvoor. Vind het echt een rotklus, die dingen er steeds maar weer afhalen.

Ik dacht dat horzeleitjes jeuken en paarden ze daarom van hun benen gaan likken.

Heb even op google gezocht en ik had bijna gelijk. In dit stukje wordt het wel duidelijk waarom je ze moet verwijderen.

De levenscyclus

De vrouwtjesvlieg legt haar kleverige eitjes op de haren van het paard. Na 5-10 dagen wordt in het ei een larve gevormd. De larven veroorzaken jeuk, waardoor het paard op die plaatsen gaat bijten en likken. Hierdoor komen de larven in de mondholte, waar ze onder het slijmvlies kruipen en in ongeveer een maand naar de achterkant van de tong trekken. De larven worden dan doorgeslikt om vervolgens gedurende ca 10 maanden in de maag en of darmen van een paard te verblijven. De paardenmaag kan soms honderden larven bevatten. Vanaf het voorjaar laten de larven het maagdarm slijmvlies los en komen met de mest mee naar buiten . Hier ontwikkelen ze zich in drie tot 6 weken tot volwassen vlieg. De eerste vliegen zijn er al vanaf mei, maar de meersten komen uit in augustus en september.

Schade aan de maagwand

Tijdens hun verblijf in de maag en of de darmen nestelen de larven zich in het slijmvlies en voeden zich met slijm. Dit kan zeer nadelige gevolgen hebben voor de werking van de maag en of darmen en uiteindelijk lijden tot onder andere groeivertraging, koliek , en slechte conditie en een verminderde weerstand.

Bestrijding met wormpasta

Door in het najaar (eind oktober) een wormpasta te geven op basis van ivermectine worden alle fase van de horzellarf gedood. Het beste moment is het moment van opstallen;
horzels leggen hun eitjes namelijk alleen in de open lucht. Ter gelijke tijd moet u dan alle eitjes van het lichaam van het paard verwijdere. Als u er niet zeker van bent dat u alle eitjes heeft kunnen verwijderen en of bij paarden die overdag nog buiten komen, is het raadzaam de behandeling 6 weken later te herhalen. Met deze dubbele behandeling kunt u er absoluut zeker van zijn dat deze parasiet niet in het lichaam van uw paard leeft!

Een wormpasta op basis van de werkzame stof ivermectine is aan te raden, zoals Eqvalan of Furexel. Naast de horzellarf, doodt ivermectine tevens alle belangrijke maagdarmwormen (inclusief de veulenworm) en de longworm. Bepaal het gewicht van uw paard zo goed mogelijk en onthoudt dat bij ontwormen onderdosering schadelijker is dan licht overdoseren. 1 injector is voldoende voor een paard tot 600 kg. Ook geschikt voor veulens en drachtige merries.

(bron nieuwsbrief Paardendrogist, jaargang 5, nummer 2, najaar 2000)

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:58

ik hebdaar een borstelbok voor .
en wat ontwormen en eitjes met elkaar te maken hebben:de paarden likken eraan enkrijgen het dus binnen met ontwormenn word het dus onschadelijk

Tancreda4

Berichten: 23923
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 19:27

het zijn horzeleitjes ja. Die moet je z.s.m. verwijderen, anders kunnen ze via de mond in het paard komen, en voor koliek etc zorgen.
Ook kunnen ze, als ze binnen 5 tot 10 dagen uitkomen, jeuk veroorzaken op de benen. Het paard gaat likken - zo kkomen ze binne, maar ze kunnen ook door de huid heen gaan.
Snel verwijderen is een must, maar als je je paard goed ontwormt met wormen spul dat OOK deze larven dood, hoef je je niet vreselijk veel zorgen te maken.

Je kunt ze het beste verwijderen met een borstel blok, of wat lauw water met azijn. Dat gaan ook redelijk makkelijk.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 12:44

adriana schreef:
Ik schraap ze eraf met een soort schuur blokje, werkt heel prima.


ik deed t ook toen ik op ponykamp was daarmee, dat werkt goed. zelf heb ik er nooit last van bij mijn pony.

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 12:41

Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden!!! OK dan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Trendiction en 9 bezoekers