Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:06

Dank je wanderes! Super fijn om meer ervaringen te horen, ben er zelf ook mee aan het spelen, soms lukt het, soms niet.

Mizora; het gaat me echt om de ‘stengels’/pure vorm van luzerne, zoals je terug vindt in de nieuwe Pavo variant bijv.

Voer nu havens gastro idd.

Raanii

Berichten: 564
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Brugge, België

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:55

Iemand nog abprazole die ik zou kunnen overnemen?

Nu 2 weken bezig met de absucralfate maar het is volgens mij niet voldoende want er is nog niets verbeterd en dit weekend leek Ciara wel last te hebben dus wil ik het nu wel echt opgelost.
Dat de sucralfaat 3 maal daags gegeven moet worden met vaste tussenpozen, niet eten voor en nadien,... en het op stal blijkbaar nogal moeizaam verloopt om dit stipt te doen helpt natuurlijk ook niet... :/
Dat zou met de abprazole vlotter moeten gaan gezien dit maar 1 maal daags moet

Raanii

Berichten: 564
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Brugge, België

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:34

Ben nog wat verder aan het zoeken, lezen en informeren en kom nu de pepticure tegen. Weet iemand hier een prijs van? Kan ik nergens op Internet terugvinden. Wel dat het op bol.com staat maar enkel beschikbaar is in NL. https://www.bol.com/nl/p/pepticure/9200000057368890/
Iemand uit NL die hier wel prijs kan zien en of het bestelbaar is in NL?

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:03

@ Raanii : mijn dierenarts had Pepticure op voorraad dus direct te geven.
Zou ik in jouw geval nu ook zeker mee beginnen en daarna inderdaad over op AbPrazole, al dan niet in combi met de AbSucralfate.
Als klachten echt hevig zijn is laatst genoemde niet afdoende en is Omeprazole echt nodig om eerst maagzuur aanmaak te minderen om zo maag de rust te kunnen geven.

Ik betaal 142,78 (incl. BTW) voor 7 spuiten ( = 7 dagen paard +/- 700 kilo) Pepticure.
Sterkte en succes!

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:46

Ik zou nog terugkomen op vraag wat er zoal gevoerd wordt om dieren terug op gewicht te krijgen of te behouden ..

Uiteraard hoeft wat voor het ene dier perfect werkt niet automatisch geschikt te zijn voor een ander dier , maar we kunnen wel onze eigen ervaringen met onze eigen dieren delen in de hoop dat iemand daar iets aan zou kunnen hebben.

Naast het geven van goed hooi ( een 'probleem' op zich om GOED hooi te krijgen ..) en/of gras , heb ikzelf goede ervaringen met de Seniores Priores van Subli ( denk erom, lange voorweek tijd nodig!) in combi met Hartog Lucernemix ( ik weet het, schijnt niet voor elk paard geschikt te zijn maar voor die van mij blijkbaar wel) en lijnzaadpap.
(daarnaast aanvullingen vanwege leeftijd/artrose of anderszins 'klachten' : MSM, Glucosamine, maagsupport, Souplessemix, Appelazijn .. maar uiteraard zijn dergelijke supplementen/aanvullingen nóg meer dier/omstandigheden gebonden)

Omdat mijn hart/maagpatiënt Joppe (23-jarige Fries van 1.70) moeilijk op gewicht te krijgen en te houden is, ben ik enige tijd geleden begonnen met het geven van een 'tussenmaaltijd' Speedibeet (Pavo) in combi met Hartog Lucernemix .. 0,5 maatbeker droog Speedi, 1 maatbeker heet water +1 maatbeker koud water, 1 uur weken ( Pavo claimt kortere tijd nodig te hebben maar gelet op mijn ervaringen met/risico op slokdarmverstopping neem ik het zekere voor het onzekere ..), mengen met 1 maatbeker Lucerne en meneer smikkelt er goed van!
Vrij snel resultaat van te zien in uiterlijk én gedrag en nu, zo'n 4 weken na aanvang gift, staat er absoluut 'meer paard' dan voorheen *\o/*

Ik hoop dat anderen iets aan mijn ervaringen kunnen hebben .. succes en sterkte allemaal!

Nb., het is ondoenlijk om telkens alles weer te herhalen, maar via zoekfunctie/profiel beschrijvingen zijn eerdere berichten bij en van iedereen terug te vinden voor meer complete verhalen.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 10:47

Is hier iemand die nog een bulkpack abler te koop heeft?

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 12:00

Dank je wel weer Wanderes. Senior Priores van Subli lust die van mij dan wel, die van Pavo weer niet. Speedibeet vind hij ook weer niet lekker.

Ik geef nu bonpard colon samen met Gastro plus brok van Havens, Grasmix en idd Senior Priores. Toch blijft het een puzzel om hem op gewicht te houden. Enige is ook dat ik straks niet meer aan Bonpard Colon kan komen, dus ik ben ook aan het kijken waar ik dat tzt door kan vervangen.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 14:37

Ik kom me hier helaas ook melden..
Vandaag gestart met Ulcer gold maar ik kreeg bijna zelf een maagzweer van de prijs van dat spul, ik ben begonnen om dit topic door te lezen (ben nu op pg 217) en lees dat veel van jullie bestellen bij Abler, nu heb ik dus even op hun site gekeken maar ik weet niet goed wat ik moet bestellen en in welke hoeveelheid ik moet gaan geven.

