Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:56

De korrels mogen niet met water in aanraking komen. Dan lossen ze op, dus in slobber is niet handig. Beter is wat olie of siroop gebruiken.

Mijn merrie is ook een ontzettende pietlut met eten, maar eet de korrels gelukkig goed, met wat lijnzonolie.


assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:45

@[***] Bedoel je lijnzaadolie? en met beetje stroop op een boterham is dat een optie? ze mag eigenlijk niks maar ja je moet wat.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:06


Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:37

Ik deed altijd een appel uithollen of een wortel en daar de korrels in

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:32

Hier worden ze gelukkig gewoon mee gegeten met een klein handje voer

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:00

Mijn merrie krijgt ondertussen de mastic horse weer. Heb ook gevraagd of ze minder brok kan krijgen, heb het idee dat dit ook niet helemaal mee werkt.

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 06:22

Ik ben wel benieuwd naar de mastic horse. Doet het echt iets? Ik zoek voor straks iets als alternatief, na de omeprazole.

Hoeveel brok krijgt jouw merrie?

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:21

Als het niets zou doen, in ons geval, had ik ook de behandeling niet opnieuw gestart :) Ze was opgeknapt na één potje; het duurt we l langer vanwege dat het een natuurlijk product is. Echter had ik door moeten gaan maar omdat het zo onhandig geven was ben ik er mee gestopt.

Na zo'n 3-4 weken merk ik nu dat het dus niet over is. Heb een nieuwe pot gekocht en ze krijgt het nu als ik o stal ben.
Inclusief speedibeet en een summer fit koek.

Ze kreeg een kilo, maar ze krijgen dat hier in 1 keer en de rest van de dag hooi. Dus nu terug naar een halfje. Ze werkt momenteel toch niet dus komt vast goed. Ze krijgt vermoedelijk ook een ander merk dan dat ze de afgelopen zeven jaar heeft gehad.

Het lichaam heeft gewoon een optater gehad door alle chemo. Dus we zien het wel. Even sparen en dan een bloedonderzoek met wellicht een scopie.

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:51

ik heb de korrels Abprezole in een beetje honing gedaan, eerst getest of ze dit lust, op een boterham,in stukjes gedaan en dat at ze goed. In een handje brok bleef de helft liggen, dus dat was geen succes.

Ik moet trouwens nog zakjes bestellen,heeft iemand nog iets liggen soms, of wil iemand soms samen bestellen?

Over de hele linie wat verbetering hier, maar vooral het slecht willen eten baart me toch zorgen, dus ik wil wel even doorgaan met de zakjes.

Lindor92
Berichten: 6989
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:27

assebassie schreef:
ik heb de korrels Abprezole in een beetje honing gedaan, eerst getest of ze dit lust, op een boterham,in stukjes gedaan en dat at ze goed. In een handje brok bleef de helft liggen, dus dat was geen succes.

Ik moet trouwens nog zakjes bestellen,heeft iemand nog iets liggen soms, of wil iemand soms samen bestellen?

Over de hele linie wat verbetering hier, maar vooral het slecht willen eten baart me toch zorgen, dus ik wil wel even doorgaan met de zakjes.

Ik wil nog bestellen.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 08:31

Mag ik jullie mening en advies? Onze merrie is in het verleden behandeld voor een maagzweer, jaar of 6 geleden. Bij verandering van stal/stress en na het eten pakt zij soms de voerbak of waterbak vast en zuigt lucht. Dit is een hele tijd erg goed gegaan. Vorig jaar april is zij 2 maanden in training geweest en daar vonden zij haar te schraal. Zelf vonden wij haar prima, in mijn ogenm zien veel mensen een paard liever te dik. Zij zijn haar daar veel Fibra Premium bij gaan voeren, ook omdat dit goed zou zijn voor paarden die bekend waren met maagzweren. Daarna kwam het zomerseizoen en Do had echt een behoorlijk buik gekregen. Dacht dat het van het gras was. Zijn wat soberder gaan voeren en ze staat volop in training. Die buik is echter niet weg te krijgen! We voeren nog steeds Fibra 3x per dag bij, maar naar aanleiding wat ik hier nu gelezen heb ga ik daar erg aan twijfelen. Do heeft verder géén aanwijzingen op een maagzweer. Ze zit goed in haar vel, niet narrig met zadel of aansingelen of iets dergelijks. Ze glimt, eet goed ect. Ze krijgt nu dus 3pd een handje basisbrok van stal, daarbij zet ik bakjes klaar met Fibra Premium, schepjes maagcompositium van Groene Os en magnesium. 3x per dag hooi. Op iemand anders advies staat er nu een zak Fibra Itch klaar omdat daar meer goede bacteriën voor de darmflora in zouden zitten. Ik overweeg echter toch om te stoppen. Wat vinden jullie?

