Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:20

Oké, helder Skyefate .. ben het overigens met je DA eens om in eerste instantie én de Omeprazole én de Sucralfaat te geven ( behandelschema staat duidelijk op Abler site omschreven ** ): eerste remt/stopt ( volgens sommigen ..) de aanmaak van maagzuur zodat de al aanwezige zweren niet nóg meer getriggerd zouden worden en kans op nieuwe kleiner wordt en de tweede legt een beschermend laagje over de maagwand/begin darm en de daar al aanwezige zweren .. beiden zouden in combi moeten kunnen zorgen voor genezing zweren.
Dat doen deze middelen overigens niet rechtstreeks : zij zorgen voor de rust/bescherming bij/op zweren zodat het lichaam zelf de kans zou moeten krijgen om de zweren te herstellen.

Overigens: mijn paard heeft het 23 jaar genoemde middelen niet nodig gehad ... denk wel dat hij blij geweest zou zijn als symptomen eerder zo duidelijk geweest waren, zijn 'aangeef' aanval heeft hem bijna zijn leven gekost :(

En nog een nb. .. geef vooral ook probiotica om darmflora te herstellen cq. te helpen overeind te blijven.

** Denk erom dat Omeprazol gift hoe dan ook langzaam afgebouwd dient te worden, nooit zomaar opeens stoppen: de hoeveelheid maagzuur dat dan plotseling weer 'vrijkomt' kan zeer pijnlijke, ernstige en zelfs fatale gevolgen hebben.

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(


ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:46

Mijn pony heeft helaas een terugval. De symptomen zijn nog niet zo heftig als in februarI. Hoe doseren jullie bij een terugval? Weer 4 weken volledige dosering en dan afbouwen? Hij weegt 300kg en krijgt sinds gister 2 zakjes.

Ik februari bleek 4 weken 2 zakjes niet genoeg. Hij heeft toen 6 weken volledige dosering gehad en 6 weken halve dosering.

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:11

Wanderers, same here :j En ik denk dat Lana daar ook blijer mee was geweest, moest ze het laten zien hebben op de reguliere manier. De kliniek geloofde me maar niet, dat ik zei dat ze pijn aan haar buik had, dat ze constant in berggeit stond, dat ze lastig was met aansingelen, niet wilde stilstaan bij het opstappen destijds, duidelijk niet gelukkig was en er in de weide gewoon gedrogeerd bij stond. Ze waren helemaal overtuigd van een tumor. Ik natuurlijk stress tot en met, discussiëer met een vriendin of het oke zou zijn om ze twee keer per dag te bellen om ze te dwingen een gastroscopie te doen. Die heeft me een schop onder mijn kont gegeven dat ik moest stoppen met beleefd zijn en de kliniek moest wijzen op dat extra onderzoek. :Y) Toen hebben ze me schoorvoetend gebeld dat ze hemorragische glandulaire zweren hebben gevonden, maar dat ze niet snappen dat ze zo suf is daarvan dus dat ze wss nog steeds een tumor heeft.

Ze kreeg in de kliniek een toediening van sucralfaat. Lo and behold, toen ze thuis was racete ze naar ieder hooinet, bokte ze en griende ze, en smeet ze speels met haar hoofd in het rond. Een tumor, het zal wel zijn hoor... dat noemen ze een symptoom van zware pijn. Ik ga ook niet glimlachen naar iedereen als ik een zware week maandstonden heb en het gevoel heb dat ik dagelijks neergestoken wordt :roll:

Ik heb besteld voor de aangewezen behandeling op de site van abler, dus inclusief zachte afbouw en twee tot drie maal daags sucralfaat (al haal ik drie maal daags echt niet := )

ukkiepuk, dat is lastig. Is er met een camera gekeken welke zweren het zijn? Misschien kan sucralfaat ook voor hem een extra hulp bieden om toch goed te helen? Of misschien drie zakjes per dag?

megaspan
Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:27

Lindor92 schreef:
Oké 11 bulkpacks dus. Ik wil ook sucralfaat erbij hebben. Meer die dit willen? Iemand die het wil bestellen? Ik wil ook wel bestellen, maar dan wil ik wel graag snel betalingen hebben :o Is anders niet zo goed voor m'n bankrekening haha.


