Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:21

Als de bietenpulp heel erg waterig is bestaat de kans wel dat het omhulsel al oplost. :)


Raanii

Berichten: 564
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Brugge, België

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:02

Ah ok dankje! Dan probeer ik eerst nog eens zonder. Ik dacht dat het in water niet oploste namelijk

It's not the person you're with... it's the person you are when you're with them ...

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:04

De coating die om de korrels zit lost juíst in water op. Klein beetje olie is beter en de korrels blijven dan óók beter plakken aan wat voer.

Wisboooo
Berichten: 33
Geregistreerd: 12-09-17

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:01

Wanneer kun je je paard weer rijden na een maagzweer? Mijn paard heeft voor de 2de keer een maagzweer waar hij sinds afgelopen afgelopen woensdag ulcergold voor heeft gekregen, die ik tot donderdag moet geven daarna moet ik starten met de ekyguard.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:34

Cheminee schreef:
Mijn paard heeft maar 2 symptomen en dat is een pluizige vacht en niet aan willem komen.. Ik weet dus niet zeker of het een maagzweer is


Volgens mij geen typische symptomen van een maagzweer

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:56

Klinkt eerder als cushing

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:21

Zidore schreef:
Klinkt eerder als cushing

Daar is hij al op getest. Heeft hij niet

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Raanii

Berichten: 564
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Brugge, België

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 00:42

@[***] bedankt voor je info! Ik heb haar dosis vanavond met wat olie in een handje fiberforce gedaan en ze de bak helemaal uitgelekt!! Super tip dus

It's not the person you're with... it's the person you are when you're with them ...

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:32

Cheminee schreef:
Zidore schreef:
Klinkt eerder als cushing

Daar is hij al op getest. Heeft hij niet

Moet eerlijk zeggen dat ik dat ook als eerste dacht, .. de f*** is ook nu weer dat onderzoeken/uitslagen ook bij deze aandoening niet sluitend zijn :n
Bloedbeeld (en andere onderzoek resultaten) is en blijft een moment opname .. kan door verschillende zaken beïnvloed worden.
Zo zou het moment van bloedafname (dagdeel, al dan niet voedselopname) uit kunnen maken, maar ook wat er met bloed na afname gebeurd.

Hetzelfde geldt voor testen op mogelijke insuline resistentie, link voor meer uitleg:
[MD] [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Verder weet ik uiteraard niet alle ins- en outs over en van jouw paard, maar mocht het 'enige' probleem zijn dat jouw paard niet op gewicht te krijgen is, dan zou je dat kunnen proberen met het geven van bv. Seniores Priores van Subli ( ruim van tevoren weken) en/of Hartog Lucerne Mix en/of Speedibeet van Pavo en lijnzaadpap (ook goed voor vacht)

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

cvdg
Berichten: 29
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:37

Als er iemand is die nog Abprozole nodig heeft.
Ik heb 4 bulkverpakkingen van 50 doseringen over. houdbaar tot 08/2020
Stuur mij een pb als je interesse hebt.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:49

Even voor wat betreft het geven/oplossen van de granulaat van Abler.

>> De AbPrazole (blauwe Omeprazol granulaat ter vermindering van aanmaak maagzuur) dient onopgelost gegeven te worden over bv. een klein beetje droog of klam/vochtig (dus geen supernat) voer.
Deze granulaat heeft een beschermlaagje die heel moet blijven bij opname en dus niet gekauwd (wat uiteraard bij een dier niet 100% te voorkomen is) en/of opgelost dient te worden.
Aansluitend kan direct verder gevoerd worden.

>> De AbSulcrafate (groene Sucralfaat granulaat ter bescherming / voorkoming van maag én darmzweren) kan op soortgelijke wijze gegeven worden, maar kan en mag ook opgelost gegeven worden.
Ikzelf los het roerend op in een beetje heet water (precies genoeg om op te lossen, maar niet te veel water ivm. in spuit kunnen optrekken) en als het opgelost is doe ik er een theelepel appelmoes bij voor de smaak.
Mengsel trek ik op in zo'n plastic 60 ml. spuit en geef ik rechtstreeks in wangzak.