SteffiiY

Berichten: 22535
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 08:43

Lastig om het zo van een afstand in te schatten DatBenIkNou. Je zou kunnen proberen om te stoppen met het voer en te kijken wat er gebeurd, teruggaan naar Fibra itch kan altijd nog.

Horse power Chiquita
Perfect Present (Blue hors Farrell x Apache)
Never been more Happie (For romance X Vitalis)

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 08:55

Ik had eerder nooit de link gelegd. Maar nu ik erover nadenk is die opgeblazen buik ontstaan sinds we die Fibra zijn gaan voeren. Kan natuurlijk toeval zijn maar aangezien daar voornamelijk Luzerne inzit?

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:51

@LiiNd, jij wilde toch de plus bestellen?

Lindor92
Berichten: 6989
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:04

assebassie schreef:
@LiiNd, jij wilde toch de plus bestellen?

Klopt. En dat die grote verpakking, de bulk ofzo.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:54

LiiNd_Y schreef:
assebassie schreef:
@LiiNd, jij wilde toch de plus bestellen?

Klopt. En dat die grote verpakking, de bulk ofzo.

Ik wil misschien toch ook gaan behandelen. Moet nog helemaal bijlezen hier. Hoeveel koop je normaliter voor een kuur?

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:32

@LiiNd, ik ga even verder met de 'gewone', kunnen dus niet samen bestellen.
Ik heb inmiddels met 2 mensen contact over overname, wel fijn dus.
@DatBenIkNou, hangt er vanaf af hoe zwaar je paard is en de aard van de klachten, denk ik,
(als grote leek op maagklachten gebied)
Ik las:
1 zakje op 175 kg paard is behandelen, 28 dagen en dan nog langzaam afbouwen, wat zeggen de ervaringsdeskundigen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:09

assebassie schreef:
@LiiNd, ik ga even verder met de 'gewone', kunnen dus niet samen bestellen.
Ik heb inmiddels met 2 mensen contact over overname, wel fijn dus.
@DatBenIkNou, hangt er vanaf af hoe zwaar je paard is en de aard van de klachten, denk ik,
(als grote leek op maagklachten gebied)
Ik las:
1 zakje op 175 kg paard is behandelen, 28 dagen en dan nog langzaam afbouwen, wat zeggen de ervaringsdeskundigen?

Je hebt gelik hoor assiebassie.

Mijn ervaring is, dat je echt wel minimaal 28 dgn moet behandelen wil je maagzweren "genezen", daarna is langzaam afbouwen belangrijk. Dus na de 28 dgn, 2 weken halve dosering en dan nog 2 weken kwart dosering.

Mijn paard KWPN kleine 600 kg heeft 30 dagen 4 schepjes (zakjes) gehad, zit nu in de tweede week met 2 schepjes en daarna dus nog 2 weken 1 schepje.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:07

Dank je [***],
Maar hoe weet je zeker dat er een maagzweer zit, kun je er door bepaalde symptomen van uitgaan dat die er is? of is perse een scopie nodig voor de diagnose?
En het afbouwen van de omaprezole moet op geleide van de verschijnselen denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:27

assebassie schreef:
Dank je [***],
Maar hoe weet je zeker dat er een maagzweer zit, kun je er door bepaalde symptomen van uitgaan dat die er is? of is perse een scopie nodig voor de diagnose?
En het afbouwen van de omaprezole moet op geleide van de verschijnselen denk ik?

