Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:18

Versace2011 schreef:
[***] schreef:
Dank voor je reactie. Mijne wil pronutrin niet eten.... Het gekke in mijn geval is, dat ze verleden week vrijdag ineens als een malle lucht stond te zuigen tijdens het poetsen en zadelen terwijl ze dit nog niet eerder heeft gedaan. Daarna heb ik nog wel gereden, maar luchtzuigen heb ik haar niet meer zien doen :? .

Ontworming heb ik even gecheckt maar dat was een paar maanden geleden. In het geval ben ik bang dat mijn merrie meer stress ervaart dan dat ik in de gaten heb.


Ze zijn een meester in het verbergen van stress. Stress wordt wel gezien als de belangrijkste oorzaak van ulcers.
Had ze voldoende in haar maag? Meestal als ze meer gaan luchtzuigen, is het kwaad al geschied. Ze hebben dan echt maagpijn.
Gaf het poetsen of zadelen misschien stress?

Ja echt genoeg in haar maag. Ik heb altijd hooi bij mij. Zelfs tijdens het opzadelen heb ik een pluk hooi liggen. In de trailer hangt hooi en de rit naar de manege is hooguit 2 min. Het poetsen en zadelen is al 1.5 jaar hetzelfde, ook de manege. Het enige dat ik kan bedenken is de overgang van 24/7 weiland naar 's nachts op de paddock (18x44 mtr) met ruime schuilstal en onbeperkt ruwvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:21

Versace2011 schreef:
je hebt wel een kieskeurige dame. Maar dat zijn ze zeker als ze last hebben van maagzweren. Nu met omeprazol is de kieskeurigheid er af gelukkig en eet hij weer met smaak.

Hartog's luzerne heb ik altijd gegeven. Maar dit is machinaal gedroogd. Voor mij nu alleen maar natuurlijke producten. Mijn voedingsdeskundige gaat zich verdiepen in Slippery elm (Rode Iep poeder) en Masticha. Beide zijn natuurlijke producten en schijnen goed voor de maag te zijn. Maar over alles zegt ze: tijdelijk gebruiken en met mate...

Als ik meer weet, post ik het hier. Ik ga het alleen niet proberen, wel de Moeder Aarde.

Ik ga de subli nog eens proberen. Kieskeurig is ze zeker (haar naam is Diva :o ). Voorlopig hou ik het bij hooi, gras en omeprazole.

Ben erg benieuwd naar jouw ervaringen met Moeder aarde.

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:23

Diva oh jee :D. Mooie naam. Succes laat maar horen hoe het bevalt.

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:54

Sassieja schreef:
Heeft iemand van jullie tijdens een kuur omeprazole ook sucralfaat bij gegeven? Wat is de dosering voor paarden hier van?


ja, ik ben daar sinds vandaag mee begonnen. Laat je weten als ik resultaat zie.

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:56

nickynicole schreef:
Zelf nooit bij stil gestaan dat suiker + zetmeel zo slecht zijn voor maagproblemen..


absoluut wel. Die van mij gaat nooit meer suikers en zetmeelrijk voer krijgen.

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:01

c_alsemgeest schreef:
Ik zou ook gewoon een onderhouds dosering (abler) blijven geven ipv af en toe een kuur. Sommige luchtzuigers blijven altijd gevoelig ondanks optimale omstandigheden.


Ik lees de reviews op Abler maar ben niet van plan een onderhoudsdosis omeprazol te geven. Mij is door verschillende DA's verteld het niet langer dan 28 dgn te geven. De resultaten van de onderhoudsdosis omeprazol geven op lange termijn zijn niet bekend. Alle kruidensupplementen gaan ook de deur uit.

Dr De Paolo weet ontzettend veel over ulcers. Hij is van de kort durende behandeling maar werkt niet alleen met omeprazol.
"To be clear, Dr. DePaolo is a proponent of omeprazole therapy in the short run, especially when it is combined with a medicine that will begin treating the ulcers instantaneously with a fast acting acid blocker. These drug combinations can only be attained from compounding pharmacies thus you need a veterinarian’s prescription."
Ik geef nu 2 medicaties. Het resultaat heb ik nog niet.

https://depaoloequineconcepts.wordpress ... meprazole/

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:36

Abler zegt: Recommended dosage is 4.0 mg/kg (1.8 mg/lb) per day.

