Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:06

Sassieja schreef:
Wanderes; dat was mij geadviseerd door Wolvega, en ik merk ook wel verschil of ik ‘nuchter’ of door voer heen geef.



Ik ga het ook maar doen. Tot nu toe gaf ik het door de bietenpulp, maar ze eet er steeds vaker heel knap omheen. Ligt er alleen nog een hoopje blauw op de bodem van de voerbak... :(


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:26

Zo jammer en zonde en vervelend als ze het niet willen eten! Ik had daarom uit voorzorg de pasta gekocht. Aardig wat duurder maar ik ken mijn pony een dagje langer dan vandaag :D

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 10:54

Wanderers schreef:
Nog even een vraag aan de ervaringsdeskundigen onder ons : ontwormen jullie je paarden in periode van Omeprazol gift ?
En zo ja, maakt het dan uit welk middel?

Niemand ..?

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:31

IngridM schreef:
Zo jammer en zonde en vervelend als ze het niet willen eten! Ik had daarom uit voorzorg de pasta gekocht. Aardig wat duurder maar ik ken mijn pony een dagje langer dan vandaag :D



Vanaf de dag dat ik dit bovenstaande plaatste eet ze het dus netjes op. :P
Ik had er eerder over moeten klagen kennelijk...

De painface is zo goed als weg, ze kijkt echt anders uit haar ogen. Wel had ik gehoopt een vlotter paard te krijgen, maar dat lijkt niet het geval. Ze wordt relaxter en daarmee ook wat lethargischer. Maar ja, je wilt ook niet dat ze alleen maar hard lopen omdat ze pijn hebben natuurlijk...

Gisteren buitenrit gemaakt, bijna hele weg aan lange teugel. Herkende mijn paard bijna niet. Anders toch altijd meerdere paniekmomenten. Zo zielig eigenlijk, dat dat dan kennelijk aan die maag gelegen heeft... |(

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:07

Jillaroo: Was bij die van mij ook een drama, maar dan doe ik eerst een weekje met de spuiten, en daarna ga ik over op de korrels. Als ik geen spuiten op voorraad heb dan meng ik de korrels met vla, en dan spuit ik dat achterin zn giegel.

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:08

Wanderes: ik doe altijd mestonderzoek, hoe minder 'rotzooi' die darmen en maag te verduren krijgen, hoe beter.

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Raanii

Berichten: 564
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Brugge, België

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 16:42

Ik kom hier even binnen vallen!

Bij mestcontrole van mijn paardje deze week werd de aanwezigheid van occult bloed in de mest vastgesteld. Compleet onverwacht voor zowel mezelf als mijn DA aangezien mijn paard geen symptomen van maagzweren of andere uitingen van pijn vertoont.
Helaas heeft ze deze winter op een slechte plek gestaan. 24/7 buiten maar na een tijd werd duidelijk dat de voorziening van ruwvoer sterk te wensen overliet: slechts maximaal 3 à 4 voerplaatsen voor een kudde van 25 paarden, vaak minder en kwaliteit van het hooi was ook verre van wat het moet zijn dus vaak aten ze het echt uit pure honger op en volledig met tegenzin.
Nu zijn we gelukkig van pensionplek verhuist en zijn de omstandigheden wel optimaal.

Doordat deze slechte omstandigheden er dus helaas wel geweest zijn deze winter is het helaas niet onmogelijk dat er inderdaad sprake is van bloedende maag- of darmzweren, ookal vertoont Ciara geen symptomen. Naar wat ik begrepen heb zijn darmzweren ook minder pijnlijk dan maagzweren?

Na overleg met mijn DA en met mijn trainer, die ook zeer veel ervaring heeft met allerlei revalidaties, en mezelf dankzij dit topic grondig te kunnen inlezen ben ik ondertussen al een stuk wijzer geworden.

Endoscopie en gastroscopie zijn uitgesloten, alsook meteen een dure gastrogard kuur. Het idee is nu om eerst een kuur Sucralfaat te bestellen via Abler.com, en dan na een maand de mest terug te controleren op aanwezigheid van occult bloed.
Dit omdat huisvesting en voerbeleid nu wél optimaal zijn EN ze geen tekenen van acute pijn of klachten vertoont. Indien er na een maand dan geen bloed meer te vinden is in de mest wordt alles sowieso verder opgevolgd en wordt ze verder ondersteund met op zijn minst een stevige kuur natriumbicarbonaat. Indien er na deze maand Sucralfaat wél nog bloed te vinden is in de mest valt een omeprazole kuur opnieuw te overwegen.

Wat denken jullie hiervan?
En willen jullie graag op de hoogte blijven van het verloop hiervan?

It's not the person you're with... it's the person you are when you're with them ...

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:30

Goed plan. Evt idee om nog redplex erbij te gaan geven? Zou haar wel goed in de gaten houden, maar als ze geen symptomen vertoont...

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.


Raanii

Berichten: 564
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Brugge, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:09

Sassieja schreef:
Goed plan. Evt idee om nog redplex erbij te gaan geven? Zou haar wel goed in de gaten houden, maar als ze geen symptomen vertoont...


Dankje voor je reactie! Redplex ben ik nog nergens tegen gekomen, wat is dit juist?

