Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:06

Ik heb geen verschil gemerkt tijdens het gebruik van de pasta of de granulaat.

Wel in mijn portemonnee.......

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:15

Ik ga vanmiddag weer de Gastrogard bij de DA halen. Ik heb toch het idee dat de Abgard minder goed werkt. Mijn shet ging na twee dagen Abgard weer meer liggen na het eten en gapen. Ik durf even geen Abgard meer te geven.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:17

Ik heb bij die van ons het idee dat hij beter reageert op de pasta’s dan op de korrels.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:22

Ik heb de pasta van de Abgard maar ik heb echt het idee dat die minder werkt.
En ik durf nu even geen risico te nemen want het is voor mijn shet nu erop of eronder en de bute heeft echt zijn maag flink beschadigd. Het kan zijn dat de Abgard toch niet helemaal overleeft in de maag en te weinig de darmen bereikt. Op dat onderdeel, de buffer, heeft Merial patent.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:29

Van de Abgard weet ik ook niet of het 100% werkt. Van de granules is wel echt aangetoont dat het werkt.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:55

IngridM schreef:
Wat zouden jullie doen als je twijfelt of het wel helpt tegen maagzweren (de Abgard) en dus gaat twijfelen of je pony wel maagzweren had?
Hij krijgt het komende zaterdag 2 weken maar merk nog geen verandering, misschien ietsje gezelliger is hij maar anderen zullen dat nog geen eens merken.....

Doorgaan alsof hij ze wel heeft en de 28 dagen volmaken en dan afbouwen of nu al af gaan bouwen?
Zit zo in twijfel!



Nog iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:17

@damian: inderdaad geen risico nemen nu, terug en blijven naar wat bij jullie aantoonbaar wel of iig. beter werkt .. Sterkte en succes !

@Ingrid: ikzelf heb overduidelijk nog weinig ervaring hiermee, kan dus niet uit eigen ervaring spreken .. maar begrijp dat het hierover 'sparren' ook al prettig kan zijn ..

Ikzelf zou, denk ik, in dergelijk geval gaan afbouwen om te zien of er veranderingen optreden.
Aan de andere kant: ik lees met regelmaat berichten van mensen die juist ervaren hebben dat lange kuur nodig zou zijn om resultaat te zien en te behouden.
Moeilijk dus .. schiet me (al lezende dat Abgard misschien toch nét iets anders zou kunnen werken ..) iets anders te binnen: misschien nu dan toch eerst Omeprazol van dierenarts geven om te testen of daar wel merkbaar resultaat op komt?
Bij ons was vrij direct verschil merkbaar na gift Pepticure ( 1-2 dagen .. 7 dagen gegeven, nu op AbPrazole en gaat goed .. even afkloppen!)
Yep, gaat weer veel geld kosten .. maar dan weet je misschien wel iets meer .. weet ook niet hoe zeker je bent over de diagnose?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:48

Ik zou de 4 weken volmaken en dan afbouwen. Je leest inderdaad veel dat een langere kuur van 4 weken nodig is. Bij ernstige gevallen zelfs 6 weken.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:07

Geryon schreef:
Van de Abgard weet ik ook niet of het 100% werkt. Van de granules is wel echt aangetoont dat het werkt.


Ook (snel merkbaar) bij/in acute klachten/gevallen Geryon ?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:16

Geryon schreef:
Van de Abgard weet ik ook niet of het 100% werkt. Van de granules is wel echt aangetoont dat het werkt.


Doormiddel van onderzoek? (Scopie voor/na) Ik heb op internet gezocht omdat mij DA had verteld dat ze vanuit Utrecht waarschuwen voor de kopieën. Er zou nooit bewezen zijn dat ze net zo goed werken als de Gastrogard/Ulcergard. Er zit een patent op de buffer die de omeprazol in de maag moet beschermen zodat deze pas vrij komt in de darmen. Morgen begin ik weer met de Gastrogard dus ik ben heel benieuwd hoe ponylief hierop gaat reageren. Ik vond het wel opvallend dat hij direct na de overstap naar de Abgard alleen maar achteruit ging en met de Gastrogard alleen maar vooruit. Ik heb dus echt mijn twijfels of het echt hetzelfde werkt.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:52

Bedankt voor de input. Ik zit zelf te denken aan de kuur afmaken van 28 dagen en dan afbouwen maar twijfel nog wel een beetje.

Ik gebruik de pasta.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:22

Wanderers schreef:
Geryon schreef:
Van de Abgard weet ik ook niet of het 100% werkt. Van de granules is wel echt aangetoont dat het werkt.


Ook (snel merkbaar) bij/in acute klachten/gevallen Geryon ?


Dat weet ik niet maar ik zou niet weten waarom het anders zou zijn! Het duurt overigens voor de dure omeprazol ook even voor het zijn piek bereikt, ik geloof 5 dagen.


damian23 schreef:
Geryon schreef:
Van de Abgard weet ik ook niet of het 100% werkt. Van de granules is wel echt aangetoont dat het werkt.


Doormiddel van onderzoek? (Scopie voor/na) Ik heb op internet gezocht omdat mij DA had verteld dat ze vanuit Utrecht waarschuwen voor de kopieën. Er zou nooit bewezen zijn dat ze net zo goed werken als de Gastrogard/Ulcergard. Er zit een patent op de buffer die de omeprazol in de maag moet beschermen zodat deze pas vrij komt in de darmen. Morgen begin ik weer met de Gastrogard dus ik ben heel benieuwd hoe ponylief hierop gaat reageren. Ik vond het wel opvallend dat hij direct na de overstap naar de Abgard alleen maar achteruit ging en mea t de Gastrogard alleen maar vooruit. Ik heb dus echt mijn twijfels of het echt hetzelfde werkt.


