Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:15

Dierenarts is net langs geweest. We gaan uiteindelijk toch maag en darmen grondig nakijken in de kliniek. Dat zal pas over 2 weken gezien ik nu absoluut geen vrijaf kan nemen. Kan ik hem ondertussen iets geven om de scherpste pijn er wat af te halen? We weten niet of het van darmen of maag komt (of misschien iets anders?).

C'est quand on est dos au mur, que les meilleurs apparaissent
Dance on every beat -- Follow the rules and you 'll miss all the fun!



EdIsa
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 01:00

Zijn hier ook mensen met ervaringen met darmzweren? Wat geven jullie daar tegen? Ik gebruik nu sucralfaat van mijn DA maar die schrijft een veel lagere dosis voor dan bijv. Abler adviseert.

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:46

Mijn paard geef ik geen omeprazole meer.

Ik heb dus een dichte abprazole plus bulk pack te koop. Pb bij interesse.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:53

Suusje101 schreef:
Hoi Weidebloem,

Dank je voor je uitgebreide reactie.
De dosering is bij beiden voor 500 kg. Dat is ook echt wat ze weegt.
Van Abler heb ik de pasta vorm. Gaat er zonder problemen in. Ze is het inmiddels gewend!
Het grote verschil is dat met Ulcer echt meteen verbetering merkbaar is. Vooral met rijden, dan is ze vlot en voorwaarts. En nu zwaait ze echt met de staart een vooral in galop met zwaarder werk als de arbeidspirouette, stopt ze gewoon met lopen. Durf haar ook niet goed door te drukken, omdat ik bang ben dat ze misschien last heeft. En zo afwachtend rijden komt de training ook niet ten goede.

Dat had ik met Abler eigenlijk ook verwacht. En begin nu te twijfelen of Abler wel echt hetzelfde werkt. (Het is bijna te moo om waar te zijn met dat prijsverschil) Maar de reacties hier en op hun eigen reviews zijn heel goed.

Ze krijgt een vitamine korrel omdat we hier op zandgrond wonen. Daar zit een tekort aan selenium in. Verder voeren we niet zoveel brok, en dan bestaat snel het risico op tekorten. Vandaar de aanvulling.

De merrie is sinds 2 jaar in ons bezit en ik ken haar sinds ze een jaarling is. Nooit maagklachten gehad. Ook totaal geen stress type trouwens.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat we in november nieuw hooi hebben gekocht. Een maand later begonnen de klachten. Ze eet dit hooi niet goed. Maar volgens de da kan ze geen maagzweer ontwikkelen doordat ze weinig hooi wil eten omdat het bv niet lekker is. Onze andere 5 paarden eten het allemaal wel en die hebben geen klachten.

Puzzelen inderdaad naar wat de oorzaak kan zijn.
Maar nu zit ik dus eerst in dubio om voorlopig Abler te blijven proberen. Of om toch maar voor €1.000 Ulcer te kopen.
En dit dilemma kan ik niet met de dierenarts bespreken want ja..... die kan niet met niet goedgekeurde en erkende medicijnen....


Mijn ervaringen (3 x tot nu toe) met Abler zijn goed. Na 3 dgn gebruik van de blauwe korrels merk ik verschil. Bij mijn paard werkt het super snel.

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:13

thatoetje schreef:
Ik heb dit topic al een tijd gevolgd en had een aantal vragen. Bij verdenking aan een maagzweer wordt meestal omeprazole toe geschreven. Ik begreep dat dit ongezond is? Dan zou het maagzuur te veel af remmen en dat zou van invloed zijn op andere gunstige maag/darmculturen? Kan de bron van dit artikel niet meer vinden, maar er is hier vast veel kennis over ;)

Bestellen via Abler hebben al veel mensen gedaan las ik in dit topic. Welke bestellen jullie dan en hoe lang geven jullie dit? De spuitvorm leek mij gunstig. Duurt het lang voordat je de bestelling hebt en kun je betalen via je reguliere bank of moet dat per creditcard?

Wat is een goed homeopatisch / natuurlijk alternatief? Mastic horse (purepaardenvoeding.nl of Den Hoek) bied hier voor een alternatief? Iemand daar ervaring mee? En hoe lang en hoe veel werd dit dan gegeven?

En/of als ondersteuning audevard ekyguard of bv maagcompositum vd groene os?