Als jij het besteld wil ik best vooraf betalen.

weet waar je het voor doet en waar je voor staat in het leven dan kom je waar je komen wilt

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:19

Pony heeft geen scopie gehad, dit vond de dierenarts niet nodig omdat de klinische symptomen erg duidelijk waren. In februari heeft hij 4 weken 2 zakjes gehad en daarna 3 weken 1 zakje. Hij kreeg weer duidelijke symptomen en toen heb ik hem weer o p2 zakjes gezet voor 6 weken, daarna 7 weken lang 1 zakje en sucralfaat bijgegeven voor 6 weken, daarna gestopt. Pony ging op het land en ik ben overgegaan op maagsupport. Het ging hartstikke goed, tot 3 weken geleden. Hij werd weer onrustig met poetsen en opzadelen. Wij hebben een ander soort voordroog op stal, dit is zuurder dan hetgeen we eerst hadden dus ik heb hem overgezet op hooi. Hooi moet ik afspoelen omdat mijn pony ook een stofallergie heeft. Sinds gisteren zijn de symptomen heel duidelijk. Ik mag zijn borst niet aanraken, zijn singelplek is een no go en hij gaapt veel tijdens het opzadelen. Hij heeft met opzadelen wat singelnijd. Sinds gisteren ben ik gelijk met 2 zakjes begonnen, maar vraag mij af of ik nu gelijk weer 4 (of 6 met het oog op eerdere ervaring) weken volle dosis moet geven en daarna weer in 4 weken afbouwen.

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014

henshem
Berichten: 1126
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 18:48

Zo te horen zijn de maagzweren terug. Helaas komt dat aan het einde van het weideseizoen bij veel paarden voor.
Dit betekent opnieuw behandelen en misschien nog langzamer afbouwen door van 1 zakje eerst nog over te gaan naar halve zakjes (maatschepje gebruiken).

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 18:56

henshem schreef:
Zo te horen zijn de maagzweren terug. Helaas komt dat aan het einde van het weideseizoen bij veel paarden voor.
Dit betekent opnieuw behandelen en misschien nog langzamer afbouwen door van 1 zakje eerst nog over te gaan naar halve zakjes (maatschepje gebruiken).


hmm maar ons landseizoen is nog in volle gang. Hij staat er net zo lang op als voorgaande weken. Het gras is nu zelfs iets langer omdat het eindelijk begint te groeien. 's Nachts staat hij altijd met voordroog op stal..

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 19:15

@ Ukkiepuk : uiteraard blijft advies geven via internet aan de ons onbekende eigenaren/dieren/situaties moeilijk, maar ervaringen uitwisselen heeft mij wel meer dan eens geholpen.

Mijn Joppe heeft paar keer sinds vaststelling maagproblemen een terugval gehad : eerst na te vroeg en te plotseling stoppen met Omeprazol (ben daar niet voor niets nu zo fel op ..)
Ben toen direct weer Omeprazol gaan geven en dat gaf direct resultaat.
In een later stadium Omeprazol af kunnen bouwen en (eerst in combi) over kunnen gaan op AbSucralfate .. toen ik stapsgewijs terug gegaan was naar 1x per dag gift kreeg hij opnieuw een terugval maar na direct ophogen gift AbSucralfaat was hij alweer opgeknapt voordat de dierenarts er was!

Mijn ervaring is dat, door mijn paard in ieder geval, er bij terugval snel gereageerd wordt op een tijdige (extra) gift van Omeprazol en/of Sucralfaat.
Moet ik wel bij zeggen dat Joppe nu vanaf juli AbSucralfate krijgt en van mei t/m juli Omeprazol , hij heeft dus ( denk ik .. ) nu inmiddels een stevige basis.
Vandaag de dag krijgt hij nog altijd Absucralfate, sinds afgelopen maandag 1x 2 zakjes als ( voorlopige?) onderhoudsdosis .. ben nog aan het zoeken of en waar zijn omslagpunt ligt.