! Belangrijk!
AbSulcrafate dient minstens 30-60 minuten voor het eten en/of andere medicatie (zoals juist ook bv. de Omeprazol!) gegeven te worden .. op de verpakking zelf wordt zelfs 120 min. aangegeven, maar dat is vooral 's morgens lang niet altijd en overal te realiseren.

Overigens staat alle benodigde info ook op de site van Abler zelf ( https://www.abler.com/horse-ulcers ), was voor mij ook even puzzelen .. maar de vertaalpagina heeft me goed kunnen helpen ;)

Mijn 'strategie' is de combi van beide en proberen de Omeprazole af te bouwen ( waarmee ik al bezig ben) tot 0,0 en indien mogelijk ook de Sulcrafaat tot iig. de minimale onderhoudsdosis .. ben nog zoekende naar waar keerpunt ligt, maar weet al wel zeker dat de Sucralfaat iig. bij Joppe goed aanslaat!

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:53

@wanderers

Al 2 jaar ben ik aan het bloedprikken. Rantsoen veranderd. 24/7 naar buiten, slobber luzerne grasmix seniores priores merrie brok gastro plus. Lijnzaad. Zonnebloemolie. Omega 369. Muscle built. Holistische dierenarts..tandarts, Cranio sacraal, osteopaat... noem maar op en waarschijnlijk heb ik het gedaan..

Nu wil ik het gewoon weten en ga ik dus scannen en nogmaals bloedprikken.

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:58

.. héél frustrerend en helaas herkenbaar Cheminee.
Hoop dat jullie achter oorzaak kunnen komen en vooral ook achter dé manier om hem te kunnen helpen.
Succes & sterkte!

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

DianXX

Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:19

Hallo, ik vermoed dat mijn merrie een maagzweer heeft. Zij heeft de laatste tijd een verminderde prestatie (ze is erg langzaam) en ze zuigt lucht (dit heeft ze vroeger ontwikkeld toen ze op een stal heeft gestaan maar doet ze nu dus weer terwijl ze 24/7 buiten staat in de kudde en altijd ruwvoer tot beschikking.) Ze is ook dunner geworden.

Ik heb geen ervaring met maagzweren, wat zouden jullie mij adviseren te geven aan haar? Ik begrijp dat omeprazole is om het maagzuur te verminderen, en sucralfaat ter heling van het darmvlies.

Raanii

Berichten: 564
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Brugge, België

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:40

Wanderes bedankt dat is heel duidelijk zo!!

Hoi DianXX, wat ik (en mijn DA) zou zou doen is de mest laten controleren op bloedresten, dit gaat via een gewoon mestonderzoek. Als dit positief is, is er hoogstwaarschijnlijk sprake van bloedende zweer(en) in de maag en/of darmen. Dan moet je inderdaad gaan behandelen met omeprazole evt. icm sucralfaat. Is er geen bloed te vinden in de mest, kan je proberen eerst met natriumbicarbonaat aan de slag te gaan, bij zweren die nog niet diep zijn, dus nog niet bloeden, kan dit voldoende zijn. Natriumbicarbonaat vermindert op het moment van toedienen de zuurtegraad van het maagzuurapport wat.
Sowieso ga je best eens in overleg met een goeie dierenarts hierover.
Veel succes, hopelijk wordt je paardje snel beter :)

It's not the person you're with... it's the person you are when you're with them ...

DianXX

Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:01

@Raanii
Bedankt voor je advies! Heel duidelijke uitleg, :)

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:57

Zijn er ook mensen die hun paard de tabletten geven van Abler?
Ik weet dat ik de mijne niet blij maak met pasta, maar de granules liggen ook soms nog onderin haar voerbak. Hoe gaat het met tabletten? Moet je echt zo'n ijzeren ding onderhand tegen de huig aan drukken?