Heb mijn pony een tijd geleden laten behandelen door de osteopaat. Die zat helemaal vast rond het gebied borst, tussen voorbenen. Ook bij aanraken daar werd ze boos. Nu gaat dit iets beter maar is niet volledig weg. Kan dit een sympthoom zijn van een maagzweer?
Verder merk ik:
Strakke rugspieren
lelijke doffe vacht (deken / verharen?)
minder energie
langzamer eten maar niet minder
altijd vrij snel stress
afgesleten voortanden maar dit kan ook door hooinet komen

Kunnen deze dingen bij elkaar sympthomen zijn van een maagzweer?
Natuurlijk kun je alleen via scopie zien of er echt maagzweren aanwezig zijn, maar ik vindt dit wel een belasting voor de pony. Optioneel beginnen met een kuur mastic horse en mocht er erg veel verbetering optreden dan omeprazole te bestellen via abler? En mocht het echt niet baten dan kan een scopie altijd nog. Zou dit een idee zijn volgens de kenners hier?


Ik ben voor mijn maagzwerenpaardje aan de slag gegaan met een voedingsdeskundige om herhaling te voorkomen. Mijn paard zijn borst zat ook helemaal vast. Schijnt vd stress door maag/darmpijn te komen. Zo is mij verteld.

Mijn paard toont een gezonde eetlust en daar herken ik het nu aan. Ook is hij niet humeurig en heeft belangstelling voor alles. En heeft energie.
Je kunt het beter even testen nav video Dr Paolo. Check youtube en horse ulcers.
Zijn accupunctuurpunten geven je veel duidelijkheid. Mijn paard was met name op de singelplek en bij de schoft gevoelig. Ik heb zelf nooit gekozen voor een scopie. Abler gaf mij binnen 3 dgn duidelijkheid want de behandeling sloeg aan!

Audevard ekyguard of bv maagcompositum vd groene os: allemaal geprobeerd. In de eerste zit toegevoegde suiker. En de tweede heeft tijdelijk geholpen.

Omeprazol is niet ongezond vermits kort gegeven. Het is het enige middel dat helpt tegen maagzweren. Ik heb op advies van Laarakker Maagcompositum geprobeerd. De klachten verbeterden maar gingen niet over.
Abler max 28 dgn bij normale zweren, bij ernstige 42 dgn. 14 dgn max kuur geven en dan langzaam afbouwen. Tenminste zo werkte het bij die van mij.
Ja Abler heeft effect op de darmen. Die zijn wat opgeblazen na het geven van een kuur. Kuurtje probiotica van 7 dgn geven.

succes met je behandeling

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:26

DatBenIkNou schreef:
Mag ik jullie mening en advies? Onze merrie is in het verleden behandeld voor een maagzweer, jaar of 6 geleden. Bij verandering van stal/stress en na het eten pakt zij soms de voerbak of waterbak vast en zuigt lucht. Dit is een hele tijd erg goed gegaan. Vorig jaar april is zij 2 maanden in training geweest en daar vonden zij haar te schraal. Zelf vonden wij haar prima, in mijn ogenm zien veel mensen een paard liever te dik. Zij zijn haar daar veel Fibra Premium bij gaan voeren, ook omdat dit goed zou zijn voor paarden die bekend waren met maagzweren. Daarna kwam het zomerseizoen en Do had echt een behoorlijk buik gekregen. Dacht dat het van het gras was. Zijn wat soberder gaan voeren en ze staat volop in training. Die buik is echter niet weg te krijgen! We voeren nog steeds Fibra 3x per dag bij, maar naar aanleiding wat ik hier nu gelezen heb ga ik daar erg aan twijfelen. Do heeft verder géén aanwijzingen op een maagzweer. Ze zit goed in haar vel, niet narrig met zadel of aansingelen of iets dergelijks. Ze glimt, eet goed ect. Ze krijgt nu dus 3pd een handje basisbrok van stal, daarbij zet ik bakjes klaar met Fibra Premium, schepjes maagcompositium van Groene Os en magnesium. 3x per dag hooi. Op iemand anders advies staat er nu een zak Fibra Itch klaar omdat daar meer goede bacteriën voor de darmflora in zouden zitten. Ik overweeg echter toch om te stoppen. Wat vinden jullie?



ik heb Fibra ook gebruikt en gestopt om dezelfde redenen. Kan niet uitleggen waarom maar ik geef Fibra niet meer

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:12

Heeft iemand nog omeprazole van Abler te koop?
Is de werking trouwens hetzelfde als Ulcer?