It's not the person you're with... it's the person you are when you're with them ...

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:14

Raanii schreef:
Sassieja schreef:
Goed plan. Evt idee om nog redplex erbij te gaan geven? Zou haar wel goed in de gaten houden, maar als ze geen symptomen vertoont...


Dankje voor je reactie! Redplex ben ik nog nergens tegen gekomen, wat is dit juist?



Redplex is een supplement dat de aanmaak van rode bloedlichaampjes stimuleert. Wordt ook gebruikt bij paarden die wat betere hart/longconditie kunenn gebruiken. Als je wedstrijden start wel even checken of het niet op de dopinglijst staat in België (in Nederland mag het).

Raanii

Berichten: 564
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Brugge, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:44

jillaroo schreef:
Redplex is een supplement dat de aanmaak van rode bloedlichaampjes stimuleert. Wordt ook gebruikt bij paarden die wat betere hart/longconditie kunenn gebruiken. Als je wedstrijden start wel even checken of het niet op de dopinglijst staat in België (in Nederland mag het).


Dankje voor de info! Gelukkig is haar algemene conditie goed en zal dit voorlopig nog niet nodig zijn.

It's not the person you're with... it's the person you are when you're with them ...

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:08

Blijf het toch wel een gedoe vinden hoor .. het via het buitenland aanschaffen van de benodigde middelen. Zitten hier genoeg Abler ervaringsdeskundigen : moet ik (bank) betaling direct al doen na bestelling of moet er gewacht worden op bevestigingsmail?

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:42

Betalen met creditcard. Gaat echt super simpel

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:52

IngridM schreef:
Betalen met creditcard. Gaat echt super simpel



Eens, geen enkel probleem (moet je wel een creditcard hebben, natuurlijk).

Raanii

Berichten: 564
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Brugge, België

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:19

Ik heb het meteen via overschrijving betaald, met de gegevens die je krijgt na het bevestigen van de bestelling. Ik heb het afgelopen zaterdag besteld en vandaag mail gekregen dat het onderweg is.

It's not the person you're with... it's the person you are when you're with them ...

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:29

Bedankt voor de reacties !
Inderdaad, geen creditcard .. dus 'gewoon' maar betaald en nu maar wachten op vervolg ;)

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:05

Ik heb deze topic nog niet helemaal door gelezen dus misschien staat mijn antwoord al ergens..

Vrijdag gaat mijn paard naar de da voor een scopie.. waarom doen ze dat 12 uur lang vasten terwijl dat juist zo slecht is?

Maak mij er wel een beetje druk over.. krijgt hij geen koliek?

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:35

Tja anders kan je de zweren niet zien. Mijn paard kreeg er niets van hoor.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:22

Tja .. ook dáár zijn de meningen weer verdeeld over ..
Ik persoonlijk vind voor míjn paard(en) om diverse redenen ( inderdaad het vasten, maar ook de stress ..) onderzoek/scopie te belastend.
De symptomen zijn, iig. bij mijn paard, overduidelijk aanwezig en zolang hij terugval krijgt bij vermindering medicatie weet ik dat hij (nog?) medicatie nodig heeft.

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:26

Totdat blijkt dat je paard een ander probleem heeft... die hoor je vaker en had ik ook.. zat in de darmen en niet in de maag. Maar paard van kennis reageerde wel op medicatie maar inderdaad kreeg wel terugvallen. Bleek heel ander probleem na scopie dat aangepakt en nooit meer last.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:36

Mijn paard heeft maar 2 symptomen en dat is een pluizige vacht en niet aan willem komen.. Ik weet dus niet zeker of het een maagzweer is

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Raanii

Berichten: 564
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Brugge, België

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:58

Ik zou zelf ook geen scope laten doen bij mijn paard.. brengt zo veel stress met zich mee en is niet sluitend.. heb je de mest al laten controleren op occult bloed @cheminee?

It's not the person you're with... it's the person you are when you're with them ...

Raanii

Berichten: 564
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Brugge, België

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:00

Ik heb zelf net de sucralfaat voor mijn paard met vermoedelijk darmzweren. Ze is een moeilijke eter en zoals ik al vreesde gaat dit dus niet echt vlot binnen... Hoe geven jullie de abler granulaat (omeprazole of sucralfaat ) aan jullie paard?

It's not the person you're with... it's the person you are when you're with them ...

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:30

Heeft ze iets wat ze wel goed eet? Die van mij eet bijvoorbeeld muesli binnen no-time weg, dus toen ik nog een kuur gaf mengde ik de muesli met flink wat olie (lijnzaad) en mengde ik daar de korrels doorheen. Blijft het mooi plakken.

Raanii

Berichten: 564
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Brugge, België

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:17

Olie is inderdaad ook een goed idee! Ik had het vanmiddag meteen met appelmoes en wat cavalor fiberforce (standaard voer hier) gemengd maar dat wilde ze echt niet. Dan met wat geweekte bietenpulp gemengd en dat ging wel binnen. Maar wil graag wat opties verzamelen tegen dat ze het in pulp ook niet meer wil :p

It's not the person you're with... it's the person you are when you're with them ...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel en 112 bezoekers