wie heeft er ervaring met krampentrekkers??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

wie heeft er ervaring met krampentrekkers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 23:10

Ik heb sinds anderhalf jaar een hele lieve merrie. Helaas is ze een krampentrekker. Dit betekent dat wanneer er iets gebeurt aan haar achterbenen, zoals hoeven uitkrabben, ineens water op haar been, bandageren of als ze gewoon ergens van schrikt, er dan vanuit haar hersens een extreme impuls wordt gegeven naar haar achterhand waardoor deze geheel verkrampt, haar hele staartwortel verstijft en haar achterbenen tilt ze om de beurt extreem hoog op en zet ze weer neer. Een paard kan hieraan niets doen en is zich er ook niet van bewust. Met veel geduld en rust kan ik nu praktisch alles met haar doen, alleen de hoefsmid is een probleem, wanneer hij ook maar haar hoef beweegt of druk zet krampt ze en haar been MOET dan op de grond of ze raakt helemaal in paniek. Zelfs met een dubbele dosis sedalin is het onmogelijk om haar te bekappen of te beslaan. Haar hoeven zijn nu veel te kort en zelf al rijd ik helemaal niet meer buiten, blijven haar hoeven te kort. Hoefschoenen zijn geen optie, omdat ik ze simpelweg niet aan kan doen. Algehele narcose of spierverslappers vind ik een te groot risico.Wie o wie heeft hier ervaring mee of weet een oplossing.

Roosje..........


Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 08:05

Wij hebben 10 jaar een ruin op stal gehad die een krampentrekker is. Er is eigenlijk maar 1 oplossing en dat is heel rustig blijven. Begin met 2 keer per dag met het uitkrabben van de hoeven, dit kost in het begin veel tijd en heel veel geduld maar je zult merken dat ze na verloop van tijd ontspannener blijft en dat is de truck. Wij legden het been altijd hoog op ons bovenbeen zodat als hij wou krampentrekker er automatisch een lichte en ontspannen tegendruk gegeven werdt. Als je zelf heel rustig blijft en mijn part een liedje zingt of rustig blijft praten komt steeds sneller de ontspanning weer, ga niet roepen van ho of stop of foei of weet ik veel dat maakt het schrikeffect en de daarbij komende spanning alleen maar erger.
Voor wat betreft de hoefsmid, die zal toch echt meer geduld moeten hebben (krijgen), Sedalin etc heeft weinig zin.
De merrie moet leren dat het optillen van het been mag zodat ze daardoor een stuk ontspannener blijft. Heel veel succes

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 08:53

Mijn paard heeft het ook, aan zijn linker achterbeen. Alleen bij stress doet het zich voor bij hem. Ook bij hem was het bekappen problematisch. Met heel veel geduld, een zeer goed meewerkende smid, en afleiding tijdens het bekappen van een emmertje met voer heeft ervoor gezorgd dat hij de laatste keer bij de hoefsmid zelfs met zijn linkerachterbeen op de bok heeft gestaan (ik weet niet hoe ik dat ding anders moet noemen waar ze de voet opzetten om de onderkant en buitenkant te kunnen raspen).
Dat was een hele overwinning!

Sedalin of andere verdovende middelen hebben we dus nooit gebruikt. Dat wil mijn smid ook niet, omdat sommige paarden er heel heftig van kunnen worden en je dan een tegengesteld resultaat bereikt.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:31

Mijn paard heeft het ook. Ik heb hem uitvoerig laten onderzoeken en daaruit kwam dat door het niet goed transporteren van antioxidanten naar de achterhand kramperigheid ontstaat. Wat bij Rio goed helpt is extra Seleen en Vitamine E voeren. De PAVO-E plus suplement is een heel goed middel, maar je moet een pot in de week voeren (voor een groot paard) en de potten kosten 17 euro per pot. Als je nog meer vragen hebt kan je mij pb-en

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 17:33

Mijn vorige paard had het ook, rechtsachter. Hij was 1,74m en vaak komt het bij grote paarden voor.
Veel mensen kunnen er niet mee omgaan, zoals hoefsmeden, het duurt even voordat je echt een rustige goede smid hebt gevonden die de tijd neemt.
Bij mijn paard heeft ostheopathie heel erg goed geholpen, en het is echt minder geworden. Je zag het nog wel, vooral als hij gestresst was, maar het was wel minder.
En volgens de ostheopaat kan het na een aantal keer behandelen (lees: ong. in 2 jaar) helemaal verdwenen zijn!!!! Als je daarbij gericht gaat trainen. Misschien iets voor jouw paard?

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:19

is het geen idee om eens bijvoorbeeld een vrouwelijke hoefsmid te proberen? Ik zeg dus niet dat jou smid niet goed is he, maar sommige paarden reageren beter op vrouwen omdat het nou eenmaal zo is dat als je iets met ze moet wat ze niet leuk vinden het vaak door een man gebeurt en de dagelijkse verzorging door een vrouw. Niet geschoten is altijd mis en stel dat dat wel lukt dan kun je op den duur gewoon weer terug naar jou eigen smid als je paard weet dat beslaan/bekappen niet erg is.

En zelf ook uiteraard (maar dat doe je waarschijnlijk al) goed oefenen met alles wat een smid ook gaat doen dus met hamer op hoef slaan, hoef optillen en tussen je benen houden, doen alsof je gaat bekappen etc.

succes

Stralend de dag door.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:24

Mijn vorige paard had het rechtsachter. De smid had veel geduld met hem maar hij werd nooit beslagen. Dat zag de smid a: niet zitten en b: mijn paard had geen ijzers nodig.
Idd. zou ik als ik jou was gewoon veel oefenen en veel rust in die oefeningen brengen. Troetel je paard net zo lang tot ze staat te suffen. Verder moet je smid erop letten dat je paard voor een beetje wijdbeens staat, dan kan het paard zijn evenwicht beter verdelen. Het andere achterbeen dan dat opgetild wordt moet een stukje achter de massa staan. Oefen dit gewoon heel vaak in alle rust. Het word vanzelf beter. Als het enigszins mogelijk is, geen ijzers achter onder laten slaan; dat scheelt heel veel stress.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-03 19:46

He, Zou je misschien eens iets meer kunnen vertellen over die ostheopaat. Ik zu er wel eens wat meer over willen weten, hoe dat werkt en misschien een adresje ofzo.

Roosje..........

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 08:58

Wat ook nog wel eens wil helpen is om het achterbeen eerst iets naar voren te trekken (rustig natuurlijk) en dan pas voorzichtig naar achteren. Dit deed mijn hoefsmid altijd en dat hielp goed.

Come over to the dark side, we have cookies!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 21:01

he, imerose, ik stuur je even een PB!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, nien81 en 121 bezoekers