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:41

Vraagje, welke probiotica geven jullie/raden jullie aan?
Mijn paardje krijgt nu nog Metacam en abprozole, kan ik nu al probiotica geven of beter eerst alles afbouwen, daar ben ik nu mee bezig, ik hoop over een paar weken alles te kunnen stoppen.
Ik hoor het graag van jullie, vast bedankt!

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:00

Koekie73 schreef:
Heeft iemand nog omeprazole van Abler te koop?
Is de werking trouwens hetzelfde als Ulcer?

Het heeft dezelfde werkzame stof als ulcergold en gastrogard.

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:56

Niello schreef:
Ter overname 50 zakjes abprazole van abler aangeboden. Kan afgehaald (omgeving Zwijndrecht) of opgestuurd worden (op eigen risico).


heb je ze nog?

ºO•❤•.¸✿¸.•❤•.❀•. Don Decoroso #ZZL+1 •❀.•❤•.¸✿¸.•❤•Oº

ºO•❤•.¸✿¸.•❤•.❀•. XPTO de Payres R.I.P.†14-02-2018†•❀.•❤•.¸✿¸.•❤•Oº
ºO•❤•.¸✿¸.•❤•.❀•.Leonie van Duffelen Fotografie*KLIK*•❀.•❤•.¸✿¸.•❤•Oº
ºO•❤•.¸✿¸.•❤•.❀•.Volg Leonie van Duffelen Fotografie ook op Facebook*KLIK*•❀.•❤•.¸✿¸.•❤•Oº

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:15

Elodie1 schreef:
Niello schreef:
Ter overname 50 zakjes abprazole van abler aangeboden. Kan afgehaald (omgeving Zwijndrecht) of opgestuurd worden (op eigen risico).


heb je ze nog?

Toevallig heeft iemand ze vanmiddag gereserveerd.

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:25

Hier ook een eigenaar van een paard met een gevoelige maag.
In het verleden van de osteopaat al eens een kuur voor de maag gekregen met 4 tubes gastrogard, waarvan 2 volledig gegeven en 2 verspreid over 4 dagen en achteraf een kuur van ekygard. Mijn paard was erna serieus opgeknapt. Maar nu ongeveer 1,5 jaar later merk ik dat mijn ruin terug last begint te krijgen: lastig met aansingelen, gevoelig ter hoogte van zijn singel en veel geeuwen. En heel af en toe ook de hik waar hij duidelijk heel ongemakkelijk bij is. Nu ben ik aan het twijfelen om zelf de producten te halen mits deze veel goedkoper online zijn te verkrijgen dan bij de osteopaat. Maar wat raden jullie aan? Terug hetzelfde? Of ook de goedkopere varianten proberen? En welke kuren neem ik het beste?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:33

Ik zou bij terugkerende klachten toch ook eens naar voeding en huisvesting kijken. Voeding die niet geschikt is voor je paard, huisvesting die niet voldoet aan wat jouw paard nodig heeft (wat voor elk paard anders kan zijn!), manier van rijden/trainen/omgang of kuddegenoten die stress veroorzaken.
Middelen als omeprazole zijn symptoombestrijders, het wegnemen en voorkomen van de oorzaak van maagzweren is veel belangrijker als je het probleem écht wilt oplossen.
Ik kom als behandelaar regelmatig bij dieren voor diverse soorten problemen die als basisoorzaak hebben dat ze niet gehouden worden of met ze omgegaan wordt zoals voor hen wenselijk is. Dat verschilt per individu. Wat voor het ene paard prima is, kan voor het andere paard een enorme bron van stress zijn. Als homeopaat kijk ik naar al dat soort omstandigheden en dan blijkt de oplossing van een probleem soms helemaal geen homeopathische behandeling te zijn (vaak help ik dan nog wel homeopathisch om de 'restgevolgen' weg te nemen) maar de werkelijke oplossing zit heel vaak in de omgevingsfactoren 'voeding' 'huisvesting' en/of 'omgang/sociaal leven'.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 08:48

Francis schreef:
Ik zou bij terugkerende klachten toch ook eens naar voeding en huisvesting kijken. Voeding die niet geschikt is voor je paard, huisvesting die niet voldoet aan wat jouw paard nodig heeft (wat voor elk paard anders kan zijn!), manier van rijden/trainen/omgang of kuddegenoten die stress veroorzaken.
Middelen als omeprazole zijn symptoombestrijders, het wegnemen en voorkomen van de oorzaak van maagzweren is veel belangrijker als je het probleem écht wilt oplossen.
Ik kom als behandelaar regelmatig bij dieren voor diverse soorten problemen die als basisoorzaak hebben dat ze niet gehouden worden of met ze omgegaan wordt zoals voor hen wenselijk is. Dat verschilt per individu. Wat voor het ene paard prima is, kan voor het andere paard een enorme bron van stress zijn. Als homeopaat kijk ik naar al dat soort omstandigheden en dan blijkt de oplossing van een probleem soms helemaal geen homeopathische behandeling te zijn (vaak help ik dan nog wel homeopathisch om de 'restgevolgen' weg te nemen) maar de werkelijke oplossing zit heel vaak in de omgevingsfactoren 'voeding' 'huisvesting' en/of 'omgang/sociaal leven'.