Overigens zou ik persoonlijk ook geen scopie aanraden of laten doen, zéker niet als symptomen maar vooral ook reacties op gerichte medicatie duidelijk is ; een scopie kan juist enorm belastend voor de vaak toch al stress- en voergevoelige dieren zijn ( ik zeg bewust 'kan' : ik persoonlijk vind het sowieso en hoe dan ook een zwaar onderzoek, maar er zijn genoeg anderen die daar heel anders over denken)

Terugkomend op jouw pony ukkiepuk: ik denk dat je vooral op je eigen waarnemingen moet vertrouwen .. zou nu inderdaad eerst wel Omaprazol geven om uit dip te komen en zelf 'aftasten' wat voor jouw dier de juiste dosis en gift Omeprazol en Sucralfaat is ; wanneer je dier weer stabiel is gift afbouwen om naar onderhoudsdosis AbSulcrafate toe te werken ( indien de gesteldheid van je dier dat toelaat!)

En ook nu weer, vergeet vooral niet om een goede probiotica te geven ..
Succes & sterkte!

Nb., nog even over het gras, heb helaas ook ervaring met hoefbevangenheid en weet daarom dat het gras juist nu veranderd van kracht en voor gevoelige dieren de nodige risico's met zich mee kan brengen. De Engelsen hebben daar een naam voor : Seasonal Rise
https://www.ecirhorse.org/seasonal-rise.php
Ik weet dat het hier over andere diagnose's gaat .. maar elke verandering in voer/samenstelling (of dat nu gras, ander ruwvoer, aanvullingen of krachtvoer betreft) blijft tricky voor voergevoelige dieren

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:02

Ik wil vandaag of morgen gaan bestellen

Ik bestel voor:
Chess: 3x abprazole bulk pack
Megaspan: 2x abprazole bulk pack
Gulpje: 2x abprazole bulk pack

nog meer die willen mee bestellen? Graag na bestelling meteen betalen.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

megaspan
Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 15:52

Lindor92 schreef:
Ik wil vandaag of morgen gaan bestellen

Ik bestel voor:
Chess: 3x abprazole bulk pack
Megaspan: 2x abprazole bulk pack
Gulpje: 2x abprazole bulk pack

nog meer die willen mee bestellen? Graag na bestelling meteen betalen.


Is het handig om in een pb mijn telefoonnummer door te geven dat je een tikkie kan sturen voor de betaling?

weet waar je het voor doet en waar je voor staat in het leven dan kom je waar je komen wilt

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 16:02

megaspan schreef:
Lindor92 schreef:
Ik wil vandaag of morgen gaan bestellen

Ik bestel voor:
Chess: 3x abprazole bulk pack
Megaspan: 2x abprazole bulk pack
Gulpje: 2x abprazole bulk pack

nog meer die willen mee bestellen? Graag na bestelling meteen betalen.


Is het handig om in een pb mijn telefoonnummer door te geven dat je een tikkie kan sturen voor de betaling?

Dat mag ook.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 21:18

Lindor, ten eerste ben je geweldig dat je de bestelling wilt doen! _/-\o_
En mag ik er i.p.v. 2 ook 3 bestellen? Ook ik zal je mijn telefoonnummer even Pb-en voor een tikkie!

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 21:38

Gulpje schreef:
Lindor, ten eerste ben je geweldig dat je de bestelling wilt doen! _/-\o_
En mag ik er i.p.v. 2 ook 3 bestellen? Ook ik zal je mijn telefoonnummer even Pb-en voor een tikkie!

Dat mag zeker!

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 21:40

Ik heb inmiddels via andere weg besteld sorry

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014085

Chess. Aktion x Pion RIP
Alando JetsetD x Zeoliet RIP 16.06.2023

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:31

Mijn pakketje van Abler is binnen *\o/*

Ik kan nu ook eindelijk beginnen.
Heb de bulkverpakkingen AbPrzazole Plus besteld. Het probiotica spreekt mij ook aan.

Op de achterkant staat de dosis beschreven.
Ik ga uit van een 650 kilo paard, zou dan uitkomen op zo’n 2,6 gram. (4 Mg per kilo paard).
Net afgewogen... das echt heel weinig ?!? Hopelijk klopt het.
Haal hem straks op uit de wei, foto’s maken, en dan starten.

Ben benieuwd of hij het gewoon eet.
Klachten bij ons, blijft wat schraal, enorm last bij singel en onrustig bij opstappen. Op alle momenten daaromheen is hij altijd heel relaxed.

