Veel problemen opgelost door goed passend zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 13:05

Helaas, het is geen halsring op die foto. al lijkt het misschien wel zo, het zijn gewoon teugels die aan een bit met een schaar vast zitten. Ik rij heel af en toe wel eens met een halsring, maar dat ziet er heel anders uit.

Weer on-topic: ik heb vroeger nooit gedegen uitleg gekregen hoe een zadel goed passend moet liggen, daar deden de maneges waar ik reed niet aan. Nog steeds vind ik het een schemergebied, heeft iemand hier duidelijke regels (en iets meer dan "mag niet op de schoft drukken en het zadel moet recht liggen") waaraan je af kan meten of een zadel goed ligt? Of is die kennis inderdaad aan zadelmakers en fysiotherapeuten voorbehouden?

Ik ga volgend jaar bij Equinenergy in Engeland een cursus sportmassage voor paarden volgen, en zij hebben zelfs een meerdaagse cursus voor het aanpassen van zadels!

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 13:09

Ik ben nu aan het kijken voor een nieuw zadel. Ik had een stubben vzh zadel. Mijn pony heeft echter enorm brede schouders en ik had het idee dat haar schoudervrijheid toch belemmert werd door dat zadel. Nu is mijn zadelmaker dus een paar weken geleden zadels komen passen en ik heb een Daaleman dressuur uitgekozen. Ik krijg alleen een ander model dan wat ik gepast had ( bredere boom, kortere zweetbladen). Als het goed is is die over 3 weken klaar en dan gaan we weer passen. Dit zadel lag precies achter de schouder. Een zadel is iets waar je niet op moet gaan beknibbelen vind ik.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 02:29

Volgens mij (in reactie op Promptertje) is een zadle iets wat heel precies komt, en wat door ons leken van buitenaf niet echt te zien is. Of een zadel te smal of te breed is qua boom, dat is nog een keer te zien, en als het echt kiept, of voor dan wel achterover ligt, dat ook wel.
Maar als je bedenkt hoe dat zadel over de rug ligt - er is natuurlijk conatct tussen paardenrug en zadel over een vrij groot gebied - dan is dat van buitenaf niet echt te zien lijkt mij.
MIjn zadelmaker heeft 'tekeningen' gemaakt van de rug en adhv die dingen opgevuld.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 14:12

Lepeltje schreef:
En de wintec dan? Die met verwisselbare boom.
http://www.wintec.net.au/easyChangeGull ... index.html
Met zo'n pasding kan je dan in de zoveel maanden (weet niet meer precies hoeveel staat op een kaartje van mijn zadel) *LOL* kijken of er een andere boom in moet, zodat ie weer beter past.
Dat beviel mij wel dus ik heb ook een wintec zadel voor de pony die ik rijd.
Maar wat vinden jullie van die verwisselbare bomen dan? Verward


weet er niemand hier iets over te vertellen of heb ik iets verkeerds gezegd. Verward

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:13


astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:44

Aqua8horse schreef:
Het gaat om de beweging van het paard. Volgens mij rijdt deze mevrouw met een hoepel, vandaar dat ze de handen zo breed heeft. Ik heb daar op zich niets mee, maar het paard loopt mooi door zijn lijf zonder contact met de mond.....ondanks dat ik daar niet veel mee heb, moet ik zeggen dat ik dat rijkunstig vind!


Deze foto bedoel je Aqua?
Afbeelding

Ik deel je mening niet, bij een paard dat mooi door zijn lijf loopt heb ik toch een iets andere verwachting van het gebruik van de achterhand. Het kan aan het moment van de foto liggen of de hoek waaronder deze is genomen maar voor mij lijkt het of de achterhand niet voldoende ondertreedt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:54

Dit paard vind ik ook niet goed door het lijf lopen,
in de hals zit een knik, verder zie je dat het dier totaal niet kantelt in het lendenmechanisme Tong uitsteken
De rug wordt daarop totaal weggedrukt dus de achterhand kan nooit ondertreden.
En het is id geen hoepel waarop gereden wordt.
Het dier is ook niet los van de hand, maar achter het been waardoor er totaal geen verbinding is.

Ander voorbeeld ajb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 21:01

pfff, dacht al dat ik scheel zag

Zag al nergens hoepel en ook geen ontspannen paard.
En ook geen nette ruiter

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 21:18

Het "probleem" is dat veel mensen vinden dat een paard mooi loopt als ie maar met z'n kop tussen z'n knieen getrokken is.
Helaas....