Dankjewel voor je antwoord. Hij is 4 maand geleden ongeveer verhuisd. Bij zijn eerste maagproblemen was hij ook ongeveer 4 maand daarvoor van stal veranderd. Mits hij heel stressgevoelig is vermoed ik dat zijn maagproblemen voortkomen uit de verhuis en aanpassing van eten, omgeving en nieuwe weidemaatjes. Tussenin heeft hij wel gevoeligere periodes, waar we bv veel op wedstrijd gaan en dergelijke, maar dan geef ik een bv een kuur ekygard. Hij is enorm sensibel en dat slaagt op zijn maag. Hij krijgt op de huidige stal veel meer hooi en weidegang dan op de vorige stal, dus ik vermoed dat het niet aan de voeding zal liggen.

Omdat hij momenteel meer symptomen heeft en ik ook het gevoel krijg dat hij het soms heel ongemakkelijk heeft, ben ik op zoek naar iets om hem op korte tijd zijn maagproblemen te doen afnemen. Maagproducten zijn een kostelijke affaire en daarom ben ik op zoek naar eventueel andere producten, iets minder prijzig, die dezelfde werking hebben als Gastrogard en Ekygard. Ik las hier al over Ulcergold en vraag me af of deze spuiten bijvoorbeeld in dezelfde hoeveelheid mogen gegeven worden als gastrogard?

En dan heb je ook veel mensen die een eetlepel natriumcarbonaat aan hun paard geven, wat ik een heel interessante tip vindt. Dit omdat ik in het verleden zelf ben aangeraden geweest om een bepaalde tijd 's morgens ook een EL natriumcarbonaat in te nemen, dit voor de lever en de maag. En ja het hielp bij mij. Maar nu vraag ik me ook af of ik dit doorlopend mag geven of zijn hier maar bepaalde periodes dat je mag geven? Bijvoorbeeld na 1 maand te stoppen?
Natuurlijk ga ik dit pas beginnen geven nadat ik voel dat zijn symptomen weg zijn en dit eerder als onderhoud toedienen.

Zijn er hier mensen die ook ervaring hebben met groene klei (in poedervorm) te geven? Dit heb ik ooit ook van een osteopaat gehoord, maar zelf nog niet uitgeprobeerd. Heel benieuwd naar de ervaringen hierrond!

PuurPaard
Berichten: 75
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: opglabbeek(B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:36

Hoi, ik kom hier even binnenvallen met een vraag, paard wordt op dit moment al weken behandeld met omeprazol, maar om goed te zijn wou mijn VA ook behandelen met sucralan (sucralfaat dus) nu vraag ik mij af hoe jullie dit toedienen, gewoon bij het eten zoals de korrels van abler of toch met een spuit in de mond. VA twijfelde of het op het eten mocht, paardlief krijgt al bijna 2maanden omeprazol dus heeft het wel een beetje gehad :)

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:07

Spijtig genoeg geen advies voor nu, aangezien ik zelf in de put zit - mijn merrie is enorm loom sinds een jaar (heeft ook bloedwormen gehad en tweede bloedonderzoek wees uit dat ze er dus degelijk uit waren), maar nu zijn haar flanken nog steeds enorm ingevallen, je kan er je hand echt inleggen. Na drie dierenartsen, een bloedtest en een dierenarts/osteopaat is hun consensus (of ja, die van de laatste DA aangezien de rest me niet kon helpen) dat het een maagzweer moet zijn, aangezien haar bloed perfect is en er voor de rest fysiek niets aan te zien is bevalve gigantisch af te vallen en enorm spierverlies. Ze heeft geen wormen en is ook nog recent ontwormd...