Of is het beter om verder te frutten met de granules?

cvdg
Berichten: 29
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 08:44

cvdg schreef:
Als er iemand is die nog Abprozole nodig heeft.
Ik heb 4 bulkverpakkingen van 50 doseringen over. houdbaar tot 08/2020
Stuur mij een pb als je interesse hebt.


Inmiddels verkocht!

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 15:49

upendo schreef:
Zijn er ook mensen die hun paard de tabletten geven van Abler?
Ik weet dat ik de mijne niet blij maak met pasta, maar de granules liggen ook soms nog onderin haar voerbak. Hoe gaat het met tabletten? Moet je echt zo'n ijzeren ding onderhand tegen de huig aan drukken?

Of is het beter om verder te frutten met de granules?

Ik persoonlijk ben niet zo van de pillen-en-pillenschieter vanwege toch wel risico's in gebruik.
Geen ervaring met paarden hiermee, wel met geiten .. zijn hanteerbaarder dan paarden, maar na enige jaren elke keer de angst voor verkeerd 'schieten' van tabletten ben ik overgestapt op andere optie (in hun geval: injecteren van antiwormspul)

Ik weet niet wat jij voert, droog of vochtig voer, maar bij ik geef granulaat bovenop vochtig voer zodat het daaraan mee kleeft naar binnen toe.
Geef eerst een beetje voer zodat ik zeker weet dat hap gretig naar binnen gaat en later pas de rest van het voer.
Meng het bewust niet door het voer om achterblijvende granulaat te voorkomen ... heb zelf tot op heden nog geen enkele keer korrels in bak teruggevonden ( ideaal die opvallende kleurtjes :D )
Misschien een idee om het op deze manier te proberen?

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

inferno1
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-11-07

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 22:29

Zijn er toevallig mensen die wat Abler zakjes willen verkopen? Wil graag starten met een behandeling maar weet dat verzending nogal wat tijd in beslag neemt. Hoor het graag! (via PB)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:13

Zo pony staat nu op 2e afbouw week na 6 weken volledige dosis gehad te hebben en het gaat nog steeds goed!. Nu ga ik half augustus van stal wisselen. Zou het nuttig zijn om hem iets van maagsupport van de paardendrogist te gaan geven vanaf een weekje voordat we gaan verhuizen?? Want toch weer stress natuurlijk en mogelijk weer een maagzweer trigger. Al zal hij daar ruim voldoende ruwvoer krijgen.

Wat denken jullie?

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:17

Wanderes: geef jij altijd een combi van die twee? Ik ben nu terug naar 2 x per week alleen de omeprazol, maar hij word toch weer ribbig....

ingrid: ik geef altijd liever een weekje extra omeprazol en wat langer een ondersteuner. Liever dat, dan dat geklooi achteraf.

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:22

Trouwens; wat voeren jullie? Qua biks ed? Ik voer nu Gastro plus samen Bonpard Colon, maar de Colon is uit de handel...Heb nog 4 zakken, dus wel ruim genoeg om over te stappen/mengen. Luzerne reageert hij niet goed op, dus iig geen Pavo.

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:32

Sassieja schreef:
Trouwens; wat voeren jullie? Qua biks ed? Ik voer nu Gastro plus samen Bonpard Colon, maar de Colon is uit de handel...Heb nog 4 zakken, dus wel ruim genoeg om over te stappen/mengen. Luzerne reageert hij niet goed op, dus iig geen Pavo.


Welke gastro+ bedoel je, die van Havens? Want daar zit gewoon luzerne in. Maar als je geen luzerne wilt voeren zou ik gaan voor Pure Feed.

Edit: in Bonpard Colon zit ook gewoon luzerne.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:39

Sassieja schreef:
Wanderes: geef jij altijd een combi van die twee? Ik ben nu terug naar 2 x per week alleen de omeprazol, maar hij word toch weer ribbig...