Onderzoek zegt: 1.0 mg/kg per day zou voldoende zijn. Dat houdt in dat we 1/4 van de Abler voorgeschreven hoeveelheid zouden kunnen gebruiken en dat het dus nog goedkoper kan. Maar ja, wie durft. Het gaat om de gezondheid van je paard.
http://www.thehorse.com/articles/34581/ ... ric-ulcers
In their study, Sykes and his fellow researchers monitored 60 Thoroughbred racehorses confirmed by gastroscopy to have gastric ulcers. The horses were randomized into three treatment groups: 1 mg/kg, 2 mg/kg, or 4 mg/kg (the standard dose) of a commercially available, enteric-coated omeprazole paste (Gastrozol, manufactured in Australia by Axon Animal Health). Treatments were given before meals and exercise. After 28 days, horses received a follow-up gastroscopy to see if treatment was effective.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 22:36

Dat is onder specifieke omstandigheden. Namelijk beperkt ruwvoer en hoog krachtvoer. Bij onbeperkt ruwvoer bleek alleen de 4mg effectief en zelfs dan trager dan bij de beperkt ruwvoer-groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 07:29

Mizora schreef:
Dat is onder specifieke omstandigheden. Namelijk beperkt ruwvoer en hoog krachtvoer. Bij onbeperkt ruwvoer bleek alleen de 4mg effectief en zelfs dan trager dan bij de beperkt ruwvoer-groep.

Dan zou een paard dat onbeperkt ruwvoer krijgt, wat beter is voor zijn maag, meer omprazole nodig hebben dan een paard dat dat niet krijgt? Hoe kan dat?

Ha, ha nu ik dit allemaal lees heb ik werkelijk geen idee wat ik mijn paard zou moeten geven.

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 08:24

Versace2011 schreef:
Abler zegt: Recommended dosage is 4.0 mg/kg (1.8 mg/lb) per day.

Onderzoek zegt: 1.0 mg/kg per day zou voldoende zijn. Dat houdt in dat we 1/4 van de Abler voorgeschreven hoeveelheid zouden kunnen gebruiken en dat het dus nog goedkoper kan. Maar ja, wie durft. Het gaat om de gezondheid van je paard.
http://www.thehorse.com/articles/34581/ ... ric-ulcers
In their study, Sykes and his fellow researchers monitored 60 Thoroughbred racehorses confirmed by gastroscopy to have gastric ulcers. The horses were randomized into three treatment groups: 1 mg/kg, 2 mg/kg, or 4 mg/kg (the standard dose) of a commercially available, enteric-coated omeprazole paste (Gastrozol, manufactured in Australia by Axon Animal Health). Treatments were given before meals and exercise. After 28 days, horses received a follow-up gastroscopy to see if treatment was effective.


Ik durf het zeker niet. Mijn paard is al vanaf jongs af aan heel gevoelig op maag- en darmzweren. Vorig jaar in het weideseizoen na langzaam afbouwen een paar maanden kunnen stoppen maar dit jaar als gevolg van een koliekoperatie in mei is het niet gelukt om af te bouwen. Een half schepje minder per dag zorgde voor veel minder eetlust en dus voor vermagering. Hij is nu heel stabiel en zeker in het winterseizoen ga ik niet minderen.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 08:31

Mijn gok is dat dit komt omdat de omeprazol pas voorbij de maag opgenomen wordt, in de maag wordt het gedeactiveerd. Doordat een paard met onbeperkt ruwvoer altijd eten in zijn maag heeft zitten duurt het dan lang voordat het naar de darmen gaat, is de coating ondertussen opgelost en de omeprazol is stuk. Er overleeft altijd wel iets een blijkbaar valt het dan grotendeels te compenseren met een hoge dosis. Anderzijds krijg ik met onbeperkt ruwvoer niet de indruk dat 1/3e van de paarden na 4 weken omeprazol geen genezing of zelfs verslechtering heeft. En dat is weer wel het resultaat bij beperkt voeren.

De ideale toediening is in mijn ogen dan ook 2 uur voor een 1 uur na de omeprazol geen ruwvoer en het samen met 2 handjes graanloos krachtvoer voeren indien het korrels zijn of zelfs helemaal zonder iets met tubes of pillen. De rest van de dag (dus de overige 21 uur) onbeperkt ruwvoer. En dan gewoon 4mg/kg.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 02-11-17 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 08:47

Klinkt inderdaad logisch mizora, zoals je het omschrijft. Bij tubes/spuiten heb je geen coating, is de omeprazol dan ook al stuk? Maar de hoge dosis zal dat dan weer een beetje bijstellen begrijp ik.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 08:55

Ik ga er vanuit dat er bij spuiten de drap als coating werkt. Het zit dus alsnog ingepakt. Je voert immers maar 2-3g per dag aan omeprazole, terwijl de drap van een tube al snel 15-20g weegt (als het niet meer is).