Ik heb haar nu op fibreforce, strucomix senior, maïsolie, 24/7 hooi en gastric control supplement, waar ik wel degelijk van merk dat het een beetje helpt - maar niet veel. Haar flanken blijven opgetrokken, haar ogen staan duidelijk standaard met pijn (stom misschien, maar hier een foto)
Afbeelding

Nu heb ik enorm veel goeds gehoord van abler, maar ik vroeg me af hoe dat ging met bestellen en de douane? Van gastroguard niet genoegs positief gehoord, en het is zo duur... Ik heb al teveel incompetente dierenartsen moeten betalen... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:33

Wat ontzettend vervelend voor jou en je paard Skyefate -O- .

Je kunt gewoon bestellen bij Abler, geen gedoe met de douane, het wordt meestal gewoon met DHL afgeleverd.

Ik ben geen deskundige en zeker geen dierenarts, maar als ik jou was zou ik mijn paard in eerste instantie alleen maar goede kwaliteit hooi geven. Je schrijft dat ze al 24/7 hooi krijgt, maar is dit echt hooi of hooi uit plastic?

Om de korrels van Abler te geven zou je dit in een voerspuit met appelmoes kunnen doen of in wat bietenpulp. Het is wel belangrijk dat ze het zsm opeet omdat de coating van de korrels niet te lang aan water mogen worden blootgesteld. Of de spuiten bij Abler bestellen, maar dan ben je wel wat duurder uit.

Wormmiddelen kunnen ook best wel een aanslag plegen op de spijsvertering.

Dus alleen hooi en behandelen met omeprazole. 28 dgn volledige dosering, daarna afbouwen. Je kunt eventueel (als je toch gaat bestellen bij Abler) ook wat pro biotica zakjes mee bestellen.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:08

Bedankt voor de feedback! :D

Dat is echt wel interessant inderdaad, ik had voor mijn zoektocht naar een goedkoper alternatief ook nooit gehoord van Abler! Ze krijgt echt hooi, uit weides van een boer, gewikkeld maar niet verpakt. Enkel netje rond om het bijeen te houden, het was volledig blootgesteld aan de lucht. Tot zover vrij tevreden van (was hooi dat ik last minute besteld heb omdat het hooi op was en niemand nog iets over had), al is het een beetje stoffiger dan wat ik gewend ben. :') First world problems?

Ze eet wel heel gemakkelijk dingen op, al is ze heel slordig, al van veulen af aan. De tandarts vind het ieder jaar weer hilarisch hoe gigantisch haar neus is, dat ze zo'n lieve is, maar zo'n lomp neusje :')

Het krachtvoerschema waar ze op staat (fibreforce etc.) is wel opgeled door de laatste dierenarts/osteo, dat wel, dus ik heb wel wat angst om dat aan te passen :| Je wilt het zo goed doen, maar na een tijdje verlies je de hoop wel...

Ah, ik had gerekend voor binnen 28 dagen af te bouwen, maar je moet dus inderdaad de volle dosis geven voor de 28 dagen? Geven de probiotica zakjes overigens veel verschil met de gewone abprazole?

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:47

Wat is jullie ervaring mbt ontwormen?

Paard is maandag ontwormd met Equest; donderdag en vrijdag slecht eten, duidelijk last van buik/maag. Paard ruikt ook anders. Na het geven van natriumbicarbonaat wel eten, goed ook. Vanmorgen geen last. Kan er verband zijn tussen maagzweer en ontwormen? Iemand daar ervaringen mee/ een mening over?

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:58

Skyefate schreef:
Bedankt voor de feedback! :D

Dat is echt wel interessant inderdaad, ik had voor mijn zoektocht naar een goedkoper alternatief ook nooit gehoord van Abler! Ze krijgt echt hooi, uit weides van een boer, gewikkeld maar niet verpakt. Enkel netje rond om het bijeen te houden, het was volledig blootgesteld aan de lucht. Tot zover vrij tevreden van (was hooi dat ik last minute besteld heb omdat het hooi op was en niemand nog iets over had), al is het een beetje stoffiger dan wat ik gewend ben. :') First world problems?

Ze eet wel heel gemakkelijk dingen op, al is ze heel slordig, al van veulen af aan. De tandarts vind het ieder jaar weer hilarisch hoe gigantisch haar neus is, dat ze zo'n lieve is, maar zo'n lomp neusje :')

Het krachtvoerschema waar ze op staat (fibreforce etc.) is wel opgeled door de laatste dierenarts/osteo, dat wel, dus ik heb wel wat angst om dat aan te passen :| Je wilt het zo goed doen, maar na een tijdje verlies je de hoop wel...