Tijdens de heftigste periode (direct na vaststelling dat er iets goed mis was met Joppe) heeft hij eerst 7 dagen op alleen Omeprazole gestaan ( Pepticure pasta spuiten)

Ben direct zelf op onderzoek gegaan naar ervaringen van ervaringsdeskundige en leerde al snel :
~~ dat een 7-daagse kuur veel te kort is (heeft in ons geval wel duidelijk kunnen laten zien dat problemen inderdaad uit, te veel, maagzuur/maag/darmzweren voortkomen en Omeprazole hem kon helpen)
Standaard kuur ( uiteraard aan te passen naar omstandigheden/behoefte) : aanvang/hoge dosis minimaal 28 dagen daarna 14 dagen de helft en nogmaals 14 dagen een kwart dosis.
Afbouwen ( indien mogelijk..) is belangrijk ivm. het weer vrijkomen van normale hoeveelheid maagzuur .. bij het niet stapsgewijs afbouwen kan het dier juist enorme maagklachten/koliek krijgen !
~~ dat het goede van Omeprazol ook tevens het slechte is, nml. het ( drastisch)verminderen van aanmaak van maagzuur ... een zuur dat juist ook nodig is voor goed functionerende spijsvertering.
Een beter alternatief zou, indien nodig eerst naast en later ipv. Omeprazol, Sucralfaat zijn omdat dat de maagwand/zweren en deel van de darmen/zweren beschermd zonder de benodigde maagzuur werking aan te tasten.
~~ dat Sucralfaat voor paarden via Dierenartsen hier moeilijk of niet aan te komen is (soms wordt via via de menselijk variant 'gescoord') en/of tamelijk (gelijk de Omeprazol ..) onbetaal/onhaalbaar is om voor langere tijd dan wel resterende levenstijd te geven
~~ dat de Amerikaanse firma Abler wél eea., betaalbaarder of igv. de Sucralfaat überhaupt, kan leveren.

"Gelukkig" ( omstandigheden waren ongelukkig ..) kon ik van een Bokker bulkzakken AbPrazole overnemen zodat ik aansluitend na Pepticure kuur over kon stappen op de Omeprazol granulaat van Abler.
Heb 3 weken hoge dosis gegeven ( dus totaal 4 weken), daarna 2 weken de helft en nu een kwart van de aanvangsdosis( = van 4 x dosis naar 14 dagen 2 , naar nu 1 dosis per dag )
Nb. was eerder teruggegaan naar halvering dosis : direct terugslag dus leerschool .. niet te snel te veel willen minderen, lijf krijgt dan te snel meer maagzuur te verwerken.

Op 10-6 ben ik begonnen met hoge aanvang dosis AbSucralfate (Sucralfaat granulaat van Abler) naast .. of beter gezegd vóór de gift van de Abprazole (moet zo'n 30-60 minuten voor de Omeprazole / andere medicatie en voer gegeven worden .. 1-3 x daags)
Inmiddels ben ik ook daarmee aan het afbouwen (ook daar is een standaard schema voor, staat ook te lezen op hun website) .. maar ik hou er rekening mee dat Joppe de rest van zijn leven de AbSucralfaat ( ter bescherming) nodig zou kunnen hebben.
Uiteraard probeer ik dat op lage onderhoudsdosis te doen en het liefst zonder de Abprazole ... maar de tijd zal nog moeten leren of en waar zijn keerpunt ligt.
Nb. op 20-6 nog een terugval, meende dokter nodig te hebben .. maar dankzij het opgelost kunnen geven van de AbSucralfaat ( dat kan met de Abprazole granulaat niet en zoals jullie allemaal wel weten kan een paard tijdens een aanval elke vorm van voer/eten weigeren, granulaat waar dan ook in verstopt geven mislukte dan ook) stond hij alweer te eten voordat de dierenarts er was ... voor mij dus helder dat de AbSucralfaat iig. bij Joppe verlichting genoeg geeft om weer te kunnen gaan/willen eten.

Toch weer lang verhaal ...
Voer kom ik later op terug, moet ik nu eerst gaan doen : voeren :D

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, MarieAnne en 81 bezoekers