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:03

Mizora schreef:
Ik ga er vanuit dat er bij spuiten de drap als coating werkt. Het zit dus alsnog ingepakt. Je voert immers maar 2-3g per dag aan omeprazole, terwijl de drap van een tube al snel 15-20g weegt (als het niet meer is).



Kan zijn dat het de coating is. Maar ik ben geen DA en ook geen wetenschappelijk onderzoeker. Gokken doe ik ook niet dus ik voor de volle lading <3

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:10

Wel wetenschappelijke onderzoeker, maar op een iets ander vlak. Ik heb trouwens aan mijn bericht nog toegevoegd dat ik de overige 21 uur wel onbeperkt ruwvoer zou voeren. Uiteraard valt daar rijden zo nodig nog vanaf, maar het geeft toch de insteek aan. Ik moet binnenkort een verslag schrijven voor Scientific writing skills en daar moet ik nog een onderwerp voor. Ik kan wel kijken of ik genoeg info kan vinden om wat te schrijven over maagzweren bij paarden.

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:26

henshem schreef:
Versace2011 schreef:
Abler zegt: Recommended dosage is 4.0 mg/kg (1.8 mg/lb) per day.

Onderzoek zegt: 1.0 mg/kg per day zou voldoende zijn. Dat houdt in dat we 1/4 van de Abler voorgeschreven hoeveelheid zouden kunnen gebruiken en dat het dus nog goedkoper kan. Maar ja, wie durft. Het gaat om de gezondheid van je paard.
http://www.thehorse.com/articles/34581/ ... ric-ulcers
In their study, Sykes and his fellow researchers monitored 60 Thoroughbred racehorses confirmed by gastroscopy to have gastric ulcers. The horses were randomized into three treatment groups: 1 mg/kg, 2 mg/kg, or 4 mg/kg (the standard dose) of a commercially available, enteric-coated omeprazole paste (Gastrozol, manufactured in Australia by Axon Animal Health). Treatments were given before meals and exercise. After 28 days, horses received a follow-up gastroscopy to see if treatment was effective.


Ik durf het zeker niet. Mijn paard is al vanaf jongs af aan heel gevoelig op maag- en darmzweren. Vorig jaar in het weideseizoen na langzaam afbouwen een paar maanden kunnen stoppen maar dit jaar als gevolg van een koliekoperatie in mei is het niet gelukt om af te bouwen. Een half schepje minder per dag zorgde voor veel minder eetlust en dus voor vermagering. Hij is nu heel stabiel en zeker in het winterseizoen ga ik niet minderen.


Wat krijgt je paard qua krachtvoer dan?

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:51

Het klinkt wel logisch inderdaad..

Ik geef het juist voordat ze ruwvoer krijgen omdat tie anders gelijk gaat luchtzuigen...

[***]; probeer het eens met een schepje Foenegriek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:47

Coentjuh schreef:
Het klinkt wel logisch inderdaad..

Ik geef het juist voordat ze ruwvoer krijgen omdat tie anders gelijk gaat luchtzuigen...

[***]; probeer het eens met een schepje Foenegriek?

Bedankt voor de tip, maar ook dat eet ze niet......

Ik duw haar gewoon die spuit in haar mond, dan weet ik tenminste zeker dat het spul binnenkrijgt :D .

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:38

Mag ik me hier ook melden?

Paard blijft wat kwakkelen dus ik denk dat ik er binnenkort een Abler kuur tegenaan ga kwakken. Baadt 't niet, schaadt 't niet.

Wat ik de afgelopen maanden heb gemerkt:
- Singelnijd, vanaf de oude eigenaar al, met trainen is dit een stuk behapbaarder geworden, maar nu het wat kouder wordt heb ik het gevoel dat het weer wat heftiger wordt.
- Eet "slecht": is erg kieskeurig. We wisselen hooi en voordroog af, omdat ze het na verloop van tijd soms weer laat liggen. Bijgevoerde luzerne laat ze de grove stengels van liggen, Pavo Dailyplus gaat beter maar ook niet feilloos.
- Staat in de wei soms te 'wachten' tot ze weer naar binnen mag, staat ook vaak in relaxmodus en niet met haar hoofd aan de grond.
- Veel buikgeluid, afgelopen dagen klonk het soms ook alsof ze aan het boeren was.
- Komt niet veel bij in gewicht ondanks 2 kg brok per dag, veel ruwvoer en weidegang van 8 tot 5.