Ah, ik had gerekend voor binnen 28 dagen af te bouwen, maar je moet dus inderdaad de volle dosis geven voor de 28 dagen? Geven de probiotica zakjes overigens veel verschil met de gewone abprazole?

De probiotica is iets heel anders dan de abprazole. Of begrijp ik je nu verkeerd?Ik zou de probiotica samen met de abprazole geven bedoel ik.

Je moet natuurlijk niks, maar mijn ervaring bij mijn paard is, dat ze toch echt de volle dosis 28 dgn nodig had en daarna heb ik zeer langzaam afgebouwd.

Ik begrijp je twijfels aangaande het krachtvoer, maar in mijn bescheiden mening denk ik dat een paard met spijsverteringsverteringsproblemen het meest gebaat is bij "alleen hooi" en niets anders dat het spijsverteringssysteem beïnvloed.

henshem
Berichten: 1126
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:25

Persoonlijk zie ik geen probleem in het geven van fibteforce. Fibreforce is ook ruwvoer. Als ik mijn paard met maagproblemem alleen hooi zou hebben gegeven, was hij nog meer afgevallen. Een optie is ook nog gastro+ van Havens. Veel paarden hebben daar baat bij.

Xritt
Berichten: 604
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 23:08

Gastro+ _/-\o_ Echt een aanrader. Ik geef het al beste en lange tijd. Ik heb nu twee x een poging gedaan om te stoppen en over te gaan naar het voer van stal. Maar na twee weken merk ik gelijk verschil (in negatieve zin) Mijn paard krijgt ook gember poeder. Voor mijn gevoel werkt dit ook erg goed.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 23:51

Ah, xritt, wat doet het gemberpoeder? Ik hoor inderdaad veel goeds over Gastro+!

Adfab, yep, dat had ik idd begrepen! Nee, ik vroeg me gewoon af of de abprazole plus geven veel verschil gaf met geven van enkel abprazole :P

Welja, de fibreforce en seniormix is speciaal voor dat gewicht... Ze staat echt zo mager dat je haar ribben kan tellen. Hooi geeft wel een laag hooibuikje, maar het brengt het vet er precies echt niet op. Hopen dat het met abprazole beter zal gaan... Lijkt me voornamelijk van de pijn dat ze niet bijkomt, en zo opgetrokken staat :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 07:25

henshem schreef:
Persoonlijk zie ik geen probleem in het geven van fibteforce. Fibreforce is ook ruwvoer. Als ik mijn paard met maagproblemem alleen hooi zou hebben gegeven, was hij nog meer afgevallen. Een optie is ook nog gastro+ van Havens. Veel paarden hebben daar baat bij.

Ik zie er ook geen probleem in, maar sommige paarden die last hebben van hun maag hebben ook last van dit soort ruwvoer. Lucerne wordt overal aangeraden bij paarden met een maagzweer, terwijl de mijn er ontzettend veel last van had toen ze zweren had.

In het topic zijn er wel meer paarden vermeld volgens wij die niet goed tegen lucerne o.i.d. kunnen. Daarom mijn advies om eerst eens een tijdje alleen, goed hooi te geven. Als het spijsverteringstelsel weer een beetje op orde is, dan kun je altijd wat extra's gaan geven en komen ze vaak ook weer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 08:38

Skyefate schreef:
Adfab, yep, dat had ik idd begrepen! Nee, ik vroeg me gewoon af of de abprazole plus geven veel verschil gaf met geven van enkel abprazole :P

Welja, de fibreforce en seniormix is speciaal voor dat gewicht... Ze staat echt zo mager dat je haar ribben kan tellen. Hooi geeft wel een laag hooibuikje, maar het brengt het vet er precies echt niet op. Hopen dat het met abprazole beter zal gaan... Lijkt me voornamelijk van de pijn dat ze niet bijkomt, en zo opgetrokken staat :/

Nee je ziet niet veel verschil, maar doordat je omeprazole geeft, rem je de maagzuurproductie en dat betekend dat je voer minder/slechter voor verteerd in de darmen komt (maagzuur heeft immers een functie), daarom denk ik dat het goed is om de darmen te ondersteunen met probiotica. Anders ben je aan de voorkant een probleem aan het bestrijden om vervolgens een probleem in de darmen te creëeren.

Nogmaals ik ben geen deskundige, maar spreek over mijn eigen ervaring en ik heb geleerd dat bij mijn paard 'minder is meer' betekend. Dus een aantal weken alleen maar kwalitatief goed hooi, rust, omeprazole en probiotica.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 bezoekers