Ik weet er het fijne niet vanaf, maar er is wel onderzoek gedaan naar verschillende kopieen en daar kwam de abler (en dan de granules) toen als enige uit als product waar ook echt genoeg omeprazole in zat en waarvan de bescherming goed was.

De omeprazole wordt in pasta anders beschermd dan in korrels. Dat je op moet letten vanwege het patent etc. geldt dus ook vooral voor pasta's en niet zozeer voor korrels.

Ik heb nog nooit gelezen dat het van de pasta van abler ook aangetoont is dat het echt goed werkt. Ik gebruik zelf dan ook alleen de korrels.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 22:11

Nu dan kom ik op stal; heeft hij voor het eerst in weken (echt heel veel weken.......) zijn eten weer netjes op! En..... alle slobber zonder spatje te morsen op ipv de helft uit zijn mond te laten vallen.......Zou het dan toch......

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 00:48

Het kán zeker. Er zijn genoeg gevallen waarin het langer duurt voor er echt verbetering is.
Maar over het algemeen kan je er wel vanuit gaan dan als er na een week geen verbetering is, maagzweren waarschijnlijk niet de oorzaak zijn. Maar het hoeft geen verbetering van dag en nacht te zijn.

Wat ik in het nederlands nog niet zoveel ben tegen gekomen maar in het engels des te meer, is over gevallen waarin het geen maagzweren blijken te zijn maar iets met de darmen. Dan helpt de omeprazole niet en wordt er dan een supplement voor de hindgut gegeven en verdwijnen alle problemen wél als sneeuw voor de zon.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:12


damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:24


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:01

Maar hij krijgt nu Abgard he al. Wordt dat niet veel van 'hetzelfde'?


Ik heb hier in het topic al meer gelezen dat mensen een supplement erbij geven tijdens het afbouwen voor de darmen. Is dat echt nuttig? En zo ja, waarom precies? Interessant om te weten :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:24

IngridM schreef:
Maar hij krijgt nu Abgard he al. Wordt dat niet veel van 'hetzelfde'?


Ik heb hier in het topic al meer gelezen dat mensen een supplement erbij geven tijdens het afbouwen voor de darmen. Is dat echt nuttig? En zo ja, waarom precies? Interessant om te weten :-)

Ik heb voornamelijk een probiotcia gegeven tijdens de kuur en het afbouwen. Dit heb ik gedaan omdat je aan het "begin van de spijsvertering rommelt" op het moment dat je omeprazole geeft. Maagzuur heeft immers een belangrijk functie bij de spijsvertering. Omdat je het begin dus verstoort komt het voedsel op andere wijze dan wenselijk is in de darmen terecht. Daarom een probiotica.

Eerlijk gezegd geef ik normaal gesproken niet snel een supplement. Op dit moment krijgt mijn paard ook niets anders dan hooi, gras en een balancer. Ik ben van mening dat veel paarden (en mensen/andere dieren) vaak veel te veel krijgen en dat deze tevelen eerder slecht zijn voor de spijsvertering dan dat ze iets toevoegen.

Uiteraard moet je iets doen als je paard ergens last van heeft of ziek is, maar met mijn paard gaat het nu prima, dus geef ik niets. Ook niet ter preventie.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:35

Heb je ook zeker gelijk in [***]!

Bedankt voor je uitleg. Is dat echt een must om te doen of doet haast niemand dat en gaat dat meestal ook wel goed? Want inderdaad; je blijft van alles geven......

Ik vind het maar lastig allemaal soms!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:56

Mijn dierenarts adviseerde om bij gebruik van Omeprazol twee keer daags probiotica te geven. De omeprazol verlaagd de zuurgraad, maar dat zuur en de bacteriën hebben ze eigenlijk wel nodig om hun voedsel te verteren. Dus een beetje hulp bij de in de darmen is wel nodig.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:10

Ja ik denk ook dat probiotica voor een aantal weken wel aan te raden is.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:30

en welke raden jullie dan aan? Er is zoveel op de markt.....

PrObiotica dus en geen prEbiotica?

p.s. 2 X per dag geven is geen optie. Dus moet supplement zijn dat ik 1 X pd mag geven.

Zouden jullie dit dan gaan voeren en bij blijven voeren totdat ik helemaal ben afgebouwd met de omeprazol?
Laatst bijgewerkt door IngridM op 29-05-18 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:38

Ik gaf voorheen Probiotica van Puur indien nodig/gewenst ... maar omdat ik nu toch de AbPrazole ( omeprazole = maagzuurremmer) en Absucralfate ( = mag én darm beschermer) bij Abler ging bestellen heb ik daar nu ook direct maar de probiotica van hun (AbActive) besteld.

Overigens nog en wederom bedankt voor het delen van ervaringen, zou ook de pasta's van Abler bestellen just in case van nood, maar gelet op ervaringen hou ik het bij de granulaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:53


assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:34

Ik heb een PREbiotica gegeven toen ze nog med en abprozole kreeg, ik moet zeggen dat ze sindsdien wel is opgeknapt, maar kan ook toeval zijn, 6 weken gebruikt, is nu op.
Ze kreeg de optima forma van de paardendrogist, een soort van opkikker, prebiotica en vit. enz.

Ik ben ook totaal niet van de supplementen enz. maar ja soms moet je wel.

Sinds een kleine 2 weken is ze van de med enz. af en krijgt ze biergist, een PRObiotica, mest wordt nu langzamerhand steeds beter.

Nu las ik dat je biergist niet te lang mag gebruiken, heeft iemand hier ervaring mee?