Tja, echt zeker weten doe je het pas als je een scopie laat uitvoeren. Dit heb ik niet gedaan omdat dat best wel veel stress voor mijn paard betekend en dat wilde ik haar niet aandoen.

Bepaalde symptomen kunnen duiden op een maagzweer, maar er zijn ook zat paarden die wel maagzweren hebben en daar zie je niet veel aan..... Kortom het is erg moeilijk. Mijn paard begon vanuit het niets met luchtzuigen. En van luchtzuigen weet ik dat het vaak (meestal) met een spijsverteringsprobleem te maken heeft. Verder heeft mijn paard geen symptomen, dus geen last met aansingelen, eet prima, ziet er goed (te goed) uit, gaapt niet of zelden enz enz. Ik wijt de spijsverteringsproblemen bij mijn paard aan stress. Ze staat immers 24/7 buiten, met onbeperkt ruwvoer en 2 vrienden.

Afbouwen zou ik persoonlijk aanhouden zoals ik schreef (heb ik overigens niet zelf bedacht, maar dat zegt mijn d.a), te lang omeprazole geven is ook niet goed. Het stopt immers de maagzuurproductie en die is er niet voor niets.
Ook heb ik intussen geleerd dat veel paarden niet tegen voordroog (hoe droog het ook is) kunnen. Het gras ondergaat nu eenmaal een ander proces als het in plastic is verpakt.

Gelukkig heb ik een vriend die afgestudeerd is aan Wageningen op veevoeding en hij kan mij veel vertellen.

Dus voor een juiste diagnose heb je mijns inziens een scopie nodig.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:41

ok, weer bedankt!
Scopie was ik ook niet van plan, ze heeft eetproblemen gekregen van de buut, voor de hb.

Nooit maagproblemen gehad, ze krijgt 's winters wel , hele droge, voordroog van eigen land, maar is inderdaad anders dan gewoon droog hooi, zuurgraad is denk ik anders, ruik je natuurlijk ook.
We hebben ook nog 'gewoon' hooi, dat at ze wel wat, toen ze best veel last van de maag had.
Ze eet ook graag stro, krijgt ze ook erbij, als ze de kans krijgen geven ze zelf aan wat beter is heb ik het idee.
Handig zo'n vriend!

henshem
Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:15

[***] schreef:
assebassie schreef:
Dank je [***],
Maar hoe weet je zeker dat er een maagzweer zit, kun je er door bepaalde symptomen van uitgaan dat die er is? of is perse een scopie nodig voor de diagnose?
En het afbouwen van de omaprezole moet op geleide van de verschijnselen denk ik?


Afbouwen zou ik persoonlijk aanhouden zoals ik schreef (heb ik overigens niet zelf bedacht, maar dat zegt mijn d.a), te lang omeprazole geven is ook niet goed. Het stopt immers de maagzuurproductie en die is er niet voor niets.


Kleine nuance: omeprazol stopt niet de maagzuurproductie maar het vermindert wel de maagzuurproductie zodanig dat de zweren de kans krijgen om te genezen en niet geïrriteerd raken door het zuur.
Over een lange periode omeprazol geven en dan heb ik het over enkele maanden of langer kan uiteindelijk betekenen dat je steeds meer omeprazol nodig hebt voor hetzelfde resultaat.
Verder zijn er aanwijzingen dat het de hormoonhuishouding bij zeer lang gebruik op enig moment gaat beïnvloeden.
Dus als het even kan na een kuur heel langzaam afbouwen zodat de maag went aan steeds weer een klein beetje meer maagzuur.
Het is een medicijn en geen supplement en heeft dus genoemde bijwerkingen waar je stil bij moet staan. Maar een paard laten doorlopen met maagzweren is nooit een optie omdat ze niet vanzelf genezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:05

Klopt henshem, het stopt de maagzuurproductie niet compleet, dat heb ik verkeerd verwoord, maar het is een protonpompremmer en deze remmen in aanzienlijke mate zowel de basale als gestimuleerde maagzuursecretie.