Wat raden jullie aan? Mag ook per pb eventueel..

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:30

Martine, ik denk als je goed kan lezen dat je er wel uit komt want deze vraag word ongeveer elke maand gesteld :+

Ligt een beetje wat je wilt. Is je paard een makkelijke eter qua medicatie? Op basis daarvan kan je je keuze maken.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:35

oh sorry.. dan ga ik dat maar doen

Het is een vrij makkelijke eter gelukkig

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 22:16

Bij een makkelijke eter zou ik de abprazole korrels nemen, anders de pasta.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 22:42

Dank je voor je tip! :-)

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 08:36

E.e.a. is afhankelijk van de grote van je paard. Abler adviseert 1 zakje (2,8 gram) per 175 kg. En dan 28 dgn lang. Daarna langzaam afbouwen.


Je kunt naast de kleine zakjes ook kiezen voor een bulckpak. Daar zit een schepje in en een goed vol aangedrukt schepje is ongeveer 2,8 gr (dus 1 zakje).

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:35

Het was toch juist een goed los vlak geschud schepje dat 2.8g was? De aangedrukt afgestreken schepjes waren 3.2g uit mijn hoofd gezegd.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:21

Heeft er iemand misschien nog AbPrazole of AbPrazole Plus liggen waar je vanaf wilt? Ik heb besteld maar wil eigenlijk de tussenliggende tijd proberen te overbruggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:59

Mizora schreef:
Het was toch juist een goed los vlak geschud schepje dat 2.8g was? De aangedrukt afgestreken schepjes waren 3.2g uit mijn hoofd gezegd.

Oh dat zou best kunnen.....

Dan ben ik in de war. Ik heb een aangedrukt schepje aangehouden voor mijn paard. Liever iets teveel dan te weinig. Soms liet ze weleens wat liggen in haar bak......

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 10:03

Wat ik me afvroeg;

Wat doen jullie met je paard dat gevoelig is voor maagzweren? Zodra ze vrij van klachten zijn, gewoon weer mee rijden? Ook mee op wedstrijd enz?

En hoe gaan jullie om met stressvolle situaties? Geef je dan preventief iets om maagzweren te voorkomen (naast voldoende ruwvoer uiteraard)?

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 10:08

Ik voer standaard magnesium en gastro + ook een poosje Maagsupport gegeven maar dat niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 11:17

Ik probeer zoveel mogelijk om veranderingen in bijvoorbeeld stal/weidemanagement te vermijden. Voorheen gingen ze bijv in de zomer 24/7 het land op. Nu houd ik ze jaarrond overdag op het land en 's nachts in de paddock met hooi. Ik merkte dat het voor mijn merrie behoorlijk wat stress gaf als ze in het najaar van het land naar de paddock werd verhuisd.

Ook probeer ik qua stress (rijden, wedstrijden, vreemde/nieuwe dingen) zoveel mogelijk rekening met haar te houden. Ik maak geen lange ritten met de trailer en zelfs tijdens het opzadelen heeft ze ruwvoer tot haar beschikking. Meteen na het rijden bied ik ook weer ruwvoer aan. Ik rijd over het algemeen hooguit 45 min tot een uur.

Verder krijgt ze onbeperkt ruwvoer, maar dat kreeg ze voorheen ook. Geen krachtvoer, maar enkel een vit/min brokje en ze staat nooit meer op stal. Hebben een schuilstal tot hun beschikking.


Verder geef ik niets. In mijn ogen is buiten ruwvoer om alles te veel voor een paard dat gevoelig is op zijn maag. Daarbij heeft ze het ook niet nodig, ze zit prima in haar vel en is perfect op gewicht. Dat maakt natuurlijk een verschil. Er zijn zat paarden die wel iets extra's nodig hebben en in dat geval zou ik ook voor de gastro+ gaan.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:10

Is er toevallig iemand die zakjes AbPrazole over heeft en ze zou willen verkopen?

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:50

Wat voeren jullie bij qua supplementen?

Ik heb nu Phytonics strezz en gastri, maar ik vind het lastig om elke dag de druppels te kunnen geven.

Erg stress gevoelig, dat is de hoofdoorzaak. Iemand suggesties?

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:58

Ik voer niets bij aan supplementen. Geef alleen een vit/min brokje (Pavo Vital). En onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit.

Persoonlijk geloof ik niet zo in supplementen.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:16

Onze stresskip krijgt nerv control en relaxmix van de paardendrogist. Samen met de maagsupport gaat het echt heel goed nu.

[edit] hier is stress ook de hoofdoorzaak. Ik heb de nerv control eens helemaal afgebouwd en alleen de relaxmix gegeven. Binnen 5 dagen had hij weer enorm last van zijn maag, dat ga ik niet meer riskeren!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:59

Ik voer nu maagsupport bij. Mee begonnen toen ik aan het afbouwen was vd omeprazole en hij van halve naar kwart dosering ging.
Mede omdat ik over 3 weken ga verhuizen van stal. Vond ik beetje eng :-)

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 00:33

[***] schreef:
Ik voer niets bij aan supplementen. Geef alleen een vit/min brokje (Pavo Vital). En onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit.

Persoonlijk geloof ik niet zo in supplementen.

Ik voer hetzelfde maar dan nog magnesium en natriumcarbonaat als supplementen erbij