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 09:16

Deze jongedame rijdt volgens mij gewoon met een spaanse of portugese stang voor zover ik kan zien. Ze zit er vreselijk slordig op en het paard gebruikt zijn achterhand op de foto niet genoeg. Kontje steekt de lucht in.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 19:37

Hoi ,

Nog even over de zadels.
Leuk gezegd hoor, laat een goede zadelmaker naar je zadel kijken......, maarre vind eerst maar eens een goede zadelmaker !!!!!
Ik heb nu anderhalf jaar een nieuw zadel waarbij ik de instructie kreeg om niet te strak aan te singelen, een zadel wat past blijft immers gewoon goed liggen ?!
Nu heb ik het door een andere zadelmaker laten bijvullen. Nou het zadel was volgens hem 3 keer niets, de stootriemen zaten op een vreemde manier bevestigd etc. En ik moest zeker heel strak aansingelen anders ging het zadel schuiven.
Ja, euhhhh wat is het nu ? Inmiddels weet ik dus niet meer of ik inderdaad wel een goed zadel heb en het is zo anders opgevuld dat ik heel anders zit.
Dus......... gezocht goede zadelmaker !

Groetjes,

Maris

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 19:51

Ik weet niet waar je woont, maar in Utrecht kan ik je Koch aanraden.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 02:22

Ik kan je Tom v/d rink aanraden. Hij heeft mijn zadel passend gemaakt.
Hij komt door het hele land als je zijn nummer wil stuur mij dan even een pbtje

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:30

Een zadel moet goed passen, dat krijg je steeds weer te horen. Maar ik ben het toch met de rest eens, want je krijgt steeds een andere uitleg. Ik heb altijd geleerd dat je, als je op je paard zit, drie vingers tussen de rug en de boom moet kunnen steken. Vorige week kwam ik tot de conclusie dat ik dat helemaal niet meer kon, dus ik naar de zadelmaker. Ik heb een hoop ellende gahad, om het zadel aan het passen te krijgen, dus ik neem nu geen risico meer en trek direct aan de bel als ik het niet vertrouw. Daar kreeg ik het volgende te horen: "Nee, dat maakt niet uit. Zolang het zadel maar niet aanligt, al is het maar een milimeter."
Toen heb ik een afspraak gemaakt en is de zadelmaker komen kijken. Volgens hem kan ik geen passend zadel meer op Dex krijgen, omdat hij aan het inzakken is rondom zijn schoft (het is een oldtimer, volgens de zadelmaker). Tsja daar sta je dan. Altijd heb ik verkondigd dat een goed passend zadel het belangrijkste onderdeel van de ruiteruitrusting is en nu kan ik geen goed zadel meer krijgen. Het zadel wordt nu zoveel mogelijk aangepast en dan moest ik er nog maar een schapenvacht onderleggen. Verward Deze zadelmaker staat behoorlijk goed aangeschreven hier in de buurt, dus het is niet zomaar iemand die me dit advies heeft gegeven.
Nu ben ik eens gaan rondsnuffelen naar de boomloze zadels, en om eerlijk te zijn lijkt het me ook niet de uitkomst. (zeker niet met een paard met een hoge schoft) De vraag die rest is: Wat nu???????
Dus om even terug te komen op het topic. Zeker is een goed passend zadel heel belangrijk, maar is het altijd mogelijk om een goed passend zadel op je paard te hebben? In mijn geval dus kennelijk niet. Althans ik heb de oplossing nog niet gevonden.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:22

mikkie, ik heb het zelfde probleem. Toen ik mijn oudje kocht was hij 15 en heb toen gelijk een nieuw Stubben zadel erbij gekocht. Na 2 jaar paste dit zadel niet meer en heb een Prestige zadel gekocht. Binnen 3/4 jaar krijg ik te horen dat ook dit zadel niet meer past en dat dat toch logisch is op zo'n oud paardje, ik moest er maar wat onder leggen.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:39

Ja irritant is dat he. Ik doe mijn best, maar kom om de zoveel tijd toch weer met een zadel te zitten dat niet meer past. En dan sta je weer te kijken. Ik geef mijn paard regelmatig beweging, dus het kan ook niet zo zijn dat hij dan weer wel veel spiermassa heeft en dan weer niet.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 23:53

En wat vinden jullie van het Ortho-Flex systeem. Ik heb dan weliswaar de western-uitvoering, maar er zijn ook 'engelse', endurance en australische uitvoeringen.
http://www.american-flex.com/system.htm

Helemaal onderop staat een kleine foto-impressie van de beweegbare 'skirts'.

Gewoon interessant leesvoer over zadels en hoe je kunt voelen aan je paard of hij last heeft van een slechtpassend zadel.
http://www.american-flex.com/amsaddli.htm