Dit wil o.a. zeggen dat een groot (het overgrote deel) deel van de voeding onbewerkt in de darmen komt als je een protonpompremmer gebruikt. Dit heeft uiteraard ook weer de nodige gevolgen voor de rest van de spijsvertering.
Maagzuur staat in het begin van het hele pijsverteringsproces en ik durf te zeggen dat het van wezenlijk belang is. Daarbij ben ik het helemaal met je eens dat het vooral te maken heeft met de duur dat je het geeft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-02-18 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:07

assebassie schreef:
ok, weer bedankt!
Scopie was ik ook niet van plan, ze heeft eetproblemen gekregen van de buut, voor de hb.

Nooit maagproblemen gehad, ze krijgt 's winters wel , hele droge, voordroog van eigen land, maar is inderdaad anders dan gewoon droog hooi, zuurgraad is denk ik anders, ruik je natuurlijk ook.
We hebben ook nog 'gewoon' hooi, dat at ze wel wat, toen ze best veel last van de maag had.
Ze eet ook graag stro, krijgt ze ook erbij, als ze de kans krijgen geven ze zelf aan wat beter is heb ik het idee.
Handig zo'n vriend!

Zo'n vriend is inderdaad handig, al blijft het lastig om te verklaren waarom het ene paard wel last heeft van voordroog en het andere paard niet.... Dit kan hij ook niet met zekerheid zeggen (helaas). Mijn vorige merrie kreeg gegarandeerd kramp/gaskoliek als ze een week of 2 voordroog kreeg. Zodra ze gewoon onverpakt hooi kreeg verdwenen de problemen als sneeuw voor de zon. Heb daar destijds nog hele discussie met de verzekering over moeten voeren.

Daarnaast helpt hij ons elk jaar met een bemestingsadvies voor ons land waar we van hooien, maar ook dat geeft geen garantie op perfect ruwvoer. Uit de analyses blijkt er nog wel wat verbeterd te kunnen worden.

Ook gezien het feit dat er best veel paarden geen symptomen laten zien, maar wel maagzweren hebben, blijft het een lastige materie.

Ik merk bij mijn huidige merrie, dat ze nu tijdens het afbouwen een hele verbetering laat zien. In het begin van de volledige dosering was er een flinke verbetering merkbaar, in de 3e en 4e week leek ze meer last van haar darmen te hebben en flink opgeblazen te zijn en nu wordt het langzaam weer beter.

Dit jaar wil ik ook gewoon weer kleine baaltjes hooi laten persen. Dit is een stuk lastiger qua opslag, maar ik heb toch het idee dat het beter voor mijn paarden is. Ook voor mijn hb pony.

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:45

[***]: Die van ons kreeg na 2 weken volledige dosis omeprazole dagelijks gaskoliek (2 weken lang). We zijn door een hel gegaan. Maar dat sluit volledig aan bij wat jij ervaren hebt en het verhaal van henshem.

Het wel/ niet laten uitvoeren van een maagscopie blijft een discussie. Dan weet je pas waar en hoe ernstig de maagzweer is. Ook heb je meer inzicht wanneer de behandeling is aangeslagen. Wij hebben 3x een maagscopie laten uitvoeren met steeds 4 weken er tussen. na de 2e scopie 0 verbetering. Toen een aanvullend medicijn gekregen samen met volledige dosis omeprazole. 3e scopie was de maagzweer voor 80% weg. Daar ging al 2 jaar try-and-error aan vooraf met het geven van omeprazole..

United Force (Negro x Clavecimbel) PSG/ wedstrijd pensioen
HUEGRO(Negro x Flemmingh) L [RIJ-ITP] Huegro (Negro x Flemmingh) opleiden
Kaatje zadelmak (Florencio x Flemmingh)
Monte Carlo (Everdale x Tango) & Milano (George Clooney x Gribaldi)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, Danij, Doedatje, Doppers, IASCrawler, Maaike_Ma, Nicollevs, TompoesB, waikiki_6 en 22 bezoekers