Heb nog verpakkingen over, dus mocht iemand nog willen over nemen stuur dan een Pbtje.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:36

Bij mij inmiddels veel sneller toegekomen dan de leverancier me vertelde, gelukkig! :D Dat mag ook wel vaker gebeuren :o

Hoe doen jullie dat met drie keer per dag een dosis Sucralfaat te geven? Ze heeft een uur en half geleden haar derde dosis gehad (papje maken, in de mond spuiten) maar ik ben benieuwd hoe anderen het doen met deze dosis - op welke uren geven jullie het?

Sunnyhorse, super, veel succes! :D die van mij kan echt gewoon rond die bolletjes eten, super irritant. Misschien iets heel lekkers bij doen mits hij het ook geen topspul vindt? Het zijn inderdaad echt geen grote dosissen, ik verschoot me ook toen die bulk packs toekwamen. Dan moet hij zeker 3 a 4 (of het equivalent in bulk pack) van zakjes krijgen, nee? Er staat ook een calculator voor gewicht en dosis op de Abler site!

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:38

Handige tip! Ga ik ff kijken.

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:45

Ah nee he?
Nu begrijp ik het toch niet helemaal -O-

Het is dan 2,6 gram, en nu op de site zegt ie 4 measures a day.

Dus ipv 1 dosering (wat ik dacht) heeft hij 4 doseringen op een dag nodig?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:54

Yep! Ik luister eigenlijk nooit wat er op het zakje staat := Ik heb zoiets van - ik heb het bekeken op de site, dus het zal wel goed zijn :Y)

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:56

4 doseringen van 2,6 gram?
Dan is het in iedergeval in zijn totaliteit meer, wat opzich mij ook iets logischer overkomt. Wel een uitdaging om goed aan een tijdschema te houden 4 keer per dag met werken etc....

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:13

Je hebt toch abPrazole plus, nee? Alle abprazole mag gewoon een keer per dag gegeven worden, dus daar hoef je niet vier keer voor op en af te gaan :j het is enkel met de absucralfate die je drie keer per dag moet geven, met drie zakjes iedere dosis in mijn geval, omdat Sucralfaat in die vorm blijkbaar maar 8u werkzaam is. Om de maagwand optimaal te beschermen moet het dus vaker gegeven worden.

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 12:32

Ja, geef de abprazole.
Wat zou dan die 4 measures betekenen? :o?

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 13:41

measure = maateenheid

De benodigde dosis Abprazole ( =Omeprazole) dient 1 x per dag in één gift gegeven te worden.
De benodigde dosissen Absucralfate ( =Sucralfaat) dienen verdeelt over de dag gegeven te worden ( 1-4 x per dag)

Noot: de omeprazol en de sucralfaat dient afzonderlijk, minstens 30 minuten voor of na elkaar, gegeven te worden.

Ik weet niet of het mag, maar omdat er nogal vaak en veel verwarring over eea. is wil ik hier graag de ( google) vertaling van de Abler richtlijnen neerzetten.

KOPIE VERTALING ABLER RICHTLIJNEN/UITEENZETTING ( https://www.abler.com/horse-ulcers/hind ... sucralfate ):

Merknaam AbSucralfate ™
Actief ingrediënt sucralfaat
Regime Behandeling, preventie
Doseringsformulier korrels
symptomen
Symptomen van zweren kunnen subtiel of uiterlijk merkbaar zijn. Een verandering van goed gemanierd naar plotseling moeilijk hanteerbaar zijn, omtrek, uit voer, slechte prestaties in de ring, tandenknarsen, naar een doffe vacht en een algemene matte houding zijn een goede indicatie voor zweren van paarden.

Dosering
Regime: de duur van de toediening hangt af van de aandoening, ernst en het type van de behandelde zweer. Het volgende doseringsvoorbeeld is gebaseerd op een paard met een gewicht van 450kg (990lb)

Niet-glandulair - plaveiselzweren

Laad of actieve behandelingsdosis:
Week 1 - 4: Omeprazol (AbPrazole ™ of AbPrazole Plus ™) - 2 x sachets, eenmaal per dag x 28 dagen.
Week 1 - 3: Sucralfaat (AbSucralfate ™) - 3 x sachets, driemaal per dag gedurende maximaal 21 dagen
Onderhouds- of preventieve dosis:
Sucralfaat: geleidelijk verminderen tot 1 x zakje, ten minste eenmaal per dag.
Omeprazol: geleidelijk verminderen tot 1 x zakje, eenmaal per dag.
Glandular Ulcers

Studies duiden erop dat omeprazol of sucralfaat als enige behandeling geen effectieve behandeling is. Het wordt aanbevolen zowel omeprazol als sucralfaat * toe te dienen om klierzweren te behandelen, als bacteriën zweren hebben veroorzaakt, kan antibiotische therapie nodig zijn voor genezing.
Verder wordt aanbevolen om de oorzaak van de glandulaire zweer te vinden voordat de behandeling op de lange termijn wordt voortgezet.