Verder glanst ze als een spiegel, is er niks veranderd qua rijden, ze is fijn voorwaarts en werkt altijd goed mee.

Dus als iemand nog zakjes over heeft.. :)

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 13:30

upendo, ik zou in eerste instantie stoppen met de 2kg brok per dag.

Dat scheelt bij mijn paard ontzettend!

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:03

Wat voor alternatief zou je aanraden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 19:41

upendo schreef:
Wat voor alternatief zou je aanraden?

Ik ben zelf overgestapt naar een vit/min korrel, en onbeperkt kwalitatief ruwvoer.

Ik heb later nog weleens geprobeerd om haar heel langzaam weer wat brok te geven, maar na een dag of 3/4 een handje brok, kreeg ze weer last.

esmee1233

Berichten: 838
Geregistreerd: 03-09-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:12

Ik kom hier eventjes binnenvallen. Al lang is mijn pony een luchtzuiger en is ze aardig sloom/ongemotiveerd. Heel lang heb ik haar karakter gewoon voor lief genomen maar sinds een tijdje reageerde ze heftiger op haar singel en vielen de puzzelstukjes in elkaar. Dit kon best een maagzweer zijn. Ik heb hiervoor de DA gecontacteerd en hij gaf mij voor 6 dagen een Gastro-Gard kuur. Vooral om te kijken of het effect zou hebben, zo ja een kuur van 2 weken en zo nee werkt dit niet en zal er niet zo snel een maagzweer zitten. Een maagscopie was natuurlijk een optie, maar vond dit toch aardig ingrijpend.
Nou heb ik na afgelopen 6 dagen niet veel verbetering gemerkt, maar dit (singelnijd, luchtzuigen etc.) kan natuurlijk inmiddels allemaal aangeleerd gedrag zijn... Hebben jullie misschien tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Die kuur wil ik zeker wel doen, alleen om nou 2 weken lang Gastro-Gard erin te spuiten terwijl er misschien niks is? En volgens mij zitten hier genoeg mensen met ervaringen! :o :D

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:16

Ik geef hier ook weer een kur Abler, terwijl ik niet 100% zeker weet of er een maagzweer zit. En wel meer mensen denk ik... Gastro Gard is ook soort Omeprazol of heb ik het verkeerd? Bij Omeprazol/Abprazole geldt dat het niet schadelijk is, mochten er toch geen maagproblemen zijn. Dus dat zou je kunnen proberen.

Misschien dat de singelnijd met de tijd beter kan worden. Mocht er bijv. toch een maagzweer zitten en nu door de medicijnen over gaat.. Een paard heeft die singel altijd geassocieerd met pijn. Ik denk dat dat tijd nodig heeft of altijd een zwak puntje is / kan blijven.

Net als dat luchtzuigen (hier ook weer drama).. maar ik vergelijk het altijd met mensen die verslaafd zijn of bijv. roken. Moeilijk vanaf te komen als dat er eenmaal in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 08:02

@esmee1233, je geeft aan dat je paard al heel lang luchtzuigt en last heeft van singelnijd. Het kan natuurlijk best zo zijn dat dat niet binnen 6 dgn verdwijnt. Persoonlijk zou ik het wel langer proberen.

Mijn paard zuigt soms lucht. Ik wijt dat in haar geval aan stress. Ik gaf eerder al eens aan dat ze meer gaat zuigen als ze lucerne krijgt, ook als ik het laat weken. Dus dat krijgt ze niet meer. Een paar weken terug begon ze ineens weer met zuigen toen ik in de manege was. Dus meteen een kuur besteld en gestart. Tot gisteren heeft ze totaal niet meer gezogen, maar tot mijn grote verbazing dat ze het gisteren in de manege weer! Weliswaar minimaal, maar ze probeerde het wel.

Ik heb eens even goed nagedacht wáár dat nu door kan komen. Een paar weken geleden heeft ze hooicubes van Mulhdorfer (http://www.muehldorfer-pferdefutter.de/ ... ubfrei.htm) gekregen en de dag daarna zoog ze lucht. Dinsdag heb ik de paarden ook alledrie wat geweekte hooicubes gegeven omdat ze in de ochtend in de paddock moesten blijven (mijn man heeft ze later op het land gezet) en gister zoog ze weer lucht?!
Ik gok erop dat ook de hooicubes toch te scherp zijn voor haar maag. Het is wel opvallend in ieder geval. Voorlopig alleen maar hooi, een paar uur p.d weidegang en een handje Pavo Vital Complete. Dat gaat goed!