Laad of actieve behandelingsdosis:
Week 1 - 6 *: Omeprazol (AbPrazole ™ of AbPrazole Plus ™) - 2 x sachets, eenmaal per dag
Week 6 - 8: Omeprazol (AbPrazole ™ of AbPrazole Plus ™) - 2 x sachets, eenmaal per dag (indien nodig)
Week 1 - 3 *: Sucralfaat (AbSucralfate ™) - 3 x sachets, driemaal per dag
Week 3 - 8: Sucralfaat (AbSucralfate ™) - 2 x sachets, minstens twee keer per dag
Onderhouds- of preventieve dosis:
Lopend: Sucralfate 1 x zakje, minstens tweemaal per dag.
Hindoeuk / colonzweren - rechter dorsale colitis

Van sucralfaat is niet klinisch bewezen dat het darmzweren geneest. Sucralfaat staat echter bekend als een cytoprotectief middel. Het bindt zich aan GI-slijmvliezen en fungeert als een "pleister" voor de krater van de zweer, en biedt verlichting van pijn die gepaard gaat met zweren.

Aanbevolen dosering:
Week 1 - 6: Sucralfaat (AbSucralfate ™) - 3 x sachets, driemaal per dag
Lopend: Sucralfaat (AbSucralfate ™) - 1 x sachets, minstens twee keer per dag
Administratie
Toediening: Sucralfaat ** moet 30-60 minuten worden toegediend, afgezien van andere geneesmiddelen, waaronder omeprazol (en andere medicijnen).

Bestrooid op een kleine voeder (dat wil zeggen een paar handen bevochtigd kaf).
Gemengd met water en toegediend via orale spuit.
Gemengd tot een pasta en besmeurd op appels of wortels.
Als een dosis wordt gemist, geef dan zo snel mogelijk, als de volgende dosis binnen enkele uren na het normale schema ligt, wacht en geef op het reguliere tijdstip. Verdubbel de dosis niet.

* Lange termijn gebruik: er is een minimale absorptie van sucralfaat. Bijwerkingen van langdurig gebruik zijn zeldzaam.
* Interacties: Van sucralfaat is bekend dat het bindt met andere medicijnen, daarom moet sucralfaat 30-60 minuten worden toegediend, afgezien van andere geneesmiddelen, waaronder omeprazol (en andere medicijnen).
* De eerste dosis is het meest effectief in de ochtend wanneer de maag minder snel verzadigd is.

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:01

NB.
~~ Omeprazol granulaat dient zo droog als mogelijk gegeven te worden, bv. over een beetje vochtig gemaakt voer/slobber .. rest van voer daarna geven.
~~ Sucralfaat kan en mag opgelost gegeven worden: in beetje heet water oplossen, klein beetje appelmoes erdoor voor het lekkere, prutje optrekken in grote spuit en zo rechtstreeks in wangzak spuiten
Tip : https://shop.melkvoordieren.nl/nl/toedi ... r-tip.html .. spuit hoeft echt niet vol, hangt natuurlijk ook af van hoeveelheid Sucralfaat, maar ik kom niet verder dan 30-40 ml. voor/met 2 zakjes AbSucralfate.

Nog een tip:
Binnenkort komt de AbSucralfaat ook in bulk verpakking te koop !
Meer info op hun facebook pagina ..

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:30

Zalig! Die bulkverpakking had idd wel handig geweest :=

Oh en ook even kanttekening - absucralfate moet dus 1-4 keer per dag gegeven worden, maar met de geadviseerde dosis per keer. Voor een paard dat 570 kilo weegt zoals die van mij dus 3 zakjes per dosis, dus in totaal 9 zakjes per dag. Het werkt ook 6-8u in, daarom moet dat dus verspreid worden :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _xManadisx_, IASCrawler, xemmafalcon en 70 bezoekers